De 5 best verkochte merken en modellen van 2017

Auteur: , 90 Reacties
De 5 best verkochte merken en modellen van 2017

Zien we dit jaar verrassingen, of gaat Volkswagen er weer met het goud vandoor?

Nadat we in 2016 het op een na slechtste jaar voor autoverkopen ooit ervoeren, kon het haast niet anders dan dat 2017 iets steviger uit de bus zou komen. Hoewel we met 414.119 verkopen nog geen reden hebben om uitbundig feest te vieren, is het alleszins een stijging.

Zowel Volkswagen als Renault verkochten echter minder dan in het voorgaande jaar, terwijl Opel en Peugeot langzaam maar zeker dichterbij de top komen. Toyota stoot Ford van de vijfde positie en claimt daarmee een plek in het lijstje.

De bestverkochte merken in 2017 waren:
1. Volkswagen: 42.966 stuks (marktaandeel 10,4 procent)
2. Renault: 40.729 (9,8 procent)
3. Opel: 34.808 (8,4 procent)
4. Peugeot: 31.094 (7,5 procent)
5. Toyota: 24.061 (5,8 procent)

De bestverkochte modellen in 2017 waren:
1. Renault Clio: 11.780 stuks (marktaandeel 2,8 procent)
2. VW Golf (incl. Sportsvan): 11.146 (2,7 procent)
3. VW Up!: 10.851 (2,6 procent)
3. Opel Karl: 9.907 (2,4 procent)
5. Kia Picanto: 9.625 (2,3 procent)

Dat Volkswagen dit jaar wederom geen model op de eerste positie heeft staan lijkt inmiddels een soort verknipt spelletje te worden. De Duitsers wisselen de troon vrijwel ieder jaar met de concurrentie. Daarbij deed Volkswagen het dit jaar behoorlijk minder; waar het vorig jaar nog drie auto’s bij de beste vijf had zitten, verdwijnt de Polo in 2017 uit de lijst. De Clio claimt de troon, terwijl de Astra plaats moet maken voor de Opel Karl. De Kia Picanto gaat er vandoor met een vijfde plaats.

Wil je de statistieken van voorgaande jaren bekijken? Klik er maar op! 2013, 2014, 2015, 2016



90 reacties

Logisch dat er meer ‘kleintjes’ in de lijst staan. De up is net zo groot als de eerste generatie polo. Zo verschuift het hele gamma steeds een klein beetje op en komt er onderaan weer plek voor een nieuwe kleine auto. Hetzelfde bij de Clio.
@airc: klopt helemaal wat je zegt
@eefie: nou bijna, niet helemaal. De Up! is namelijk net zo groot als de 1e generatie Golf.
@airc: Nederlanders zijn blijkbaar toch wel een intelligent volkje hé.
Verkochte auto’s aan dealers telt niet. We weten allemaal van Pon hoe deze cijfers tot stand zijn gekomen.
Er is blijkbaar een verschil tussen afgeleverd aan klanten en hoeveelheid “verkochte” modellen…
@AutomotiveDesigner: het gaat om kentekenregistraties. Ondanks dat er gewerkt wordt met bonusregelingen, vraag ik mij af hoeveel die positie waard is.

Als het waar is wat je zegt, zou dat betekenen dat de afschrijving lekker zijn ding mag doen. Als er een leuke bonus op zit bij bepaalde types, dan kan het wel (uitverkoop oude modellenvoorraad). Maar anders zie ik het voordeel er niet echt van in. Nummer 1 staan is leuk, maar niet als je er zelf voor moet betalen ;-).
@willeme: Nahh, als jij nog een paar Up!jes op kenteken ramt om zo de bonus te halen kan dat best interessant zijn. Die dingen schrijven nauwelijks af maar tellen wel vol voor de bonus. En die dingen, zet ze een paar maand in als loaner en verkoop ze als jonge tweedehansie en dan heb je toch mooi vlotte handel.
@e34m5touring: Uiteraard gebeurd dat ook. Maar tenzij er een leuke bonus tegenover staat gaat geen enkel weldenkende dealer een lading auto’s op kenteken zitten. Al helemaal niet in de laatste paar maanden van het jaar.

Het nadeel is vaak dat die bonusregelingen vaak worden toegepast op de modellen die minder lekker verkopen. Met een Up kan je niet veel: nauwelijks marge om mee te werken. Een lading Passats, Touaregs, Sharans en Arteons op kenteken zetten doe je liever niet ;)
@willeme: Bij PSA ging het op aantallen, niet op type. Op slecht lopende modellen kreeg je dan bijloop vanuit de importeur. Dus dan is aantal van die gebakjes op kenteken zetten de moeite wel waard.
@willeme: wat Pon wel doet is ze fiscaal herwaarderen en in hun huur/leasevloot aanbieden. Scherpe deal voor de berijder en prima cashen voor Pon zelf. Terughalen voor de 100.000 km en goed tweedehands verkopen. Maak je volgens mij best een mooie marge mee. En de fiscus loopt de herwaarderingswaarde mis.
@AutomotiveDesigner: verrassing…dit gebeurt bij alle volume merken…en uiteindelijk worden ze echt wel verkocht. Het internet staat vol met aanbiedingen!
@automotivedesigner: Kijk eens in de aanbieding van de andere merken ,zelfs alfa.
@AutomotiveDesigner: Het was natuurlijk te verwachten dat er weer een “kenner” langs zou komen met dit verhaal.. Het extra parkeerterrein hier achter van de Renaultdealer staat gelukkig niet helemaal vol..
Mooi dat ze bij de Golf nog altijd de sportsvan “erbij sjoemelen” en dan nog niet boven de Clio uit komen.
Maarja, allemaal een tijdelijk effect natuurlijk.
@fanboy: hoe doet tesla het?
@fouadski: Haha ik zie dat ik een naam heb gemaakt. Ik denk dat Tesla het prima in zijn segment deed. Duurt wel even voordat ze in dit soort lijstjes voorkomen :)
@fanboy: Wat ben je toch een zeurpiet!
@fanboy: Het ding heet gewoon Golf Sportsvan dus zo gek is het niet. Betwijfel overigens of de aantallen zullen helpen. Gelukkig maar.
@fanboy: bij de Clio zullen de stationverkopen ongetwijfeld ook meegeteld zijn
@appelvis: Ja. Bij de Golf ook he…
@E34M5Touring: precies. Een carosserievariantje meer of minder… Ze spelen beide hetzelfde, dus lijkt dit me een prima lijstje. Is het zelfs niet zo dat de Clio een drie- en vijfdeursvariant heeft naast de station? De Golf is daarentegen als hatchback alleen met vijf deuren leverbaar. Behalve als je opteert voor een Clubsport S volgens mij…
@appelvis: Er is geen 3 deurs variant van de Clio.
@appelvis: Ja goed, de Golf heeft ook nog een cabrio, dus zo kan je wel door blijven gaan he… En nee, de Clio heeft geen 3drs variant. En ook geen Plus variant.
@e34m5touring: Afgelopen jaar was er al geen Golf cabrio meer leverbaar.
@appelvis: de driedeurs Golf is er volgens mij alleen in basistrim of als GTI.
@fanboy: pfoe, wat moet dat toch vervelend zijn voor jou dat in deze lijstjes altijd VW’s bovenaan staan…
@87sandyd: Haha erger nog, ik zie ze ook nog eens veel te veel op de weg :P

Maar eerlijk gezegd wordt ik van weinig andere nieuwe gemiddelde wagens wel warm. Als het VAG moet zijn dan vind ik Seat meestal leuker.
Wat ik niet snap is dat mensen een VW kopen in plaats van een Skoda? Exact de zelfde auto voor iets minder geld. Citigo/Up!, Fabia/Polo Rapide/Golf Het maakt oprecht geen reet uit welke van de 2 je rijd maar de Skoda is wel goedkoper in de aanschaf. (Misschien ook wel in het onderhoud?)
@kilum: Tja, dan zou je hetzelfde kunnen zeggen over mensen die een audi boven een VW verkiezen. Technisch grotendeels identiek, met daaroverheen een fineer van premiumness.
@racerx: Ik vind dat verschil wel iets groter als VW en Skoda.
@kilum: Alleen bij de A6 en daarboven. A3 en bijvoorbeeld de Q2 zijn in de basis toch grotendeels hetzelfde als een Golf en T-Roc (of zoiets), lager in het markt zijn de marges zo laag dat het ontwikkelen van een geheel model eigenlijk niet meer kan. Ik neem VAG dan ook niets kwalijk, maar bij de segmenten die jij hierboven benoemt is de kruisbestuiving tussen audi en VW ook beheurlijk aanwezig.
@racerx: Ga met beide eens rijden en goed kijken naar de afwerking. Er is wel degelijk een verschil.
@dijan: De afwerking geloof ik direct, het rijden niet zo (mits het om een échte quattro audi gaat).
@racerx: gaat vooral over de standaard uitrusting, de opties die verkrijgbaar zijn, sterkere motor en uiteindelijk ook de naam.
@kilum: die denken dat Skoda nog steeds ergens in een semi-communistische duistere loods wordt gebouwd in het oostblok
@kilum: Aangezien ik net een Golf Variant in de bestelling heb staan en deze heb verkozen boven de Octavia Combi, voel ik me toch ‘aangevallen’ door jou opmerking.
Ondanks dat je beide auto’s goed met elkaar kan vergelijken, zijn er tevens ook zeker verschillen. Ja ze delen beide dezelfde techniek en ja de Octavia is groter (voornamelijk op de achterbank) en meer value for money, maar de styling is anders en komt het daar op smaak aan, is het interieur van een Golf (en zeker de Highline met digitaal instrumentenpaneel) toch hoogwaardiger en rijdt het minder ‘wollig’. Zomaar aangeven dat het allemaal hetzelfde is is dus veel te kort door de bocht.
@breinstein: Dat van smaak en styling ben ik met je eens. Echter moet je de Golf niet vergelijken met de Octavia. De Octavia zit in het segment van de Passat. Voor de Golf hebben ze de Rapid. Echter is daar niet echt een Variant versie van. De Spaceback misschien. Maar dat is qua grote toch meer een Golf hatchback. Dus wat dat betreft snap ik je keuze wel.
@kilum: De Octavia is niet de tegenhanger van de Passat, dat is de Superb. De Octavia moet je volgens mij zien als een tegenhanger van de Jetta.
@berlinetta: Kan zijn dat je gelijk hebt maar het is wel een beetje vaag. Hij valt qua grote er precies tussen in.

In lengte:
Octavia: 4,659
Passat: 4,767
Superb: 4,861
@kilum: dat is dus Skoda. Basis van VW, en dan groter maken. Kodiaq deelt ook de basis met de Tiguan, terwijl de Tiguan duidelijk kleiner is.
@720s: er is ook een tiguan allspace
@nautique206: afterthought nichemodel om de klanten uit de Kodiaq te halen. Bevestigt mijn punt.
@kilum: Zoals 720s als zegt: het USP van Skoda is ruimte. Hun auto’s zijn altijd net wat groter dan de VW’s. Ik vind het overigens wel prettig aan die Skoda’s. Ben eens met een Superb naar Hongarije gereden en ik heb genoten van die ruimte. Je zit heerlijk, ook achterin.
@berlinetta: I stand corrected.
@kilum: Rapid heeft niets met de Golf te maken. Octavia en de Golf delen platform en prijsklasse.
@torsen: hou me ten goede maar ik dacht zelfs dat de Golf Variant andere wielophanging achter heeft tov Octavia
@nautique206: Dat zou zomaar kunnen. Volgens mij zit er zelfs verschil binnen de modellen tussen de lichter en zwaarder gemotoriseerde varianten.
@kilum: Toch vreemd dat de Skoda verkoper bij de dealer deze vergelijk zelf wel maakt? Octavia staat op een aangepast Golf platform en moet je zeker wel met elkaar vergelijken. Als concurrent van de Passat heeft Skoda inderdaad zoals @berlinetta aangeeft de Superb in huis.
@kilum: De Rapid spaceback met de juiste opties ziet er wel geinig uit trouwens.
@kilum: Zoals breinstein al aangeeft, is dat een kwestie van smaak. Ik kan het me in sommige gevallen ook goed voorstellen.
@kilum: Duik de configurators eens in en vergelijk de beschikbare opties.
@kilum: Dan heb je nog nooit in deze wagens gereden om dat verschil te zien/ervaren.
@m54b30: Misschien moet je eens langs de Skoda dealer gaan. De nieuwe modellen lopen echt niet meer zover achter. Recentelijk heb ik nog een 2017 Octavia meegekregen als huur auto en het zijn echt enorm fijne wagens. Belachelijk veel ruimte voor en achterin en een enorme kofferbak. Daarnaast reed het heel erg fijn. Geen stuurmans auto natuurlijk. Maar wel een hele fijne reisauto. 8 uur er zitten was helemaal niet vermoeiend door goede stoelen en een stille motor.
@kilum: En hierin verdedig ik je graag. Een Octavia is een prima auto, rijdt comfortabel en een berg ruimte wat er in zit. Skoda is meer dan een budgetmerk tegenwoordig.
@kilum: als je ogen hebt zien je toch verschil tussen een VW en een Skoda?
@kilum: Ik snap überhaupt niet dat zoveel mensen nog van VAG kopen…
@notsobig: Want wat is een alternatief dat dezelfde kwaliteit, ruimte, restwaarde en tijdloos design biedt? VAG is (bij mij) echt niet heilig, maar ze bieden nu eenmaal een goed totaalpakket.
@breinstein: Ik zou alleen Ford kunnen bedenken. Daarnaast sommige Japanners maar de afschrijving op die dingen is hoger dan op VAG producten.
@kilum: Japanners zijn kwalitatief wellicht beter, maar zeker niet minder tijdloos. Ford komt voor mij in een grijs gebied voor wat betreft de kwaliteit/tijdloos design maar geef ik het voordeel van de twijfel.
@breinstein: Dat is dus ook precies mijn punt. Jappen verouder snel dus schrijven snel af. Niet erg prettig als je een nieuwe auto koopt. Een Jap kun je het beste nieuw kopen en nooit meer weg doen. Gewoon oprijden. Hoef je haast je hele volwassen leven geen andere auto te kopen. Niet echt iets voor liefhebbers dus. (Sportwagens daar gelaten natuurlijk. Ik heb het nu over gezinsauto’s)
@notsobig: Misschien omdat ze ze mooi vinden ,goed vinden rijden. Misschien begrijp jij dat niet?
Alleen maar mooi dat Opel en Peugeot de weg omhoog hebben gevonden. Wordt het minder saai op de vag, ehhh weg!
@sjoerd95: Ja. Fijne afwisseling zeg al die Karl’s, 108’s, Astra’s en 308 bluelease modellen.
Toch fijn dat mensen zich zo kunnen onderscheiden met hun autokeuze tegenwoordig.
@torsen: beter dan al die VAG dingen!
@rufctr01: B.B..B..Beter als 020!
Saai is saai voor mij. Of er nou VW, Skoda, Toyota, Peugeot, Suzuki of Opel op staat.
@torsen: Er zijn nu eenmaal weinig spannende auto’s in de brede segmenten. En degene die dat wel zijn (Megane als voorbeeld) zullen qua design snel over de datum gaan.
@Breinstein: een Megane is toch (hartstikke) nieuw?!
@e550: klopt en nu zeker ook een schitterende verschijning (exterieur). Ben benieuwd of ik dat over pak ‘m beet 4 jaar nog vind.
@breinstein: Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens. Een goed aangeklede Megane met het kontje (liefst een RS) kan ik nog steeds waarderen. Evenals de eerste Focus (Of een SportKa) en de Bangle 5 serie.
Toch auto’s met gewaagder design dan gemiddeld in die periodes.
@rufctr01: Wat is er precies mis met ‘die VAG dingen’?
@breinstein: Niets ,maar hij doet altijd vervelende dingen melden over VAG .
@fouadski: Oh dat, verhelderend!
@torsen: ik woon dan wel niet in een Vinex-wijk, maar de correlatie tussen het groot aantal kleur en het laag aantal VAG producten in mijn buurt, is opvallend.
@720s: Oja, ik dacht dat die Foutlanders anders alleen maar in zwart en wit leverbaar waren ???
@720s: Top! Bij mij in de wijk is bijna alles Grijs/Wit/Zwart/Donkerblauw met uitzondering van een leuk uitgevoerde A3 sedan in knalrood, een Suzuki Ignis in het oranje en een mosterd gele Seat Mii met zwarte velgjes.
Niet met dank aan mij overigens. Ik rij namelijk in een saai wit leasehok die net zo inwisselbaar is als de gemiddelde Astra, Golf en 308.
25 jaar geleden was het Kadett (Astra) Golf en Escort (focus) . Gaat lekker met Nederland hoor! Over 25 jaar zitten we in een brommobiel.
@thomasthomas: Als die brommobiel dan ruimer is dan een golf van nu, sneller dan een focus en comfortabeler dan een astra dan is daar niks mis mee. Die kadett, golf en escort van toen kan je nog net vergelijken met een a-segment blikje van nu.
De Polo was ook een uitlopend model in 2017.

Nieuw model gaat er vast voor zorgen dat ie volgend jaar wel weer in de lijst staat, waarschijnlijk ten koste van de Golf.
Ik denk dat de registraties van 2016 en 2017 een vertekent beeld geven.

Er zijn veel leaserijders die in 2017 een (nieuwe) auto zijn gaan rijden die in 2016 op kenteken is gezet… nu zal alles wel gladtrekken door de wijziging naar 22%.

Zou iedereen nu weer een auto uitzoeken die ze zelf mooi vinden i.p.v. alleen maar kijken naar de bijtelling?
@imarinos: met de nieuwe accijns regels zullen mensen ook wel gaan kijken naar het verbruik.

waar wij autofanaten rekening mee moeten houden is wat auto’s betekenen voor de meeste mensen. het moet werken en je van a naar b brengen voor zo min mogelijk geld. zolang ze niet roze zijn maakt het geen zak uit hoe ze eruit zien. ja, iedereen heeft wel een auto die ze heel mooi vinden, maar die auto’s kosten gemiddeld een miljoen.
@imarinos: Nee, ze zullen wederom voor de meest financieel aantrekkelijke optie gaan; geld uitgeven aan een leuke auto is niet hip onder millenials en veel 30ers (lees: metro-boys) zitten onder de plak bij vrouwlief en die willen meestal of auto’s die niets kosten of auto’s die meer dan een ton-en-meer-dan-die-van-de-buurman kosten, maar een gulden middenweg is er vaak niet :)
Toch knap dat de Clio het goed blijft doen, ondanks dat het model alweer 5-6 jaar mee gaat.
@aerotic: Is dat al zo lang? Ziet er echt nog wel modern uit.
De kracht van VAG is dat ze by far de grootste keuze mogelijkheden bieden in motor/bak combinaties en aan te vinken opties. Ergonomisch zijn ze top. Kwaliteitsbeleving is goed. Uiterlijk is een kwestie van smaak dus dat telt niet mee, maar de zakelijke vormgeving is zeker minder tijdgevoelig.
@gezondverstand: Toch kun je het niet over 1 kam scheren bij de VAG. De stoelen in Volkswagen en Skoda zijn echt prima voor de lange afstand. Maar heb niet zo lang geleden eens 3 uur in een nieuwe Seat Leon gezeten. Ik kreeg last van m’n rug en een houten reet. Dus er zit wel degelijk verschil in.
Natuurlijk zijn alle VAG merken niet hetzelfde anders hadden ze nog minder bestaansrecht naast elkaar.
Dat van die stoelen is wel iets persoonlijks. Leon huidige model ben ik op en neer naar de Cote d’Azur gereden zonder problemen. Maar in de schijnbaar comfortabele Citroen fauteuils kreeg ik na enkele kilometers bijna steevast pijn in mijn rechter bovenbeen (gaspedaal). Was blij dat er cruisecontrol op zat.
Dus de Golf Sportsvan hoort bij de Golf maar de C4 Cactus en C4 Picasso niet bij de C4. Blijft vreemd.
Het leuke van VAG is natuurlijk wel dat je om de paar jaar een nieuwe motor of bak in het vooronder hebt liggen.
Snap wel dat de Renault Clio bovenaan staat. Heb er zelf ook 1 besteld.
Gaan als warme broodjes over de toonbank en verkopen zichzelf volgens de verkoper.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).