Peugeot 308 TCR is een beestachtige Franse toerwagen

Auteur: , 18 Reacties

Een verlaat kerstcadeau dat we met geen mogelijkheid zouden weigeren.

De in 2016 onthulde Peugeot 308 Racing Cup is toe aan vervanging. Zeker nu het TCR-kampioenschap zich vanaf dit jaar bij het WTCC, waar Tom Coronel aan meedoet, en het Europees toerwagenkampioenschap voegt. De nieuwe Peugeot 308 TCR zal het o.a. gaan opnemen tegen de Volkswagen Golf TCR, de Audi RS3 LMS, de Renault Megane RS en iteraties van de Hyundai i30 N en de Honda Civic Type R.

De 308 TCR is gebaseerd op de 308 GTI (rijtest) en wordt aangedreven door een geblazen 1,6-liter viercilinder, die na een flinke tune goed is voor 350 pk en 420 Nm aan koppel. De auto stuurt het vermogen zoals gebruikelijk naar de voorwielen, via een sequentiële zesbak.

Om de competitie goed op zijn lazer te geven is het uiterlijk van de 308 stevig aangepakt. De Peugeot 308 TCR krijgt een bootlading aan aerodynamische stukken, waardoor je de auto zo goed mogelijk door de bochten kunt slingeren. Een vernuftig neveneffect van deze onderdelen is dat ze een groot deel van de koeling voor hun rekening nemen.

De Peugeot 308 TCR kan per direct besteld worden bij de Fransen en komt in aanmerking voor deelname aan verschillende toerwagenkampioenschappen. Peugeot Sport zal de wagen zelf onder meer inzetten tijdens verschillende 24-uurs races. De bolide kost 109.000 euro, zonder belastingen.



18 reacties

Kan die “op kenteken”?
Zet hem dan maar mee in de lijst van dure kleine auto’s 🤪 die je wél wilt!
@tjorque: Ik denk niet dat ik een 308 van 109K euro wil hebben … neem dan gewoon de 308 GTi en koop van de 65K die je overhoudt een leuke sportauto met meer PKs en RWD; gegarandeerd meer plezier op de openbare weg :)
@dawwg: ik wil hem toch hoor, alleen wil ik hem niet betalen 🤔
@dawwg: toch heeft het wel wat. Een echte hot hatch. En hiermee laat je de meeste sportauto’s toch ook op de openbare weg al achter je denk ik.
Ontzettend dik!
Ziet er strak uit!
Heel gaaf!
Eigenlijk een zeer schappelijk prijsje voor een complete ready-to-race wagen.
En niet miepen over BPM of een kenteken, racewagens worden zelden ingevoerd in NL.
is niet nodig om te racen.
@desjonnies: rijden idd genoeg Nederlandse equipes rond in de rallywereld die hun auto+kenteken uit het VK hebben gehaald. Kan prima!
@gulli: maar voor de rally moet er toch juist wel een kenteken op?
@kareljansen: ja klopt, maar blijkbaar mag een Engels kenteken gewoon blijven zitten. Er rijden in Engeland genoeg mensen rally met best dikke auto’s en die gaan het seizoen erop gewoon de verkoop in. Daar spinnen de Nederlandse rallyrijders dan weer garen bij. Oud WRC of R5 auto’s komen vaak compleet met extra onderdelen overgevaren. (zoiets bijvoorbeeld; https://racecarsdirect.com/Advert/Details/85602/omse-ford-fiesta-for-sale)

Ik weet niet precies hoe het zit met rondrijden op buitenlands kenteken i.c.m. Rally maar ik zie ze vaak genoeg.
Toch gaaf hè, dat je voor 109.000 euro (ex belastingen) een wagen kunt kopen waarmee je kunt deelnemen aan een officieel door de FIA goedgekeurd wereldkampioenschap. En nog mooier om te zien dat er zoveel fabrikanten zijn die -al dan niet met de hulp van een tuner- TCR varianten maken. In een wereld waarin het WEC en de F1 moeite hebben om de fabrikanten binnen boord te houden, doet het TCR juist goede zaken met Alfa Romeo, Peugeot, Opel, Volvo, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Seat, Subaru en Volkswagen zijn vertegenwoordigd binneh het TCR circuit. Mooi man!
@edge: Het grootste voordeel van de TCR is dat de kosten laag gehouden kunnen worden doordat er vrij veel standaard onderdelen gebruikt worden. De Super 2000 en TCR klassen zagen er misschien op het oog leuk uit, ze waren zo duur dat alleen fabrieksteams en gefortuneerde privéteams er iets mee konden omdat het zoveel geld kostte de auto’s te onderhouden. De TCR begon in feite met de Seat Leon EuroCup als donor en vanuit die basis is er letterlijk een MQB-platform gemaakt dat o.a. de VW Golf, Audi TT en Audi A3 snel liet debuteren. De meeste andere teams hadden het een stuk zwaarder, omdat er geen officiële fabrieksteams in de TCR worden toegelaten, wel fabrieksondersteuning aan een prive-team (zoals Honda, Peugeot en Hyundai het inkleden).
Wat zou zo’n raketje wegen?
@dirkv: gewicht mis ik ook idd!
109.000 Euro. Best schappelijk vergeleken met Audi waar ze voor een A3 TCR met droge ogen het reglementair maximum voor hun wagen vragen > dik 140.000
Peugeot… naast stokbrood en van die stinkkaas het beste uit Frankrijk!
via Android app
@sameshitdifferentday: vergeet Alizée niet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).