
Maar is de prijs ver genoeg gezakt om hem begeerlijk te maken?
”De S60 Polestar is pure porno op wielen”, aldus Chief Tyre Smoker @wouter in 2012. Het enige probleem met de speciale sedan was de vraagprijs. Inmiddels zijn we bijna veertien jaar verder. Is de extra dikke Volvo nu wel te betalen?
We vinden dit knalblauwe exemplaar op Marktplaats. Met deze ‘Rebel Blue’-lakkleur weten de kenners direct over welke Volvo het gaat en dat het geen S60 voor een aardrijkskundeleraar is. Dit is de Polestar-versie: een met een 2,0-liter vierpitter die 367 pk en 470 Nm naar alle vier de wielen stuurt. Schakelen gaat via een achttraps automaat die je kunt bedienen via de schakelflippers achter het stuur. Een sportonderstel en speciale instellingen voor het ESP zorgen voor een heerlijk stuurgevoel.


Ondanks het sportieve karakter is de S60 nog altijd van veel luxe voorzien. Zo heeft ‘ie adaptive cruise control, een DAB+-radio, een achteruitrijcamera, verwarming in het stuur, verwarmde en elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie en natuurlijk ingebouwde navigatie.
De S60 Polestar op Marktplaats
Het exemplaar op de koop- en verkoopwebsite rolde eind 2016 van de band. Vijf jaar later werd de Volvo pas op Nederlandse platen gezet. Volgens de dealer is er 59.216 kilometer mee gereden. Ik durf te zeggen dat de Volvo dus nog wel even mee kan.



Zoals gezegd was de nieuwprijs van deze S60 niet mals. Hij kostte eind 2016 bijna 75.000 euro. De Volvo S60 Polestar die nu op Marktplaats te koop staat, moet 37.950 euro opleveren. Iets meer dan de helft van de cataloguswaarde dus. De Volvo staat nu op winterbanden, maar je krijgt er van de dealer uit Hoogeveen gratis een set zomerbanden bij.
Heb je liever geen smurfblauwe S60 of moet er per se een zescilinder in liggen? Er staat ook een zwart exemplaar met het drieliterblok op Marktplaats voor precies hetzelfde bedrag.
Bekijk hieronder wat een iets jongere Wouter destijds van de bijzondere S60 vond.





‘Maar’ de helft van de nieuwprijs, een ‘gratis’ set zomerbanden en ook nog eens maar liefst een maand garantie op de motor en de versnellingsbak…
Klinkt echt als een top deal
Vind het nogal duur voor een 9 jaar oude auto .
Te duur voor mij, maar wel erg mooie wagen.
Gaaf ding! Welke is nou betrouwbaarder: de 4- of de 6-cilinder?
De 6cilinder. En die is ondanks hij minder vermogen heeft nog sneller ook.
Da’s niet helemaal waar. Ik heb de 6-pitter, gechipt naar (op papier) 380 pk en 600 nm, maar ik moet echt alle zeilen bijzetten om de 4-pitter bij te houden, hij loopt niet weg maar sneller ben ik niet. Die van mij klinkt dan wel 10 keer leuker.
Het verschil is vooral op hoge snelheid merkbaar, als je richting de 200kmh gaat en daarboven. Dan heeft de 6pitter er echt nog meer zin in dan de 4cilinder. Hij zou dan in standaard trim echt uitmoeten gaan lopen.
Dat interieur was in 2016 niet zo begeerlijk, ik begrijp de hype niet zo goed. Een potente vierpitter in een smurfblauwe jas met een weinig inspirerend interieur. Voor 38K, succes ermee!
Wouter reed met de handgeschakelde 507pk(?) versie. Die is wel net even wat anders dan deze. Niet dat dit weinig vermogen is maar toch niet te vergelijken. Sowieso had ik het geld er niet voor over (als ik het had). Dit type S/V60 is mijn auto niet. Ik vond de hele lijn van Volvo in die jaren wat tegenvallen.
Geef mij maar liever een S60/V70R, liefst van na 2004, handgeschakeld, sonic blue met atacama interieur.
Eens! Veel gaver!!!
Wel met de verkeerde motor..
Ik ben eigenaar geweest van de 6-cylinder (NH-743-F) wat een feestje. Vooral het geluid in sport als de klep in de uitlaat open staat, niet wat je van een Volvo verwacht. Daarnaast was hij beduidend sneller dan fabrieksopgave, met draggy 0-100 in 4,3sec gemeten, waar 5,0 geloof ik fabrieksopgave was. En het allerbeste….wel de snelheid…niet het petjes imago.
Gaaf ding he… Heb een paar jaar geleden een origineel NL zwarte V60 P* aangeschaft en die gaat dus niet meer weg. 0-100 nooit gemeten, geloof niet dat ik ook in 4.3 op 100 zit maar de tussensprintjes zijn wel echt serieus rap. Heb het originele winterwielenset erbij en dan is ‘ie helemaal stealth.
Ik heb hem nieuw in Dubai gekocht meegenomen naar NL, misschien is de Midden Oosten spec toch net iets anders geweest dan de Europese.🤷🏻♂️
Hij heeft bijna alles wat autorijden leuk maakt, ziet er bijzonder uit, klinkt in de meeste gevallen goed. Wilde er voor gaan, maar wat stuurt dat ding indirect zeg. Op een rotonde moest ik het stuurwiel twee keer over pakken.
Vond het echt zonde dat hij daar niet deed wat ik er van verwachte, prima auto om snel naar Oostenrijk te knallen met je gezin