• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit gaat het goedkoopste Duitse tolvignet ons kosten

Auteur: RubenPriest, gepost 1 december 2016 om 09:57 – 64 Reacties

Bitch


Dokken voor de Autobahn. Dit ben je kwijt.

Een nieuw hoofdstuk in het Duitse tolplan. De vermoedelijke basisprijs is bekend. Bij onze oosterburen moet men straks betalen om gebruik te maken van het wegennet. Regionale wegen zijn uitgezonderd van de maatregel.

De Europese Commissie heeft gesprekken gevoerd met de Duitse overheid over het tolplan. Volgens ARD zijn de gesprekken inmiddels afgerond en zou er een mogelijk akkoord zijn bereikt. Buitenlandse automobilisten moeten straks 2,50 euro betalen voor het goedkoopste vignet. Dit vignet is tien dagen geldig. Alexander Dobrindt, de Duitse minister van Transport, zal vandaag in Brussel een ontmoeting hebben met eurocommissaris van Vervoer, Violeta Bulc. De plannen worden vermoedelijk later vandaag officieel uit de doeken gedaan.

Het tiendagenvignet zou tussen de vijf en de 15 euro gaan kosten maar dit bedrag is, mede door de gesprekken met Europa, bijgesteld. Daarnaast zullen er vijf verschillende vignetten komen met ieder een andere prijs. In het oorspronkelijke plan werden drie opties aangeboden. Een tiendagenvignet, een tweemaandenvignet en een jaarvignet.

Foto via @aslan90 op Autojunk

Ook interessant!

  • Het gaat keigoed met de bedrijfswagen verkopen, kijk maar
    Het gaat keigoed met de bedrijfswagen verkopen, kijk maar
  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
  • goedkoopste EV van Europa
    Zoveel kost de goedkoopste EV van Europa in Nederland
  • BMW iX is officieel en dit gaat 'ie kosten

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, europa-eu, tol, Verkeer

Vorig bericht: « De nieuwe Art Car van BMW is een regelrechte grap
Volgend bericht: Deze Cars 3 trailer bezorgt kinderen nachtmerries »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    1 december 2016 om 10:01

    €2,50.. zijn dan de kosten om een verkooppunt aan te houden, en de kosten voor de controle op of mensen een vignet gekocht hebben uit te voeren…

    [b]Schaf het dan af voor buitenlanders.[/b] Deze methode is gewoon bijzonder [b]ongastvrij,[/b] en levert geen cent op voor de prachtige Duitse Autobahnen

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      1 december 2016 om 10:25

      @martinus:
      Dat jij spreekt over ‘prachtige autobahnen’ geeft al aan dat je er weinig of nooit komt, en dus dat je je nergens druk over hoeft te maken :-)
      Het punt is: de autobahnen zijn niet prachtig. Dat waren ze misschien ooit maar nu zeker niet meer, dat weten de Duitsers ook en dát is juist één van de redenen dat de tol geheven zal gaan worden; om geld te genereren om de wegen op te lappen.
      Hoe sneu.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        1 december 2016 om 11:08

        @stationcar: Ik heb een bedrijf in Polen waar ik regelmatig moet zijn. Dus maak er frequent gebruik van. In NR-Westfalen is het inderdaad de ene na de andere verkeersopbreking op dit moment. Maar in zijn algemeenheid kun je er heerlijk doorrijden, zolang je geen gele platen met NL/Nür Links markering tegenkomt op de linkerrijstrook. Mede doordat duitsers actief rijden en rekening houden met achteropkomend verkeer is het erg prettig rijden en kun je hele lange stukken de cruise control op 160/180 of 200 laten staan.

        Login om te reageren
        • kappenou zegt

          1 december 2016 om 16:23

          @martinus: doorrijden kan laatste tijd wel weer.. jaren terug was het meer drama. Maar ik ben het er wel eens met dat de wegen zelf niet zo mooi meer zijn. NL snelwegen zijn een verademing met kwaliteit asfalt en stilte/comfort.
          Ik vind persoonlijk de snelwegen in polen nu beter (behalve stuk berlijn katowice natuurlijk ;-) )

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        1 december 2016 om 11:57

        @stationcar:
        Sorry, deze reactie is vrij naïef.
        Het gaat er niet om om geld te genereren om de wegen op te lappen
        Dat is quatch.
        Het is geld om alle nieuwe Duitsers te kunnen financieren, wat dat betreft verschilt de Duitser niet zo veel van de Nederlander.
        Verder zal het de eerste twee jaar € 2,50 kosten, daarna gaat het heel stilletjes en gluiperig omhoog qua prijs omdat ze voor € 2,50 zoals Martinus terecht opmerkt dit noooit rendabel kunnen maken.

        We worden langzaam klaargemaakt en gekneed zodat we straks gewend zijn aan een tolplicht in Duitsland en dan gaat heel zachtjes de beer los.
        Ziehier de parallel met onze overheid en de olieboeren, heel gluiperig gaat de prijs van Diesel (ik rijd op Satan’s sap) weer omhoog, van bijna rond de € 1,06 begin dit jaar, piekt de prijs nu naar de € 1,18 aan de Argos pomp.
        Aan de andere kant betaal je in landen als Spanje en Slowakije ook voor de snelwegen die nota bene met behulp van EU geld (ONS geld) zijn aangelegd.

        Login om te reageren
    • stfu zegt

      1 december 2016 om 11:05

      @martinus: dit bestaat toch ook allang in andere landen? Wen je vanzelf aan. En is eigenlijk een schijntje.

      Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      1 december 2016 om 11:10

      @martinus: ben ik niet met je eens. 100k gebruikers betekent 250k euro. En 100k gebruikers vanuit het buitenland dat heb je binnen een week.

      Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    1 december 2016 om 10:01

    Wanneer gaat het nou in dan? Per 1 januari?

    Login om te reageren
  3. rijnounsdoor zegt

    1 december 2016 om 10:03

    Oke, maar dan wel die fietsen teruggeven! ;-)

    Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      1 december 2016 om 11:35

      @rijnounsdoor: En tol heffen voor elke kuil die gegraven wordt in een Nederlands strand :-)

      Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    1 december 2016 om 10:04

    Nondeju. Dat is toch een biertje minder in de kroeg.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      1 december 2016 om 10:18

      @viezefreddyw: gelukkig mag je niet drinken en rijden ;-). Laat staan dat je om de kroeg helemaal naar duitsland moet.

      Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      1 december 2016 om 10:25

      @viezefreddyw: ik snap dat iedereen het zo opvat, maar het komt er weer boven op de rest, volgens mij denken ze dat wij koeien zijn ipv melk=geld..

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        1 december 2016 om 10:28

        @vtechlover: Ach, dat valt ook allemaal wel weer mee. Bekijk het eens zo: in ruil voor €2,50 mag je lekker op tempo rijden in Duitsland, mag je goedkoper tanken, mag je goedkoper boodschappen doen en mag je even op zoek naar leuke wegen om te rijden en mag je op zoek naar de ‘Ring.

        En dat allemaal voor €2,50… Waar hebben we het over?

        Login om te reageren
        • Tuono zegt

          1 december 2016 om 10:43

          @viezefreddyw: En daar hoef je niet eens perse €2.50 voor af te tikken! Je kan ook binnendoor naar al deze mooie plaatsen rijden, zonder extra kosten.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            1 december 2016 om 10:47

            @tuono: Dat bedoel ik. Dus waar hebben we het over?

            Login om te reageren
            • desjonnies zegt

              1 december 2016 om 12:00

              @viezefreddyw:
              – één Europa
              – Alle menschen werden brüder
              – Goede buren
              – We zijn allemaal hetzelfde voor de EU
              – Sommigen zijn meer hetzelfde dan anderen

              Login om te reageren
              • viezefreddyw zegt

                1 december 2016 om 12:06

                @desjonnies: Ja, het was een mooi streven. Eén Europa. Alleen vanaf dag 1 hield het alweer op.

  5. gijsso zegt

    1 december 2016 om 10:06

    Ik blijf erbij dat ze beter de benzine/diesel een dubbeltje duurder hadden kunnen maken, en dat geld alleen gebruiken voor de infrastructuur. Dan betaalt echt alleen de gebruiker.

    Login om te reageren
    • eetvlagetmoney zegt

      1 december 2016 om 10:19

      @gijsso: dan worden de boodschappen bij de supermarkt ook duurder, dus betaalt iedereen er weer vrolijk aan mee. De (aldi/lidl/andere supermarkt) gaat natuurlijk niet opdraaien voor de verhoging van hun transportkosten, dat doen de klanten wel.

      En sich een aardig idee, maar uiteindelijk dokt iedereen. ;)

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        1 december 2016 om 10:22

        @eetvlagetmoney: Als ze door middel van de belasting de benzine/ diesel duurder maken hebben bedrijven daar echt geen last van. Alleen particulieren.

        Login om te reageren
    • peug206 zegt

      1 december 2016 om 10:21

      @gijsso: EV? Hybride? Zien we hier ook veel geld van terug in het wegennet. De zwaarste belasters worden het minst belast.

      Login om te reageren
      • gijsso zegt

        1 december 2016 om 10:57

        @peug206: Nee, daarvoor heb je wegenbelasting. Dit hele idee met de tol is ontstaan omdat sommige Duitsers vinden dat hun wegennetwerk te veel door buitenlanders wordt gebruikt.

        Als je de accijnsen op peut verhoogd betalen deze buitenlanders ook gewoon, tanken moet toch gebeuren.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          1 december 2016 om 11:02

          @gijsso: in dat geval vind ik dat er te veel duitsers op het strand liggen in de zomer. Zullen we dat dan ook per m2 verhuren?

          Login om te reageren
          • gijsso zegt

            1 december 2016 om 12:31

            @peug206: Ik zou eerder per kuub aan gegraven zand gaan rekenen :)

            Login om te reageren
    • por100 zegt

      1 december 2016 om 14:04

      @gijsso: Mee eens, sowieso haal je de benzine/diesel eruit doordat je een stuk zuiniger rijdt als je niet telkens voor die tolpoorten hoeft te stoppen en weer te accelereren. Of zal Duitsland dat bespaart blijven en moet je digitaal een vignet kopen? Is overigens wel een goede manier om die 75+ers van de autobahn te weren.

      Login om te reageren
  6. Ghiacciato zegt

    1 december 2016 om 10:08

    Gelukkig hebben ze alvast het grootste deel vanaf de grens bij Arnhem opnieuw geasfalteerd van dit geld ☺️

    Login om te reageren
  7. kilum zegt

    1 december 2016 om 10:10

    Ik snap het wel van die Duitsers. Duitsland is echt zo’n doorheen rij land om in Tsjechië, Oostenrijk, Italië of de Balkan te komen. Er blijft weinig geld achter. Misschien wat bij een pompstation maar dat is het wel. Op deze manier harken ze nog wat geld binnen voor het onderhoud aan de wegen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      1 december 2016 om 10:13

      @kilum: Dat gedachte erachter is ook zeker begrijpelijk. De Fransen doen het immers ook, alleen maken die er een irritante péage van dat totaal niet doorstroomt. Een vignet is dan gewoon een erg fijne oplossing.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        1 december 2016 om 11:30

        @berlinetta: Ik hoop echter wel dat ze dat vignet een beetje slim gaan verkopen. Online, geregistreerd op kenteken bijvoorbeeld. Dus zonder sticker.

        Ik reed dit jaar van Praag naar Budapest voor de Grand Prix. En de vignetten halen bij de grens was echt een ramp. We moesten 2 keer stoppen voor een nieuw vignet en bij beide kantoortjes minimaal 45 minuten gewacht in de rij.

        Login om te reageren
        • lebeaunl zegt

          1 december 2016 om 11:37

          @kilum: Hoop ik ook, want tussen de milieusticker en andere vignetten door kan ik amper nog naar buiten kijken :-)

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          1 december 2016 om 13:18

          @kilum: Daar heb je wel gelijk in. Vooral in drukke vakantieperiodes kan het bemachtigen van een vignet ook nog lang duren. Zo heb ik zelf ook eens erg lang moeten wachten om Hongarije in te mogen.

          Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      1 december 2016 om 10:16

      @kilum: Misschien moeten ze gewoon net als bij de plee bij het tankstation doen dat je een bonnetje krijgt als je shit koopt in Deutschland en dat je dat kan inwisselen als je tollie moet betalen. Ik geef altijd bergen doekoe uit bij de Raststätte aan Currywurst mit Pommes en Schnitzel en Mezzo Mix en nog wat Haribo voor onderweg dus ik hoef geen tol meer te betalen.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        1 december 2016 om 11:24

        @e36thuglife: Redelijk idee maar, de administratieve rompslomp die dat met zich meebrengt. Maakt het lastig uitvoerbaar.

        Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      1 december 2016 om 10:46

      @kilum: Duitsland heeft geen inwoners?

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        1 december 2016 om 11:22

        @blo3to3t: Als je de tekst leest zie dat dit gaat over buitenlanders die dit moeten betalen.

        Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    1 december 2016 om 10:10

    2.50? Daarmee schik je die Caravans die met 85 op de linkerbaan rijden niet af.

    Login om te reageren
  9. TDI-goeroe zegt

    1 december 2016 om 10:11

    hoe je het ook went of keert, het is net als de milieusticker voor de steden ordinaire geldklopperij.

    Login om te reageren
  10. PunicaOase zegt

    1 december 2016 om 10:13

    Vijf verschillende vignetten, handhavingskosten, veel mensen/landen ‘over de zeik’… Wat levert dit nu nog serieus op???

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 december 2016 om 10:37

      @punicaoase: het mininsterpresidentschap in Beieren voor Alexander Dobrindt (de Duitse verkeersminister van de CSU). Die hele Maut is een CSU Idee (de CSU is de soms wat van grootheidswaanzin geplaagde partij die in Beieren de absolute meerderheid heeft).

      Login om te reageren
  11. Design_Driven zegt

    1 december 2016 om 10:13

    Eigenlijk gaat het me niet om de kosten, die 2.50 is het probleem niet. Het is de moeite die het kost om nog vrij te reizen.
    Ik rij wel eens naar roemenie om te off-roaden en moet dus straks bij elke grensovergang stoppen om een vignet te kopen. Duitsland, Oosterrijk Hongarij en Roemenie. Ik kan me nog herinneren dat dat ook zo was (het stoppen niet het vignet) toen ik een kleine Sketcher was maar ik dacht dat we daar juist van af waren?

    De doorvoer landen als België en in mindere maten Duitsland hebben een punt, zeker niet Hongarije en Roemenië waar veel van ‘ons’ geld in de wegen is gestoken. Er zou gewoon een europese wegenbelasting moeten komen waar ieder land zijn deel van krijgt gebaseerd op de hoeveelheid europese auto’s op het wegennet. Wel zo eerlijk en dan zijn we gelijk af van die vervelende en achterhaalde vignetten.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      1 december 2016 om 11:36

      @sketcher: Dat zat ik ook te denken. Iedereen in de Europese Unie betaald dezelfde wegenbelasting en nergens meer tol of vignet nodig in de EU. Overal lekker doorkachelen. Voor Nederland kan het er alleen maar beter van worden.

      Login om te reageren
    • stsv8 zegt

      1 december 2016 om 11:48

      @sketcher: het is inmiddels 2016, hoor
      DE gaat een digitaal vignet invoeren op basis van kenteken, dus die kun je gewoon online kopen.
      En dan HU: http://www.hungary-vignette.eu/
      RO: https://www.e-rovinieta.ro/en/
      AT: ja, die moet je ff kopen. Gewoon bij een tankstation in Zuid Duitsland als je toch moet tanken

      Login om te reageren
    • dracae zegt

      1 december 2016 om 17:22

      @sketcher: Ik wil daar nog even aan toevoegen dat Nederland heeft meebetaald aan de ‘Bundesautobahn 31’.
      Het is dus volstrekt absurd dat ‘wij’ nu dubbel moeten betalen!

      Login om te reageren
  12. lekbak zegt

    1 december 2016 om 10:28

    Dat is dus 25 cent per dag voor de goedkoopste. Nu nog de mogelijkheid om 3 of 4 weken te kopen ipv gelijk twee maand. Valt allemaal reuze mee.

    Login om te reageren
    • dracae zegt

      1 december 2016 om 17:25

      @lekbak: zo’n 10 dagen kaart werkt misschien voor een vakantie, maar niet voor mensen die af en toe boodschappen doen in Duitsland, dat doe je natuurlijk niet 10 dagen achter elkaar.

      Login om te reageren
  13. dare2think zegt

    1 december 2016 om 10:43

    Volgens mij was het een belofte van de EU dat we dit soort controles niet meer gingen krijgen. En nu gaat uitgerekend het machtigste land van de EU het doen. Dit zet gewoon de deur open voor nog veel meer landen, en die gaan echt niet netjes 2,50 vragen. Ik voorzie een vignetteninflatie in alle andere EU landen als dit doorgaat. (Als ze het niet al hebben)

    En, als het eenmaal geaccepteerd is en het systeem werkt gesmeerd, dan is het vrij eenvoudig voor een stoffige bureaustoelambtenaar om de knop omhoog te draaien. Dit is gewoon het principe van ‘in de val lokken met lage prijzen’.

    Login om te reageren
  14. marinepower zegt

    1 december 2016 om 10:50

    En waar kun je die vignetten aanschaffen? Pas bij de grens? Of eerst omrijden naar de ANWB winkel? En die zit in het centrum van de stad, dus eerst weer parkeren. In ieder geval lekker omslachtig. Voor die enkele keer maken de kosten mij niet uit, maar is er nou geen efficiëntere manier?

    Login om te reageren
    • Tuono zegt

      1 december 2016 om 11:21

      @marinepower: Of net als de umweltsticker even op internet bestellen een paar dagen van te voren.

      Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    1 december 2016 om 11:03

    Als het voor minder baustellen zorgt ben ik voor.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      1 december 2016 om 11:32

      @dutchdriftking: ik ben bang dat er alleen maar meer komen, aangezien er dan weer geld is om de wegen op te knappen.

      Dus het wordt weer ouderwets om de 3km 130, dan 80, dan 130, stukje 100, doe maar weer 80, voor de gein een keer 60 zodat Gulli geflitst kan worden (grmbl), 130 enz ad infinitum. Alleen is het dan een loterij welk wegdeel er nu eens aangepakt zal worden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 december 2016 om 11:39

        @gulli: aan de andere kant er zijn nu vrij veel bruggen waar je maar 80 mag omdat ze min of meer op instorten staan. In Nederland hebben er 1, hier in Duitsland honderden.

        Login om te reageren
        • Gulli zegt

          1 december 2016 om 11:46

          @mashell: dat is waar. Volgens mij is er een stuwdam ergens bij Stuttgart, dat ding is echt al 3 jaar in baustellen gehuld. Elke wintersport trap ik er weer in!

          Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        1 december 2016 om 17:30

        @gulli: Ben bang van wel.

        Login om te reageren
  16. vonklausenburg zegt

    1 december 2016 om 11:35

    Ik ben enorm anti-EU. Maar als we dat hok toch hebben, waarom niet alle wegenbelastingen afschaffen? Alle accijnzen op brandstof afschaffen en direct een Europees vignet invoeren? Belasting gaat EU-breed dan en naast het reeds bestaande dat burgers uit lidstaten zich zonder hinder mogen verplaatsen binnen de EU kunnen ze dan ook zonder hinder gebruik maken van de wegen. Mensen die alleen nationaal gebruik maken van de wegen kunnen ervoor kiezen een lager tarief te betalen maar mogen dan niet gebruik maken van de autosnelwegen in metropolitane gebieden (bijvoorbeeld Randstad).

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      1 december 2016 om 11:59

      @vonklausenburg: waarschijnlijk is dit juist de reden dat jij (en zoveel) anti eu zijn. Wel de lasten maar niet de lusten. Jij en ik zijn geen multinational of milieuorganisatie dus de eu is er helemaal niet voor ons. Europa in een notendop…

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        1 december 2016 om 12:09

        @lekbak: Waarvan akte! De hele EU gaat trouwens pas werken als het een Superstaat a la VS van A zal worden. Liever zie ik intensievere samenwerking, unificatie zodat de burgers er voordeel uit halen maar geen “Europees Pleuris Parlement” (dank daarvoor Jacobse en Van Es) dat soevereiniteit wegzuigt zonder enige vorm van democratische invloed.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          1 december 2016 om 13:05

          @vonklausenburg: inderdaad het Europees parlement moet meer macht krijgen en de commisie en de landenraad juist minder. Maar intensioevere samenwerking is natuurlijk gewoon meer EU.

          Login om te reageren
          • vonklausenburg zegt

            1 december 2016 om 13:45

            @mashell: Niet direct, een intensievere samenwerking kan gewoon plaats vinden binnen een soort verenigingsleven: alle regeringen vormen een soort clubje waarbij beleid zoveel mogelijk op elkaar afgestemd wordt, de regeringen/kabinetten brengen de voorstellen vervolgens richting het nationale parlement waarna er door stemming gekeken gaat worden of het beleid doorgang vindt in bijvoorbeeld wetgeving. Hiermee kan je gewoon de soevereiniteit behouden van de lidstaten en toch samenwerken. En als het gaat om vrijhandel en uniformiteit qua wetgeving: dat is met een paar verdragen ook wel te regelen, daar is niet een heel groot en log orgaan voor nodig.

            Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        1 december 2016 om 12:15

        @lekbak:
        Auw de waarheid doet pijn !
        Maar helaas heb je wel gelijk.
        Siemens vaart er wel bij !

        Login om te reageren
  17. vinox zegt

    1 december 2016 om 12:15

    Bah. Nou veel snelweg doen wij toch enkel als we naar Hongarije gaan en voor de landen die we dan doorkruisen voorbij Duitsland moeten we ook tol betalen, dus dan kan dit er nog wel bij. En als ik naar de Nordschleife ga ga ik toch altijd binnendoor, dat hoort inmiddels bij het tripje.

    Login om te reageren
  18. japeape zegt

    1 december 2016 om 13:02

    Ik stel voor dat wij ook tol gaan heffen op elke kuil die een Duitser in ons strandzand wil graven :-).

    Login om te reageren
  19. JaxDryke zegt

    1 december 2016 om 13:47

    Veel mensen dissen Duitsland in hetzelfde plaatje als Frankrijk.
    Voor Duitsland is het een soort eer om buitenlanders geld te vragen voor de wegen, die er niet bepaald op en top uit zien.

    Voor Frankrijk geldt het anders. Vele autosnelwegen zijn privaatbezit. Deze worden door onafhankelijke bedrijven onderhouden en aan weerskanten onderhouden (onkruid, begroeiing enzovoorts). Daar betaal ik graag voor als ik weer eens over de Franse wegen rijd. Vergelijk de Franse wegen eens met de Nederlandse, Duitse en Spaanse wegen.

    Duitsland:
    In Duitsland zijn vele autosnelwegen om te huilen. Sommigen zijn zeer netjes, maar de meesten zijn een tragisch beleid van ‘het komt wel een keer’. In Duitsland, ik heb er zelf enige tijd gewoond, is de wegenbelasting een lachertje. Een 1600kg zware dieselaar kost qua wegenbelasting nog geen 450 euro per jaar. Per jaar !! Reparaties in Duitsland worden gedaan door de overheid zelf. De opbrengsten van de wegenbelasting wordt gebruikt voor het onderwijs (zie de openbare documentatie op de website van de overheid van Dld) en onderhoud van parken.

    Nederland:
    De meeste snelwegen in Nederland zijn netjes, worden goed onderhouden, zijn in uitstekende staat en bij zeer strenge vorst worden beschadigingen snel en kordaat opgelost. De wegenbelasting, zij het aan de hoge kant, vergoed een groot deel van deze kosten.

    Frankrijk:
    Zoals reeds aangegeven wordt het wegennet van Frankrijk bijgehouden door private bedrijven. Deze zorgen voor de nieuwste technieken, schone routes, goede en frisse (meestal) parkeerplaatsen langs het wegennet en goede regulering v.w.b. files (uitzondering daargelaten).

    Spanje:
    Ook in Spanje is de wegenbelasting één grote grap vergeleken met Nederland. Echter zijn er in Spanje onverklaarbare belastingafdrachten, weinig inwoners weten waarom ze die moeten betalen. Echter worden deze taksafdrachten gebruikt om het wegennet in de belangrijke en toeristische steden tip top te houden (ook hier geldt weer: uitzondering daargelaten).

    Ik snap best dat Duitsland tol wil invoeren. Ik volg de ontwikkelingen sinds de eerste geruchten op de voet.
    De prijzen van het vignet zijn veelal veranderd en de laatste ontwikkeling, €2,50 voor 10 dagen, wil ik best betalen. Geen probleem. At all.

    Login om te reageren
  20. muhtar zegt

    1 december 2016 om 15:42

    Wat een figuren zeg hey hierzo…
    Alsof ze dagelijks op de Autobahn rijden waardoor ze ineens tientallen euro’s moeten betalen. Voor de mensen die hier aan het zeiken zijn; hoe vaak kom je nou in Duitsland? Ga je ergens anders over druk maken!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North