• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit automerk heeft de trouwste klanten van Nederland

Auteur: machielvdd, gepost 14 april 2020 om 19:00 – 32 Reacties

Mazda 3 merkentrouw automerken

Nieuwe cijfers geven een kijkje in de merkentrouw van de verschillende automerken.

Merkentrouw is misschien niet meer iets van deze tijd, maar toch heeft het ene merk nog altijd trouwere klanten dan het andere merk. Een nieuw onderzoek laat zien hoe het in ons land gesteld is met de merkentrouw qua auto’s.

Onderzoek merkentrouw automerken

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau EDM in opdracht van Automotive Management. Er werd gekeken in hoeverre Nederlanders in 2019 voor hetzelfde merk kozen bij de aanschaf van een auto. Daarbij is er uitsluitend gekeken naar particulieren.

Mazda kwam als de grote winnaar uit de bus. 83% van de Mazda-kopers bleek namelijk al eerder een Mazda te hebben aangeschaft. Met een stijging van 7% ten opzichte van het jaar ervoor is dit goed voor de eerste plaats. Geheel verrassend is dit niet, want vorige jaren ging het Japanse automerk ook al aan kop qua merkentrouw. Daarbij moesten ze de eerste plaats soms wel delen.

Maar er zijn meer trouwe fans

Mazda is niet het enige Japanse merk met een trouwe klantenkring, ook Toyota kon in 2019 weer rekenen op hun klanten. 80% van de kopers had al eerder een Toyota gekocht. Dit is een stijging van 9% ten opzichte van 2018. Daarmee was het merk ook meteen de grootste stijger.

Ook Volvo’s smaakten naar meer. Dit merk treffen we namelijk op de derde plaats aan, met een score van 78%. De Zweden worden op de voet gevolgd door BMW (77%). De top 10 bestaat verder uit Renault (71%), Ford (69%), Volkswagen (idem), Mercedes (64%), Nissan (64%) en tot slot Opel (58%).

Al deze merken moesten het echter afleggen tegen Mazda, dat sowieso aardig aan de weg timmert. Het Japanse merk heeft de verkoopcijfers in Nederland sinds 2014 iedere jaar weer een stukje zien groeien. Het lijkt erop dat de auto’s van Mazda ook daadwerkelijk in de smaak vallen, als we kijken naar de merkentrouw.

Bron: Automotive Management

Ook interessant!

  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • "Je kunt (bijna) nergens sneller rijden dan Nederland"
  • VinFast, nieuw automerk voor Nederland met Italiaans design
    VinFast, nieuw automerk voor Nederland met Italiaans design
  • Onderzoek: Nederland is zéér "EV ready"

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, onderzoek, Toyota

Vorig bericht: « Rus heeft belachelijk alternatief voor zijn Hummer-velgen
Volgend bericht: Dit is de nieuwe 7-serie op z’n Japans »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    14 april 2020 om 19:04

    Misschien verbeeld ik het me, maar dit zijn typisch ook merken die mensen van hun eigen geld nieuw kopen (Als in: geen lease-auto’s). Dat lijkt mij geen toeval.

    Login om te reageren
    • mercedesclsfan zegt

      14 april 2020 om 19:09

      Tja ik heb een zakelijke auto in belgie. 630 euro voor een audi a4 met automaat en elke noodzakelijke optie. Daarintegen was de mazda 6 met een iets lager aanschafprijs ruim 100 euro duurder in de lease.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        14 april 2020 om 21:54

        @mercedesclsfan: dat is wel een erg scherpe prijs. Wat is de looptijd en op basis van hoeveel km per jaar? Ik had hiervoor namelijk een 316dA, uit 2018 en wat opties, voor 655 per maand. Nu een X3 20dA en wat meer opties voor 885 per maand. Beiden op basis van 4 jaar looptijd en 30.000 km per jaar bij Athlon. Ben benieuwd naar jouw constructie, misschien interessant voor de volgende wagen ;-)

        Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      14 april 2020 om 19:12

      Goed punt! Ik was vergeten erbij te vermelden dat het puur om particulieren ging. Staat nu wel in het artikel.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      15 april 2020 om 08:46

      @vaakbenjetebang: daar heb je wel een punt. Een auto voor mensen die na lang en hard werken hun zuurverdiende spaargeld omzetten in een volledig zelf betaalde nieuwe auto.

      Login om te reageren
  2. birdnerd84 zegt

    14 april 2020 om 19:15

    Helaas is de mogelijkheid om een Mazda te leasen er vaak niet. Nu zijn het ook weer niet altijd de ideale gezinsauto maar ze rijden goed, beste interieurs van de non-premiummerken, beste handbakken, betrouwbaar en over het algemeen vind men ze fraai.

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      14 april 2020 om 20:31

      @birdnerd84: als je Mazda saai vind spoor je niet. Tegenwoordig maken ze echt prachtbakken

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        14 april 2020 om 21:13

        @rolov: smaken verschillen, wie ben jij om daar over te oordelen?

        Login om te reageren
      • birdnerd84 zegt

        14 april 2020 om 22:43

        Ik zei fraai, niet saai

        Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    14 april 2020 om 19:17

    Dus als ik het goed begrijp kunnen mensen particulier een leuke auto kopen en mensen die een auto zakelijk leasen moeten in een A4 met automaat … ?

    Ik vraag het maar even…..

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      14 april 2020 om 19:28

      Ik ga hier even vanuit de heup schieten: mensen die particulier een auto kopen, gaan typisch voor kwaliteit en service. Je laat toch een flinke bult geld achter bij zo’n dealer en dan wil je twee dingen: een auto die het gewoon doet (op alle vlakken) en en een dealer (of op de achtergrond een importeur) die je netjes helpt als dat toch eens niet het geval mocht zijn – en laat dat nou bij uitstek zijn waar bijvoorbeeld Mazda en Toyota goed scoren. In de lease wordt enerzijds veel gedreven door overheidsbeleid wat betreft bijtelling, en anderzijds veel gedreven door restwaarde. Dat laatste wordt weer voor een groot deel gedreven door het verfoeilijke begrip ‘status’, of erger nog, de marketing-nonsens die we kennen als ‘premium beleving’ die zich kennelijk uit in de aaibaarheidsfactor van de kunststofstructuur van het onderste deel van een portiervak. Of zo. Daar scoren Mazda en Toyota weer een heel stuk minder, en andere merken juist weer heel goed.

      Login om te reageren
      • vpowert zegt

        14 april 2020 om 20:50

        Hebben veel importeurs geen speciale bonussen voor bepaalde merken die worden ingeruild? Heb ik wel eens gehoord, maar weet niet of dat nog gedaan wordt.

        Login om te reageren
  4. Henk_he zegt

    14 april 2020 om 19:17

    Ik ben absoluut niet merkentrouw, maar heb wel vaker auto’s van hetzelfde merk gehad (VW, Fiat, Opel, Fiat, VW, VW, Volvo, BMW). Beetje rare definitie van merkentrouw wat mij betreft.

    Login om te reageren
  5. monsieurleloure zegt

    14 april 2020 om 19:22

    Dus een particulier koopt niet snel voor de tweede keer een Audi meer die komt niet eens in de top 10 voor. Geeft toch wel te denken….

    Helaas kun je niet verder kijken op de vermelde link of je moet ff 195 euro overmaken, zo graag wil ik het ook niet weer niet weten…

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      14 april 2020 om 19:55

      Sinds 1969 altijd op 1 of andere manier Audi gereden., ben ik dan merktrouw.
      Ik denk het wel.
      En, mijn 2de wagen is een VW.
      Ben 5 keer ontrouw geweest ( maar dat heb ik wel geweten) en heb 4 Pacer’s gehad en 1 DS bvh ’67.

      Login om te reageren
      • toyotafortuner zegt

        15 april 2020 om 05:12

        4 Pacers gehad? Held!

        Login om te reageren
    • dijan zegt

      14 april 2020 om 20:34

      monsieurleloire; Dus een particulier koopt nooit voor de 2de keer een Citroen meer ,want die komt in dit lijstje niet voor. Geef toch te denken!!!! Jij zult geen poging laten om Audi een negatieve uitlating te geven. Franse kleuter.

      Login om te reageren
      • monsieurleloure zegt

        14 april 2020 om 21:17

        @dijan: ik heb geen Citroën, Duitse fanboy. Toyota en Mercedes.

        Sorry dat ik op je tere Audizieltje getrapt heb, zal het nooit meer doen, kus

        Login om te reageren
        • awesome zegt

          14 april 2020 om 23:17

          @monsieurleloure: lekker man!

          Login om te reageren
      • potver7 zegt

        15 april 2020 om 07:28

        @dijan: Hoezo geeft dat te denken, en welke conclusies trek je vervolgens?

        Login om te reageren
        • dijan zegt

          15 april 2020 om 10:11

          Eerst reac tie lezen van monsoir ,dan snap je het misschien.

          Login om te reageren
  6. nietcreatief zegt

    14 april 2020 om 19:48

    Radicaal andere invalshoek: de mensen die daadwerkelijk een nieuwe auto kunnen kopen zijn zo oud dat ze praktisch alle automerken al gehad hebben.
    Heeft u al eens eerder een Mazda gekocht meneer? Jazeker! Begin jaren 80 nog!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      15 april 2020 om 07:17

      @nietcreatief: er staat toch nergens dat dit om nieuwverkopen gaat?

      Login om te reageren
  7. wimof zegt

    14 april 2020 om 19:50

    Rover heeft in zijn zwanegangjaren zijn verkopen zelfs met 400% zien toenemen , … van 100 naar 400 wagens. Het omgekeerde is ook waar, als 100 Rover eigenaars een toen nieuwe 75 kochten hadden ze een klantgetrouwheid van 100%
    Lijstjes, zeer relatieve toestanden vooral nu Nederland zijn overlijdens in WZC niet meeneemt (in de lijst)

    Login om te reageren
  8. schreute01 zegt

    14 april 2020 om 20:02

    Voor t eerst van mijn leven een gloednieuwe auto gekocht na 39 jaar en 25 verschillende Europese en Amerikaanse auto’s. Een Mazda CX-30. Wat een geweldige wagen. Ik snap het wel.

    Login om te reageren
  9. bpc zegt

    14 april 2020 om 20:17

    Ik hb nog nooit 2 keer het zelfde merk gekocht, ondanks vele goede ervaringen, ik vind afwisseling wel fijn, wel al vaak japans,
    Al zijn er ook al duitsers italianen en sweden geweest, het dichtste bij Amerikaans dat ik gekomen ben was een europese ford, in de typische amerikanen hb ik nooit veel vertrouwen gehad, met name de bouwkwaliteit. De enige echte Amerikaan dat ik nog zou willen bezitten is een corvette c6.
    Een viper lijkt ook leuk maar dn meer om eens een weekendje op stap mee te gaan.

    Login om te reageren
  10. Jochempie zegt

    14 april 2020 om 20:52

    Van mijn vijf auto’s waren er twee een Mazda, een ex-MX-5 (1993 1.6) en m’n huidige MX-5 (1994 1.8). Ik zie geen reden om de relatie te eindigen!

    Login om te reageren
  11. alloallo zegt

    14 april 2020 om 21:09

    Modelpolitiek heeft ook een grote invloed op merkentrouw!

    1. nieuwe modellen cq nieuwe niches betekent nieuwe kopersgroepen zonder dat dit iets zegt over de kwaliteit van de voorganger. Porsche heeft veel nieuwe klanten gekregen door nieuwe modellen.

    2. uitblijven van opvolgers. Hoeveel trouwe klanten heeft Alfa Romeo verloren door het uitblijven van modellen (bv stationcar).

    Login om te reageren
    • woutera zegt

      15 april 2020 om 07:41

      @alloallo: Mercedes heeft altijd zo’n beetje alle soorten auto’s te bieden gehad, maar staat niet echt heel hopg

      Login om te reageren
  12. pier zegt

    14 april 2020 om 22:55

    Mijn ouwe heeft zijn destijds nieuw gekochte CX-5 uit begin 2017 ingeruild op een nieuwe CX-5 uit eind 2019, dus die heeft dit lijstje mede mogelijk gemaakt lol. Zijn gewoon goede auto’s met de opties waar je bij de premium boys absurde bedragen voor moet bijbetalen. En de Mazda dealer is ook wat toegankelijker en persoonlijker is mijn ervaring. Als particulier ook belangrijk.

    Login om te reageren
  13. saxoke zegt

    14 april 2020 om 23:19

    Merkentrouw… zelf ook lang geweest. Citroën. In 99 begonnen met een 2cv, in 2002 een Saxo, 9mnd later weer een Saxo, 2009 een Berlingo (gemakkelijk met de kids), 2015 een C5. Na die C5 hadden ze nix meer da me aanstond, dus ja, wa doe je dan? Dan stap je over naar een ander merk. Seat in dit geval, met een Leon ST Cupra.

    Login om te reageren
  14. roverbmwdriver zegt

    15 april 2020 om 16:37

    Merkentrouw: op 18 jarige leeftijd kocht ik drie dagen na het behalen van mijn rijbewijs een Rover en sedertdien heb ik altijd minimaal één Rover in bezit gehad (de huidige wordt deze maand 50). Toen BMW uiteindelijk Rover had overgenomen, leek het me een idee om ook eens een BMW te proberen. Sedertdien (1998) altijd een of meerdere BMW’s in bezit gehad.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North