• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dinan boort BMW M5/M6 blok naar 5,7 liter

Auteur: Dennis, gepost 27 december 2007 om 14:47 – 63 Reacties

Dinan BMW M5/M6 Upgrade

Het 5.0 liter V10 blok uit de BMW M5 en M6 met 507 pk en 520 Nm koppel werd al drie keer op rij verkozen tot de Motor van het Jaar, maar toch blijft het volgens sommigen een beetje behelpen. Tuner Dinan bijvoorbeeld neemt geen genoegen met 507 pk en boorde het 5,0 liter blok uit tot 5,7 liter, waardoor het vermogen tot 628 pk toeneemt en het maximale koppel een waarde van 653 Nm bereikt.

Trek voor de upgrade wel je knip open, want de upgrade kost zo’n 40.000 dollar, maar daarvoor krijg je volgens Dinan dezelfde topkwaliteit die je van BMW gewend bent. De Amerikaanse tuner heeft inmiddels 29 jaar ervaring in het tunen van BMW’s en garandeert dat de upgrade niet ten koste gaat van de duurzaamheid. Er wordt een garantie van 4 jaar of 80.000 kilometer afgegeven.

Waar ik dan vooral benieuwd naar ben is hoe dit zich uiteindelijk vertaalt naar de prestaties, maar daarover doet Dinan helaas geen uitspraken. Zou de acceleratie naar 100 km/u die standaard 4.7 seconden duurt nu onder de 4 seconden duiken?

For those seeking the ultimate high performance driving experience, Dinan has once again redefined M5 and M6 performance with a bored and stroked 5.7 liter version of BMW’s V-10 engine. The engine produces over 600 horsepower along with stump-pulling torque that exceeds 400 lb-ft from just 3000 rpm right to the rev-limit at 8100 rpm. As incredible as BMW’s V-10 is in stock form, just imagine the acceleration that results from an additional 141 horsepower and 128 lb-ft torque @ 5800 rpm! Equally impressive is the fact that all of this performance is available without sacrificing BMW-like drivability or the peace of mind that comes from matching new car warranty coverage for up to 4 years or 50,000 miles.

Dinan’s 29 years of BMW tuning and racing experience ensure that the engines will not only perform but also provide years of trouble free driving excitement. Much of the technology that has made Dinan’s Grand-Am Daytona Prototype engines both competitive and reliable has carried over to the 5.7 Liter V-10 engine program for the street, ensuring that the engines produce incredible power along with race-proven durability. Each engine is dyno-tested prior to shipment, verifying power output in the same rigorous manner employed for the Daytona Prototype racing engines.

The engine is supplied as an assembled long-block, fully prepared to directly replace the stock engine without modification. High Flow Intake/Air Mass Meter Assemblies are required in order to supply the larger engine with adequate airflow for maximum power gains. Maximum performance is achieved when the engine is equipped with the High Flow Throttle Bodies, Free Flow Mufflers and racing middle exhaust, producing an incredible 628 hp @ 7400 rpm and 482 lb-ft torque @ 6200 rpm. For those seeking ultimate performance from their M5 or M6, without sacrificing civility, reliability or warranty coverage, the Dinan 5.7 Liter V-10 is the definitive solution.

(bron: dinancars)

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS
  • Gespot - Heerlijke old school BMW M6

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, dinan, m5, m6, tuning

Vorig bericht: « Goed voornemen voor 2008: stoppen met roken
Volgend bericht: Rhys Millen breekt 5 wervels tijdens oefenen backflip »

Lees Interacties

Reacties

  1. Citrofiel evil twin zegt

    27 december 2007 om 14:48

    De laatste tijd is het hier allemaal M5 wat de klok slaat. ;)

    Login om te reageren
  2. JeffreyG zegt

    27 december 2007 om 14:52

    Ik zou deze best wel eens willen horen. Ik denk dat je namelijk een veel zwaardere roffel hebt.

    Login om te reageren
  3. Adriaan zegt

    27 december 2007 om 14:54

    prijzig..

    maar wel super, zo blijft de motor zoals die moet zijn, atmosferisch!!!

    Login om te reageren
  4. sjaak zegt

    27 december 2007 om 14:54

    40k voor een engine upgrade? wat een afzetters. Voor een complete v12 van Lamborghini ben je 100k kwijt en hun willen dat je bijna de helft daarvan betaald voor een beetje uitboren :’)

    Login om te reageren
  5. RenJie zegt

    27 december 2007 om 14:59

    blijf het maar zinloos vinden hoor.. zo veel pk’s in een gezinswagen(M5).. Wat heb je er nou aan?? Het gevoel zal niet heel veel verschillen voor 40k gok ik zo… En die pk’s komen ook niet elke keer uit op 628 pk, net alsof je elke keer het gas zoveer intrapt tot het toerenaantal totdat je die 628pk of 653Nm krijgt. Zinloos gewoon en pure arrogantie

    Login om te reageren
  6. Mustang zegt

    27 december 2007 om 14:59

    Dat er nog bij de rijtest van de vorige stond dat ze hem niet optimaal vonden kan misschien hierdoor verbeterd worden;)

    Login om te reageren
  7. Bram zegt

    27 december 2007 om 15:07

    Foutje in de vertaling: 4jaar garantie of 80 000km ( 1 mile = 1,6km).

    -edit: got it! thanks-

    Login om te reageren
  8. RenesisHP zegt

    27 december 2007 om 15:15

    Het is een leuk vermogen om je collega M5 rijders het leven goed zuur te maken.

    Login om te reageren
  9. Robin zegt

    27 december 2007 om 15:17

    @Citrofiel evil twin

    Mooi he!

    Login om te reageren
  10. VonStroke zegt

    27 december 2007 om 15:18

    @Sjaak; Dit is een engineupgrade van kwaliteit en dat is denk ik een normale prijs voor dergelijke kwaliteit. Je gelooft toch echt niet dat pk’s geen drol kosten? Kwaliteit heeft zijn prijs.

    Login om te reageren
  11. Ejay zegt

    27 december 2007 om 15:22

    Hey dat is leuk; die andere veel geroemde V10 heeft 5.7L en 612 pk. Zou BMW dan een beter blok bouwen dan Porsche? Maar dit is wel grappig, keertje geen turbo gehoer oid, maar gewoon ouderwets.

    @ RenJie, arrogant in welke zin? Zinloos kun je over discussiëren, maar arrogant snap ik even niet.

    Login om te reageren
  12. Alwood zegt

    27 december 2007 om 15:23

    @sjaak
    lijkt me dat ze hier meer een blok volledig nieuw opbouwen… Niet voor niets word de motor verstuurd en moet die het standaardblok vervangen(!) 100k is daarbij erg veel meer en niet veel sneller.

    Ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe een volledig Dinan uitgevoerde M5 klinkt. Lijkt me een compleet andere auto worden met een upgrade als deze. Veel meer supercar dan een standaard M5. Je doet de upgrade alleen pas echt eer aan als je ook 200-500kg massa weet te besparen.

    Login om te reageren
  13. VDA Racing zegt

    27 december 2007 om 15:25

    ik vindt dit gewoon prachtig dikke V10 mooi atmosferisch gebleven ,en die prijs tja,is veel maar voor wat hoort wat.Een vriend van mijn vader heeft een originele M5 (zonder begrenzer) en dat is echt al een raket denk daar dan nog is 111pk bij MIJN god!!! mijn oude M3 (e36) lijkt wel een traktor in vergelijking met die M5.trouwens niemand geintreseerd in de m3 (belgishe nummerplaat)

    Login om te reageren
  14. Cliff zegt

    27 december 2007 om 15:29

    @Joeri: Als je zulke onzin wilt uitkramen dan doe je dat maar ergens anders, klein gefrustreerd mannetje!

    Login om te reageren
  15. Citrofiel evil twin zegt

    27 december 2007 om 15:34

    @Robin;

    Nee geef mij maar een Audi RS6. ;)

    Login om te reageren
  16. KognOg zegt

    27 december 2007 om 15:37

    en dan dit blokje in de nieuwste M3. Mooehaahaa. Suicide…

    Login om te reageren
  17. RenJie zegt

    27 december 2007 om 15:37

    @Ejay

    kijk mij eens gaan in mijn getunede gezinswagen… ik bedoel wat heb je er nou ik godsnaam aan??

    @Cliff

    ben ik nou blind of is er geen Joeri die gereageerd heeft?

    Login om te reageren
  18. Adarsh zegt

    27 december 2007 om 15:42

    Dit is goed

    Login om te reageren
  19. Joost zegt

    27 december 2007 om 15:46

    Onder de 4 seconden duiken lijkt me sterk, aangezien die g-power bmw’s dat met 730 pk dat ook niet kunnen!

    Login om te reageren
  20. Robin zegt

    27 december 2007 om 15:50

    @Citrofiel evil twin

    Ik vind de M5 wat meer karakter hebben, wel gewoon standaard. Dus dan win je het van mij bij het stoplicht… gun ik je.

    Login om te reageren
  21. Stephan zegt

    27 december 2007 om 15:54

    Lijkt mij een beetje veel koppel. Zelfs Ferrari haalt niet zoveel Nm/liter

    Login om te reageren
  22. BasaBas zegt

    27 december 2007 om 15:55

    @ RenJie

    Dus als dit blok in een M6 ligt is er geen probleem, maar omdat de M5 een ‘gezinsauto’ is vindt jij het niet kunnen??
    Bij dit soort dingen is het juist: omdat het kán
    Waarom legt BMW 507pk in een station?….omdat het kan en omdat er vraag naar is, hetzelfde geldt voor dit soort upgrades

    Je zei zelf al, je zal niet snel het maximale vermogen gebruiken, maar je zal wel bij elk toerental over meer koppel en dus meer vermogen beschikken. Niet alleen het piekvermogen, maar de gehele vermogenskromme ligt hoger. De auto is dus waarschijnlijk op elk moment sneller, dat heb je eraan

    Login om te reageren
  23. Robin zegt

    27 december 2007 om 16:01

    @Basabas

    Ja want das wel nodig bij een een auto met 500! pk. Tel 40 duizend bij de nieuwprijs op en ik rij echt niet meer hetzelfde merk als de gemiddelde vertegenwoordig hoor!

    Login om te reageren
  24. Citrofiel evil twin zegt

    27 december 2007 om 16:12

    @Robin;

    Als er een Lamborghini motor in een A6 ligt moet ik niet lang nadenken. ;)

    Login om te reageren
  25. Ejay zegt

    27 december 2007 om 16:22

    @ Renjie, BasaBas verwoord het goed. Waarom zijn er überhaupt gezinsauto’s met met meer dan 100 pk? Die voldoen toch allemaal. Zo’n A4 2.0TDI is toch verschrikkelijk overdreven snel met zijn 140 pk? En als we dan toch zo bezig zijn, waarom zijn er überhaupt auto’s in het algemeen met meer dan 100 pk? Je mag toch maar 120 en op de autobahn is 250-300 wel even leuk, maar over het algemeen gaat de cruise control toch op de 160 en dan heb je aan om en nabij de 100 pk ook wel genoeg.

    Login om te reageren
  26. Cliff zegt

    27 december 2007 om 16:47

    @RenJie: Klopt, maar volgens mij is zijn reactie verwijderd want die was echt beneden mijn niveau.

    Login om te reageren
  27. Ivo zegt

    27 december 2007 om 16:58

    @ Citrofiel evil twin:

    Volgens mij zit er een Audi blok in de Lambo en niet andersom… En dat vind ik geen compliment voor Lambo aangezien zij imo beter motoren kunnen bouwen.

    Maar het geeft niet dat jij de RS6 mooier vindt. Alleen bouwt BMW de betere rijdersauto en de betere motoren. Check 1: rondetijden op welk circuit dan ook. Check 2: 5.0 V10 Engine of the year 3x (er volgen er nog een paar…) op rij en de E46 3.2 zes-in-lijn 6x op rij…

    Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    27 december 2007 om 16:59

    Kijk! Dat willen we zien! Snellere auto’s! Hoe sneller de auto des te eerder ben je op de plaats van bestemming! Des te eerder kun je je krijsende kinderen de auto uitgooien! :)

    Ik zou het er in ieder geval niet voor over hebben.

    Login om te reageren
  29. RenJie zegt

    27 december 2007 om 17:02

    @Ejay

    100pk is altijd minder dan die overdreven six times over 600+ pk. Ik geef alleen alleen waarom het zó ver moet gaan. Ik snap jullie reacties wel, maar gewoon over het algemeen.. waarom??? En die vergelijking met gezinswagens, bijvoorbeeld een M5, wie koopt nou zo’n ding om elke dag vol in de rode toeren te zitten?? Daarvoor is zo’n ding niet, neem het voorbeeld aan een bescheiden diesel. Dus mijn punt is dat waarom een M5 moet bestaan als er toch niet vaak veel meer uitgehaald wordt dan bijv een 535d.

    Login om te reageren
  30. RenJie zegt

    27 december 2007 om 17:03

    @BasaBas

    “De auto is dus waarschijnlijk op elk moment sneller, dat heb je eraan”

    en wanneer doet men dat? Stoplichtsprintjes? Bochtenwerk met 20km/u sneller?

    Login om te reageren
  31. RenesisHP zegt

    27 december 2007 om 17:12

    @Rick dos.

    En als je onderweg van het gekrijs af wil, neem je toch gewoon een paar echt snelle bochten inclusief hard en laat remmen en met overstuur uitaccelereren. Wel een paar kotszakjes meenemen dan.

    Login om te reageren
  32. Citrofiel evil twin zegt

    27 december 2007 om 17:14

    @Ivo;

    De S6 heeft wel degelelijk een V10 uit de Lamborghini Gallardo tussen de voorwielen zitten met 435pk.
    http://www.autowereld.be/
    Als je op de site bent klik je op digitaal testboek en blader je tot je bij Audi komt.

    Login om te reageren
  33. Citrofiel zegt

    27 december 2007 om 17:17

    Garantie voor tuning! Dat is nog eens mooi. Dat zouden ze ook moeten geven aan de sjonnies in hun getunede/gepimpte/gestylede Golfjes -> Lelijk = geld terug. Zou een boel lelijke Golfjes schelen. ;)

    Maar dat is natuurlijk een heel andere klasse. Die vind ik niets. Dit vind ik top!

    Login om te reageren
  34. The Devil Tuner zegt

    27 december 2007 om 17:35

    @ Stephan

    ferrari’s zijn korteslag motoren… (korte slag = meer toeren+vermogen)
    dit is waarschijnlijk een langeslag motor… (lange slag = meer koppel)
    waarom denk je dat al die (vaak) amerikanen zoveel koppel hebben???
    dat zijn (bijna) allemaal langeslag motoren…

    Login om te reageren
  35. RND zegt

    27 december 2007 om 17:47

    ik ben het helemaal eens met The Devil Tuner
    en als je toch een snelle sedan wil kunnen niet paar pk’s er toch welbij

    Login om te reageren
  36. Stephan zegt

    27 december 2007 om 17:55

    @ The Devil Tuner,

    Zelfs amerikanen halen geen 100 Nm/liter uit een atmosferische motor. Of ze nou een lange of een korte slag hebben. Aantal Nm/liter is een uitstekende maatstaf voor motoren in tegenstelling tot pk/liter. Maximale is ongeveer 110 Nm/liter en dat halen alleen merken als Ferrari en Porsche etc.

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    27 december 2007 om 17:57

    @mx5-owner

    Ik heb een vrouw……dan weet je het wel denk ik…. ;)

    Login om te reageren
  38. Nick zegt

    27 december 2007 om 18:25

    @Ivo: Lamborghini maakte altijd barslechte motoren.

    In termen van prestatie kon hij meekomen met Ferrari motoren vanwege het koppel waar de motor voor ontwikkelt was, maar dit was het dan ook.
    Gelukkig heeft men het standpunt gehouden om een betere koppelcurve te hebben dan een hoog toerengebied.

    Het is/was algemeen bekend dat de keerringen vaak lekte, het was dan ook vrij normaal dat er een plasje versnellingbakolie of SAE 50 onder de wagen lag.

    Wat men niet weet is dat de synchronizators ook rampzalig waren, en de koppeling te klein voor de motor en brede banden.

    Login om te reageren
  39. SimonMc zegt

    27 december 2007 om 18:44

    @sjaak: vergeet niet dat dit handwerk is, en geen bandwerk…

    Werkuren kosten nu eenmaal veel geld, en aan de prestatie’s te zien wil ik er zelf voor wedden dat deze motor “fijn” getuned is, met andere woorden alles is perfect afgewerkt enz…Vandaar dat dit een pak geld kost.

    Login om te reageren
  40. Juppe zegt

    27 december 2007 om 18:51

    @The Devil Tuner,
    Dat zijn wel een stel rare aannames die je daar doet. Ten eerste is de slag niet van invloed op het koppel (Bij een lange slag, heb je bij gelijkblijvend aantal cc’s minder zuigeroppervlak -> minder kracht op drijfstang. Dit heft de kleinere ‘hefboom’ op).
    En hoe kom je erbij dat dit V10 blok een lange slag heeft?
    Boring * slag:
    Standaard M5: 92 mm * 75 mm
    Dinan getuned: 93 mm * 83 mm
    Beide zijn dus korte slag motoren.

    Login om te reageren
  41. Juppe zegt

    27 december 2007 om 18:53

    Oeps, bedoel natuurlijk : Dit heft de grotere ‘hefboom’ op.

    Login om te reageren
  42. YK zegt

    27 december 2007 om 19:27

    Is er ook een video van al dit lekkers? Mss een dynorun?

    Login om te reageren
  43. The Devil Tuner zegt

    27 december 2007 om 19:37

    @ stephan + juppe

    *krabt achter zijn oor*

    zie WAARSCHIJNLIJK in mn eerste reactie

    Login om te reageren
  44. RenesisHP zegt

    27 december 2007 om 19:42

    @Rick dos.

    Ben blij dat mijn vriendin er net zo over denkt(tot groot genoegen van de bandenboer).

    Login om te reageren
  45. Juppe zegt

    27 december 2007 om 21:09

    @The Devil Tuner,
    Oke, note taken ;)
    Maar ‘waarschijnlijk’ is toch niet waarschijlijk voor een hoogtoerige V10. Zie het stukje koppel/slag maar als informatief :)

    Login om te reageren
  46. w0o0dy zegt

    27 december 2007 om 22:41

    pdf met de gegevens van de standaard V10 en de Dinan 5.7 online gezet…. die kun je downloaden via http://www.w0o0dy.com/Dinanv10graphs.pdf

    Login om te reageren
  47. Stephan zegt

    27 december 2007 om 23:33

    Hmm wel echt bizar veel koppel dan uit die atmosferische motor. Ferrari haalt maximaal 110 Nm/liter uit hun blokken en Dinan zou dan ff 114 Nm/liter halen. Ik vraag me af of het wel op dezelfde manier gemeten is. Ik kan me haast niet voorstellen dat Ferrari hier onder doet voor een tuner.

    Login om te reageren
  48. FabianVTR16V zegt

    28 december 2007 om 09:17

    Hoop wel dat ze ook de SMG bak aanpassen hieraan !!
    Want zelfs met de 507pk heeft hij soms moeite.

    En natuurlijk ook het i-Drive systeem (M-modus heeft dan dus 628pk ipv 507pk)
    Dan kunnen ze mooi de standaard modus gelijk op 507pk zetten ;)

    Login om te reageren
  49. Ivo zegt

    28 december 2007 om 10:27

    @ Citrofiel:

    Je spreekt jezelf tegen. Nu zeg je dat de Audi een Lambo blok heeft. Terwijl je een aantal posts terug nog beweerde dat de Lambo een Audi blok heeft… Niet om arrogant te zijn, maar je hoeft me niet te vertellen wat voor blok er in wat voor auto zit…

    Login om te reageren
  50. motjo zegt

    28 december 2007 om 10:38

    Jullie zijn gek (voor de grap) Dit is gewoon goed

    Login om te reageren
  51. w0o0dy zegt

    28 december 2007 om 10:45

    @stephan en motjo: zolang als het heel blijft…. ik denk dat ze een kansberekening hebben losgelaten op die motor en zo bij 80.000 km zijn uitgekomen…. grote kans dat de bestuurder zich en zijn auto voor die tijd om een boom vouwt (da’s in zoveer goed dat Dinan dan geen garantie hoeft te verlenen) of dat er iets anders aan de auto uit elkaar klapt (zoals het differentieel of de versnellingsbak) en ook dan is het niet voor rekening van Dinan…..

    Dus reken maar op 60 (km ;) nee x1000 natuurlijk) tot 70.000 km zonder ellende met zo’n blok

    Login om te reageren
  52. w0o0dy zegt

    28 december 2007 om 10:46

    zoverre ipv zoveer, sorry had nog geen koffie, maar ik beloof beterschap

    Login om te reageren
  53. Citrofiel evil twin zegt

    28 december 2007 om 11:25

    @Ivo;

    Ik zei dus duidelijk en kijk in mijn vorige comment(s).

    Comment 1.Als er een Lamborghini motor in een A6 ligt moet ik niet lang nadenken. ;)

    Comment 2. De S6 heeft wel degelelijk een V10 uit de Lamborghini Gallardo tussen de voorwielen zitten met 435pk.
    http://www.autowereld.be/
    Als je op de site bent klik je op digitaal testboek en blader je tot je bij Audi komt.

    Ik denk niet dat ik mijzelf tegenspreek.

    Login om te reageren
  54. Citrofiel evil twin zegt

    28 december 2007 om 11:39

    PS: Dit zei jij IVO.

    “Volgens mij zit er een Audi blok in de Lambo en niet andersom… En dat vind ik geen compliment voor Lambo aangezien zij imo beter motoren kunnen bouwen”

    Login om te reageren
  55. Windhoos zegt

    28 december 2007 om 11:48

    Alleen is die V10 in de S6 wel weer dusdanig aangepast dat het eigenlijk totaal niet met mekaar vergelijkbaar is. ;-)

    Login om te reageren
  56. FabianVTR16V zegt

    28 december 2007 om 14:20

    Alleen het onderblok is hetzelfde (dus alleen de basis)
    Voor de rest hebben ze niks met elkaar vandoen !!

    Login om te reageren
  57. VonStroke zegt

    28 december 2007 om 15:51

    Klopt wat FabianVTR16V zegt, jullie hebben dus beiden gelijk. Wat er ook moge van zijn ik vind Lamborghini zn persoonlijkheid verloren hebben. Nu er terug genoeg geld in het laatje stroomt moeten ze bij Lamborghini toch hun eigen motor terug kunnen ontwikkelen denk ik.

    Login om te reageren
  58. Kevski Style zegt

    28 december 2007 om 21:39

    Al met al is de motor dus amper opgeboord, maar zit het hem in een veel langere slag.
    Al met alblijft het erg veel geld voor een krukas, drijfstangen en zuigers. Heel erg veel. Als je weet wat je doet en je zou dit zelf maken kan je voor 5000 euro helemaalklaar zijn.Moet je het nog wel monteren natuurlijk.Maar ja, laten we eerlijk wezen: een motorblok is en blijft niks anders dan een groot stuk metaal met wat bouten en moeren eraan….

    Login om te reageren
  59. w0o0dy zegt

    28 december 2007 om 21:59

    @kevski: hoe zit het met de maximum snelheid van de zuigers? Hoe veel toeren kan deze draaien voor het mis gaat?

    Login om te reageren
  60. Kevski Style zegt

    2 januari 2008 om 16:48

    @ Wooody:

    Beetje late reactie: Hangt een beetje van de specs af, maar grofweg kun je zeggen dat voor de goed gesmeed drijfwerk dat deze waarde ligt op 25m/sec gemiddelde snelheid. Let vooral op het het woord gemiddelde, want waarden komen vaak boven de 40m/sec als topsnelheid. Een langere slag heeft tot gevolg dat max toerental lager wordt. daardoor neemt het topvermogen ook amper toe, maar het koppel juist wel. Want vermogen is koppel x toeren….

    Login om te reageren
  61. Juppe zegt

    2 januari 2008 om 17:07

    @Kevski Style,
    Waarom zou het koppel toenemen met de slag? Deze motor heeft wel meer cc’s, en daardoor meer koppel en daardoor vermogen. Maar in principe zou door de langere slag het vermogen af moeten nemen doordat het top toerental lager wordt (grotere inhoud ff niet meegenomen).

    Toch? (Of bedoel je dat het koppel wel hoger moet zijn, omdat het toerental lager is en vermogen groter?)

    Login om te reageren
  62. Kevski Style zegt

    4 januari 2008 om 10:26

    @ Juppe:

    Koppel wordt groter door de langere slag, dus meer momentum. Ook door de grotere cilinderinhoud zal dit gebeuren. Dat laatste zal ook voor meer vermogen zorgen. Immers: meer cilinderinhoud is meer lucht, is meer vermogen. Maar vanwege de langere slag kan je minder toeren draaien. Zou dat hetzelfde zijn geweest als met de originele setup dan zou het vermogen hoger zijn geweest.
    Kortom: Topvermogen is bij een lager toerental, topkoppel kan goed op hetzelfde toerental zijn….

    Login om te reageren
  63. Bassie zegt

    3 april 2009 om 19:59

    Tjonge jonge …, ik zie alleen maar gelul over de motoren hier …, reed laatst een paar uur met een 2007 M5 touring en vind de power heerlijk, maar het is meer dan dat! flikker de touring een bocht in en het is feest :) …, head up display op ’t raam, superdik :)

    Prachtige solide power wagen :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North