• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Smurfblauwe Volvo met zescilinder kan er maar één zijn… toch?

Auteur: Loek, gepost 21 september 2025 om 18:15 – 10 Reacties

Een smurfblauwe Volvo met zescilinder, dat moet wel een V60 Polestar zijn! Toch? Toch…?

Dikke Volvo-stationwagons in opvallende kleuren: je kan er boeken over schrijven. Alleen van de nineties tot de vroege jaren ’00 al. Cream Yellow op de 850 T-5R, Saffron Gold op de V70 R en Flash Green (bonuspunten voor ‘Atacama’-oranje interieur) op de V70 R II. En ook al was het nooit een ‘echte’ R, als je een V70 III dik aankleedde met R-Design mocht je voor de kleur Passion Red kiezen. Daarna is het nog maar één keer gebeurd dat een Volvo-stationwagon zo’n beetje gedefinieerd wordt door zijn kleur. We hebben het dan natuurlijk over de Volvo V60 Polestar.

Een Volvo V60 Polestar via @Diederik888 op Autoblog Spots.

Volvo V60 Polestar

Ook al heeft Volvo zeker wel dingen gedaan met de autosport vóór Polestar (iets met Jan Lammers en een 850 T-5R Estate), het was de eerste productie-Polestar die liet zien dat Volvo hun raceteam serieus neemt als toevoeging voor de straatauto’s. Eigenlijk wilde je natuurlijk de C30 PCP met een 400 pk sterke vijfcilinder of de S60 PCP met een 500 pk sterke zes-in-lijn. Dan voelt de 350 pk sterke S60 (en V60) Polestar die wel in productie ging ietwat tam. Maar laten we wel wezen: Dikke velgen, splitter en spoiler, remmen met zes zuigers van Brembo en dempers van Öhlins: het katapulteert de V60 naar 100 in vijf seconden.

De beste herinnering van de Volvo V60 Polestar is natuurlijk dat die gekke kleuren weer terugkeerden. Rebel Blue dit keer, een aanstekelijke smurfblauwe kleur. Die overigens wel betekenis had: dit was de huiskleur van Polestar als Volvo’s motorsportdivisie (en min of meer dezelfde kleur blauw als de Zweedse vlag). Het leuke van de V60 Polestar is dat het in het zwart net zo goed een dik aangeklede ‘standaard’ V60 had kunnen zijn: een heerlijke sleeper. Maar kom op, je wil toch die kleur?

Smurfblauwe Volvo met zescilinder

Dan moet je goed zoeken. Als je al een Polestar kan vinden, is het vaak een S60, of een andere kleur, of zelfs de ‘verkeerde’ motor. Na slechts twee jaar verving Volvo de zescilinder door een 367 pk sterke viercilinder. Ook leuk, maar je wil natuurlijk zes potten. Op Marktplaats staat momenteel een doekje voor het bloeden. Zes cilinders, Rebel Blue, Polestar-aanduiding en een praktisch model. Het is alleen geen V60.

Het is de V60 op stelten: een Volvo XC60 R-Design in Rebel Blue. Nee, een SUV is niet hetzelfde als een estate. Maar je krijgt veel van hetzelfde. Zoals gezegd: een vergelijkbare motor. Het is dezelfde ‘B6304T’ zes-in-lijn met turbo als in de Polestar, alleen dan met 305 pk en 440 Nm. Wel net zoals de Polestar met aandrijving op alle vier de wielen. Dat kost wel flink wat sprinttijd: de XC60 tikt 100 km/u aan in ‘slechts’ 7,3 seconden. De prijs van een hoge zit. En oh ja, de Öhlins-dempers en Brembo-remmen worden je ook bespaard.

Het is dan ook de uitvoering die deze Volvo XC60 T6 AWD R-Design een soort Polestar maakt. De blauwe kleur natuurlijk, maar ook de velgen. Bij de XC60 kreeg je vervolgens allerlei onderdelen in aluminiumkleur gespoten, zoals de diffusor, zijskirts en details in de voorbumper. En je kreeg lekker veel opties, waaronder een groot panoramadak.

Interieur

Van binnen ontbreken ook de écht sportieve zaken van een V60 Polestar in de Volvo XC60 R-Design, waaronder de toch wel erg leuke blauwe stiksels in de stoelen en het stuur. Verder lijkt de cabine er wel op, alleen echt inspirerend is het niet. Volvo’s interieur van deze periode was echt niet slecht, maar voor zaken als een volledig toetsenbord voor de telefoonbediening beginnen de jaren toch echt wel te tellen. De versnellingspook bedient net als de V60 Polestar een automaat met zes versnellingen die je eventueel zelf kan bedienen. Alleen dan wel met de pook, niet met flippers achter je stuur.

Kopen

Begrijp ons niet verkeerd, we willen niet de indruk wekken dat je geen V60 Polestar meer nodig hebt dankzij deze Volvo XC60 R-Design. Alleen deze XC60 is op vele manieren gelijkwaardig uitgevoerd en dat maakt hem op zijn minst een leuke occasion. En al is deze XC60 netjes, deze vrij zeldzame samenstelling heeft wel zijn prijs.

Hij mag er dan netjes uitzien voor een kilometerstand van 160.240 km: de Volvo XC60 R-Design moet nog 27.900 euro kosten. Kopen kan uiteraard op Marktplaats. Is dit genoeg om een V60 te emuleren, of wil je toch een echte Polestar?

Ook interessant!

  • Volvo 240 is eindelijk ingehaald als bestverkochte Volvo ooit
  • Koop een elektrische Volvo station op Marktplaats!
  • Dikke Nilsson Volvo-ambulance te koop op Marktplaats!
  • De Polestar 4 stelt teleur in de test

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, marktplaats, occasion, Polestar, r-design, Volvo, xc60

Vorig bericht: « Zie jij wat er niet klopt aan deze Lamborghini Revuelto?
Volgend bericht: Onderzoek: 1 op de 5 Nederlanders wil binnenkort elektrisch rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. KennOne zegt

    21 september 2025 om 18:24

    Serieus fijn blok! Hufterproof, zal er nog wel eentje willen in een V of XC70. Enige nadeel. Ze lusten best een slok.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      21 september 2025 om 22:53

      Zijn goede blokken voor LPG.
      Met de aankomende benzineprijzen wel zo lekker.

      Login om te reageren
  2. ouwedibbes83 zegt

    21 september 2025 om 20:51

    Dat is wel veel geld voor een auto uit 2012 met een smaakgevoelige kleur. Wat zou een vergelijkbare XC60 in bijvoorbeeld donkerblauw moeten kosten, toch niet meer dan 20K? Succes met de verkoop, voelt voor mij aan als veel te duur voor wat je krijgt. Een BMW 535i Touring uit die tijd is naar mijn weten een stuk betaalbaarder.

    Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    21 september 2025 om 21:21

    Hadden deze motoren niet ook de ‘automaat van glas’ van Aisin er achter hangen?

    Login om te reageren
    • Andreivierfunf zegt

      21 september 2025 om 23:25

      Volgens mij was dat de 2.9 T6 uit de XC90 toch?

      Login om te reageren
    • AC zegt

      22 september 2025 om 09:56

      Volgens mij zijn deze wel prima (doch lui, maar past wel bij het gemoedelijke karakter van in elk geval de normale versies). Motor ook best betrouwbaar meen ik, maar krappe bedoeling onder de kap, dus weinig ruimte voor sleutelen en daarmee veel kosten aan manuren voor ‘simpele’ klussen.

      Login om te reageren
    • volvo-s60-adept zegt

      22 september 2025 om 12:05

      Nee, de GM 4-bak uit de oude T6 is al heel lang geleden uitgefaseerd. Al is de bak uit de Polestar ook gewoon de TF80SC. Ik had ooit een V70R met die bak (facelift-model) en heb ‘m nu in m’n Polestar. Schizofreen ding: loom bij automatisch schakelen, lomp bij handmatig schakelen. Enige minpunt aan de eerste generatie V60 Polestar, verder is dat echt een hele leuke auto. De latere Polestars met 2.0 zijn sneller, maar het geluid van die zespitter maakt echt dat je de oude wilt hebben!

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        22 september 2025 om 18:19

        @volvo-s60-adept: Dan haal ik er twee door elkaar! Iemand die ik ken had een V6 T6 met deze bak en die ging vrij spectaculair kapot, en volgens de monteur bij zijn dealer was dat ‘wel te verwachten, want al die dingen liepen kapot’ – ik had daarmee de link gelegd met een bak die ook als heel kwetsbaar bekend stond, maar dat is dus een andere. Weer wat geleerd!

        Login om te reageren
  4. arta zegt

    22 september 2025 om 11:47

    Heerlijke motor en fijn geluid, maar de prestaties zijn niet echt meer van deze tijd.
    Acceleratiecijfers zijn laag, verbruik hoog.

    Login om te reageren
  5. michiel_vandelft zegt

    22 september 2025 om 11:54

    Je moet wel heel graag die 6cil roffel willen horen, wil je een verbruik van 1:8 en een acceleratiecijfer van 7.2 seconde naar de 100 accepteren hedendaags in 2025.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North