Dit hout reist 7200 km voordat het in een Bentley terechtkomt

Auteur: , 39 Reacties

In de luxe sleeën van Bentley heeft zelfs het hout een verhaal.

Dat Bentley extreem fraaie interieur maakt is geen geheim. De Britten gaan bijzonder ver om hun klanten te voorzien van een ongeëvenaarde ervaring. Het interieur, voor de bestuurders vanzelfsprekend het meest bekeken aspect, is dan ook noodzakelijk om te perfectioneren. Alleen de allerbeste materialen voldoen. Nu, na vijf jaar zonder verandering, heeft Bentley een nieuwe soort fineerhout aan haar gamma toegevoegd.

In haar zoektocht om het beste materiaal te vinden, heeft Bentley recentelijk een nieuwe ontdekking gedaan. De fineerhoutjagers stuitten in de moerassen van Mississippi op de Amerikaanse amberboom, waarvan ze de hars gebruiken. Deze hars, genaamd Liquid Amber, is echter redelijk schaars. Niet per se omdat er nu zo weinig amberbomen zijn, maar omdat het moeras slechts tweemaal per jaar betreden mag worden.

Het hout wordt enkele weken lang op natuurlijke wijze gerookt, waardoor de diepbruine tint ontstaat waar Bentley zo wanhopig naar zoekt. Nadat Bentley het fineerhout heeft geoogst, wordt het getransporteerd naar de werkplaats in Crewe. Hier bepalen verschillende experts vervolgens welk hout aan hun eisen voldoet. Alvorens het in een auto als de Bentayga wordt geplaatst, moet het gekozen hout 18 maanden lang tests doorstaan, waarbij weerstand tegen UV-straling en houdbaarheid worden beproefd. Dit gebeurt nadat het fineerhout tot een exacte plak van 0,6 mm is gesneden.

Je kunt veel over ze zeggen, maar ze doen in ieder geval hun best.



39 reacties

– De lak bevat goudpoeder afkomstig uit Malinesische goudmijnen
– De wol van de matten komt van dwergschapen uit West Kazachstan
– De glans van de lak van de instrumenten komt van zechtgeel baars die alleen in de Tjong-pang rivier in West Sulawsi voorkomt.
– De huiden van de koeien komen van Siberische rampetamp Paarden.
-De benzine uit Crude varrel 26, gewonnen in Georgië
– Het nummerbord is tevens het telefoonnummer van dd eigenaar.
– De spatlappen komen van de rughuid van de Balinese Bevteckel.
@desjonnies:

Kraaltjes en spiegeltjes zo ver het oog reikt ..
@lincoln: jammer lincoln.. vandaag niet.. ,..
@desjonnies: …en de icoontjes op de knoppen worden met oosterijks eekhoornenmelk-inkt op de knoppen geprint (hp classic matrixprinter)
@desjonnies: 😂😂😂😂😂
@desjonnies: en je zou het misschien niet denken maar Bentley is weldegelijk ook goed voor het milieu: optie pvc beschermhoes van 4.950 euries.
Voor het geld wat je ervoor betaald mag er ook wel wat verwacht worden.
@rob5nismo:

Multiplex op je dashboard bijv. ..
@lincoln: laminaat in de kofferbak
Tja .. je zou ook een santos palisandro kunnen nemen ..
Zelfde effect zonder moeilijkdoenerij ..

Leuk verhaaltje apekool iig ..
En Bentley boys zijn nou niet echt antiek collectioneurs ..
Die zien vast de “meerwaarde” van in ..
Eerlijk is eerlijk ..
Dit was een onbekend houtsoort voor me ..

Maar bij nader “onderzoek” (wiki) blijkt het nogal heeeeeel veel voor te komen ..
En bij vrijwel alle grote fineerhandelaren op voorraad ..

Bentley is een baas .. en een held .. en geniaal .. en briljant ..

Een briljant geniale heldenbaas ..
Laminaat = plastic met boommotief, niks mis mee. Gelul met dat hout.
@pcooperworks: laminaat = laagjes.
Of het bovenste laagje hout, plastic of voor mijn part hondenvoer is maakt daarbij niet uit.
Fabrikanten ook niet, dus is het meestal fotopapier met een laagje plakband. Op MDF die niet tegen water kan.
7200 kilometer…

Volgens mij heeft dit hout minstens 5 ton in een taxi afgelegd voor het in deze Bentley gezet werd…

Kijk maar naar het dashboardkastje op deze foto:

http://up.picr.de/8644471ltp.jpg

Exact dezelfde tekening in het hout, echt exact! Kan geen toeval zijn…
@moveyourmind: Een ander Brits icoon, de luisprekerbouwer B&W gebruikt een zelfde techniek.
Op de 800 series zijn de luidsprekers bekleed met fineer waar het volgend chassisnummer het volgende laagje fineer heeft gekregen.
Het resultaat mag er zijn. ( en het geluid ook) en jammer de prijs ook.
@wimof:

B&W moet zijn speakers van verder dan 7200km halen ..

Tjah .. Britse iconen ..
@wimof:
B&W doet me toch echt altijd aan dit hier denken :
met waadcarter !
https://www.researchgate.net/figure/MAN-B-W-two-stroke-diesel-engine_fig1_270225613
@desjonnies: Het was misschien naast de kwestie , maar omdat we over hout aan het praten waren haalde ik B&W erbij, maar bedoelde bowers & wilkins.
@moveyourmind: Bij Audi hebben we ook een “présentoir” met de Audi beschikbare houtsoorten.
Ik vindt het machtig om die blokjes te betasten.
Het hout gebruikt in de Mercedes heeft qua uitstraling en kleur en nerf niets te maken met de voorgestelde RR soort.
@wimof:

Onzin .. werkelijk elk houtsoort heeft een diepte ..
Je kan dmv het schillen of zagen de sctructuur naar je hand zetten ..

Wat jij zo mooi vindt is de gepolijste twee componenten aflak ..

Die nodig is om het dashboard onder aan de streep weer van knalhard plastic te maken ..
@lincoln: Bij mijn Amerikaanse wagen was dat inderdaad zo, maar je kon al vanop een kilometer zien dat het nep was.
@wimof:

Ok .. je snapt dus geen reet van dat process ..
helemaal goed toch ..
VAG Audi Bentley heeft ook klanten nodig .. liefst lui die hun hele huis vol mdf hebben staan ..
@lincoln: De drager van het fineer is geen MDF.
Als je de kennis hebt, zoals jij, zou het misschien een hint kunnen zijn om ze op een minder elitaire manier ten toon te spreiden.
@moveyourmind: há, precies mijn eerste reactie bij het zien van de foto’s: het Zebrano uit m’n MB 124!
Foto 5 is helemaal geweldig ..

Afgekeurde wehkamp catalogus foto voor 5 euro overgenomen om iets te suggereren ofzo ..

Wat een kneuzen ..
@lincoln: vind je vaak het vervelendste ventje van de klas maar van deze post moest ik echt even bijkomen na het proesten van mijn koffie, Wehmkamp trio in het bos, heel erg verdwaald …
Het is altijd dat kul verhaal, die zgn mythische proporties geven aan een merk.
Crewe de oorspronkelijke Rolls-Bentley fabriek was één grote puinhoop, waar bodies buiten onder een zeiltje in weer en wind stonden en het roemruchte Aston Martin was een verzameling van bouwvallige schuurtjes waar halve bejaarden in beige stofjassen de meuk in elkaar moesten schroeven, Morgan was een soort van antieke smidse annex houtzagerij : de Engelse auto industrie.
Moeder VAG heeft een winst van 11 miljard gemaakt, die plankies komen van de Gamma, die schuin aan de overkant van de fabriek ligt.

De clientèle wil dit soort lulverhalen horen, ik zou zeggen doe er nog een been van een houthakker bij, afgebeten door een alligator, de klanten vreten het.
Als zoete koek!
@desjonnies:
Ik kan persoonlijk getuigen dat Aston Martin eind jaren ‘90 inderdaad voldeed aan je beschrijving. De rondleiding daar zal ik nooit vergeten. Uiterst sympathieke knutselaars daar.
Maar wél prachtig leer en hout. En machinerie van voor de oorlog. De Eerste Wereldoorlog dan.
@desjonnies: Hear Hear!
Whaha Lincoln en autodrome

Bestel uw Bentley bij Wehkamp online
Lekker belangrijk, waar het uiteindelijk toch allemaal om draait is hoe hard je de bocht om kunt hoeken?
Ik vind het er iig erg mooi uitzien! Dat is toch het belangrijkst? Een mythisch verhaal over de chemicaliën in het dashboard van je Dacia klinkt toch minder…
Het ziet er goed uit!
En ik maar denken dat ze dat spul bij de Praxis vandaan halen.
Het lijkt misschien indrukwekkend, maar ik reis veel verder voordat ik in een Bentley terecht kom.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar werkelijk geen enkele automobiel bouwer heeft zulke goede en smaakvolle interieurs in de aanbieding. Kost wat, maar dan heb je ook wel wat (met een ellenlang lulverhaal). Leuk voor bij de borrel en proefrit.
Mooi hout, maar blijf me ergeren aan die Golf navi unit
Ik weet niet, sinds dat ik er achter ben gekomen dat Bentley de afgekeurde huiden van Rolls Royce gebruikt vind ik bentley toch een super minder premium
Meh ik wil geen hout in mijn autoz

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).