• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit gaat Nissan met je brein doen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 3 januari 2018 om 13:03 – 7 Reacties

Nissan laat auto


Hoe lang nog voordat de robots ons volledig overheersen?

Voor de aankomende techbeurs CES, die volgende week van start gaat, heeft Nissan iets opmerkelijks op de planning staan. De Japanse autofabrikant onthult vandaag hun intelligente Brain-to-Vehicle technologie, die ze op de beurs in Las Vegas voor het eerst aan het publiek zullen tonen.

De techniek is de laatste ontwikkeling binnen het Nissan Intelligent Mobility programma, waarmee het bedrijf onderzoek verricht hoe ze slimme technieken in hun auto’s kunnen verwerken om ze klaar te stomen voor de toekomst. Brain-to-Vehicle richt haar pijlen op het ontcijferen van het menselijk brein, met als doel de auto’s de emoties van hun inzittenden te laten ‘voelen’, zodat ze daarmee beter in de samenleving passen en zich optimaal gedragen in het verkeer wanneer ze autonoom rijden.

“When most people think about autonomous driving, they have a very impersonal vision of the future, where humans relinquish control to the machines. Yet B2V [Brain-to-Vehicle] technology does the opposite, by using signals from their own brain to make the drive even more exciting and enjoyable.”

Klinkt het een beetje als het begin van een dystopische sci-fi film? Wellicht. Toch heeft Nissan hiermee een doorbraak in handen op het gebied van brein-ontcijferende technieken. B2V wordt ingezet om twee verschillende situaties te constateren.

Nissan laat auto's van mensen leren via breintechnologie

Enerzijds gebruikt de Brain-to-Vehicle techniek signalen vanuit het brein om situaties te voorspellen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld sturen of het indrukken van het gaspedaal, wat vervolgens tot 0,5 seconden sneller uitgevoerd kan worden door het systeem. Volgens Nissan verbetert dit de rijervaring, al lijkt het mij persoonlijk nogal anti-intuïtief.

Anderzijds zal het de verkregen signalen gebruiken om de bestuurder te onderzoeken, om eventueel ongemak op te pikken en zich hierop aan te passen wanneer de wagen autonoom rijdt. Tenslotte zal B2V nog proberen om de sfeer in de auto zo relaxt mogelijk te maken, op basis van de signalen die de bestuurder doorgeeft.

Ook interessant!

  • Nismo
    Nismo (Nissan Motorsport) gaat op de schop
  • Deze legendarische Nissan gaat het volgende jaar niet halen
  • Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
    Nissan doet toekomstplannen uit de doeken
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, ces-2018, Nissan, Techniek

Vorig bericht: « De 5 best verkochte merken en modellen van 2017
Volgend bericht: Peugeot 308 TCR is een beestachtige Franse toerwagen »

Lees Interacties

Reacties

  1. fanboy zegt

    3 januari 2018 om 13:07

    Als ze het rijden van mensen moeten leren, is het misschien niet heel handig hier Aziaten voor te gebruiken.

    Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    3 januari 2018 om 13:26

    Handig voor de toenemende groep “verwarde personen”.

    Login om te reageren
  3. kilum zegt

    3 januari 2018 om 14:53

    Voor mij hoeft dit niet zo.

    Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    3 januari 2018 om 16:45

    En ondertussen alle data die ze kunnen vinden opslaan en verkopen aan externe partijen. Maar we hebben niks te verbergen dus dat is natuurlijk helemaal geen probleem…

    Login om te reageren
  5. dirkv zegt

    3 januari 2018 om 20:54

    “met als doel de auto’s de emoties van hun inzittenden te laten ‘voelen’”
    Dat belooft wat! Ben zeer benieuwd wat de auto gaat doen als de bestuurder volledig uit zijn plaat gaat.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    4 januari 2018 om 07:32

    Ken je de term ‘involuntary thoughts’?

    Compleet normale en gezonde mensen die wel eens denken; ‘Wat zou er gebeuren als ik hier ineens op die groep mensen inrij?’ Maar dat vervolgens niet doen omdat het een belachelijk idee is. Ben benieuwd hoe die auto dat oppikt ?

    Login om te reageren
  7. frank2b zegt

    4 januari 2018 om 18:30

    I’m in panic, my car is in panic.

    Whaaaaaa! (Toeoeoeooet!)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North