Dit gaat het goedkoopste Duitse tolvignet ons kosten

Auteur: , 64 Reacties

Dokken voor de Autobahn. Dit ben je kwijt.

Bitch

Een nieuw hoofdstuk in het Duitse tolplan. De vermoedelijke basisprijs is bekend. Bij onze oosterburen moet men straks betalen om gebruik te maken van het wegennet. Regionale wegen zijn uitgezonderd van de maatregel.

De Europese Commissie heeft gesprekken gevoerd met de Duitse overheid over het tolplan. Volgens ARD zijn de gesprekken inmiddels afgerond en zou er een mogelijk akkoord zijn bereikt. Buitenlandse automobilisten moeten straks 2,50 euro betalen voor het goedkoopste vignet. Dit vignet is tien dagen geldig. Alexander Dobrindt, de Duitse minister van Transport, zal vandaag in Brussel een ontmoeting hebben met eurocommissaris van Vervoer, Violeta Bulc. De plannen worden vermoedelijk later vandaag officieel uit de doeken gedaan.

Het tiendagenvignet zou tussen de vijf en de 15 euro gaan kosten maar dit bedrag is, mede door de gesprekken met Europa, bijgesteld. Daarnaast zullen er vijf verschillende vignetten komen met ieder een andere prijs. In het oorspronkelijke plan werden drie opties aangeboden. Een tiendagenvignet, een tweemaandenvignet en een jaarvignet.

Foto via @aslan90 op Autojunk



64 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
€2,50.. zijn dan de kosten om een verkooppunt aan te houden, en de kosten voor de controle op of mensen een vignet gekocht hebben uit te voeren…

Schaf het dan af voor buitenlanders. Deze methode is gewoon bijzonder ongastvrij, en levert geen cent op voor de prachtige Duitse Autobahnen
@martinus:
Dat jij spreekt over ‘prachtige autobahnen’ geeft al aan dat je er weinig of nooit komt, en dus dat je je nergens druk over hoeft te maken :-)
Het punt is: de autobahnen zijn niet prachtig. Dat waren ze misschien ooit maar nu zeker niet meer, dat weten de Duitsers ook en dát is juist één van de redenen dat de tol geheven zal gaan worden; om geld te genereren om de wegen op te lappen.
Hoe sneu.
@stationcar: Ik heb een bedrijf in Polen waar ik regelmatig moet zijn. Dus maak er frequent gebruik van. In NR-Westfalen is het inderdaad de ene na de andere verkeersopbreking op dit moment. Maar in zijn algemeenheid kun je er heerlijk doorrijden, zolang je geen gele platen met NL/Nür Links markering tegenkomt op de linkerrijstrook. Mede doordat duitsers actief rijden en rekening houden met achteropkomend verkeer is het erg prettig rijden en kun je hele lange stukken de cruise control op 160/180 of 200 laten staan.
@martinus: doorrijden kan laatste tijd wel weer.. jaren terug was het meer drama. Maar ik ben het er wel eens met dat de wegen zelf niet zo mooi meer zijn. NL snelwegen zijn een verademing met kwaliteit asfalt en stilte/comfort.
Ik vind persoonlijk de snelwegen in polen nu beter (behalve stuk berlijn katowice natuurlijk ;-) )
@stationcar:
Sorry, deze reactie is vrij naïef.
Het gaat er niet om om geld te genereren om de wegen op te lappen
Dat is quatch.
Het is geld om alle nieuwe Duitsers te kunnen financieren, wat dat betreft verschilt de Duitser niet zo veel van de Nederlander.
Verder zal het de eerste twee jaar € 2,50 kosten, daarna gaat het heel stilletjes en gluiperig omhoog qua prijs omdat ze voor € 2,50 zoals Martinus terecht opmerkt dit noooit rendabel kunnen maken.

We worden langzaam klaargemaakt en gekneed zodat we straks gewend zijn aan een tolplicht in Duitsland en dan gaat heel zachtjes de beer los.
Ziehier de parallel met onze overheid en de olieboeren, heel gluiperig gaat de prijs van Diesel (ik rijd op Satan’s sap) weer omhoog, van bijna rond de € 1,06 begin dit jaar, piekt de prijs nu naar de € 1,18 aan de Argos pomp.
Aan de andere kant betaal je in landen als Spanje en Slowakije ook voor de snelwegen die nota bene met behulp van EU geld (ONS geld) zijn aangelegd.
@martinus: dit bestaat toch ook allang in andere landen? Wen je vanzelf aan. En is eigenlijk een schijntje.
@martinus: ben ik niet met je eens. 100k gebruikers betekent 250k euro. En 100k gebruikers vanuit het buitenland dat heb je binnen een week.
Wanneer gaat het nou in dan? Per 1 januari?
Oke, maar dan wel die fietsen teruggeven! ;-)
@rijnounsdoor: En tol heffen voor elke kuil die gegraven wordt in een Nederlands strand :-)
Nondeju. Dat is toch een biertje minder in de kroeg.
@viezefreddyw: gelukkig mag je niet drinken en rijden ;-). Laat staan dat je om de kroeg helemaal naar duitsland moet.
@viezefreddyw: ik snap dat iedereen het zo opvat, maar het komt er weer boven op de rest, volgens mij denken ze dat wij koeien zijn ipv melk=geld..
@vtechlover: Ach, dat valt ook allemaal wel weer mee. Bekijk het eens zo: in ruil voor €2,50 mag je lekker op tempo rijden in Duitsland, mag je goedkoper tanken, mag je goedkoper boodschappen doen en mag je even op zoek naar leuke wegen om te rijden en mag je op zoek naar de ‘Ring.

En dat allemaal voor €2,50… Waar hebben we het over?
@viezefreddyw: En daar hoef je niet eens perse €2.50 voor af te tikken! Je kan ook binnendoor naar al deze mooie plaatsen rijden, zonder extra kosten.
@tuono: Dat bedoel ik. Dus waar hebben we het over?
@viezefreddyw:
– één Europa
– Alle menschen werden brüder
– Goede buren
– We zijn allemaal hetzelfde voor de EU
– Sommigen zijn meer hetzelfde dan anderen
@desjonnies: Ja, het was een mooi streven. Eén Europa. Alleen vanaf dag 1 hield het alweer op.
Ik blijf erbij dat ze beter de benzine/diesel een dubbeltje duurder hadden kunnen maken, en dat geld alleen gebruiken voor de infrastructuur. Dan betaalt echt alleen de gebruiker.
@gijsso: dan worden de boodschappen bij de supermarkt ook duurder, dus betaalt iedereen er weer vrolijk aan mee. De (aldi/lidl/andere supermarkt) gaat natuurlijk niet opdraaien voor de verhoging van hun transportkosten, dat doen de klanten wel.

En sich een aardig idee, maar uiteindelijk dokt iedereen. ;)
@eetvlagetmoney: Als ze door middel van de belasting de benzine/ diesel duurder maken hebben bedrijven daar echt geen last van. Alleen particulieren.
@gijsso: EV? Hybride? Zien we hier ook veel geld van terug in het wegennet. De zwaarste belasters worden het minst belast.
@peug206: Nee, daarvoor heb je wegenbelasting. Dit hele idee met de tol is ontstaan omdat sommige Duitsers vinden dat hun wegennetwerk te veel door buitenlanders wordt gebruikt.

Als je de accijnsen op peut verhoogd betalen deze buitenlanders ook gewoon, tanken moet toch gebeuren.
@gijsso: in dat geval vind ik dat er te veel duitsers op het strand liggen in de zomer. Zullen we dat dan ook per m2 verhuren?
@peug206: Ik zou eerder per kuub aan gegraven zand gaan rekenen :)
@gijsso: Mee eens, sowieso haal je de benzine/diesel eruit doordat je een stuk zuiniger rijdt als je niet telkens voor die tolpoorten hoeft te stoppen en weer te accelereren. Of zal Duitsland dat bespaart blijven en moet je digitaal een vignet kopen? Is overigens wel een goede manier om die 75+ers van de autobahn te weren.
Gelukkig hebben ze alvast het grootste deel vanaf de grens bij Arnhem opnieuw geasfalteerd van dit geld ☺️
Ik snap het wel van die Duitsers. Duitsland is echt zo’n doorheen rij land om in Tsjechië, Oostenrijk, Italië of de Balkan te komen. Er blijft weinig geld achter. Misschien wat bij een pompstation maar dat is het wel. Op deze manier harken ze nog wat geld binnen voor het onderhoud aan de wegen.
@kilum: Dat gedachte erachter is ook zeker begrijpelijk. De Fransen doen het immers ook, alleen maken die er een irritante péage van dat totaal niet doorstroomt. Een vignet is dan gewoon een erg fijne oplossing.
@berlinetta: Ik hoop echter wel dat ze dat vignet een beetje slim gaan verkopen. Online, geregistreerd op kenteken bijvoorbeeld. Dus zonder sticker.

Ik reed dit jaar van Praag naar Budapest voor de Grand Prix. En de vignetten halen bij de grens was echt een ramp. We moesten 2 keer stoppen voor een nieuw vignet en bij beide kantoortjes minimaal 45 minuten gewacht in de rij.
@kilum: Hoop ik ook, want tussen de milieusticker en andere vignetten door kan ik amper nog naar buiten kijken :-)
@kilum: Daar heb je wel gelijk in. Vooral in drukke vakantieperiodes kan het bemachtigen van een vignet ook nog lang duren. Zo heb ik zelf ook eens erg lang moeten wachten om Hongarije in te mogen.
@kilum: Misschien moeten ze gewoon net als bij de plee bij het tankstation doen dat je een bonnetje krijgt als je shit koopt in Deutschland en dat je dat kan inwisselen als je tollie moet betalen. Ik geef altijd bergen doekoe uit bij de Raststätte aan Currywurst mit Pommes en Schnitzel en Mezzo Mix en nog wat Haribo voor onderweg dus ik hoef geen tol meer te betalen.
@e36thuglife: Redelijk idee maar, de administratieve rompslomp die dat met zich meebrengt. Maakt het lastig uitvoerbaar.
@kilum: Duitsland heeft geen inwoners?
@blo3to3t: Als je de tekst leest zie dat dit gaat over buitenlanders die dit moeten betalen.
2.50? Daarmee schik je die Caravans die met 85 op de linkerbaan rijden niet af.
hoe je het ook went of keert, het is net als de milieusticker voor de steden ordinaire geldklopperij.
Vijf verschillende vignetten, handhavingskosten, veel mensen/landen ‘over de zeik’… Wat levert dit nu nog serieus op???
@punicaoase: het mininsterpresidentschap in Beieren voor Alexander Dobrindt (de Duitse verkeersminister van de CSU). Die hele Maut is een CSU Idee (de CSU is de soms wat van grootheidswaanzin geplaagde partij die in Beieren de absolute meerderheid heeft).
Eigenlijk gaat het me niet om de kosten, die 2.50 is het probleem niet. Het is de moeite die het kost om nog vrij te reizen.
Ik rij wel eens naar roemenie om te off-roaden en moet dus straks bij elke grensovergang stoppen om een vignet te kopen. Duitsland, Oosterrijk Hongarij en Roemenie. Ik kan me nog herinneren dat dat ook zo was (het stoppen niet het vignet) toen ik een kleine Sketcher was maar ik dacht dat we daar juist van af waren?

De doorvoer landen als België en in mindere maten Duitsland hebben een punt, zeker niet Hongarije en Roemenië waar veel van ‘ons’ geld in de wegen is gestoken. Er zou gewoon een europese wegenbelasting moeten komen waar ieder land zijn deel van krijgt gebaseerd op de hoeveelheid europese auto’s op het wegennet. Wel zo eerlijk en dan zijn we gelijk af van die vervelende en achterhaalde vignetten.
@sketcher: Dat zat ik ook te denken. Iedereen in de Europese Unie betaald dezelfde wegenbelasting en nergens meer tol of vignet nodig in de EU. Overal lekker doorkachelen. Voor Nederland kan het er alleen maar beter van worden.
@sketcher: het is inmiddels 2016, hoor
DE gaat een digitaal vignet invoeren op basis van kenteken, dus die kun je gewoon online kopen.
En dan HU: http://www.hungary-vignette.eu/
RO: https://www.e-rovinieta.ro/en/
AT: ja, die moet je ff kopen. Gewoon bij een tankstation in Zuid Duitsland als je toch moet tanken
@sketcher: Ik wil daar nog even aan toevoegen dat Nederland heeft meebetaald aan de ‘Bundesautobahn 31’.
Het is dus volstrekt absurd dat ‘wij’ nu dubbel moeten betalen!
Dat is dus 25 cent per dag voor de goedkoopste. Nu nog de mogelijkheid om 3 of 4 weken te kopen ipv gelijk twee maand. Valt allemaal reuze mee.
@lekbak: zo’n 10 dagen kaart werkt misschien voor een vakantie, maar niet voor mensen die af en toe boodschappen doen in Duitsland, dat doe je natuurlijk niet 10 dagen achter elkaar.
Volgens mij was het een belofte van de EU dat we dit soort controles niet meer gingen krijgen. En nu gaat uitgerekend het machtigste land van de EU het doen. Dit zet gewoon de deur open voor nog veel meer landen, en die gaan echt niet netjes 2,50 vragen. Ik voorzie een vignetteninflatie in alle andere EU landen als dit doorgaat. (Als ze het niet al hebben)

En, als het eenmaal geaccepteerd is en het systeem werkt gesmeerd, dan is het vrij eenvoudig voor een stoffige bureaustoelambtenaar om de knop omhoog te draaien. Dit is gewoon het principe van ‘in de val lokken met lage prijzen’.
En waar kun je die vignetten aanschaffen? Pas bij de grens? Of eerst omrijden naar de ANWB winkel? En die zit in het centrum van de stad, dus eerst weer parkeren. In ieder geval lekker omslachtig. Voor die enkele keer maken de kosten mij niet uit, maar is er nou geen efficiëntere manier?
@marinepower: Of net als de umweltsticker even op internet bestellen een paar dagen van te voren.
Als het voor minder baustellen zorgt ben ik voor.
@dutchdriftking: ik ben bang dat er alleen maar meer komen, aangezien er dan weer geld is om de wegen op te knappen.

Dus het wordt weer ouderwets om de 3km 130, dan 80, dan 130, stukje 100, doe maar weer 80, voor de gein een keer 60 zodat Gulli geflitst kan worden (grmbl), 130 enz ad infinitum. Alleen is het dan een loterij welk wegdeel er nu eens aangepakt zal worden.
@gulli: aan de andere kant er zijn nu vrij veel bruggen waar je maar 80 mag omdat ze min of meer op instorten staan. In Nederland hebben er 1, hier in Duitsland honderden.
@mashell: dat is waar. Volgens mij is er een stuwdam ergens bij Stuttgart, dat ding is echt al 3 jaar in baustellen gehuld. Elke wintersport trap ik er weer in!
@gulli: Ben bang van wel.
Ik ben enorm anti-EU. Maar als we dat hok toch hebben, waarom niet alle wegenbelastingen afschaffen? Alle accijnzen op brandstof afschaffen en direct een Europees vignet invoeren? Belasting gaat EU-breed dan en naast het reeds bestaande dat burgers uit lidstaten zich zonder hinder mogen verplaatsen binnen de EU kunnen ze dan ook zonder hinder gebruik maken van de wegen. Mensen die alleen nationaal gebruik maken van de wegen kunnen ervoor kiezen een lager tarief te betalen maar mogen dan niet gebruik maken van de autosnelwegen in metropolitane gebieden (bijvoorbeeld Randstad).
@vonklausenburg: waarschijnlijk is dit juist de reden dat jij (en zoveel) anti eu zijn. Wel de lasten maar niet de lusten. Jij en ik zijn geen multinational of milieuorganisatie dus de eu is er helemaal niet voor ons. Europa in een notendop…
@lekbak: Waarvan akte! De hele EU gaat trouwens pas werken als het een Superstaat a la VS van A zal worden. Liever zie ik intensievere samenwerking, unificatie zodat de burgers er voordeel uit halen maar geen “Europees Pleuris Parlement” (dank daarvoor Jacobse en Van Es) dat soevereiniteit wegzuigt zonder enige vorm van democratische invloed.
@vonklausenburg: inderdaad het Europees parlement moet meer macht krijgen en de commisie en de landenraad juist minder. Maar intensioevere samenwerking is natuurlijk gewoon meer EU.
@mashell: Niet direct, een intensievere samenwerking kan gewoon plaats vinden binnen een soort verenigingsleven: alle regeringen vormen een soort clubje waarbij beleid zoveel mogelijk op elkaar afgestemd wordt, de regeringen/kabinetten brengen de voorstellen vervolgens richting het nationale parlement waarna er door stemming gekeken gaat worden of het beleid doorgang vindt in bijvoorbeeld wetgeving. Hiermee kan je gewoon de soevereiniteit behouden van de lidstaten en toch samenwerken. En als het gaat om vrijhandel en uniformiteit qua wetgeving: dat is met een paar verdragen ook wel te regelen, daar is niet een heel groot en log orgaan voor nodig.
@lekbak:
Auw de waarheid doet pijn !
Maar helaas heb je wel gelijk.
Siemens vaart er wel bij !
Bah. Nou veel snelweg doen wij toch enkel als we naar Hongarije gaan en voor de landen die we dan doorkruisen voorbij Duitsland moeten we ook tol betalen, dus dan kan dit er nog wel bij. En als ik naar de Nordschleife ga ga ik toch altijd binnendoor, dat hoort inmiddels bij het tripje.
Ik stel voor dat wij ook tol gaan heffen op elke kuil die een Duitser in ons strandzand wil graven :-).
Veel mensen dissen Duitsland in hetzelfde plaatje als Frankrijk.
Voor Duitsland is het een soort eer om buitenlanders geld te vragen voor de wegen, die er niet bepaald op en top uit zien.

Voor Frankrijk geldt het anders. Vele autosnelwegen zijn privaatbezit. Deze worden door onafhankelijke bedrijven onderhouden en aan weerskanten onderhouden (onkruid, begroeiing enzovoorts). Daar betaal ik graag voor als ik weer eens over de Franse wegen rijd. Vergelijk de Franse wegen eens met de Nederlandse, Duitse en Spaanse wegen.

Duitsland:
In Duitsland zijn vele autosnelwegen om te huilen. Sommigen zijn zeer netjes, maar de meesten zijn een tragisch beleid van ‘het komt wel een keer’. In Duitsland, ik heb er zelf enige tijd gewoond, is de wegenbelasting een lachertje. Een 1600kg zware dieselaar kost qua wegenbelasting nog geen 450 euro per jaar. Per jaar !! Reparaties in Duitsland worden gedaan door de overheid zelf. De opbrengsten van de wegenbelasting wordt gebruikt voor het onderwijs (zie de openbare documentatie op de website van de overheid van Dld) en onderhoud van parken.

Nederland:
De meeste snelwegen in Nederland zijn netjes, worden goed onderhouden, zijn in uitstekende staat en bij zeer strenge vorst worden beschadigingen snel en kordaat opgelost. De wegenbelasting, zij het aan de hoge kant, vergoed een groot deel van deze kosten.

Frankrijk:
Zoals reeds aangegeven wordt het wegennet van Frankrijk bijgehouden door private bedrijven. Deze zorgen voor de nieuwste technieken, schone routes, goede en frisse (meestal) parkeerplaatsen langs het wegennet en goede regulering v.w.b. files (uitzondering daargelaten).

Spanje:
Ook in Spanje is de wegenbelasting één grote grap vergeleken met Nederland. Echter zijn er in Spanje onverklaarbare belastingafdrachten, weinig inwoners weten waarom ze die moeten betalen. Echter worden deze taksafdrachten gebruikt om het wegennet in de belangrijke en toeristische steden tip top te houden (ook hier geldt weer: uitzondering daargelaten).

Ik snap best dat Duitsland tol wil invoeren. Ik volg de ontwikkelingen sinds de eerste geruchten op de voet.
De prijzen van het vignet zijn veelal veranderd en de laatste ontwikkeling, €2,50 voor 10 dagen, wil ik best betalen. Geen probleem. At all.
Wat een figuren zeg hey hierzo…
Alsof ze dagelijks op de Autobahn rijden waardoor ze ineens tientallen euro’s moeten betalen. Voor de mensen die hier aan het zeiken zijn; hoe vaak kom je nou in Duitsland? Ga je ergens anders over druk maken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).