• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dik 500d mensen rijden vanaf maandag weer op de goede banden

Auteur: Michel, gepost 24 oktober 2024 om 14:59 – 28 Reacties

banden

Wintertijd is tijd voor winterbanden. Maar dik 500 duizend Nederlanders hoeven geen banden te wisselen…

De wintertijd gaat dit weekeinde in en dat betekent dat we weer dood worden gegooid met spotjes op de radio voor de banden wisselweken. Voor 520 duizend Nederlandse automobilisten is dat tegen dovemansoren gezegd. Die geven geen f*ck en rijden lekker door op wat er al onder hun auto zit.

Vierseizoenenbanden

Dan hebben we het niet over vierseizoenenbanden. Volgens de Kwikfit Bandenmonitor najaar 2024, rijdt namelijk 25,6 procent van de Nederlandse automobilisten op banden die voor elk seizoen geschikt zijn. Een marktaandeel wat flink gegroeid is sinds 2018 toen nog slechts 8,8 procent op zo’n vierseizoenenband reed.

Nee we hebben het over de mensen die gewoon de hele zomer doorgereden hebben op hun winterbanden. Het betreft hier 5,5 procent van de in ons rond rijdende automobilisten die dachten dat het toch nooit zomer zou worden in ons land. Dat is omgerekend dus 520 duizend auto’s met rubber dat niet geschikt is voor het jaargetijde.

banden

Niet slim, want je winterbanden slijten veel harder in de zomer en ook de veiligheid en het milieu is niet gebaat bij verkeerd gebruik van je banden.

Verschil zakelijk en privé

Dat de groei er bij de vierseizoenenband een beetje uit lijkt te gaan de laatste jaren (de afgelopen drie jaar stabiliseert het aandeel) heeft wellicht te maken met de keuzes die particuliere consumenten maken.

Het blijkt dat de zakelijke markt veelal kiest voor een winter en een zomerset. De particulier kijkt naar de milde winters van de afgelopen jaren en kiest voor het compromis van de vierseizoenenband als het rubber aan vervanging toe is.

Meest verkochte merken

Even omdat het kan en het leuk is. De top drie meest verkochte merken vierseizoenenbanden is Vredestein met een marktaandeel van 35,6 procent, Continental met een marktaandeel van 10,9 procent en op nummer 3 Michelin met een marktaandeel van 10,8 procent.

Qua zomerbanden staat Continental op nummer 1 met 20,2 procent marktaandeel, Michelin op nummer 2 met 18 procent marktaandeel en Bridgestone op 3 met 8,3 procent.

Dit weekeinde gaat de wintertijd weer in, dus zorg voor het juiste rubber om je wielen en maak je op voor drukke spitsen en laagstaande zon.

Foto’s via Autoblog Spots. Spotter: @dutchstylez

Ook interessant!

  • Budgetvriendelijk rijden: zuinige auto's, eco-banden
  • goedkope banden dure auto
    Goedkope banden op dure auto's: waarom doen mensen dat?
  • RIVM: banden zijn dé grote boosdoener qua microplastics
  • Video: een loszittend boutje

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, onderzoek, winterbanden

Vorig bericht: « Ook deze elektrische zevenzits SUV heeft een nieuwe prijs
Volgend bericht: Audi A6 e-tron goedkoper dankzij nieuwe instapper »

Lees Interacties

Reacties

  1. harrie zegt

    24 oktober 2024 om 15:17

    Kijkt naar buiten….
    Winterbanden?

    Login om te reageren
  2. HZW zegt

    24 oktober 2024 om 15:18

    Ja, en veel aanrijdingen in de spits, omdat mensen stom blijven door rijden op hun zomerbanden in de winter, omdat ze niet begrijpen dat een winterband met koude temperaturen te maken heeft en niet met sneeuw.
    Tevens hartelijk dank aan iedereen die doorrijd met hun zomerbanden in de winter.
    Onze autoverzekering wordt steeds duurder door deze brokken piloten op zomerbanden in de winter.

    Login om te reageren
    • Roadster1976 zegt

      24 oktober 2024 om 15:30

      Dat zal allemaal wel meevallen. Elkaar geen ruimte geven, op mobiel kijken, opgefokt zijn zie ik meer als ik een in de paar maand in de spits zit.

      Login om te reageren
      • heckblende zegt

        24 oktober 2024 om 15:36

        nog nooit op NL op winterbanden gereden, nog nooit iets gebeurd. dit anekdotische bewijs is natuurlijk geen garantie dat jij met je n00b-skills geen ongeluk gaat veroorzaken *disclaimer

        maar die winterbanden in NL, het is toch een beetje als zijwieltjes hè.

        Login om te reageren
    • alcantara zegt

      24 oktober 2024 om 15:35

      Een A-merk zomerband presteert bij de kou (geen sneeuw of ijs) nog steeds beter dan een flutzomerband in de zomer of een flutwinterband in de winter. Dat verschil in C- of A-merk banden is echt vele malen groter dan of je nou bij 4 graden met een zomerband of winterband rijdt. Al helemaal als het ook nog nat is. Zelf ervaren door ooit achterstevoren te eindigen in een bocht op andere wielen met Viking banden achter, terwijl ik voorheen met dezelfde snelheid altijd zonder problemen door die bocht kon. Daarvoor dacht ik ook dat het verschil tussen A en B wel mee zou vallen. Goede les geweest.

      Login om te reageren
    • jaso013 zegt

      24 oktober 2024 om 15:41

      Ik heb nog nooit problemen gehad met zomerbanden in de winter. Gewoon normaal doen, afstand houden, rustig rijden en vooruit kijken. Dat 90% van de bestuurdeds dat niet kan dat is niet mijn pakkie an.

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        24 oktober 2024 om 18:36

        Dat jij gewoon normaal doet, afstand houdt, rustig rijdt en vooruit kijkt is helemaal top. Dat 90% van de bestuurders dat niet kan is inderdaad niet jouw pakkie an zolang het (net) goed gaat. Maar als het mis gaat, dan ben je wel de Sjaak. In zo’n geval kan ik dat soort lui wel door het portier naar buiten sleuren…

        Login om te reageren
    • beetec zegt

      24 oktober 2024 om 15:49

      O nee, niet die discussie weer.
      Ik blijf erbij dat pak em beet, de afgelopen 5 jaar in NL winterbanden dikke onzin was.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      24 oktober 2024 om 15:54

      @hzw:
      Ho ho ho, veel mensen met winterbanden blijven stom met die banden doorrijden in de zomer, en als het dan winter is, blijken ze er geen f#ck meer aan te hebben, want met minder dan 4mm profieldiepte doet zo’n winterband onder winterse omstandigheden net zo veel (of net zo weinig) als een zomerband.

      En dan heb je ook nog de categorie automobilisten met winterbanden, die bij winterse omstandigheden rijden alsof ze onkwetsbaar zijn. En daarmee toch nog weer relatief vaker bij ongevallen betrokken raken.

      De sleutel voor toepassing van winterbanden ligt hem in twee variabelen: 1: ‘koude temperaturen’. Voor winterbanden is dat 7°C of lager. En guess what: de afgelopen winters hebben we daar, nou… hooguit drie, vier weken mee te maken gehad. Nummer 2: sneeuw en ijsafzetting op de weg. Neerslag in de vorm van ijzel, hagel of sneeuw, de relatief hoge temperaturen van de afgelopen jaren maken dat tot een zeldzaam verschijnsel; hooguit een paar dagen per winter.

      Waar we wel in toenemende mate te maken krijgen: kletsnatte winters. En laten onder die natte omstandigheden de zomerbanden gemiddeld genomen beter presteren, dan snap je dat ik het fenomeen bandenwissel inmiddels weer heb afgeschaft, en lekker blijf doorrijden op mijn zomerbanden, voorzien van voldoende ruim profiel ( > 3 mm), maak ik me weinig zorgen. En als er dan een keer zware ijzel of sneeuwomstandigheden zijn, werk ik wel vanuit huis.

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        24 oktober 2024 om 18:40

        Ik had ooit een winter- en een zomerset. Onlangs een andere auto gekocht, opnieuw een achterwielaandrijver. Opnieuw A-merk zomerbanden en voor de winterset A-merk vierseizoenenbanden met 3PMSF symbool want ik tank in Duitsland.

        Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      24 oktober 2024 om 20:31

      Als het rubber van een gewone band onder de 7 graden komt dan is dat harder dan normaal en zou het kunnen dat je inderdaad minder grip hebt. Maar banden worden in ons land nooit zo koud, kijk maar eens naar de temperatuur van je band als je een tijdje hebt gereden.

      Zomerbanden bestaan niet, dat zijn gewoon banden die voor alle seizoenen goedgekeurd zijn. Het is een marketing term dat sinds de jaren 90 erg populair is en bedoeld om mensen een extra setje overbodige banden aan te smeren. Winterbanden zijn sneeuwbanden, zo werden ze vroeger genoemd. 4-season banden is ook een marketing truc, dat zijn banden die sneller slijten. ‘Zomerbanden’ zijn ook vierseizoenen banden, want daarvoor goedgekeurd in ons land.

      Je raadt het al, ik rij altijd door op gewone banden, door jou zomerbanden genoemd. Ik ben niet zo gevoelig voor marketing trucjes.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 oktober 2024 om 07:14

      “omdat ze niet begrijpen dat een winterband met koude temperaturen te maken heeft en niet met sneeuw.”
      Je kon er niet verder naast zitten. De bandenbranche schreeuwt in de reclame 7 graad, dat zou de temperatuur zijn waarop het rubber van de zomerband verhard en je grip verliest. Dat was zo in de jaren 80 van de vorige eeuw, inmiddels ligt die temperatuur ver onder 0. Maar winterbanden zijn maar in één ding goed en dat is rijden op sneeuw. Want winterbanden zijn gemaakt om een laagje sneeuw vast te grijpen, want alleen sneeuw heeft grip op sneeuw, het sneeuwbal effect. Op ijs rijden helpen alleen spikes. Als je eens een winterbandentest van AutoBild ziet, die testen winterbanden en nemen altijd 1 zomerband mee, dan wint de zomerband alle onderdelen behalve het rijden op sneeuw. Zomerbanden konden beter banden heten en winterbanden beter sneeuwbanden.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        25 oktober 2024 om 11:33

        Dit is exact mijn ervaring, voor die ene week sneeuw (hooguit) ga ik geen winterset aanschaffen. Dan maar even niet ver rijden en werken vanuit huis evt. Wintersport doe ik daarnaast toch al niet aan, ik zoek liever de zon op in de winter.

        Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      25 oktober 2024 om 07:20

      En de hoofdoorzaak van de ongevallen afgelopen zomerseizoen lag zeker bij ‘die brokkenpiloten’ die in de zomer doorreden op hun winterbanden? Ruim boven de marketing temperatuur van 7 graden hoor! Marketing, want 20 jaar geleden lag dat omslagpunt op 7 graden, maar na jarenlange ontwikkeling op bandengebied waarbij de rubbersamenstelling ook minder temperatuurgevoelig is geworden is die grens nog steeds 7 graden, ook voor rubber bedoeld onder daily drivers? Dat geloof ik niet. Ik zeg niet dat winterbanden niet nuttig kunnen zijn, dat zeker wel! Afgelopen vakantie had ik wel een paar keer winterbanden willen hebben, toen we onderweg in de bergen verrast werden door sneeuwbuien, maar niet voor de bandentemperatuur. Die bleef namelijk ook bij -5 een eindje boven die magische 7 graden waarbij zomerbanden opeens keihard en spiegelglad schijnen te worden. En zeg niet dat het niet om bandentemperatuur maar om buitentemperatuur gaat, want dan zou je er de eerste paar km als je wegrijdt in de ochtend bij bijvoorbeeld 10 graden ook flink last van moeten hebben. Het rubber zal vast harder worden bij koude temperaturen en ik twijfel er niet aan dat dit impact kan hebben op de performance van de banden, maar dat als hoofdoorzaak van een toename in ongevallen in najaar en winter, nee. Dat lijkt mij dan eerder liggen in de extra neerslag, laagstaande zon, vroeger donker en de gebruikelijke afgeleide bestuurders die een olievlek van 500 meter nog zouden missen en dus zeker niet hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Met winters zoals de afgelopen jaren zie ik in Nederland geen noodzaak voor winterbanden, helemaal niet als je de auto kan laten staan op dagen met winterse neerslag.

      Login om te reageren
    • werf76 zegt

      25 oktober 2024 om 09:07

      Jij gelooft nog in sprookjes? Een winterband heet eigenlijk niet zo. Het is een sneeuwband. Zo’n band doet het alleen beter wanneer er….sneeuw ligt.
      Ook dat verhaal onder de 7 graden bla bla. allang achterhaald. Zelf met 4 graden op een droog wegdek of met regen doet de zomerband het beter dan een winterband.
      En dan nog over de weersomstandigheden in het vlakke NL. Als je je rijgedrag niet aan past, heb je helemaal niks aan de soort banden.

      Login om te reageren
  3. ecknine zegt

    24 oktober 2024 om 15:26

    Vierseizoensbanden zijn geen seizoensbanden zeggen wij hier in de garage. Presteren niet zo goed als een echte zomerband in de zomer, idem dito ten opzichte van een winterband in de winter. Bijkomende is een echte winterband pas nuttig bij temperaturen vanaf 2° (neen, die 7° die de marketing propaganda machine van de bandenindustrie aanhaalt is bullshit). Bijkomende, als je iets of wat gezond verstand hebt (wat wel redelijk zeldzaam is), kan je met ‘onze winters’ perfect op de zomerband doorrijden, zelfs met achtertractie.

    Login om te reageren
  4. hondafiel zegt

    24 oktober 2024 om 15:58

    Voor die paar dagen dat het misschien sneeuwt. Op de motor heb ik geen winterbanden. Nergens last van en als het echt sneeuwt dan wel ijzelt blijft het brommertje binnen. Vorige winter nog geen handvol aan dagen.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      24 oktober 2024 om 16:21

      Is er sneeuw gevallen afgelopen winter? Niks van gemerkt

      Login om te reageren
      • hondafiel zegt

        24 oktober 2024 om 18:58

        Eind november is er iig sneeuw gevallen vorig jaar.

        Login om te reageren
  5. Gele Koplamp zegt

    24 oktober 2024 om 16:12

    Tja, het is steeds minder noodzakelijk, maar die twee dagen dat je ze echt nodig hebt…
    Bovendien kom ik geregeld in Dld en daar zijn ze na Oktoberfest ook wel fan van die dingen.

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    24 oktober 2024 om 16:28

    Oja, ik moet mijn winterset nog steeds laten opknappen. Binnenkort maar eens doen dan. Het voordeel van twee sets is dat je zomerbanden wat sportiever kunnen. Ik zoek bij winterbanden vooral naar een set die het goed doet in de regen, dat past goed bij onze winters.

    Zomers op de Prodrive wielen, `s winters op de TI wielen, afwisseling is toch fijn. Nu nog een wijziging in de Duitse wet om de nieuwe type sneeuwkettingen van Michelin goed te keuren (geen wheelgap dus geen ruimte voor kettingen) en we kunnen zelfs op wintersport!

    Login om te reageren
  7. Exit Luminar zegt

    24 oktober 2024 om 17:02

    Een dikke mercedes 500 diesel zul je bedoelen

    Login om te reageren
  8. 307-2.0-chipped zegt

    24 oktober 2024 om 17:44

    Anticiperen. Ook met winterbanden in de winter.
    Pas verdulleme gewoon je rijgedrag aan. Is dat nou zo moeilijk?

    Login om te reageren
  9. rutger97 zegt

    24 oktober 2024 om 19:56

    Auto gekocht met winterset eronder. Eerst oprijden en dan kijk ik daarna wel wat eronder komt.

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      24 oktober 2024 om 20:35

      Winterbanden (sneeuwbanden) zijn op zodra het profiel lager is dan 6mm. Vanaf dan kan je beter gewone banden (marketing: zomerbanden) eronder zetten want het is gewoon gevaarlijk om met winterbanden lang door te rijden. Gewone ‘zomer’ banden zijn officieel goedgekeurd voor alle seizoenen in ons land.

      Login om te reageren
  10. spidermann zegt

    24 oktober 2024 om 19:59

    Net deze week de Continental winterbanden laten opleggen, von O(ktober) bis O(stern) niet waar.
    Ik ga dan ook gemiddeld iedere 2e week naar Duitsland, en met carnaval op winter met de (8 meter lange en 1800 kg zware) caravan. De caravan heeft desjalve 4 seizoenen banden.

    Login om te reageren
  11. pier zegt

    24 oktober 2024 om 20:33

    Allseasons werken prima op niet al te zware auto’s, maar vanaf een kilo of 1500 kan je beter twee setjes hebben aangezien het compromis dan groter wordt. Dat gezegd hebbende, mijn ouders hebben vandaag een Explorer EV besteld met allseasons en die weegt dik 2000kg, maar die rijden nog geen 10k per jaar. Benieuwd hoe dat rijdt.

    Login om te reageren
  12. kareljansen zegt

    24 oktober 2024 om 20:40

    Schuldig.. had eigenlijk het idee om de huidige auto begin dit jaar te verkopen en hem daarom maar op de winterbanden laten staan aangezien mijn zomerset helemaal op was.. volgens jaar maar weer eens verder zien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North