Duits tolplan aangepast: dit betekent het voor ons

Auteur: , 56 Reacties

Great news! Voor een gedeelte dan.

Alpina

Poah, was dat even schrikken een paar jaar terug. De Duitsers wilden extra money verdienen aan buitenlanders door tol te gaan invoeren. Tot kort stond dit plan als een huis, gelukkig voor ons (en onze mede Europeanen) is er nu deels een stokje voor gestoken.

Er klinken nog steeds tegengeluiden en nu is bekend geworden dat het tolplan zal worden aangepast. Buitenlandse automobilisten hoeven geen tol te betalen wanneer er over Duitse regionale wegen wordt gereden. Het plan is helaas niet compleet van de tafel gesmeten. Er zal nog wel moeten worden betaald voor het gebruik van het Duitse wegennet in de vorm van een vignet. Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu legt (PDF) het uit:

Het huidige Duitse tolplan voorziet in een elektronisch vignet voor alle personenvoertuigen. Voor voertuigen met een Duits kenteken dient een jaarvignet aangeschaft te worden, voor voertuigen met een buitenlands kenteken is een kortdurend vignet (van 10 dagen of 2 maanden) daarnaast ook een optie. Voertuigen met een Duits kenteken hebben het vignet nodig op zowel snelwegen als federale autowegen, voor voertuigen met een buitenlands kenteken is een
vignet alleen vereist op snelwegen. Het is nog onbekend hoe Duitsland haar wetgeving eventueel aanpast, als gevolg van de gesprekken van Minister Dobrindt met de Europese Commissie.

Het Duitse tolplan kreeg een make-over nadat gesprekken waren gevoerd met de Europese Commissie en Schultz. Onze minister had bezwaar tegen een tolsysteem voor regionale Duitse wegen. Dit voor Nederlanders die wonen bij de grensregio’s en regelmatig de grens (voor een korte periode) passeren.

Het laatste woord over de tolmaatregel is nog niet gezegd. Op dit moment loopt er nog een inbreukprocedure van de Europese Commissie tegen Duitsland. Daarnaast ervaart Duitsland ook tegengeluid vanuit eigen land. Onder andere van enkele burgermeesters. Schultz zegt de uitkomst van de inbreukprocedure af te wachten. Daarna zal ze zich beraden op eventuele vervolgstappen.

Foto via @thomcarspotter op Autojunk



56 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Van de regen in de drup. je moet alsnog een vignet kopen elke keer als je boodschappen gaat doen in Duitsland.
@martinus: Nope, gewoon niet over de snelweg rijden ;)
>> “Voertuigen met een Duits kenteken hebben het vignet nodig op zowel snelwegen als federale autowegen, voor voertuigen met een buitenlands kenteken is een
vignet alleen vereist op snelwegen.”
@123bat: Een route niet kiezen over de Autobahn neemt de lol er wel een beetje af.
@martinus: Duitsland heeft prachtige binnenwegen. Echt sturen is leuker dan hersenloos planken
@mmarzzz: dan moet ik eerst mn Audi inruilen
@martinus:vast maar eens per jaar, maar is wel jammer idd.

Als dit lukt volgen er vast en zeker meer landen
@martinus: Boodschappen zal je meestal niet over de Autobahn doen, toch?
@inoh: Zou ik net wel doen als ik in de buurt ben, even legaal dat pedaaltje instampen met je hele familie erin. Niets leuker dan een boze vrouw toch?
@cadrez: Haha, dat is waar jij plezier uit haalt? Je vrouw boos maken en vervolgens met de hele familie boodschappen gaan doen. Fantastisch, je moet er zin in hebben.

Hier doen we gewoon boodschappen op de fiets, of eventueel op 2 km afstand met de auto als er groter ingekocht wordt.
@inoh: Lokaal loopt hier de snelweg naar duitsland direct door naar de ‘autobahn’.
@martinus: Tenzij je de snelweg vermijdt.
@martinus:
Volgende keer iets beter lezen:
“Voertuigen met een Duits kenteken hebben het vignet nodig op zowel snelwegen als federale autowegen, voor voertuigen met een buitenlands kenteken is een
vignet alleen vereist op snelwegen.”
Of moet jij persé over de Autobahn rijden om in Duitsland boodschappen te gaan doen?
Alsof boodschappen in Duitsland zoveel goedkoper zijn, afgezien van alcoholische dranken en tabak. Heel veel dingen zijn in Nederland juist stukken goedkoper.
@flowdesign: hoe vaak shop jij in duitsland?
Vrijwel alles is daar goedkoper! Cola 1 euro voor 1,25 liter, deo, shampoo enz enz. Allemaal veel goedkoper. Vlees? Zelfde verhaal. Wat is dan duurder? Brood. Dat is over het algemeen duurder in duitsland. Oh en alcohol drink ik bijna niet dus daar ga ik niet voor shoppen in duitsland
@tvr1974:
Voor drie euro heb je zes liter cola in Nederland. Is dat dan echt te duur…?
@rob: Coca Cola ??? Bij de winkels hier in Z-H is 1,5 liter gemiddeld 1.70
De grote vraag is: krijgen die Duitsers dat bedrag terug als korting op hun (inkomsten)belasting of niet?
Tsja, volgens mij zijn bijna alle Europese landen zo wat failliet, dus dat geschraap overal gaat alleen maar erger worden… :-(
@punicaoase: Volgens mij heeft Duitsland al jaren een begrotingsoverschot.
@fordnut: kan, maar ook een grote staatsschuld en achterstallig wegenonderhoud
Is allemaal best, als ze dat ook maar in NL invoeren dan, voor al die Polen en Roemenen + buitenlandse vrachtwagens.
@caferacer:
Ik weet niet zeker of dit klopt, maar ik heb weleens gehoord dat men een aardig bedrag moet betalen om met een vrachtwagen over de Nederlandsche wegen te mogen rijden en dat geldt ook voor buitenlandsche vrachtwagens.
Helemaal top!!
De gierige Hollander op links gaat verdwijnen en wijkt ook naar de B-wegen.
Dat betekend in het weekend lekker doorrijden op de Autobahn, daar betaal ik graag voor .
@luuktb: haha zo kan je het ook bekijken!
@luuktb: gelijk heb je! Scheelt me weer 3 minuten op m’n totale uur rijden.
Ik zal er in de praktijk weinig van merken. De Duitse winkels die ik bezoek zijn sowieso het snelste te bereiken via de binnenwegen. Maar goed, ik woon dan ook op nog geen kilometer van de Duitse grens.

Overigens zal dat wel nog een dingetje worden, telkens als je wel de autobaan op wilt zo’n ding aanschaffen. Ik denk dat er genoeg automobilisten zullen zijn die het domweg vergeten, zeker in de beginfase van deze maatregel.
Geweldige Europese Unie hebben wij toch. Wanneer wij Nederlanders en Belgen naar Frankrijk gaan en gebruik maken van de snelwegen, kunnen wij betalen. Wanneer er Fransen en in de toekomst Duitsers in Nederland en België rijden hoeven zij niet te betalen. Of de EU trekt alles gelijk, overal tol betalen of overal niet. Een paar landen die het wel doen en een paar landen niet lijkt mij een beetje krom wanneer je zogenaamd 1 Unie bent…
@dieselkameel: Precies! Er zijn (vaak terecht, vaak onterecht) veel op en aanmerkingen op de bemoeienis van de EU, maar dit is nou echt zo’n ding waar de EU zich wel eens mee mag bemoeien en een eenduidig beleid voor mag opstellen.
@Edge: Wie beleid voert krijgt commentaar en kritiek. Daar zitten altijd ongegronde bullshit bij, maar wat de EU nu doet is alles behalve beleid voeren. Ik dacht dat de EU er was om handel en de economie te bevorderen, maar het wordt steeds krommer.
Ik zie het nut niet echt van de EU, waar landen inzitten die niet economisch krachtig zijn. Een bond met Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Engeland en Nederland lijkt mij veel zinvoller. Landen als Griekenland kosten de Europese landen alleen maar geld, waarvan niemand weet of dat ooit in zijn geheel terugkomt.
@dieselkameel: Ik denk dat zo’n 98% van de bewoners van de EU het met jou eens is (inclusief oostblok + zuid europa e.d.)
@edge:
Waarom moet hier in één keer beleid voor komen dan? Omdat het jou toevallig geld gaat kosten?
Laat die Duitsers lekker tol heffen als ze dat zo graag willen.
@dieselkameel: Daar sla je de plank nu net mis. In Frankrijk zijn de Péages voor het grootste deel in beheer van bedrijven, niet de Franse overheid. En voor wat Duitsland betreft (zie laatste alinea), daar loopt dus nog een procedure omdat het Duitse plan onderscheid maakt tussen ingezetenen en niet-ingezetenen (door de tolkosten terug te geven in de “wegenbelasting”). In Oostenrijk mag het bijvoorbeeld gewoon, omdat iedereen (dus ook Oostenrijkers zelf) eraan mee betaalt.
@stalensnuitje: het blijft toch krom dat het dan niet twee kanten op werkt? Nou zijn de autoroutes in Frankrijk ook wel prima voor elkaar hoor laat daar geen misverstand over bestaan. Het botst voor mij dat wij moeten betalen en zij wanneer zij op de Nederlandsche wegen niet hoeven te betalen. Het is nou eenmaal zo, je verandert er niks aan.
Offtopic misschien: in plaats van door Lyon te rijden kun je ook de weg naar Grenoble rijden naar het zuiden. Een van de mooiste stukjes snelweg in Frankrijk.
@dieselkameel: dat kan dus vrij gemakkelijk, maar dan wordt het voor ons niet goedkoper. Immers, als NL tol gaat heffen, moeten Nederlanders dat ook gaan betalen. En dat mag je volgens de EU niet compenseren met de MRB (zoals Duitsland nu wil doen), want dát is ongelijkheid voor Europese burgers.

Fransen hebben bijvoorbeeld toch ook geen “voordeel” van hun Péage? Een Fransman moet voor een retourtje Amsterdam-Parijs hetzelfde betalen als een Nederlander en dát is gelijkheid volgens de EU.
Op zich niet zo heel vreemd; een vignet aanschaffen om
een jaar lang te mogen rijden.
Zwitserland kost je dan even afgerond 60 euro, Oostenrijk 90 euro. Als je er meerdere malen per jaar komt; valt dat allemaal toch?
@st220: Het wordt alleen zo’n kerstboom op de voorruit aan stickers :-)


Ben het eens met anderen; het autosnelwegennet in de EU zou op dezelfde manier geregeld moeten worden. Noem het tol, kilometerheffing of wat dan ook, maar als je binnen de EU reist met de auto moet een ieder op dezelfde manier betalen. En dat geldt dan ook voor de ‘aanverwante’ zaken: MRB, BPM, accijnzen op brandstoffen, subsidies op ZE-auto’s etc. Dat voorkomt tevens het misbruik van subsidies over de EU-landsgenzen heen.
Ik reis geregeld tussen Nederland en de Balkan en het is in ieder land wat anders. Straks een vignet in Duitsland, een sticker voor Oostenrijk en Slovenië, elektronische registratie in Hongarije, Kroatië met zijn tolpoorten. Als Europa nog iets wil voorstellen, dan is het centraal regelen van een betaalsysteem misschien wel hét onderwerp wat boven aan de agenda zou moeten staan. Het huidige systeem is veel te versnipperd. En ik hou niet van stickers op mijn auto :-)
@poursuivant: nog een paar jaar en dan is “Europa” niet meer zoals nu
Ach net als bij Oostenrijk en Zwitserland bij de anwb een vignet halen.
hoe komt het eigenlijk dat het voor Duitsland niet mag en Polen weg tol mag vragen op zijn wegennet en Oostenrijk en Tsjechië wel een vignet hebben
@jantje_555: zie mijn post hierboven, hoe het specifiek in die landen is geregeld weet ik niet, maar het issue dat de EU nu met Duitsland heeft is dat ze onderscheid maken tussen eigen inwoners en niet-inwoners van het land. Tol heffen of een vignet is geen enkel probleem binnen de EU, als het te betalen bedrag maar niet afhangt van waar je woont.
Ah joh, gewoon samen een jaar vignet kopen en na gebruik met de föhn verwijderen en overzetten.
nou ik moet eerst maar zien wie ze zo gek krijgen om die boete te gaan innen want dit is geen overtreding maar gewoon civiele shit zo van
Duitsland: “ja du musst bezahlen verdammter Ausslander”
Ik: “nein”
Duitsland: “Boehoe”
Of gaan ze slagbomen neerzetten op de snelweg? Of spijkermatten gooien uit de bosjes?
@e36thuglife: “Antwoord 13 …. In het Kentekenreglement is opgenomen, dat de RDW op verzoek gegevens verstrekt aan buitenlandse bevoegde autoriteiten voor doeleinden in de taakuitoefening van die overheden. Hieronder valt ook de handhaving van heffingen inzake het gebruik van de weg (artikel 8a). Die gegevens kunnen daarmee gebruikt worden voor de mogelijke toekomstige handhaving van een ingevoerd Duits tolvignet.”

Dat in combinatie met het plaatsen van camera’s bij op/afritten rond grensgebieden en de boete komt gratis en voor niets uw kant op.
@e36thuglife: daar dacht ik ook.. Pakkans is erg klein..
@pinut187: ooit gehoord van toll-collect? Deze poorten meten de tollkastjes in de trucks. Toevallig made by Blaupunkt en Siemens/Continental. Big-truck-brother kijkt dus ook gezellig mee.

Dat autobaan vignet gaat naar verluid een erg herkenbaar stickertje worden. Net iets innovatiever dan “das grüne Plaket”.
Ff naar de autobeurs in essen of de kerstmarkt wordt dan ook weer duurder. Eerst dat gezijk met milieustickers en winterbanden en nu dit.
In Duitsland wonend (en het nieuws daar dus ook enigszins volgend) heb ik al gelezen dat het tolplan 2.0 geen kans van slagen heeft omdat het niet het beoogde geld oplevert.
Schäuble zal er een streep doorheen zetten, let maar op.
Alweer een groot succes van het elitaire EU

… Overigens heb ik geen problemen met een tolweg tussen het oostblok en NL … Die paar knaken per jaar om ongelimiteerd van het Duitse asfalt gebruik te maken neem ik voor lief.. En zoals @luuktb: aankaartte, geen geel gekentekende sleurhutten op de linkerbaan.
Mooi zo ..

Dld nu ook anti-Europa ..
Blijf het een schande vinden. Een groot Europa. Als ik nu naar Roemenië rij moet ik alsnog stoppen bij elke grens overgang om een droevige stikker te halen. Zowel Oostenrijker als Hongarije en Roemenië. Voor de laatste 2 heb ik zelf de wegen betaald.
Waar we Europa niet willen bemoeien ze zich overal mee waar ze ook echt nuttig kan zijn zijn ze niet te vinden. Infrastructuur is typisch iets van de grenzen overschrijd. Landen als België hebben idd een punt, tijd voor een Europese wegenbelasting. Ieder landkrijgt dan naar gelang het aantal buitenlandse voertuigen uit die pot betaald.
De gebruiker betaalt is een heel oud concept maar de gelijke uitvoering ervan lijkt in autoland bijna onmogelijk. Rekeningrijden en tolvignetten zijn alleen maar uitwerkingen van dat idee.
De EU is helaas aan het wankelen.
Wat ooit begon als een idee om te voorkomen dat Duitsland en Frankrijk elkaar niet meer in de haren zouden vliegen, is jammerlijk mislukt.
Er is geen balans in de EU en dat is levensgevaarlijk.
De Euro was een doodgeboren kindje en Duitsland is veel te dominant terwijl Frankrijk verzuipt door zich aan antieke waardes vast te houden in de hoop dat een socialistische status quo de problemen zal doen verdwijnen.
Britse pensionado’s die argeloos met Volkswagen met sleurhut van en naar de kanaal oversteken reden werden bijkans beroofd door moderne Robin Hoods, met als resultaat een Brexit.
Europa is zo langzamerhand één grote bureaucratische ondoorzichtige puinhoop aan het worden, waar lobbyisten van multi-nationals de dienst uitmaken.
Frontex, de gezamelijke bewaker van de buitengrenzen is de grootse ferry-operator van vluchtelingen maar Snorrmans CEO van Daimler ( o.a. Mercedes Benz) was eerst laaiend enthousiast
@desjonnies: Kan het alleen maar eens met je zijn. Een wankelend zooitje bureaucraten die voor mijn gevoel 75% van de tijd niet weten waar ze zich mee moeten bemoeien.
Een speelballetje van de grote multinationals is het geworden. Dat is hoe de politiek tegenwoordig werkt. Maargoed laten we niet te politiek gaan praten, heb het liever over auto’s en muziek afterall :)
Ik heb begrepen dat dit ‘elektronisch vignet’ geen sticker is die je ergens langs de autobahn moet kopen, maar een elektronisch systeem op basis van nummerplaatherkenning.
Of je koop van tevoren online een 2 maanden kaart of jaarkaart en koppelt die aan je kenteken, of je rijdt gewoon Duitsland in en die vriendelijke Duitsche beambten koppelen een 10 dagen kaart aan je kenteken (en sturen een factuurtje).
Of heb ik me nu erg vergist?
Liebe, liebe buitenlanders. Wij hebben de tolplannen nagekeken en hebben geweldig nieuws. Het plan gaat niet door! Nee grapje, toch wel…
Gewoon ook tol heffen op buitenlandse autos hier dan heb je het weer terug

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).