• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 5 best verkochte merken en modellen van 2017

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 3 januari 2018 om 11:32 – 90 Reacties

De 5 best verkochte merken en modellen van 2017


Zien we dit jaar verrassingen, of gaat Volkswagen er weer met het goud vandoor?

Nadat we in 2016 het op een na slechtste jaar voor autoverkopen ooit ervoeren, kon het haast niet anders dan dat 2017 iets steviger uit de bus zou komen. Hoewel we met 414.119 verkopen nog geen reden hebben om uitbundig feest te vieren, is het alleszins een stijging.

Zowel Volkswagen als Renault verkochten echter minder dan in het voorgaande jaar, terwijl Opel en Peugeot langzaam maar zeker dichterbij de top komen. Toyota stoot Ford van de vijfde positie en claimt daarmee een plek in het lijstje.

De bestverkochte merken in 2017 waren:
1. Volkswagen: 42.966 stuks (marktaandeel 10,4 procent)
2. Renault: 40.729 (9,8 procent)
3. Opel: 34.808 (8,4 procent)
4. Peugeot: 31.094 (7,5 procent)
5. Toyota: 24.061 (5,8 procent)

De bestverkochte modellen in 2017 waren:
1. Renault Clio: 11.780 stuks (marktaandeel 2,8 procent)
2. VW Golf (incl. Sportsvan): 11.146 (2,7 procent)
3. VW Up!: 10.851 (2,6 procent)
3. Opel Karl: 9.907 (2,4 procent)
5. Kia Picanto: 9.625 (2,3 procent)

Dat Volkswagen dit jaar wederom geen model op de eerste positie heeft staan lijkt inmiddels een soort verknipt spelletje te worden. De Duitsers wisselen de troon vrijwel ieder jaar met de concurrentie. Daarbij deed Volkswagen het dit jaar behoorlijk minder; waar het vorig jaar nog drie auto’s bij de beste vijf had zitten, verdwijnt de Polo in 2017 uit de lijst. De Clio claimt de troon, terwijl de Astra plaats moet maken voor de Opel Karl. De Kia Picanto gaat er vandoor met een vijfde plaats.

Wil je de statistieken van voorgaande jaren bekijken? Klik er maar op! 2013, 2014, 2015, 2016

Ook interessant!

  • Best verkochte auto in Europa is géén Golf of Clio!
  • Dit is de best verkochte bedrijfswagen van Europa
  • Pagani Huayra R
    Video: Pagani Huayra R wordt best klinkende auto van 2022
  • De best verkochte EV's van 2021 tot nu toe
    De best verkochte EV's van 2021 tot nu toe - UPDATED

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bovag, lijstjes, top5

Vorig bericht: « 7 prijzige compacte auto’s op Nederlands kenteken
Volgend bericht: Dit gaat Nissan met je brein doen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Boomer zegt

    3 januari 2018 om 11:38

    Logisch dat er meer ‘kleintjes’ in de lijst staan. De up is net zo groot als de eerste generatie polo. Zo verschuift het hele gamma steeds een klein beetje op en komt er onderaan weer plek voor een nieuwe kleine auto. Hetzelfde bij de Clio.

    Login om te reageren
    • eefie zegt

      3 januari 2018 om 12:43

      @airc: klopt helemaal wat je zegt

      Login om te reageren
      • tymo zegt

        3 januari 2018 om 18:36

        @eefie: nou bijna, niet helemaal. De Up! is namelijk net zo groot als de 1e generatie Golf.

        Login om te reageren
    • wimof zegt

      3 januari 2018 om 22:09

      @airc: Nederlanders zijn blijkbaar toch wel een intelligent volkje hé.

      Login om te reageren
  2. Ram-G-maN zegt

    3 januari 2018 om 11:42

    Verkochte auto’s aan dealers telt niet. We weten allemaal van Pon hoe deze cijfers tot stand zijn gekomen.
    Er is blijkbaar een verschil tussen afgeleverd aan klanten en hoeveelheid “verkochte” modellen…

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      3 januari 2018 om 12:01

      @AutomotiveDesigner: het gaat om kentekenregistraties. Ondanks dat er gewerkt wordt met bonusregelingen, vraag ik mij af hoeveel die positie waard is.

      Als het waar is wat je zegt, zou dat betekenen dat de afschrijving lekker zijn ding mag doen. Als er een leuke bonus op zit bij bepaalde types, dan kan het wel (uitverkoop oude modellenvoorraad). Maar anders zie ik het voordeel er niet echt van in. Nummer 1 staan is leuk, maar niet als je er zelf voor moet betalen ;-).

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 januari 2018 om 12:21

        @willeme: Nahh, als jij nog een paar Up!jes op kenteken ramt om zo de bonus te halen kan dat best interessant zijn. Die dingen schrijven nauwelijks af maar tellen wel vol voor de bonus. En die dingen, zet ze een paar maand in als loaner en verkoop ze als jonge tweedehansie en dan heb je toch mooi vlotte handel.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          3 januari 2018 om 12:31

          @e34m5touring: Uiteraard gebeurd dat ook. Maar tenzij er een leuke bonus tegenover staat gaat geen enkel weldenkende dealer een lading auto’s op kenteken zitten. Al helemaal niet in de laatste paar maanden van het jaar.

          Het nadeel is vaak dat die bonusregelingen vaak worden toegepast op de modellen die minder lekker verkopen. Met een Up kan je niet veel: nauwelijks marge om mee te werken. Een lading Passats, Touaregs, Sharans en Arteons op kenteken zetten doe je liever niet ;)

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            3 januari 2018 om 15:00

            @willeme: Bij PSA ging het op aantallen, niet op type. Op slecht lopende modellen kreeg je dan bijloop vanuit de importeur. Dus dan is aantal van die gebakjes op kenteken zetten de moeite wel waard.

            Login om te reageren
          • dunhozzie zegt

            3 januari 2018 om 18:20

            @willeme: wat Pon wel doet is ze fiscaal herwaarderen en in hun huur/leasevloot aanbieden. Scherpe deal voor de berijder en prima cashen voor Pon zelf. Terughalen voor de 100.000 km en goed tweedehands verkopen. Maak je volgens mij best een mooie marge mee. En de fiscus loopt de herwaarderingswaarde mis.

            Login om te reageren
    • nautique206 zegt

      3 januari 2018 om 13:04

      @AutomotiveDesigner: verrassing…dit gebeurt bij alle volume merken…en uiteindelijk worden ze echt wel verkocht. Het internet staat vol met aanbiedingen!

      Login om te reageren
    • dijan zegt

      3 januari 2018 om 13:57

      @automotivedesigner: Kijk eens in de aanbieding van de andere merken ,zelfs alfa.

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      4 januari 2018 om 08:41

      @AutomotiveDesigner: Het was natuurlijk te verwachten dat er weer een “kenner” langs zou komen met dit verhaal.. Het extra parkeerterrein hier achter van de Renaultdealer staat gelukkig niet helemaal vol..

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    3 januari 2018 om 11:50

    Mooi dat ze bij de Golf nog altijd de sportsvan “erbij sjoemelen” en dan nog niet boven de Clio uit komen.
    Maarja, allemaal een tijdelijk effect natuurlijk.

    Login om te reageren
    • fouadski zegt

      3 januari 2018 om 12:07

      @fanboy: hoe doet tesla het?

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        3 januari 2018 om 18:50

        @fouadski: Haha ik zie dat ik een naam heb gemaakt. Ik denk dat Tesla het prima in zijn segment deed. Duurt wel even voordat ze in dit soort lijstjes voorkomen :)

        Login om te reageren
    • dijan zegt

      3 januari 2018 om 12:15

      @fanboy: Wat ben je toch een zeurpiet!

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      3 januari 2018 om 12:27

      @fanboy: Het ding heet gewoon Golf Sportsvan dus zo gek is het niet. Betwijfel overigens of de aantallen zullen helpen. Gelukkig maar.

      Login om te reageren
    • appelvis zegt

      3 januari 2018 om 13:59

      @fanboy: bij de Clio zullen de stationverkopen ongetwijfeld ook meegeteld zijn

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        3 januari 2018 om 14:55

        @appelvis: Ja. Bij de Golf ook he…

        Login om te reageren
        • appelvis zegt

          3 januari 2018 om 15:27

          @E34M5Touring: precies. Een carosserievariantje meer of minder… Ze spelen beide hetzelfde, dus lijkt dit me een prima lijstje. Is het zelfs niet zo dat de Clio een drie- en vijfdeursvariant heeft naast de station? De Golf is daarentegen als hatchback alleen met vijf deuren leverbaar. Behalve als je opteert voor een Clubsport S volgens mij…

          Login om te reageren
          • torsen zegt

            3 januari 2018 om 15:31

            @appelvis: Er is geen 3 deurs variant van de Clio.

            Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            3 januari 2018 om 15:57

            @appelvis: Ja goed, de Golf heeft ook nog een cabrio, dus zo kan je wel door blijven gaan he… En nee, de Clio heeft geen 3drs variant. En ook geen Plus variant.

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              3 januari 2018 om 16:21

              @e34m5touring: Afgelopen jaar was er al geen Golf cabrio meer leverbaar.

              Login om te reageren
          • Dizono zegt

            3 januari 2018 om 16:14

            @appelvis: de driedeurs Golf is er volgens mij alleen in basistrim of als GTI.

            Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 januari 2018 om 17:19

      @fanboy: pfoe, wat moet dat toch vervelend zijn voor jou dat in deze lijstjes altijd VW’s bovenaan staan…

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        3 januari 2018 om 18:53

        @87sandyd: Haha erger nog, ik zie ze ook nog eens veel te veel op de weg :P

        Maar eerlijk gezegd wordt ik van weinig andere nieuwe gemiddelde wagens wel warm. Als het VAG moet zijn dan vind ik Seat meestal leuker.

        Login om te reageren
  4. kilum zegt

    3 januari 2018 om 11:56

    Wat ik niet snap is dat mensen een VW kopen in plaats van een Skoda? Exact de zelfde auto voor iets minder geld. Citigo/Up!, Fabia/Polo Rapide/Golf Het maakt oprecht geen reet uit welke van de 2 je rijd maar de Skoda is wel goedkoper in de aanschaf. (Misschien ook wel in het onderhoud?)

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      3 januari 2018 om 12:01

      @kilum: Tja, dan zou je hetzelfde kunnen zeggen over mensen die een audi boven een VW verkiezen. Technisch grotendeels identiek, met daaroverheen een fineer van premiumness.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        3 januari 2018 om 12:38

        @racerx: Ik vind dat verschil wel iets groter als VW en Skoda.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          3 januari 2018 om 13:07

          @kilum: Alleen bij de A6 en daarboven. A3 en bijvoorbeeld de Q2 zijn in de basis toch grotendeels hetzelfde als een Golf en T-Roc (of zoiets), lager in het markt zijn de marges zo laag dat het ontwikkelen van een geheel model eigenlijk niet meer kan. Ik neem VAG dan ook niets kwalijk, maar bij de segmenten die jij hierboven benoemt is de kruisbestuiving tussen audi en VW ook beheurlijk aanwezig.

          Login om te reageren
      • dijan zegt

        3 januari 2018 om 13:59

        @racerx: Ga met beide eens rijden en goed kijken naar de afwerking. Er is wel degelijk een verschil.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          3 januari 2018 om 17:16

          @dijan: De afwerking geloof ik direct, het rijden niet zo (mits het om een échte quattro audi gaat).

          Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        3 januari 2018 om 14:26

        @racerx: gaat vooral over de standaard uitrusting, de opties die verkrijgbaar zijn, sterkere motor en uiteindelijk ook de naam.

        Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      3 januari 2018 om 12:01

      @kilum: die denken dat Skoda nog steeds ergens in een semi-communistische duistere loods wordt gebouwd in het oostblok

      Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      3 januari 2018 om 12:08

      @kilum: Aangezien ik net een Golf Variant in de bestelling heb staan en deze heb verkozen boven de Octavia Combi, voel ik me toch ‘aangevallen’ door jou opmerking.
      Ondanks dat je beide auto’s goed met elkaar kan vergelijken, zijn er tevens ook zeker verschillen. Ja ze delen beide dezelfde techniek en ja de Octavia is groter (voornamelijk op de achterbank) en meer value for money, maar de styling is anders en komt het daar op smaak aan, is het interieur van een Golf (en zeker de Highline met digitaal instrumentenpaneel) toch hoogwaardiger en rijdt het minder ‘wollig’. Zomaar aangeven dat het allemaal hetzelfde is is dus veel te kort door de bocht.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        3 januari 2018 om 12:42

        @breinstein: Dat van smaak en styling ben ik met je eens. Echter moet je de Golf niet vergelijken met de Octavia. De Octavia zit in het segment van de Passat. Voor de Golf hebben ze de Rapid. Echter is daar niet echt een Variant versie van. De Spaceback misschien. Maar dat is qua grote toch meer een Golf hatchback. Dus wat dat betreft snap ik je keuze wel.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          3 januari 2018 om 12:47

          @kilum: De Octavia is niet de tegenhanger van de Passat, dat is de Superb. De Octavia moet je volgens mij zien als een tegenhanger van de Jetta.

          Login om te reageren
          • kilum zegt

            3 januari 2018 om 12:55

            @berlinetta: Kan zijn dat je gelijk hebt maar het is wel een beetje vaag. Hij valt qua grote er precies tussen in.

            In lengte:
            Octavia: 4,659
            Passat: 4,767
            Superb: 4,861

            Login om te reageren
            • Loek zegt

              3 januari 2018 om 13:00

              @kilum: dat is dus Skoda. Basis van VW, en dan groter maken. Kodiaq deelt ook de basis met de Tiguan, terwijl de Tiguan duidelijk kleiner is.

              Login om te reageren
              • nautique206 zegt

                3 januari 2018 om 13:06

                @720s: er is ook een tiguan allspace

              • Loek zegt

                3 januari 2018 om 14:33

                @nautique206: afterthought nichemodel om de klanten uit de Kodiaq te halen. Bevestigt mijn punt.

            • berlinetta zegt

              3 januari 2018 om 13:03

              @kilum: Zoals 720s als zegt: het USP van Skoda is ruimte. Hun auto’s zijn altijd net wat groter dan de VW’s. Ik vind het overigens wel prettig aan die Skoda’s. Ben eens met een Superb naar Hongarije gereden en ik heb genoten van die ruimte. Je zit heerlijk, ook achterin.

              Login om te reageren
              • kilum zegt

                3 januari 2018 om 13:12

                @berlinetta: I stand corrected.

        • torsen zegt

          3 januari 2018 om 12:51

          @kilum: Rapid heeft niets met de Golf te maken. Octavia en de Golf delen platform en prijsklasse.

          Login om te reageren
          • nautique206 zegt

            3 januari 2018 om 13:09

            @torsen: hou me ten goede maar ik dacht zelfs dat de Golf Variant andere wielophanging achter heeft tov Octavia

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              3 januari 2018 om 13:22

              @nautique206: Dat zou zomaar kunnen. Volgens mij zit er zelfs verschil binnen de modellen tussen de lichter en zwaarder gemotoriseerde varianten.

              Login om te reageren
        • Breinstein zegt

          3 januari 2018 om 12:55

          @kilum: Toch vreemd dat de Skoda verkoper bij de dealer deze vergelijk zelf wel maakt? Octavia staat op een aangepast Golf platform en moet je zeker wel met elkaar vergelijken. Als concurrent van de Passat heeft Skoda inderdaad zoals @berlinetta aangeeft de Superb in huis.

          Login om te reageren
        • torsen zegt

          3 januari 2018 om 13:04

          @kilum: De Rapid spaceback met de juiste opties ziet er wel geinig uit trouwens.

          Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 januari 2018 om 12:15

      @kilum: Zoals breinstein al aangeeft, is dat een kwestie van smaak. Ik kan het me in sommige gevallen ook goed voorstellen.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      3 januari 2018 om 12:29

      @kilum: Duik de configurators eens in en vergelijk de beschikbare opties.

      Login om te reageren
    • m54b30 zegt

      3 januari 2018 om 12:31

      @kilum: Dan heb je nog nooit in deze wagens gereden om dat verschil te zien/ervaren.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        3 januari 2018 om 12:46

        @m54b30: Misschien moet je eens langs de Skoda dealer gaan. De nieuwe modellen lopen echt niet meer zover achter. Recentelijk heb ik nog een 2017 Octavia meegekregen als huur auto en het zijn echt enorm fijne wagens. Belachelijk veel ruimte voor en achterin en een enorme kofferbak. Daarnaast reed het heel erg fijn. Geen stuurmans auto natuurlijk. Maar wel een hele fijne reisauto. 8 uur er zitten was helemaal niet vermoeiend door goede stoelen en een stille motor.

        Login om te reageren
        • Breinstein zegt

          3 januari 2018 om 13:29

          @kilum: En hierin verdedig ik je graag. Een Octavia is een prima auto, rijdt comfortabel en een berg ruimte wat er in zit. Skoda is meer dan een budgetmerk tegenwoordig.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      3 januari 2018 om 12:37

      @kilum: als je ogen hebt zien je toch verschil tussen een VW en een Skoda?

      Login om te reageren
    • notsobig zegt

      3 januari 2018 om 12:48

      @kilum: Ik snap überhaupt niet dat zoveel mensen nog van VAG kopen…

      Login om te reageren
      • Breinstein zegt

        3 januari 2018 om 12:57

        @notsobig: Want wat is een alternatief dat dezelfde kwaliteit, ruimte, restwaarde en tijdloos design biedt? VAG is (bij mij) echt niet heilig, maar ze bieden nu eenmaal een goed totaalpakket.

        Login om te reageren
        • kilum zegt

          3 januari 2018 om 13:10

          @breinstein: Ik zou alleen Ford kunnen bedenken. Daarnaast sommige Japanners maar de afschrijving op die dingen is hoger dan op VAG producten.

          Login om te reageren
          • Breinstein zegt

            3 januari 2018 om 13:31

            @kilum: Japanners zijn kwalitatief wellicht beter, maar zeker niet minder tijdloos. Ford komt voor mij in een grijs gebied voor wat betreft de kwaliteit/tijdloos design maar geef ik het voordeel van de twijfel.

            Login om te reageren
            • kilum zegt

              3 januari 2018 om 16:12

              @breinstein: Dat is dus ook precies mijn punt. Jappen verouder snel dus schrijven snel af. Niet erg prettig als je een nieuwe auto koopt. Een Jap kun je het beste nieuw kopen en nooit meer weg doen. Gewoon oprijden. Hoef je haast je hele volwassen leven geen andere auto te kopen. Niet echt iets voor liefhebbers dus. (Sportwagens daar gelaten natuurlijk. Ik heb het nu over gezinsauto’s)

              Login om te reageren
      • dijan zegt

        3 januari 2018 om 13:56

        @notsobig: Misschien omdat ze ze mooi vinden ,goed vinden rijden. Misschien begrijp jij dat niet?

        Login om te reageren
  5. sjoerd95 zegt

    3 januari 2018 om 12:25

    Alleen maar mooi dat Opel en Peugeot de weg omhoog hebben gevonden. Wordt het minder saai op de vag, ehhh weg!

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      3 januari 2018 om 12:35

      @sjoerd95: Ja. Fijne afwisseling zeg al die Karl’s, 108’s, Astra’s en 308 bluelease modellen.
      Toch fijn dat mensen zich zo kunnen onderscheiden met hun autokeuze tegenwoordig.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        3 januari 2018 om 12:37

        @torsen: beter dan al die VAG dingen!

        Login om te reageren
        • torsen zegt

          3 januari 2018 om 12:53

          @rufctr01: B.B..B..Beter als 020!
          Saai is saai voor mij. Of er nou VW, Skoda, Toyota, Peugeot, Suzuki of Opel op staat.

          Login om te reageren
          • Breinstein zegt

            3 januari 2018 om 13:33

            @torsen: Er zijn nu eenmaal weinig spannende auto’s in de brede segmenten. En degene die dat wel zijn (Megane als voorbeeld) zullen qua design snel over de datum gaan.

            Login om te reageren
            • E550 zegt

              3 januari 2018 om 13:43

              @Breinstein: een Megane is toch (hartstikke) nieuw?!

              Login om te reageren
              • Breinstein zegt

                3 januari 2018 om 18:45

                @e550: klopt en nu zeker ook een schitterende verschijning (exterieur). Ben benieuwd of ik dat over pak ‘m beet 4 jaar nog vind.

            • torsen zegt

              3 januari 2018 om 13:57

              @breinstein: Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Een goed aangeklede Megane met het kontje (liefst een RS) kan ik nog steeds waarderen. Evenals de eerste Focus (Of een SportKa) en de Bangle 5 serie.
              Toch auto’s met gewaagder design dan gemiddeld in die periodes.

              Login om te reageren
        • Breinstein zegt

          3 januari 2018 om 12:58

          @rufctr01: Wat is er precies mis met ‘die VAG dingen’?

          Login om te reageren
          • dijan zegt

            3 januari 2018 om 14:03

            @breinstein: Niets ,maar hij doet altijd vervelende dingen melden over VAG .

            Login om te reageren
          • fouadski zegt

            3 januari 2018 om 18:30

            @Breinstein:

            Login om te reageren
            • Breinstein zegt

              4 januari 2018 om 08:35

              @fouadski: Oh dat, verhelderend!

              Login om te reageren
      • Loek zegt

        3 januari 2018 om 13:02

        @torsen: ik woon dan wel niet in een Vinex-wijk, maar de correlatie tussen het groot aantal kleur en het laag aantal VAG producten in mijn buurt, is opvallend.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          3 januari 2018 om 13:24

          @720s: Oja, ik dacht dat die Foutlanders anders alleen maar in zwart en wit leverbaar waren ???

          Login om te reageren
        • torsen zegt

          3 januari 2018 om 13:33

          @720s: Top! Bij mij in de wijk is bijna alles Grijs/Wit/Zwart/Donkerblauw met uitzondering van een leuk uitgevoerde A3 sedan in knalrood, een Suzuki Ignis in het oranje en een mosterd gele Seat Mii met zwarte velgjes.
          Niet met dank aan mij overigens. Ik rij namelijk in een saai wit leasehok die net zo inwisselbaar is als de gemiddelde Astra, Golf en 308.

          Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    3 januari 2018 om 12:53

    25 jaar geleden was het Kadett (Astra) Golf en Escort (focus) . Gaat lekker met Nederland hoor! Over 25 jaar zitten we in een brommobiel.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 januari 2018 om 16:58

      @thomasthomas: Als die brommobiel dan ruimer is dan een golf van nu, sneller dan een focus en comfortabeler dan een astra dan is daar niks mis mee. Die kadett, golf en escort van toen kan je nog net vergelijken met een a-segment blikje van nu.

      Login om te reageren
  7. escort77 zegt

    3 januari 2018 om 13:30

    De Polo was ook een uitlopend model in 2017.

    Nieuw model gaat er vast voor zorgen dat ie volgend jaar wel weer in de lijst staat, waarschijnlijk ten koste van de Golf.

    Login om te reageren
  8. imarinos zegt

    3 januari 2018 om 13:53

    Ik denk dat de registraties van 2016 en 2017 een vertekent beeld geven.

    Er zijn veel leaserijders die in 2017 een (nieuwe) auto zijn gaan rijden die in 2016 op kenteken is gezet… nu zal alles wel gladtrekken door de wijziging naar 22%.

    Zou iedereen nu weer een auto uitzoeken die ze zelf mooi vinden i.p.v. alleen maar kijken naar de bijtelling?

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      3 januari 2018 om 14:30

      @imarinos: met de nieuwe accijns regels zullen mensen ook wel gaan kijken naar het verbruik.

      waar wij autofanaten rekening mee moeten houden is wat auto’s betekenen voor de meeste mensen. het moet werken en je van a naar b brengen voor zo min mogelijk geld. zolang ze niet roze zijn maakt het geen zak uit hoe ze eruit zien. ja, iedereen heeft wel een auto die ze heel mooi vinden, maar die auto’s kosten gemiddeld een miljoen.

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      3 januari 2018 om 14:38

      @imarinos: Nee, ze zullen wederom voor de meest financieel aantrekkelijke optie gaan; geld uitgeven aan een leuke auto is niet hip onder millenials en veel 30ers (lees: metro-boys) zitten onder de plak bij vrouwlief en die willen meestal of auto’s die niets kosten of auto’s die meer dan een ton-en-meer-dan-die-van-de-buurman kosten, maar een gulden middenweg is er vaak niet :)

      Login om te reageren
  9. aerotic zegt

    3 januari 2018 om 14:27

    Toch knap dat de Clio het goed blijft doen, ondanks dat het model alweer 5-6 jaar mee gaat.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      3 januari 2018 om 16:16

      @aerotic: Is dat al zo lang? Ziet er echt nog wel modern uit.

      Login om te reageren
  10. gezondverstand zegt

    3 januari 2018 om 16:56

    De kracht van VAG is dat ze by far de grootste keuze mogelijkheden bieden in motor/bak combinaties en aan te vinken opties. Ergonomisch zijn ze top. Kwaliteitsbeleving is goed. Uiterlijk is een kwestie van smaak dus dat telt niet mee, maar de zakelijke vormgeving is zeker minder tijdgevoelig.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      3 januari 2018 om 17:12

      @gezondverstand: Toch kun je het niet over 1 kam scheren bij de VAG. De stoelen in Volkswagen en Skoda zijn echt prima voor de lange afstand. Maar heb niet zo lang geleden eens 3 uur in een nieuwe Seat Leon gezeten. Ik kreeg last van m’n rug en een houten reet. Dus er zit wel degelijk verschil in.

      Login om te reageren
  11. gezondverstand zegt

    3 januari 2018 om 17:18

    Natuurlijk zijn alle VAG merken niet hetzelfde anders hadden ze nog minder bestaansrecht naast elkaar.
    Dat van die stoelen is wel iets persoonlijks. Leon huidige model ben ik op en neer naar de Cote d’Azur gereden zonder problemen. Maar in de schijnbaar comfortabele Citroen fauteuils kreeg ik na enkele kilometers bijna steevast pijn in mijn rechter bovenbeen (gaspedaal). Was blij dat er cruisecontrol op zat.

    Login om te reageren
  12. marcow zegt

    3 januari 2018 om 19:52

    Dus de Golf Sportsvan hoort bij de Golf maar de C4 Cactus en C4 Picasso niet bij de C4. Blijft vreemd.

    Login om te reageren
  13. frank2b zegt

    4 januari 2018 om 19:02

    Het leuke van VAG is natuurlijk wel dat je om de paar jaar een nieuwe motor of bak in het vooronder hebt liggen.

    Login om te reageren
  14. twingotony zegt

    8 januari 2018 om 19:43

    Snap wel dat de Renault Clio bovenaan staat. Heb er zelf ook 1 besteld.
    Gaan als warme broodjes over de toonbank en verkopen zichzelf volgens de verkoper.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North