• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit heerlijk foute interieur is voor 1000 piek de jouwe

Auteur: Dizono, gepost 19 januari 2017 om 10:58 – 43 Reacties

Cutlass Calais


En je krijgt er de rest van deze al even foute automobiel gratis bij.

Ik ben een knakenrijder, meer dan 2000 euro heb ik nooit uitgegeven (aanschaf…) aan een auto of motor. De sport is om voor zo min mogelijk geld een leuke, liefst opvallende of zeldzame auto te rijden. Liefst een beetje eenvoudige techniek, zodat je het onderhoud ook zoveel mogelijk zelf kunt doen. Dat drukt weer lekker de kosten en het is nog leuk ook! In mijn zoektocht naar knakenauto’s kwam ik dit exemplaar tegen en aangezien ik zelf nog tevreden ben met mijn vla-gele monster leg ik hem jullie voor.

Het is een heuse Oldsmobile, een in 2004 ten ziele gegaan Amerikaans automerk, onderdeel van het GM-concern en vooral bekend om de voorwielaangedreven Toronado. In Amerika bleven in de jaren ’90 en vroege ’00 verkoopsuccessen uit en in Europa zijn Oldsmobiles al helemaal zeldzaam. Ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een Cutlass Calais heb zien rijden.

Cutlass Calais

De Calais was de op één na kleinste Olds uit het gamma bij zijn introductie in 1984 en vanaf 1989 zelfs de kleinste en goedkoopste Oldsmobile. In 1991 ging het model met pensioen, maar niet voordat dit specifieke blauwe exemplaar in dat jaar van de band rolde. Onder de kap de Quad-4 motor met dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze 2.3-liter viercilinder was met zo’n 160 pk een stuk krachtiger dan de eveneens leverbare 2.5 l4 (ca. 95 pk) en zelfs de 3.0 V6 (ca. 125 pk). Alleen de 3.3 V6 had met 160 pk ongeveer evenveel vermogen, al was er van de Quad-4 ook een speciale uitvoering, de Calais 442, met maximaal 190 pk.

Hoewel zo’n 160 paarden op 1370 kilo zeker voor 1991 lang niet slecht was, moet je zeker geen snelle auto verwachten. De relatief moderne vierpitter is namelijk gekoppeld aan een prehistorische drietraps automaat die op professionele wijze elk gevoel van snelheid uit de auto weet te halen. In zo’n auto moet je dan ook niet scheuren, maar lekker cruisen. Genietend van je ijskoude airco, deinende vering, gordelspanners in de portieren(!) en knisperend jaren ’80 kunststof in elke mogelijke blauwtint. En het mooiste komt nog, voor 999 euro is deze foute bak de jouwe. Moeite om onderdelen te vinden en een fiks verbruik zijn bij die prijs inbegrepen. Bij deze loof ik een jaarabonnement op Autoblog uit voor de lezer die hem koopt…

Cutlass Calais

Ook interessant!

  • Gave Abarth 1000 SP one-off heeft maar één nadeel
  • Dikke RAM 1000
    RAM 1000 met e.TorQ EVO-motor is schattig
  • Interieur Ineos Grenadier is bewust niet mooi gemaakt
    Interieur Ineos Grenadier is bewust niet mooi gemaakt
  • Ander interieur voor BMW M3 Touring
    Ander interieur voor BMW M3 Touring

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, marktplaats, occasion, oldsmobile

Vorig bericht: « Jon Olsson is zijn Lambo nu al weer zat
Volgend bericht: Williams: “Het voelde rot om Massa terug te vragen” »

Lees Interacties

Reacties

  1. tenaci zegt

    19 januari 2017 om 11:03

    Stiekem wel een gaaf ding. Overigens een indrukwekkend blokje voor die tijd. Zeker voor een Amerikaan. Gek dat ze die andere blokken ernaast ook bleven leveren.

    Login om te reageren
    • taxman zegt

      19 januari 2017 om 11:51

      @tenaci: dat is omdat hier waarschijnlijk minstens euro 95 in moet. Dat vonden ze in de VS eigenlijk teveel van het goede. Die met 95 pk loopt vast ook wel op 89 octaan.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        19 januari 2017 om 12:28

        @taxman: that makes sense, dan kan ik me zomaar voorstellen dat dit blok daar voor geen meter verkocht.

        Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    19 januari 2017 om 11:04

    Het is dat ik mien roze pas nog niet heb. Anders zou ik m best als eerste auto aandurven. Een leuke Amerikaan voor een knaak en een bos wortels, als 1e: dat zou ik echt wel willen.

    Login om te reageren
    • citroenvisa zegt

      19 januari 2017 om 12:54

      @toyotafortuner: 1370 kilo en een grote cylinderinhoud bij een beginnend bestuurder. Heb je je al ingelezen over belasting en verzekering? Je betaalt die hele auto elke vier maanden ;)

      Login om te reageren
      • hightree007 zegt

        20 januari 2017 om 08:25

        @citroenvisa: Auto is uit 1991 dus als oldtimer te verzekeren voor een 10tje per maand. Ook als je 18 bent, heb het zelf ook bij mijn auto’s gedaan!

        Login om te reageren
  3. fiestacruizer zegt

    19 januari 2017 om 11:13

    Fautomobiel.

    Login om te reageren
  4. 123bat zegt

    19 januari 2017 om 11:15

    For your interest: de RDW meldt een onlogische kilometerstand. Wel een leuke auto trouwens, blauw interieur is altijd +1!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 januari 2017 om 11:16

      @123bat: er zit een mijlenteller in, dus de auto zal uit de States gehaald zijn. Dus van een kilometerstand is uberhaupt geen sprake ;)

      Login om te reageren
      • gezondverstand zegt

        19 januari 2017 om 13:34

        @dizono: die 95350 km stand zal zeker 95350 miles zijn zo’n 150k km. Nog steeds weinig voor een auto van 25 jaar oud.

        Login om te reageren
  5. lekbak zegt

    19 januari 2017 om 11:18

    Helaas te jong voor erbij, maar ik had deze sowieso overgeslagen. Als ik een Amerikaan wil dan moet er ook een V8 in zitten. Voor de rest is het best een leuk fout ding.

    Login om te reageren
    • justy zegt

      19 januari 2017 om 13:01

      @lekbak: Wat moet je met een v8 in een cruiser als deze, of kom je graag bij de lokale pomp.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 januari 2017 om 13:38

        @justy: dat verbruikt nauwelijks meer joh. Het zou me niet eens verbazen als de juiste V8 zelfs zuiniger zou zijn met zo’n automaatbak. Maar je hebt sowieso het rijke koppel van zo’n V8 en natuurlijk het geluid.

        Met andere woorden: juist in een cruiser als hoort een V8!

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 januari 2017 om 14:24

        @justy: een V8 is juist wat het de ultieme cruiser zou maken.

        Login om te reageren
  6. lexaudi zegt

    19 januari 2017 om 11:19

    Kennelijk komt de auto uit de dump-handel want volgens de verkoper is het een “zeldzame kruiser”.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      19 januari 2017 om 11:22

      @lexaudi: Jetcars…

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      19 januari 2017 om 11:56

      @lexaudi: als het een kruiser is dan is het een motorboot volgens mij.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 januari 2017 om 13:39

        @tenaci: klopt toch wel aardig?

        Login om te reageren
  7. misterdrogba zegt

    19 januari 2017 om 11:20

    Leuk voor een demolition derby, verder kan ik er niks positiefs over zeggen.

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    19 januari 2017 om 11:24

    Weet iemand toevallig wat de reden achter die in de deuren verwerkte gordelspanners was? Wellicht iets met de dikke buiken van de stereotype amerikanen?

    Login om te reageren
    • rikkon zegt

      19 januari 2017 om 12:01

      @edge: Bij de gemiddelde Amerikaan kan je van 2 dingen uitgaan: hij zal niet zelf z’n gordel omdoen en hij zal je aanklagen zodra hij de kans krijgt.
      Door de gordel aan het portier te zetten (en wanneer je de middenbevestiging altijd vast laat) de stap je altijd achter de gordel in en kan je moeilijker claimen dat bent vermoord door Oldsmobile.
      http://hanabi.autoweek.com/sites/default/files/styles/gen-1200-675/public/41-1989-oldsmobile-cutlass-calais-in-colorado-wrecking-yard-photo-by-murilee-martin.jpg?itok=1F77aXcW

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        19 januari 2017 om 12:03

        @rikkon: nadeel is wel dat hulpverleners de deur moeilijker open kunnen doen als de bestuurder met gordel om buiten bewustzijn is of om een andere reden zijn gordel niet los kan halen.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          19 januari 2017 om 12:22

          @Dizono: Je klikt ze zo los. Net als een normale gordel. Alleen bovenaan ipv beneden.

          Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      19 januari 2017 om 12:21

      @Edge: Die lopen op een rail. Als je zit en je de deur dichttrekt heb je automatisch de gordel om. Was destijds wetgeving om mensen te verplichten een gordel te dragen. Overigens kun je die gewoon losklikken als je echt persé zonder wil rijden. Ik had ze ook ik mijn Eagle Talon. Wel eens een agent mee te pakken gehad. Die zweerde dat ik geen gordel om had. En droop af toen ik liet zien dat dat onmogelijk was.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        19 januari 2017 om 16:25

        @e34m5touring: heb me altijd afgevraagd hoe het zit met de gordelband die je om je heup hebt. Of zijn dit eigenlijk soort diagonale tweepuntsgordels?

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          19 januari 2017 om 16:27

          @tenaci: Die zat bij mijne op een aparte rol met een eigen sluiter. Die moest je dus wel handmatig omdoen.

          Login om te reageren
    • Erik zegt

      19 januari 2017 om 12:31

      @Edge: als je de deur opent en plaats neemt heb je automatisch de gordel om. Kun je deze nooit vergeten.

      Login om te reageren
  9. naamloos3 zegt

    19 januari 2017 om 11:36

    Goeie carbagerunner

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 januari 2017 om 12:03

      @naamloos3: een paar jaar geleden was het nog €500 wat je uit mocht geven. Beetje jammer dat je tegenwoordig soms best dure voertuigen tegenkomt. Dat is toch een beetje nep.

      Login om te reageren
  10. uselessguy zegt

    19 januari 2017 om 11:37

    Hoewel dit natuurlijk geen echte olds is, vind ik het wel een leuk karretje, zeker voor dit geld.

    Login om te reageren
  11. basf zegt

    19 januari 2017 om 11:37

    Ik zou ‘m lekker laten staan

    Login om te reageren
  12. gregorius zegt

    19 januari 2017 om 11:43

    Ik neem aan dat als een AB-er deze koopt, dat ie toegelaten wordt tot de Junkyard races?
    (is er iemand die er een handbak in kan hangen? ).

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 januari 2017 om 12:06

      @gregorius: ik krijg er wel een handbak in. Zou een 4bak uit een w124 passend gemaakt kunnen worden? Diegene die deze auto koop voor de junkyard race krijgt er gratis een van me.

      Login om te reageren
  13. Tonnie zegt

    19 januari 2017 om 12:02

    Ik wil wel zo’n foute wagen. Alleen ben ik op zoek naar eentje die in de kwarttariefregeling valt. Als student een stuk beter te betalen :) dan kan er ook nog wel een parkeervergunning voor in de stad vanaf.

    Login om te reageren
  14. 3246cm252kw zegt

    19 januari 2017 om 12:30

    1000 piek is 453 euro en een beetje maar nu staat er ook 999 euro????? Probeer nou maar niet de heilige piek te ontheiligen met de geflopte euro….

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    19 januari 2017 om 12:44

    Lekker pimpie hoor

    Login om te reageren
  16. joost1996 zegt

    19 januari 2017 om 12:51

    Ziet er uit als een prima auto om volgende zomer naar het zuiden van Europa te cruisen met wat vrienden. Alleen ben ik niet zo goed op de hoogte van de 25+ regeling. Geldt dat nog op dit ding?

    Login om te reageren
    • citroenvisa zegt

      19 januari 2017 om 12:57

      @joost1996: wel voor verzekering, niet voor belasting.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 januari 2017 om 13:41

      @joost1996: gewoon die belasting aftikken joh. Die twee maandjes kost je net een tank benzine. Merk je niks van op zo’n vakantie, en al helemaal niet samen met 3 vrienden.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 januari 2017 om 16:27

      @joost1996: nog een tip trouwens: als je van feesten houdt en niet teveel geld kwijt wilt zijn moet je naar het oosten gaan. In Polen kan je echt goed op stap en in Tsjechie kan je ook behoorlijk los (ook met de meiden). Hoe verder je die kant op gaat hoe wilder het word. Wel de grote steden opzoeken.

      Login om te reageren
  17. doewap zegt

    19 januari 2017 om 13:56

    ‘Knisperend kunststof’. Bravo, Dizono. Pure poëzie.

    Login om te reageren
  18. jeroenwz zegt

    19 januari 2017 om 17:21

    Heerlijk Amerikaans gebakje. Wel met een low-fat V6, maar wel een color-keyed interior.
    Zucht. 1000 euro…

    Login om te reageren
  19. toeter11 zegt

    19 januari 2017 om 20:46

    omg die wil ik!!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North