Dit heerlijk foute interieur is voor 1000 piek de jouwe

Auteur: , 43 Reacties

En je krijgt er de rest van deze al even foute automobiel gratis bij.

Cutlass Calais

Ik ben een knakenrijder, meer dan 2000 euro heb ik nooit uitgegeven (aanschaf…) aan een auto of motor. De sport is om voor zo min mogelijk geld een leuke, liefst opvallende of zeldzame auto te rijden. Liefst een beetje eenvoudige techniek, zodat je het onderhoud ook zoveel mogelijk zelf kunt doen. Dat drukt weer lekker de kosten en het is nog leuk ook! In mijn zoektocht naar knakenauto’s kwam ik dit exemplaar tegen en aangezien ik zelf nog tevreden ben met mijn vla-gele monster leg ik hem jullie voor.

Het is een heuse Oldsmobile, een in 2004 ten ziele gegaan Amerikaans automerk, onderdeel van het GM-concern en vooral bekend om de voorwielaangedreven Toronado. In Amerika bleven in de jaren ’90 en vroege ’00 verkoopsuccessen uit en in Europa zijn Oldsmobiles al helemaal zeldzaam. Ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst een Cutlass Calais heb zien rijden.

Cutlass Calais

De Calais was de op één na kleinste Olds uit het gamma bij zijn introductie in 1984 en vanaf 1989 zelfs de kleinste en goedkoopste Oldsmobile. In 1991 ging het model met pensioen, maar niet voordat dit specifieke blauwe exemplaar in dat jaar van de band rolde. Onder de kap de Quad-4 motor met dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze 2.3-liter viercilinder was met zo’n 160 pk een stuk krachtiger dan de eveneens leverbare 2.5 l4 (ca. 95 pk) en zelfs de 3.0 V6 (ca. 125 pk). Alleen de 3.3 V6 had met 160 pk ongeveer evenveel vermogen, al was er van de Quad-4 ook een speciale uitvoering, de Calais 442, met maximaal 190 pk.

Hoewel zo’n 160 paarden op 1370 kilo zeker voor 1991 lang niet slecht was, moet je zeker geen snelle auto verwachten. De relatief moderne vierpitter is namelijk gekoppeld aan een prehistorische drietraps automaat die op professionele wijze elk gevoel van snelheid uit de auto weet te halen. In zo’n auto moet je dan ook niet scheuren, maar lekker cruisen. Genietend van je ijskoude airco, deinende vering, gordelspanners in de portieren(!) en knisperend jaren ’80 kunststof in elke mogelijke blauwtint. En het mooiste komt nog, voor 999 euro is deze foute bak de jouwe. Moeite om onderdelen te vinden en een fiks verbruik zijn bij die prijs inbegrepen. Bij deze loof ik een jaarabonnement op Autoblog uit voor de lezer die hem koopt…

Cutlass Calais



43 reacties

Stiekem wel een gaaf ding. Overigens een indrukwekkend blokje voor die tijd. Zeker voor een Amerikaan. Gek dat ze die andere blokken ernaast ook bleven leveren.
@tenaci: dat is omdat hier waarschijnlijk minstens euro 95 in moet. Dat vonden ze in de VS eigenlijk teveel van het goede. Die met 95 pk loopt vast ook wel op 89 octaan.
@taxman: that makes sense, dan kan ik me zomaar voorstellen dat dit blok daar voor geen meter verkocht.
Het is dat ik mien roze pas nog niet heb. Anders zou ik m best als eerste auto aandurven. Een leuke Amerikaan voor een knaak en een bos wortels, als 1e: dat zou ik echt wel willen.
@toyotafortuner: 1370 kilo en een grote cylinderinhoud bij een beginnend bestuurder. Heb je je al ingelezen over belasting en verzekering? Je betaalt die hele auto elke vier maanden ;)
@citroenvisa: Auto is uit 1991 dus als oldtimer te verzekeren voor een 10tje per maand. Ook als je 18 bent, heb het zelf ook bij mijn auto’s gedaan!
Fautomobiel.
For your interest: de RDW meldt een onlogische kilometerstand. Wel een leuke auto trouwens, blauw interieur is altijd +1!
@123bat: er zit een mijlenteller in, dus de auto zal uit de States gehaald zijn. Dus van een kilometerstand is uberhaupt geen sprake ;)
@dizono: die 95350 km stand zal zeker 95350 miles zijn zo’n 150k km. Nog steeds weinig voor een auto van 25 jaar oud.
Helaas te jong voor erbij, maar ik had deze sowieso overgeslagen. Als ik een Amerikaan wil dan moet er ook een V8 in zitten. Voor de rest is het best een leuk fout ding.
@lekbak: Wat moet je met een v8 in een cruiser als deze, of kom je graag bij de lokale pomp.
@justy: dat verbruikt nauwelijks meer joh. Het zou me niet eens verbazen als de juiste V8 zelfs zuiniger zou zijn met zo’n automaatbak. Maar je hebt sowieso het rijke koppel van zo’n V8 en natuurlijk het geluid.

Met andere woorden: juist in een cruiser als hoort een V8!
@justy: een V8 is juist wat het de ultieme cruiser zou maken.
Kennelijk komt de auto uit de dump-handel want volgens de verkoper is het een “zeldzame kruiser”.
@lexaudi: Jetcars…
@lexaudi: als het een kruiser is dan is het een motorboot volgens mij.
@tenaci: klopt toch wel aardig?
Leuk voor een demolition derby, verder kan ik er niks positiefs over zeggen.
Weet iemand toevallig wat de reden achter die in de deuren verwerkte gordelspanners was? Wellicht iets met de dikke buiken van de stereotype amerikanen?
@edge: Bij de gemiddelde Amerikaan kan je van 2 dingen uitgaan: hij zal niet zelf z’n gordel omdoen en hij zal je aanklagen zodra hij de kans krijgt.
Door de gordel aan het portier te zetten (en wanneer je de middenbevestiging altijd vast laat) de stap je altijd achter de gordel in en kan je moeilijker claimen dat bent vermoord door Oldsmobile.
http://hanabi.autoweek.com/sites/default/files/styles/gen-1200-675/public/41-1989-oldsmobile-cutlass-calais-in-colorado-wrecking-yard-photo-by-murilee-martin.jpg?itok=1F77aXcW
@rikkon: nadeel is wel dat hulpverleners de deur moeilijker open kunnen doen als de bestuurder met gordel om buiten bewustzijn is of om een andere reden zijn gordel niet los kan halen.
@Dizono: Je klikt ze zo los. Net als een normale gordel. Alleen bovenaan ipv beneden.
@Edge: Die lopen op een rail. Als je zit en je de deur dichttrekt heb je automatisch de gordel om. Was destijds wetgeving om mensen te verplichten een gordel te dragen. Overigens kun je die gewoon losklikken als je echt persé zonder wil rijden. Ik had ze ook ik mijn Eagle Talon. Wel eens een agent mee te pakken gehad. Die zweerde dat ik geen gordel om had. En droop af toen ik liet zien dat dat onmogelijk was.
@e34m5touring: heb me altijd afgevraagd hoe het zit met de gordelband die je om je heup hebt. Of zijn dit eigenlijk soort diagonale tweepuntsgordels?
@tenaci: Die zat bij mijne op een aparte rol met een eigen sluiter. Die moest je dus wel handmatig omdoen.
@Edge: als je de deur opent en plaats neemt heb je automatisch de gordel om. Kun je deze nooit vergeten.
Goeie carbagerunner
@naamloos3: een paar jaar geleden was het nog €500 wat je uit mocht geven. Beetje jammer dat je tegenwoordig soms best dure voertuigen tegenkomt. Dat is toch een beetje nep.
Hoewel dit natuurlijk geen echte olds is, vind ik het wel een leuk karretje, zeker voor dit geld.
Ik zou ‘m lekker laten staan
Ik neem aan dat als een AB-er deze koopt, dat ie toegelaten wordt tot de Junkyard races?
(is er iemand die er een handbak in kan hangen? ).
@gregorius: ik krijg er wel een handbak in. Zou een 4bak uit een w124 passend gemaakt kunnen worden? Diegene die deze auto koop voor de junkyard race krijgt er gratis een van me.
Ik wil wel zo’n foute wagen. Alleen ben ik op zoek naar eentje die in de kwarttariefregeling valt. Als student een stuk beter te betalen :) dan kan er ook nog wel een parkeervergunning voor in de stad vanaf.
1000 piek is 453 euro en een beetje maar nu staat er ook 999 euro????? Probeer nou maar niet de heilige piek te ontheiligen met de geflopte euro….
Lekker pimpie hoor
Ziet er uit als een prima auto om volgende zomer naar het zuiden van Europa te cruisen met wat vrienden. Alleen ben ik niet zo goed op de hoogte van de 25+ regeling. Geldt dat nog op dit ding?
@joost1996: wel voor verzekering, niet voor belasting.
@joost1996: gewoon die belasting aftikken joh. Die twee maandjes kost je net een tank benzine. Merk je niks van op zo’n vakantie, en al helemaal niet samen met 3 vrienden.
@joost1996: nog een tip trouwens: als je van feesten houdt en niet teveel geld kwijt wilt zijn moet je naar het oosten gaan. In Polen kan je echt goed op stap en in Tsjechie kan je ook behoorlijk los (ook met de meiden). Hoe verder je die kant op gaat hoe wilder het word. Wel de grote steden opzoeken.
‘Knisperend kunststof’. Bravo, Dizono. Pure poëzie.
Heerlijk Amerikaans gebakje. Wel met een low-fat V6, maar wel een color-keyed interior.
Zucht. 1000 euro…
omg die wil ik!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).