
Hoeveel heeft de Model 3-concurrent afgeschreven in vijf jaar tijd?
Klanten en fabrikanten moesten even bijkomen van het succes van de Tesla Model 3. Toen iedereen weer bij zinnen was, verschenen de eerste Model 3-concurrenten. Een van de sterkste rivalen is de productieversie van de Volvo 40.2 concept, de Polestar 2. Inmiddels is de 2 al zes jaar oud (wat vliegt de tijd) en heeft hij al een facelift ondergaan. Hoog tijd om eens te kijken wat een tweedehandse 2 tegenwoordig kost op Marktplaats.
De eerste 2’s kwamen in 2020 naar Nederland. In het eerste jaar verkocht Polestar er 2.951 stuks van. In de jaren die volgden, bleven de jaarlijkse verkopen hangen rond de 2.000 exemplaren tot afgelopen jaar: toen waren het er 1.627.
Specificaties
De eerste generatie van de 2 heeft twee elektromotoren die gezamenlijk 300 kW (408 pk) en 660 Nm leveren. Van 0-100 km/u accelereren duurt 4,7 seconden. De motor wordt gevoed door een 78 kWh-accupakket voor een actieradius van 470 kilometer. Het snelladen kan met maximaal 150 kW: 0-80% laden kan in 40 minuten.
Goedkoopste Polestar 2 op Marktplaats
Op het moment dat ik dit artikel bij elkaar tik, staat de goedkoopste Polestar 2 van Marktplaats te koop in Elburg. Dit is uiteraard een pre-facelift 2 en komt uit 2020. In de afgelopen vijf jaar is er 173.765 kilometer mee gereden. Het gaat hier om de Long Range Dual Motor uitvoering van de Launch Edition-lijn met de eerdergenoemde specs.



De eerste eigenaar van deze 2 is een Nederlander en heeft de EV nog altijd in bezit. Hij koos voor de kleur Thunder Grey metallic en vinkte opties als een trekhaak (1.500 kg trekgewicht), panodak en Harman Kardon Premium-geluidssysteem aan. Deze Polestar hoeft pas in oktober 2026 langs een garage voor de APK en staat op 20-inch winterbanden.

De eerste eigenaar betaalde vijf jaar geleden precies € 61.000 voor de nieuwe Polestar 2. Van die waarde is bijna twee derde verdampt. De goedkoopste Polestar 2 op Marktplaats kost € 20.450. Van dat geld kun je ook een Model 3 Performance uit 2019 kopen, maar dat wil je niet in deze tijd. Misschien dan maar een S5?





In vijf jaar tweederde van de nieuwwaarde afschrijven, is dat niet gewoon heel normaal?
Lijkt mij ook alhoewel dit een verkoopprijs is dus de eigenaar heeft bij inruil nóg veel minder gekregen…
Ik vind dat wel vrij fors.
Het kan nog erger. Ik heb tijdens het hoogtepunt van de diesel-crisis een Mondeo diesel gekocht. Die had in 3 jaar maar liefst 2/3 afgeschreven. Nieuwprijs in Dld rond de 30K, tikte ‘m met iets meer als een ton erop voor 10K op. En rij ‘m nou nog steeds met veel plezier.
Goeie tip, die s5!
Nou ja. Niet iedereen gaat/kan driftend naar z’n werk. Die polestar is mooi 8 jaar jonger en kost vermoedelijk per km lang zo veel niet als die Audi. Dat zou mijn voorkeur zijn
Tel daarbij op dat je met een TFSI uit 2012 niet direct de meest betrouwbare aandrijving te pakken hebt…
Lekker op winterbanden met 30 graden
De eerste eigenaar is een Nederlander……
Ik vind dit niet bijzonder goedkoop voor een 5 jaar oude auto met 173k km op de teller en nieuwprijs €61k, van een particulier. 0 garantie dus wel even een mooi rapportje laten opmaken van de staat van de HV accu. Volgens Polestar:
8 jaar garantie op de accu
Materiaalgebreken in het lithium-ion accupakket.
Tot 8 jaar na aankoop of 160.000 kilometer, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.
Als de accucapaciteit binnen 8 jaar na aankoop tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit daalt, vervangen we kosteloos je accu.
Ik vind de Polestar wél een leuke auto maar zou voor een facelift model gaan met enkel achterwielaandrijving, de long range single motor.
Dit is ook geen particuliere verkoper, maar een handelaar. Wel zo te zien eentje die inderdaad geen garantie lijkt te bieden, ook niet op een Taycan van 60k. Dat zijn toch bedragen waarbij op zijn minst de optie om garantie te krijgen wel prettig is.
Ik vind dit niet bijzonder goedkoop. Waar wordt er beweerd dat het goedkoop zou zijn?
Het is zo jammer dat Polestar geen aandacht besteed heeft aan de bruikbaarheid van het interieur. Ik rij zelf een PS2 uit 2023 en ben er erg tevreden over qua rijden, comfort, actieradius etc maar de bewegingsruimte voorin is beperkt, de bekerhouder is onbruikbaar, de armsteun kan eigenlijk net niet gebruikt worden.
Zeker voor de langere vakantieritten zijn dat soort puntjes net vervelend.
Zeker voor de langere vakantie ritjes is dit vervelend.
Dat doe je toch maar een paar keer per jaar of beter gewoon vliegen en dan daar een dikke huurauto nemen.
Vliegen doe ik alleen als het noodzakelijk is. De autorit naar de vakantiebestemming is altijd al vakantie want ik haal plezier uit het autorijden. Daarnaast zit ik zakelijk 50k kilometers per jaar op de weg dus ook dan zou het prettig zijn om gewoon een iets doordachter interieur te hebben. Als je moet kiezen tussen een armsteun of een bekerhouder dan is er iets niet goed ontworpen. Zeker als je dan gebruikmaakt van de bekerhouder en het flesje wat daar instaat vervolgens ontzettend in de weg zit.
Maar goed, een 3D geprinte bekerhouder die op dashboardkastje geplaatst wordt is een oplossing. Echter zit deze weer op de plek van je knie als je passagier bent en er een kinderstoel achter de rechtervoorstoel staat.
Je begrijpt wel dat een volgende auto dit beter moet doen. De Polestar 4 is qua interieur een auto die het een stuk beter voor elkaar heeft maar ik weet niet of ik aan de dichte achteruit kan wennen.
Als je zoveel rijdt en het allemaal zo vervelend zou vinden waarom kies je dan voor zo’n leaseauto? Niet proefgereden?
Polestar biedt bij inruil rond de 18k euro bij 4 jaar oud en 100-120k op de teller.