• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Europese autofabrikanten zijn toch niet blij met het afschaffen van het verbod op de verbrandingsmotor

Auteur: Dennis, gepost 18 december 2025 om 18:02 – 34 Reacties

Doet de EU precies wat er verwacht wordt, is het nog niet goed…

Deze week werd vol trots bekend gemaakt dat het verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren per 2035 van de baan is. In navolging van de aanpassing werd de verandering, die autofabrikanten als overwinning zagen, breeduit gevierd. Maar de stemming lijkt langzaam maar zeker om te slaan. Volgens de Financial Times zijn er steeds meer partijen die laten weten dat ook het houden aan de nieuwe regels te moeilijk is.

Vooral landelijke belangenorganisaties, zoals het Duitse VDA (Verband der Automobilindustrie) en het Franse PFA (Plateforme automobile), vinden dat de Europese Commissie de pijnpunten van de industrie onvoldoende heeft getackeld. Met andere woorden: de nieuwe regelgeving lost niets op en schept vooral problemen op andere fronten. Er komt meer complexiteit kijken bij de bouw van ‘Made in Europe’-auto’s en het gebruik van ‘groen’ staal.

Stellantis: geen goedkopere ‘Made in Europe’-auto’s

Stellantis doet ook een duit in het ontevredenheidszakje en stelt dat de EC onvoldoende rekening heeft gehouden met de elektrificatie van kleine bedrijfswagens. Ook geeft het concern aan dat er nog lang niet voldoende flexibiliteit in de regels zit waarmee de beoogde reductie van CO2-uitstoot voor 2030 behaald kan worden.

Ook de nieuwe ‘Kei Car’-regeling gaat niet doen wat de EU hoopt. Stellantis geeft namelijk nu al aan dat de plannen helemaal geen betaalbare auto’s voor het overgrote deel van autokopers zal opleveren. De oplossingen die de Europese Commissie nu aandraagt, hebben volgens de autogigant helemaal geen impact op de productie van dit soort autootjes.

Concurrentiepositie van Europa zakt weg

Ondertussen springen er meerdere (vooral elektrische) automakers op de bres om te verkondigen dat het afschaffen van het verbod op de verbrandingsmotor de domste keuze is die de EU had kunnen maken. Bijna allemaal dragen ze dezelfde reden aan: de EU verliest hierdoor op langere termijn de concurrentiepositie aan met name China.

Omdat de Europese Commissie druk van de elektrificatieketel haalt, zouden Europese autofabrikanten zich minder geneigd voelen om te blijven inzetten op de ontwikkeling van elektrische auto’s. De merken zouden er liever voor kiezen om de brandstofmotor zo lang mogelijk te blijven uitmelken terwijl de rest van de wereld (lees: China) wel de elektrische ontwikkelingen blijft doormaken. Mocht het puntje dan over een jaar of tien bij het paaltje komen, dan zullen de Europeanen erachter komen dat ze een enorme achterstand hebben opgebouwd.

Onvoldoende innovatiekracht in Europa

Daar hebben ze natuurlijk een punt. Tegelijk is het ook erg kortzichtig om aan te nemen dat iedere autofabrikant met de oogkleppen op zit en de ontwikkelingen in de rest van de wereld niet in de gaten houdt. Tegelijkertijd laten Europeanen nu ook niet direct een rap innovatietempo zien. De opkomst van betaalbare EV’s laat bijvoorbeeld erg lang op zich wachten.

Daar speelt de EU zelf ook een grote rol in. Het stelt alles op alles om de Europese spelers zoveel mogelijk ademruimte te verschaffen tegenover vooral Chinese concurrenten, maar werkt aan de andere kant amper mee om de elektrificatie onder de inwoners aan te zwengelen.

Europa kijkt vooral naar het handje boven het hoofd houden bij producerende partijen. Het kijkt niet naar de markt die deze producten moet kopen. De nieuwe regels doen dat iets meer, maar de vraag is of dat nu voldoende is. Het lijkt er in ieder geval niet op als we de reactie van de branche zo proeven.

Foto: Zeekr X gespot door @Kevin_BMW

Ook interessant!

  • EU-verbod verbrandingsmotor staat op een lager pitje
  • Europa en het verbod op de verbrandingsmotor
    Europa en het verbod op de verbrandingsmotor
  • EU-voorzitter komt met controversiële oplossing voor Europese autofabrikanten
  • Verbod verbrandingsmotor op de lange baan?

Nieuwste artikelen

  • Patent BMW onthult dat zelf sleutelen juist moeilijker wordt
  • Officieel: er worden GEEN Jaguars meer gebouwd
  • Dikker dan deze AMG GLS 63 Brabus 700 wordt het niet #MijnAuto
  • Wist jij dat deze merk- en modelnamen afkortingen zijn?
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, europa-eu

Vorig bericht: « Dikke Volvo S60 Polestar op Marktplaats heeft de enige juiste kleur
Volgend bericht: Tóch ondersteuning voor Fisker Ocean ondanks faillissement »

Lees Interacties

Reacties

  1. camber24 zegt

    18 december 2025 om 18:42

    Artikel is geschreven door Dennis. Is dit DE Dennis, een van de oprichters die terug op het nest is?

    Login om te reageren
  2. cdlop01 zegt

    18 december 2025 om 18:56

    Gewoon straks de motoren inkopen bij, uiteraard, Toyota…
    Toyota en de Chinese fabrikant GAC Motor werken samen aan een verbrandingsmotor die op ammoniak draait, als alternatief voor elektrische auto’s met als doel de CO2-uitstoot drastisch te verminderen. De motor kan tot 90% minder CO2 uitstoten en is bedoeld om de levensduur van verbrandingsmotoren te verlengen, met een 2-liter viercilinder motor die 161 pk produceert.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 december 2025 om 19:46

      Ammoniak, de dochter van stikstof.. Het probleem met de verbrandingsmotor is niet alleen maar CO2 maar dat er bij verbranding allerlei verbindingen ontstaan die ellende veroorzaken, stop je er ammoniak in komt er minder CO2 maar meer andere ellende uit. Nu electrisch rijden werkt kunnen en moeten we gewoon op gaan houden met dingen verbranden in motoren.

      Login om te reageren
      • THSD zegt

        18 december 2025 om 20:20

        Ja inclusief meer fijnstof van de banden bij ev’s.

        Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          18 december 2025 om 21:43

          @THSD EV’s produceten voornamelijk veel minder fijn stof door minder gebruik van de remblokjes.
          Banden van EV’s slijten overigens niet meer vergeleken die van ICE of PHEV met vergelijkbare vermogens. Een BMW M5 vreet zelfs meer rubber door zijn overgewicht vergeleken een Model S Plaid.

          Login om te reageren
        • E-V8 zegt

          18 december 2025 om 23:26

          Het kleine beetje extra fijnstof van de banden door een paar honderd kilo meer staat in geen verhouding met de afname van fijnstof door verminderde slijtage van de remmen. Dus wel het hele verhaal vertellen. Wagenpark beheerders genoeg die aan hebben getoond dat een EV net zo lang op een set banden rijdt als een ICE. Ongeacht het type auto heb je altijd mensen die een te zware rechtervoet hebben.

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            19 december 2025 om 10:40

            @E-V8
            Ik zeg alleen “meer” en jij zegt “klein beetje extra” dus de conclusie is nog steeds een plus of je nou meer of klein beetje extra zegt.

            Login om te reageren
      • zjos zegt

        18 december 2025 om 20:59

        Ev is nergens een oplossing voor. En al helemaal niet voor een verondersteld Co2 probleem. Als je al in die onzin gelooft moet je beseffen dat EV dusdanig zwaar is dat de hele infrastructuur van bruggen en wegen sneller aan vervanging toe is door het hoge gewicht van die dingen. Dat zijn zaken die je dan ook mee moet tellen. Net als de extra fijnstof en hoger geluidsniveau geluid van de banden. Net als dat een windmolen park inmiddels gemiddeld een 1/3e minder lange levensduur heeft dan ooit berekend is. Men vindt inmiddels geen investeerders meer voor dat soort parken omdat ze niet rendabel zijn of je moet opnieuw met de kunstmatige subsidie buidel gaan rammelen.

        Login om te reageren
        • audirs3 zegt

          18 december 2025 om 21:40

          @zjos wat een onzin, een PHEV weegt meer dan een EV. Zet maar eens een BMW M5 en Model S Plaid allebei op de weegschaal. En trouwens, een Model 3 Performance en een BMW M3 wegen ook hetzelfde.

          Login om te reageren
        • erwh zegt

          18 december 2025 om 22:57

          Het gewicht van EVs en de zogenaamde impact daarvan op de infrastructuur is echt het grootste non-argument in de hele discussie rond EVs. Ooit van vrachtwagens en bussen gehoord? Je weet dat vrachtwagens zo’n 15 tot 20 keer zoveel wegen als de gemiddelde EV en daarmee verantwoordelijk zijn voor meer dan 80% van de slijtage van wegen en de bijbehorende infra?
          En je opmerkingen over wind slaan ook de plank mis. Die levensduur is niet zozeer technisch korter, maar omdat er grotere windmolens op de markt komen die meer stroom leveren voor veel minder kosten. Zie project in Zeewolde waar 220 windmolens worden vervangen door 83 nieuwe die samen ook nog eens aanzienlijk meer stroom opwekken.
          Overigens worden de oude windmolens doorverkocht en hergebruikt omdat ze hun technische levensduur nog lang niet bereikt hebben en ergens anders goed gebruikt kunnen worden (bijvoorbeeld Oekraïne).

          Login om te reageren
        • kas_par zegt

          18 december 2025 om 23:07

          wat een onzinnige reactie. er zijn honderden (zo niet duizenden) onafhankelijke onderzoeken die aantonen dat de EV voorlopig wél de oplossing is voor het CO2 probleem een het argument dat de EV met z’n gericht een grote belasting is op de infrastructuur is natuurlijk kul, een vrachtwagen of bus is nog altijd een heel stuk zwaarder. Het extra fijnstof van de banden is verwaarloosbaar. Mensen verzinnen steeds nieuwe argumenten, maar waar het telkens op neerkomt: angst, onwetendheid, vastklampen aan het verleden. Best triest eigenlijk.

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            19 december 2025 om 17:35

            @kas_par
            Jammer om maar meteen onzinnig te roepen als het niet in je straatje past.

            Login om te reageren
        • RUBERG zegt

          19 december 2025 om 08:52

          @zjos. Duidelijk geen kennis van zaken. Ev stoot minder fijnstof uit dan ice, iets meer van banden, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door geen fijnstof uit uitlaat en nauwelijks remstof. Wegen slijten door toegenomen verkeer
          Vooral vrachtvervoer.

          Login om te reageren
          • THSD zegt

            19 december 2025 om 10:42

            @RUBERG
            Je herhaalt haast letterlijk de woorden van @zjos over de fijnstof van de banden die meer is bij een ev dus dan spreek je jezelf tegen over “duidelijk geen kennis van zaken” 😂

            Login om te reageren
            • RUBERG zegt

              19 december 2025 om 11:27

              @thsd Even goed lezen. Het liefst de conclusie…

              Login om te reageren
              • THSD zegt

                19 december 2025 om 17:34

                @RUBERG
                Ook even lezen wat er gezegd wordt en niet meteen in je eigen straatje praten want feiten kan je niet krom lullen!

              • RUBERG zegt

                19 december 2025 om 18:38

                Feit is dat leken uitsluitend kijken naar fijnstof van banden. Daardoor stoot een ev dus meer fijnstof uit dan een ice. Dat is de achterliggende gedachte. Gemakshalve wordt verzwegen dat een ev geen fijnstof uit de uitlaat heeft en nauwelijks fijnstof van remmen (wegens regeneratief remmen). Dat zijn de feiten die u niet wilt zien! Zie ook de diverse andere commentaren…

      • cdlop01 zegt

        19 december 2025 om 07:30

        Daarnaast zal de nieuwe Ice generatie van Toyota op alle soorten brandstof kunnen lopen….waaronder waterstof. Naast de ontwikkeling van SolidState batterijen. Toyota en Hyundai, Kia, Byd zijn de enige fabrikanten die de kennis en middelen hebben zo breed te ontwikkelen.

        Login om te reageren
  3. alfablog zegt

    18 december 2025 om 19:51

    Had graag een electrische Giulia gekocht tegen een normale prijs, er staat nu een nieuwe Tesla.

    Hybrides vind ik ook een kansloos concept.

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      18 december 2025 om 20:17

      Dat vind jij inderdaad maar een hele hoop andere wijze mensen (inclusief ik) vinden dat dus niet 😉

      Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      18 december 2025 om 22:12

      Als je nu een Tesla rijdt terwijl je een Giulia wilde moet je toch elke meter dat je rijdt harder en harder huilen?!… Verschrikkelijk, en veel sterkte!

      Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      19 december 2025 om 07:30

      Vinden ze bij Toyota ook, Lol.

      Login om te reageren
  4. audirs3 zegt

    18 december 2025 om 21:45

    De nieuwe regels zijn een sigaar uit oude doos. De EU moet nu vooral niet gaan luisteren naar een dinosaurus als Stellantis.

    Login om te reageren
  5. verdebosco zegt

    18 december 2025 om 22:47

    Een dodelijk slechte reactie van de lobbyistenclubjes uit de automotive. Wat een lage voorspelbare reactie. De EU heeft een enorme handreiking gedaan en dan zo mopperen. Terwijl de Chinese concurrentie keihard doorgaat, Noorwegen bijna alles op het niveau van een EV heeft, en er genoeg productiecapaciteit in Europa is voor veel EV’s en nog meer.

    Login om te reageren
  6. waterisnat zegt

    18 december 2025 om 23:07

    Gelukkig weten al die ambtenaren beter hoe je moet ondernemen dan de ondernemers. Waar zouden we zijn zonder ambtenaren?

    Login om te reageren
  7. kas_par zegt

    18 december 2025 om 23:09

    tja, de onwetende stemmer stemt ervoor en ondertussen loopt Europa steeds verder en verder achter de feiten aan. Conservatief populisme gaat ons nog wel kapot krijgen, en hele volksstammen staan erbij te juichen.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    19 december 2025 om 06:42

    Dat krijg je met rechts populistische partijen. Willen graag alles bij het oude houden vooral als het lekker klinkt zodat ze dat warme bad waarin ze zitten niet uit hoeven. Totaal geen visie maar wel veel klagen en wijzen naar anderen.
    En dan over tien jaar als we inderdaad ver achterlopen dan komt het door ‘links’, de EU, China, immigranten kortom iedereen behalve dit soort kortzichtige partijen.

    Maar laten we de autofabrikanten ook niet vergeten. Eerst tijd rekken en verspillen door in plaats van te innoveren het te steken in sjoemelen met diesels en dan vervolgens weer tijdrekken en tijd verspillen met lobbyen in de EU. Dan krijgen ze een handreiking omdat we met visieloze rechtse partijen te maken hebben en is het weer niet goed.

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      19 december 2025 om 08:32

      Hear, hear! 👍

      Login om te reageren
    • 550maranello zegt

      19 december 2025 om 18:29

      Ik heb wel eens betere comments van je gelezen. Waarom is een afwijkende mening meteen “alles bij het oude/ conservatief, rechts populistisch”? Wie houdt, vrij conservatief, vast aan windenergie? Het is al lang en breed duidelijk dat windenergie een weinig rendabele manier van energiewinning is. Het neemt, in ons kleine landje, ook nog een keer veel te veel ruimte in en slecht is voor vogels, vissen en gezondheid. Lees de (recente!) rapporten maar van knappe koppen die het kunnen weten. O.a. het Clintel rapport over windturbines. Toch blijft het vloeken in de “linkse” kerk als je ertegen bent. Dan ben je een utra rechtse klimaat ontkenner. Wie zijn verder die mensen die nog steeds, vrij conservatief, de boot afhouden van kernenergie? Terwijl kernenergie algemeen aanvaard is als de enige echte oplossing voor het energie/ stikstofprobleem. Ik hoorde zelfs Diederik Samson, de grootste antie-kernenergie activist van weleer, dit laatst op TV min of meer toegeven. Overigens zonder concreet hierop door te gaan, dus ook hij zat nog een beetje in de ontkenningsfase. Ik geloof dat de wereld een stukje beter wordt van de elektrificatie van auto‘s. Zeker in de stad, maar ook daarbuiten dankzij de steeds efficientere batterijtechnologie. Laten we het alleen niet kapot reguleren. Fabrikanten die niet snel genoeg meegaan met de nieuwe technieken, vallen uiteindelijk vanzelf af.

      Login om te reageren
  9. italned zegt

    19 december 2025 om 10:41

    Even bij het begin beginnen: Er is een CO2 probleem.
    Geloof nou niet altijd de mainstream “wetenschappers”
    Auto’s kunnen makkelijk echt schoon zijn,( dus geen EV ) genoeg uitvindingen geweest.
    Maar dat levert geen geld op.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      19 december 2025 om 14:43

      @italned. Vertel. Ik ben nieuwsgierig. Geen co2 probleem en schone auto’s. Schoon heeft te maken me5 milieu en co2 met klimaat. Beiden zijn een probleem.

      Login om te reageren
  10. cdlop01 zegt

    19 december 2025 om 16:05

    Er is helemaal geen Co2 probleem, complete onzin. Er is wel klimaat hysterie en opwarming van de aarde, een ‘ aarde’ dingetje, dat is niet te stoppen met een EV en zonnepanelen….en andere onzin. Genoeg over geschreven.

    Wel uitstekend geschikt om de massa te sturen en miljoenen ambtenaren aan de gang te houden.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      19 december 2025 om 17:35

      Nee klopt. Gemiddelde temperatuur loopt ook niet op. Gewoon slechte meetapparatuur!

      Login om te reageren
  11. Marco zegt

    19 december 2025 om 22:33

    Europa en innovatie… Markten beschermen tot je echt de mogelijke opstap naar een nieuwe markt volledig hebt gemist.
    Jaar geleden in China autos gezien (elektrisch) van een giga luxe klasse. Deze boot is allang zonder Duitsland (en Frankrijk) vertrokken. Alsof we de stoomtrein nog steeds beter proberen te maken..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North