• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit ga je aan mrb betalen voor een elektrische bus

Auteur: machielvdd, gepost 15 april 2024 om 17:58 – 8 Reacties

Met een elektrische bedrijfswagen betaal je van 2026 ook wegenbelasting

Met een elektrische bedrijfswagen ben je straks qua BPM in het voordeel, maar je betaalt wél gewoon wegenbelasting.

De overheid wil heel graag dat je als ondernemer in een elektrische bus gaat rijden, ook al is dat lang niet voor iedereen een optie. Daarom wordt je vanaf volgend jaar gestraft als je een bestelbus koopt die niet elektrisch is. Dan moet je namelijk BPM betalen.

Met een elektrische bus heb je vanaf volgend jaar dus flink belastingvoordeel, maar vanaf 2026 gaat er ook weer een belastingvoordeel verdwijnen. Uit de Voorjaarsnota 2024, waar we eerder vandaag al over schreven, blijkt namelijk dat je vanaf 2026 gewoon wegenbelasting gaat betalen met een elektrische bedrijfswagen.

Waar je met een elektrische auto in 2026 nog 40% korting krijgt op de mrb, betaal je met een elektrische bus gewoon de volle mep aan mrb. Als je benieuwd bent om wat voor bedragen het gaat: dat hebben we even voor je uitgezocht.

Het voordeel is dat de mrb voor ondernemers relatief laag is. Met een bus op grijs kenteken betaal je aanzienlijk minder wegenbelasting dan wanneer je deze bus als particulier koopt. Een nadeel van een elektrische bus is natuurlijk dat ze wel weer zwaarder zijn dan een dieselbus.

Laten we als voorbeeld even de elektrische Ford E-Transit Custom nemen. Die weegt 2.078 kg (288 kg meer dan de Transit 2.0 diesel). Ervan uitgaand dat de rekenmethode niet verandert, zou je daarmee per jaar €772 aan wegenbelasting moeten aftikken in 2026. Dat is nog wel te overzien.

We doen ook nog even een rekenvoorbeeldje met een grotere bus: een Mercedes eSprinter L2H2. Deze weegt 2.460 kg. Daarmee zou je op jaarbasis uitkomen op €924 aan wegenbelasting. Dat is vergelijkbaar met wat je als particulier voor een Toyota Corolla Cross betaalt (om eens wat te noemen).

Op zich valt het dus allemaal wel mee met deze nieuwe belastingregel. Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je nu een elektrische bestelwagen koopt.

Ook interessant!

  • Elektrische Ford Explorer uitgesteld
  • Deze dikke Transit is niet geschikt voor de binnenstad
  • Ford Transit MS-RT
    Ford Transit MS-RT met 286 pk voor Nederland
  • Nieuwe VW Transporter lijkt verdacht veel op een Transit

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Elektrisch, Ford, geld, Mercedes, sprinter, transit

Vorig bericht: « Krijg geld voor verlinken foutparkeerders
Volgend bericht: Breek: Alfa verandert naam van de Milano onder druk van de overheid »

Lees Interacties

Reacties

  1. werf76 zegt

    15 april 2024 om 18:25

    Heerlijk zo’n betrouwbare overheid

    Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      15 april 2024 om 19:04

      Super betrouwbaar! Welke plannen er dan ook komen, je weet dat je meer gaat betalen. Zogenaamd elektrisch vervoer stimuleren, maar intussen vooral de kosten voor iedereen opdrijven. Want bedrijven gaan die extra lasten natuurlijk ook gewoon doorbelasten aan hun klanten.

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      15 april 2024 om 20:37

      er is nu tenminste duidelijkheid tot 2031.

      Login om te reageren
  2. Peerke zegt

    15 april 2024 om 20:31

    Ben benieuwd hoe we deze bussen gaan laden. Nu krijgen bedrijven al boetes als ze teveel energie afnemen.

    Login om te reageren
  3. jibbe zegt

    15 april 2024 om 22:40

    Ik was in de markt voor een nieuwe gebruikte bus. Ik rij er ook prive mee en rij per dag +-30 kilometer. Ik had heel graag een elektrische bus gereden vanwege de stilte en het comfort. Echter, is het hele belastingklimaat zo raar in Nederland dat ik dus over de nieuwprijs bijtelling moet betalen voor een bus van 7 jaar oud (Nissan env200). Dit is helaas niet op te brengen en niet realistisch, dus gekozen voor een diesel bus.

    Login om te reageren
  4. saxoke zegt

    15 april 2024 om 22:52

    amaai m’n gat. Moet er in NL dik 900euro op een fckng Corolla Cross betaald worden?

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      15 april 2024 om 23:13

      Daar krijgen we wel beter asfalt voor, en minder trajectcontroles.

      Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    16 april 2024 om 18:36

    Dat extra geld is nodig voor de verbouwing van het binnenhof.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North