Autoblog advies: potente sportsedan voor 10 mille

Auteur: , 128 Reacties

In dit geval is de reden van de zoektocht minder leuk, maar de zoektocht an sich is zeker niet verkeerd!

Opel Vectra GTS OPC (C) '06

Er zijn twee dingen waarvan je absoluut niet wil dat het gebeurt met je auto: dat deze gestolen wordt, of total loss wordt verklaard. Het laatste overkwam Autoblog-lezer Danny, toevallig een goede vriend van AB-coryfee Jaap, die op zijn beurt beter bekend staat als @dutchdriftking. Danny heeft, of beter gezegd had, een Ford Focus ST. Je weet wel, zo’n geniale Hot Hatch met die heerlijke Volvo vijfcilinder. Helaas reed een vrachtwagen door rood en was een aanrijding onvermijdelijk.

Gelukkig zijn er ook twee voordelen. Ten eerste: Danny is ongedeerd! Altijd fijn om te horen. Tweede fijne bijkomstigheid, is dat Danny van de verzekering méér voor de Focus ST terugkrijgt dan dat hij er zelf voor heeft betaald. Op dit moment rijdt Danny naar eigen zeggen in een ‘knaken-wagen’, om de tijd te overbruggen totdat hij een nieuwe mooie auto vindt.

Danny gaat namelijk zeer zorgvuldig te werk. Zijn Focus ST was een absolute heerlijkheid en hij wil er weer iets leuks voor in de plaats zien. In eerste plaats zou wederom een Focus een goede mogelijkheid zijn. Als hij een Hot Hatch kiest, wordt het die snelle Ford. Maar Danny zit eigenlijk ook te denken aan een maatje groter, een D-segment sedan met rijke uitrusting en potente motor. Uiteraard heeft Danny de tabel ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Ford Focus ST
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 10.000
Jaarkilometrage:10.000
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Huidige auto total-loss
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:D-segmenters
No-go modellen / merken:Amerikanen en SUV´s

Was dat het? Nou, nee. Er zijn nog wel een paar richtlijnen. Er is niet direct een minimumvermogen (ook een beetje afhankelijk van het gewicht), maar 200 pk is wel de ondergrens. Het hoeft niet de meest praktische D-segment auto te zijn, maar je moet er wel lekker in kunnen zitten. Ook verbruik is niet een groot probleem, tenzij het onder de 1 op 7 komt. Dan nog de leeftijd en kilometers. De auto mag absoluut niet van vóór 2005 komen of meer dan 200.000 km gelopen hebben. Danny wil er nog wel een tijdje in kunnen rijden.

Mazda 6 MPS (GG)

€ 8.950
2006
150.000 km

De snelle Mazda 6 was destijds geen groot succes. In Nederland werd er slechts een handjevol van verkocht. Het aanbod is zodoende ook niet erg groot. Met 10 mille in de tas kun je kijken naar de mooiere exemplaren. De Mazda 6 heeft prima hardware aan boord: een potige 2.3 liter turbomotor zorgt voor 260 pk en 380 Nm. Net als bij de Focus kun je dit blok ook nog prima kietelen. In tegenstelling tot bij de Ford kan de Mazda dat makkelijk hebben, dankzij diens vierwielaandrijving.

Het uiterlijk is wel erg bescheiden, maar dat is tegelijkertijd de charme van de auto. Het interieur is niet overdadig luxe, alhoewel de sportstoelen uitstekend zitten. De standaarduitrusting houdt in principe niks te wensen over. Hoe een andere Autoblog lezer de Mazda 6 ervaart, kun je zien in deze video.

Mazda 6 MPS (GG) '06

Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Distinctive
 (939A)
€ 7.750
2006
130.000 km

“Te zwaar! Niet snel genoeg! De 156 GTA klinkt beter!”. Ja, ja, dat weten we. Maar als auto is de 159 op zoveel vlakken beter dan zijn voorganger. Zo is de 159 een stuk ruimer dan de wel erg krappe 156. Omdat de Holden-V6 niet zo legendarisch is als zijn Busso-voorganger, zijn de prijzen erg vriendelijk. Binnen het budget kun je kiezen uit bijzonder fraaie exemplaren met veel opties en weinig kilometers.

De 159 3.2 is niet zo snel als 260 pk doet vermoeden, mede dankzij de lange overbrengingen. Dat kan overigens vrij eenvoudig worden opgelost door een compressorkit van Novitec of AutoDelta. Verder is de 159 vooral een modernere auto dan de 156, met een betere zitpositie en meer luxe aan boord. Bekijk hier de rijtest van de 159 V6 en hier het aankoopadvies van de 159.

Alfa Romeo 159 3.2 JTS Q4 Distinctive (939A) '06

Saab 9-5 Aero (YS3E)

€ 8.950
2006
140.000

Daar we vorige week vol lof waren over de Saab 9-5 Aero, kunnen we er nu ook niet omheen. Uiteraard is dit geen D-, maar een E-Segment sedan. Omdat de basis van de auto wat ouder is, is het verschil in gewicht en verbruik minder groot dan je van te voren zou denken. Weinig auto’s zitten fijner dan deze Saab, de sportstoelen van de Aero-modellen zijn legendarisch: comfortabel en veel steun. Het beste kun je gaan voor een zo laat mogelijk exemplaar met zo min mogelijk kilometers.

Gelukkig zijn die in het budget prima te vinden. Onderhoud en onderdelen kunnen duurder zijn dan normaal, dus houdt daar rekening mee. Het is een aanstaande semi-klassieker, dus de kans dat de afschrijving beperkt blijft is aanwezig. In dit AutoBlog-aankoopadvies legt @Wouter precies uit waar je op letten.

Saab 9-5 Aero (YS3E) '06

Subaru Legacy 3.0R Spec B (BL8)
€ 8.500
2006
160.000 km

Eindelijk een knappe Subaru, koopt niemand ‘m. De Legacy B4 3.0 Spec B is net als bovenstaande Mazda zo’n auto die nieuw moeilijk te slijten was, maar gebruikt een uitstekende koop is. Voor je geld krijg je een atmosferische zescilinder boxermotor met vierwielaandrijving en een handbak. Een Legacy Carrera 4S dus! In tegenstelling tot in de Mazda heb je in de Subaru permanente vierwielaandrijving, geen geneuzel met Haldex koppelingen. De betrouwbaarheid staat op een hoog niveau. Zorg wel dat je zoekt naar een Spec B met handbak. De automaat slurpt te veel vermogen en zonder Spec B is de ophanging te soft.

Subaru Legacy B4 3.0R Spec-B (BL8) '06

BMW 330i Executive (E90)
€ 9.500
2005
160.000 km

Als je op zoek bent naar een fijne sportsedan, dan is dit zo’n beetje De Norm. Deze BMW 3 Serie heeft het allemaal: een gecultiveerde zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een heuse handbak. Precies zoals het hoort. De rijervaring is uniek. De E90 voldoet perfect aan de eisen: wel een sedan met goede zitpositie, maar niet al te ruim en te groot.

Nadelen zijn er ook. Het interieur heeft niet het hoge premium-niveau dat je zou verwachten. Ook moet je goed kijken naar de uitrusting, want er staan veel kale exemplaren te koop. Check ook even of de originele wielen, bumpers, koplampen en achterlichten erop zitten. Voldoende sujetten van het type ‘Sjonnie’ hebben de E90 inmiddels namelijk ook ontdekt. Bekijk dit aankoopadvies om andere verrassingen te voorkomen.

BMW 330i (E90) '05

Volvo S40 T5 Summum (S68)
€ 8.950
2007
150.000 km

In principe is dit de vorige auto van Danny, maar dan in een maatpak. De S40 T5 Summum is absoluut niet de sportieve auto die Focus ST wel is. Alhoewel motor en onderstel krek eender zijn, zit er een groot verschil in afstelling. De Volvo voelt aan als een klasse hoger en is comfortabeler. De Summum uitvoering is aan te raden: deze is zeer compleet. Qua transmissie en aandrijving: de voorwielaangedreven variant met handbak is het fijnst. In het budget kun je voldoende exemplaren vinden met een redelijke kilometerstand. Tips kun je bekijken in dit aankoopadvies. Voor de betere tuningsplannen kun je je wenden tot @MartijnGizmo.

Volvo S40 T5 (S68) '07

Opel Vectra GTS (C)
€ 10.000
2006
135.000 km

De snelste uit het rijtje, met een enorme tuningspotentie. Een ware Autobahnstormer, dat is deze Opel Vectra OPC. Dankzij de uitstekende aerodynamische eigenschappen, het hoge vermogen en het ontbreken van een begrenzer kun je met de Vectra OPC uitstekend BMW’s pesten op de Duitse snelwegen. Ga je de motor ietsjes kietelen (wat vrij eenvoudig is, de 2.8 liter V6 heeft voldoende reserves), dan heb je helemaal een monster. Een bochtenridder is de Vectra niet. Zeker in korte bochten op glad asfalt wil de voortrein wat gaan ‘schaatsen’. Het imago van een Vectra is wat belegen, maar rollen in een Ardenblue OPC is ook een statement aan de wereld geven dat je daar niet zoveel om geeft.

Opel Vectra GTS OPC (C)

YOLO: Audi S4 (B7, 8E)

€ 9.500
2006
175.000 km

We beginnen met het slechte nieuws. Grote kans dat je bij een S4 in deze prijsklasse een probleempje gaat krijgen met de timingbelt van de motor. Om de V8 in het vooronder van de A4 te passen, werd deze tussen de motor en het schutbord geplaatst. Het vervangen op zich is niet bijzonder lastig, behalve dan dat de motor er helemaal uit moet. Aan de andere kant, daardoor is het wel mogelijk om voor een spotprijs in een S4 met V8 te rijden.

Als die motor het doet is het een topper. Koppel en vermogen te over. Rijden met deze motor herinnert je eraan hoe schadelijk downsizing is voor het automobiele genot. De romige, krachtige en alerte V8 is iets waar je altijd profijt van hebt. De S4 is geen uitgesproken sportieve auto, maar wel een adequate.

Audi S4 (B7, 8E) '06

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



128 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
I..p.v. de 9-5 is de 9-3 2.8 v6 turbo misschien een beter keuze..
@MARS: staat er ook tussen: Vectra OPC Zelfde onderstel en motor. In het budget waten er zeer fraaie exemplaren te vinden van de Vectra, terwijl de Saabs wat smoezeliger waren met meer kilometers. Ook heeft de Vectra een hogere topsnelheid ;)
@willeme: daarom ook de ultieme tip: een 9-3 Sport Sedan Aero met de 2.0 Turbo… Echte Saab motor, wegligging veeeeel beter en niet kapot te krijgen!
@willeme: maar ’t oog wil ook wat, een vectra is ook maar een Opel.. 🤣
@MARS: Op het r3chte stuk en tussensprint is deze echt heel tof ja. Maar de bochten neemt hij absurd slecht. Onderstuur is echt overdreven snel aanwezig!!
@kennone: makkelijk optelossen door een setje Bilstein b6/8
@MARS: of grindtegels achter in. Compenseert het gewicht van de motor die veer voorbij de voor as licht
Een collega heeft ooit een Audi A4 (B) ingeruild voor een Opel Vectra.
Na 3 maanden stond hij huilend te vertellen dat de Opel 10 jaar jonger was dan de Audi, maar de materialen en afwering van het interieur van de Vectra wel 20 jaar ouder leek dan dat van de Audi.
Ik zou die laten staan…
@awesome: lijkt mij een sterk verhaal. 10 jaar is een heel autoleven.
Kijk maar hoe de merken in 5 jaar er op vooruit zijn gegaan.
@rufctr01: Opel vd audi
@rufctr01: Klasse maakt meer verschil voor de materiaalkeuze dan de leeftijd van een auto. Audi is een premium merk met een goede kwaliteit materiaalkeuze en afwerking in het interieur. Opels uit de tijd van de laatste Vectra hebben inderdaad een heel goedkoop plastic interieur.

Ik had het zelfde punt toen ik mijn 10 jaar oude golf wilde inruilen voor een jonge polo. Ondanks de leeftijd was het interieur van mijn golf van betere kwaliteit dan die van de (ondertussen vorige generatie) polo.
@rufctr01: opzich nog verklaarbaar, audi heeft al lang de reputatie erg goede interieurs te bouwen. Opel nou die … uhm… nee geen idee waar die goed in zijn. In iedergeval het maken van saaie met knijterharde materialen opgebouwde interieurs.
Ik vraag me toch af hoe dit soort auto’s met zulke kilometerstanden zich verhouden tegen een iets minder sportieve auto met minder dan 100k op de teller.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?:)
@martijnh: hangt helemaal van het onderhoud en de liefde die er in gestapt is af. Er zijn auto’s die ouder zijn en 300k op de teller hebben staan die er strakker bij staan dan een auto met 100k…
@skinnybmw: dat is een vaak geuitte opmerking. Maar het gaat niet persé of er een krasje of deukje meer of minder zit. Elk, élk deel dat maar bewegen heeft dus de mogelijkheid gehad meer te slijten, meer speling te krijgen, etc. Dan kun je kijken naar delen als de ophanging, dat is allemaal makkelijk te vervangen. Maar knopjes in interieurs, vulling van stoelen, kachelmotoren etc heeft ontegenzeggelijk meer te leiden gehad in een auto met 300k dan één met 60k. Dan gaan natuurlijk de kwaliteit van de spullen meespelen, maar voor mij geldt liever een jongere auto met minder kilometers, dan een oude dikkere met meer kilometers.
Vergeet ook niet dat modernere varianten vaak ruimer zijn, misschien beter in de standaard opties zitten en van betere opties kunnen zijn.
@davelepeef: De eerste 20 kilometers zijn schadelijker dan de 200 kilometers daarna. Een auto die altijd op de snelweg heeft gereden is niet versleten. Een ton in de stad is echter funest. Daar slijt een auto enorm van. Koop een auto op het platteland dus.
@lekbak: laten we het erop houden dat de stelling valt of staat met de wijze van gebruik :)
@skinnybmw: Zat? Die regel zal gelden voor 5% van het aanbod. Overal het algemeen verkeerd een jonge auto met 1 ton op de teller in betere staat dan een oudere met 3 ton. Aan een ’05 E90 330i van minder dan 10k zul je waarschijnlijk heel wat meer onderhoudskosten hebben dan aan een ’12 330i die het dubbele kost.
@alcantara: Ik zeg nergens ‘zat’…natuurlijk is het 9 vd 10x andersom en dat is ook logisch maar ben ook auto’s tegengekomen die jonger en minder km’s hadden die er een stuk minder uit zagen dan oudere met meer km’s…hangt ook vd kwaliteit vd auto af. En het zal altijd ouderwetser aanvoelen want het zijn gewoon oudere auto’s.
@skinnybmw: Weet ook niet waar ik zat vandaan haal. Misschien ben ik het zelf.
159 natuurlijk ..
Meer Alfascisten op autoblog is meer fun voor mij ..
@lincoln: yep. Nb heb nog een laatste 166 V6 3.2 met 130.000 km uit 2007. Een hele late, perfect onderhouden wel de duurste, voor EUR 11.000 mag iemand anders haar overnemen.
@spideriv:

Zal je 4 rooitjes geven ..
Omdat je er zo graag vanaf wil ..
@lincoln: je zit ook aardig dichtbij de waarheid, een bijzonder incourante auto.
@spideriv: Zou het bod van Lincoln in overweging nemen, meer brengt die vergane glorie helaas ook niet meer op, een bijzonder incourante auto, wel een fijne!
@m54b30: valt mee. Inderdaad incourant maar er zijn er ook weinig zeker met lage km stand. De laatste met busso V6. Ruimte zat mag 5 jaar of langer blijven staan. Op een spaarrekening brengt geld niets op.
@spideriv: En goed bereden door een liefhebber, dat wordt zeker een klassiekertje straks!
@lincoln: 159 is prachtig, maar niet met een 1.9, 2.2 of 3.2 V6 JTS motor. Kettingproblemen (waar geen fix voor is) van die dingen zijn een reden om er met een hele grote boog omheen te lopen. De 2.2 heeft er het vaakst last van (sommige elke 30.000 een ketting en tandwielen a €2K), maar ook de V6 is een risico. Bij die laatse is de reparatie ook nog eens duurder doordat je 4 nokkenastandwielen moet vervangen als je aan de beurt bent. Een 159 met en 1750 TBI of een lekkere diesel (2.4 5-cylinder sleurt geweldig en klinkt voor een diesel nog heerlijk ook, 2.0 is snel en zuinig) juich ik zeker toe.
@dper4mance: 1750 tbi staat hoog op de lijst, maar voor dit geld koop je gewoon geen topper.
@dper4mance: Zijn die 2.2 JTS echt zo slecht??? is dat met die ketting en tandwiel een standaard kwaal?? ben namelijk wel in de markt voor een 2.2 JTS spider momenteel.
Dus niet doen ??
@m54b30: de 2.2 JTS is wel echt een zorgenkindje ja. Er zijn mensen die beweren dat de problemen minder zijn na chiptuning doordat de gasrespons minder abrupt wordt afgesteld, maar let in dat verhaal vooral op het woordje “minder”. Het is nog steeds geen echte fix en biedt geen garantie dat de problemen echt weg zijn, hooguit dat het wat langer duurt.
Enige voordeel is dat de software van de motor snel alarm slaat (noodloop) als er minimale rek op de ketting gedetecteerd wordt. Het is dus niet zo dat je motor compleet in puin loopt zoals bij de VAG TFSI of PSA THP motoren. Voor mij waren deze problemen in ieder geval een reden om een mooie 159 2.2 TI te laten staan.
Als je budget het toelaat of je nog even verder kunt sparen: ga voor een 1750 TBI of een lekkere 2.0 of 2.4 diesel. Die motoren passen eigenlijk ook beter bij het karakter van een 159/Brera/Spider en zijn verregaand betrouwbaar (net als de rest van de auto trouwens).
@dper4mance: 150.000 km met 2.2jts spider en geen problemen. Bij 60.000 getuned door Squadra in Nunspeet.
@spideriv: Mijn 156 roestte ook niet, terwijl er honderden 156jes op de sloop liggen waar geen bodem meer onder zit. Dat een exemplaar het niet heeft wilt natuurlijk niet zeggen dat het geen vaak voorkomend probleem kan zijn bij een auto…
@dper4mance: snap ik. Met wat ik begrepen heb valt het wel mee met die 2.2. Eens dat die 1750 een fijner blok is vooral ook qua karakter. Andere kant voor t prijsverschil kan je je wel wat onderhoud permitteren.
@dper4mance: over de problemen vs. Chiptuning: dit staat op de Squadra site:

Tot slot: Wij vernemen steeds vaker dat er bedrijven zijn die beweren dat de tuning ertoe bijdraagt dat de distributieketting niet of minder snel zal oprekken. Dit is pertinent onjuist. Deze bedrijven wijten dit aan de aanpassing van de nokkenasverstelling. Zoals bekend wordt dit GM blok ook toegepast in Opel, echter zonder nokkenasverstelling. Zij kampen met dezelfde problemen.
@dper4mance: Bedankt voor de tips! diesel gaat het sowieso niet worden.
@dper4mance:

Voor zover mij bekend is de eerste serie kettingsets niet helemaal top geweest, en zijn ze daarna vervangen. Voor een set waarmee de problemen opgelost zouden moeten zijn, sterkere ketting en een andere spanner. De ketting set in de mijne is bij 140k Km vervangen hij staat nu op 215K Km, en ik heb er geen problemen mee ervaren.

Ik begrijp overigens de haat op dat blok niet zo, heerlijk ding, misschien geen hijgerig toerentrekkertje maar het is een heerlijk tourblok. Altijd koppel, altijd vermogen, je kunt hem in zijn 3 wegrijden op stationair toerental, het gaat niet van harte, maar hij kan het wel.
@lincoln: mijn keuze zou ook een 159 zijn. Zelf ben ik op zoek naar een fraaie 159 sportwagon
Hier zou ik voor de 850R gaan 🙈
@kennone: die van ná 2005?
@futse: haha ik moet beter leren lezen. Maar toch zou het een goede keuze zijn
De BMW of de Alfa.
Weet niet of ie na 2005 nog is geleverd, maar een Mondeo ST220 zou nog een logische opvolger zijn. Maar die hebben ook hun kwaaltjes….

Ik zou kijken naar een knappe Mondeo 2.5T. Zelfde blok, ok te kietelen, stuurt uitstekend. Wel wat zwaar. Als je er één vindt met een stylingpakket oogt ‘ie m.i. goed!!
@davelepeef: tot 2006. Zijn heel erg gevoelig voor hoe er mee om is gegaan. De mijne (2003) staat momenteel bijna op 242k km, ben de 3e eigenaar en je merkt aan alles dat er altijd goed voor gezorgd is. Tot nu toe nog geen rare dingen gehad. Ergste was een luchtslang op het powerfilter dat niet goed afdichte waardoor de auto valse lucht trok. Goede exemplaren zijn in Nederland echter heel lastig te vinden.
@davelepeef: mijn vader heeft er nu 8 jaar 1, weet niet welke bekende kwaaltjes jij kent?
@nopetrolnofun: had moeten zeggen: die hebben dacht ik ook hun kwaaltjes… Ik weet niet precies wat. Het viel me op dat erg veel aangeboden ST’s ruilmotoren hadden. Dat is niet voor niks, maar het is nogal een melk-tepel-verhaal…
@davelepeef: Vermoedelijk zijn dit de prefacelift blokken. Het ST duratec blok is in de basis hetzelfde als de v6 uit de ford taurus, voor de facelift hadden de blokken een schot in het carter. Met sportief bochtgedrag kon de olie teveel aan 1 kant van het schot blijven hangen waardoor de oliepomp droogstaat en het blok stuk loopt. Bij de eerste facelift is dit tussenschot verwijderd en kreeg de auto ook de steviger 6 versnellingsbak
6 MPS: roest.
Leuk om de standaardreactie weer eens terug te zien in de lijst!
Jaguar xj uit 2009 met een v8
Vast wel een knappe Impreza WRX te vinden voor die centen.
Ooh jee daar gaan we weer. Krijgen er weer een paar een enorm natte vagina na het zien van een AlfaRomeo als een van de opties.
@donstil: Mensen die een bepaald type auto mooi vinden. Verschrikkelijk volk idd…
@Donstil: ik zal het ff aan mijn vrouw vragen
Een Legacy Spec B zou ik kiezen.
@toyotafortuner: Die zijn redelijk schaars.
@toyotafortuner: Waar haal je die?
@toyotafortuner:
Vind ik ook de leukste keuze.
Een S60 2.5T/T5.
Het AB advies vertoont herhaling. Zulke wensen zijn al meermaals voorgekomen. De voorgestelde auto’s dus ook al meermaals. Begint wat eentonig te worden. Geen multimiljonair onder de lezers die twijfelt tussen Pagani of Koenigsegegegegegegegggg?
@dromedaris:

Hyundai coupe achtige aanvragen onder de 2000 euro zijn idd leuker ..
@dromedaris: speciaal voor jou volgende week een compacte crossover autoblogadvies
Je weet dat je ooit een BMW met atmosferische zescilinder wil hebben. Voordat ze verboden worden. Dus waarom niet nu?

En het interieur van de E90 is misschien niet zo “premium” maar wel vele malen beter dan een Focus. Zoek er een zonder navi, die zijn goedkoper en tijdlozer qua design.
@frederik: Mee eens. Wat een fantastische wagen zijn het. In mijn optiek is de E46 330i nog net wat mooier om te zien, maar het maakt niet uit welke je kiest: het geluid en de beleving is ongelofelijk.
Van dit lijstje sws de Opel, wat een beauty is dat!
Ontzettend jammer van e90 interieur. Qua exterieur namelijk de gaafste uit deze rij.
Legacy of vectra als ik zou moeten kiezen. Beetje de underdogs en altijd mooi gelijnde wagens gevonden.
Getuigen mijn naam uiteraard een 330, zij het niet dat mn oom toevallig een betreffende Saab van de afbeelding heeft. Bijzonder fraai uiterlijk en een 2 liter turbo!
De Mazda 6. Heerlijke auto.
Renault Laguna GT. Zit veel luxe in, 200pk en 4-wielbesturing. Schijnt heel aardig te sturen en ontzettend solide te zijn. Persoonlijk vind ik ‘em ook wel fraai met het korte kontje:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-laguna-2-0-16v-gt-benzine-zwart-ea1daa32-5efb-4e2b-96a7-5ecf713df4c6?cldtidx=2
@rob:
Beetje in dezelfde categorie:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/lexus-is-250-business-benzine-grijs-e534b70d-ce30-421b-b1c5-cb6b3a5539f5?cldtidx=9

Lexus IS, ziet er nog lekker fris uit. Geen idee hoe het stuurt verder, maar ik dacht dat ze hem destijds op de markt brachten als het Japanse alternatief voor de 3-serie?
@Rob: de Lexus ziet er idd nog goed uit! Maar, ik vind de Laguna ook erg mooi. Ik zou ze beide moeten testen en dan kiezen.
@rob: IS250 stuurt prima naar mijn mening. Alleen wel een automaat pakken. Rijdt 100x mooier dan de handbak. Soepeler, zuiniger, gewoon heel veel fijner. In tegenstelling tot de oudere IS200 is de handbak van een IS250 ook niet de fijnst schakelende die er is.
@Rob: ik vind zo’n Lexus zo’n duf ding. Ik verbaas mezelf er elke keer als ik er één zie weer over. Qua uitstraling echt helemaal niks meer te bieden tov een Mazda of een Toyota. Alle techniek en kwaliteit ten spijt, ik loop er echt straal aan voorbij…
@Rob: Renault laguna zou ik dan weer niet doen..
@bmwfreak038:
Omdat?
@Rob: laguna was naar verluidt zo’n probleemwagen dat renault voor zijn opvolger de naam heeft gewijzigd. Talisman dus, om de negatieve associaties aan de Laguna te verminderen. Problemen zijn vast niet bij alle model series aanwezig, maar wel de moeite waard om je gedegen in te lezen bij een aankoop lijkt me.
@bluebird: Wát een onzin. De Laguna III is volgens AutoBlog een goed in elkaar gezette auto: https://www.google.nl/amp/s/www.autoblog.nl/nieuws/renault-laguna-iii-occasion-video-aankoopadvies-82618%3Famp%3D1
rob via Android app
@bluebird: de generatie die ik link schijnt juist super solide gebouwd te zijn. Zie bijvoorbeeld ook de video die autoblog er over gemaakt heeft. De generatie daarvoor was wel berucht. Dat negatieve imago kleeft inderdaad nog aan de naam Laguna. Maar niet terecht voor de generatie die ik link.
@rob: thnx voor de opheldering, heb het nog ff opgezocht en inderdaad staat de gen III erg goed bekend.
Staat op Marktplaats een mooir CTS 3.6 Sport uit 2009 voor een kleine tien mille. Vet ding en schijnt zeer goed te sturen!
Heb voor 10.000 een gebruikte Mito gekocht. Waar zijn die adviezen als je ze nodig hebt?
@alfablog: Maar jij hebt hem al, we kunnen je er dus niet meer van weerhouden.
@donstil:

LOL ..
Mercedes c-klasse C230 sport
@bsxc2: dan toch echt de 320 of 350.
Niet die laffe 230.
De Legacy spec B! Niet twijfelen.
Ik zou de Mazda als eerste keuze hebben en de Subaru Legacy als goede tweede. De Opel is wellicht ook interessant, de rest vind ik niet interessant genoeg.
@willeme, top dat je zo snel dit kon regelen. We zitten nu heel erg te kijken voor een V50 2.5T. (Station oogt nou eenmaal beter dan de S40) echter raad jij de handbak met voorwielaandrijving aan. Is de Automaat met 4wd slecht, saai of gewoon niet leuk als je uit een ST komt? En weet je waarom de facelift met 230pk minder tuning mogelijkheden lijkt te hebben dan de 220pk van voor de facelift?
@dutchdriftking: de 2.5T of de T5? Als ik uitga van mijn info met iets oudere V70’s, is de 2.5T de motor van Volvo die je niet wil.

AT: de Geartronic bakken van Volvo staan niet bekend als de prettigste AT’s.
@iJoost: wat is er precies mis met de 2.5T uit de ST, RS en diverse rappe Volvo’s? We kijken 2004-2008 dus oude type gok ik. Eventuele problemen willen we graag voorkomen :p.
@dutchdriftking: misschien oude info hoor, maar iets met de kleppen uit de 2.5T.
Heeft de Focus niet de T5 motor? Is een wezenlijk andere motor dan de 2.5T.

In de oude V70’s zat de T5 op ongeveer 240 pk en de 2.5T op 193 pk.
@iJoost: zou goed de T5 kunnen zijn. Niet heel erg in thuis eerlijk gezegd.
@dutchdriftking: die blokken zijn opgeboorde 2.4turbo van Volvo. Door dat opboren zijn de wanddiktes tussen de cilinder erg dun geworden. HEEEL erg dun. Als je meer PK wil dan die 220 die er standaard in zit, bestaat er de kans dat de cilinderwand scheurt en je een nieuw blok kunt gaan zoeken. Echter op 220pk en normaal warmrijden schijnt het wel mee te vallen. Jammer, want voor de rest had zo’n 300pk zonder veel verbouwen prima aan moeten kunnen.
@tmon:

Is idd ook wat de Volvo specialist mij vertelde ..
dacht altijd dat het een broodje aap was ..
@lincoln: maar toch komt het niet vaak voor hoor. Zijn er genoeg die getuned over de 4ton heen gaan. Denk vooral dat je met het warmrijden het blok kan verpesten vanwegen de temperatuur verschillen. Dus de eerste meters gewoon rustig aan en daarna kan je ze goed mishandelen
@dutchdriftking: Weet niet of het bij de S40/V50 hetzelfde is als bij de S60/V70. Bij een S60/V70 is de AWD niet aan te raden omdat ze geen tussenbak hebben en bij het minste verschil (lees 1 a 2mm bandenslijtage) in rolomtrek van de banden een differentieel opvreten.
@dper4mance: dat was toch voornamelijk een probleem tot modeljaar 2002 ongeveer? Meen dat ze toen van AWD systeem overgestapt zijn. Die koppeling op het oude systeem was garantie voor drama idd, zeker met verschillend slijtage aan voor- en achterbanden.
@dutchdriftking: qua tuning zou de facelift zelfs meer vermogen aan moeten kunnen, omdat ’t blok wat sterker zou zijn dan voor de facelift. Echter blijft het een gok. Als je richting 260pk gaat lijkt mij awd fijner om ’t op de weg te kunnen krijgen. Maar ik ben in beide nooit gereden. V50 staat ook bij mij hoog op ’t lijstje. Alleen de zwakke cilinders maken ’t in mijn ogen een risicovolle auto om meer vermogen uit te halen.
Als Alfa liefhebber adviseer ik de BMW.

De 159 is een verklede Opel.
@karaya: maar wel een fraaie opel, alhoewel dat dan ook voor de saab geldt.
Of een Lexus GS300. Klasse bak met 250 pk.

Gevonden via GasPedaal.nlhttps://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/112930699/iOS?s=25-25-0-0-1-1
130i
Jammer dat de aanvrager dezes Amerikaanse auto’s op voorhand uitsluit. Binnen het budget kun je tegenwoordig een Chrysler 300C scoren. Mercedes E klasse onderstel met de heerlijke 5,7 l Hemi V8 in het vooronder. Méér yolo zul je niet snel vinden.
@RRRobert: het hele imago van dat soort wagens staat hem niet aan. Hierom eigenlijk ook liever geen Audi/BMW of Mercedes. V50 2.5T Staat hoog op de lijst.
@dutchdriftking: Imago… Koop dan gelijk een golfje.
@lekbak: heb ik zelf gedaan, bevalt uitstekend.
@dutchdriftking: dat imago van die 300C zie ik eigenlijk als een guilty pleasure… Maar ik begrijp het wel, zo’n ding is veel, maar niet subtiel en verfijnd.
Als je een auto zoekt voor 10k dan kan die “knaken” wagen niet veel meer zijn dat dit…
330i, most bang for yer buck

Dat interieur vindt ik trouwens niet zo lelijk (maar ik ben biased) kwaliteit is trouwens wel goed, itt F series interieur
@dutchdriftking ..

Waarom was ik altijd in de veronderstelling dat je meer in de VAG VR6 hoek zat ??

En kan je helaas geen advies verschaffen want weet nix van dit soort nieuwerwetse meukiemeuk ..

Ok .. eentje dan .. Lancia Delta ..
@lincoln: het is voor een maatje van me. Ook liefhebber maar voorkeur voor Ford, Volvo en heeft weinig met VAG, BMW of ander Duits spul dat niet uit Keulen komt.
@dutchdriftking:

Komt Mazda MPS het dichts in de buurt .. ding zuipt alleen echt als een tempelier ..

Gewoon weer een focus st terug kopen klinkt als de beste optie ..
@lincoln: klopt, punt is dat die auto altijd uitdaagt tot scheuren. Een V50 met zelfde aandrijflijn geeft gewoon heel veel meer rust.
@dutchdriftking: Uh wat wil je nou? Een snelle auto of comfort cruisen in een Volvo…
Zijn wel 2 verschillende dingen namelijk.
@alcantara: minder hardcore op hoge snelheid in comfort met subtiele sportiviteit cruisen.
BMW
Absoluut voor de Mazda 6 mps gaan, wat een heerlijk anonieme maar toch behoorlijk snelle auto !
Zou voor de mazda gaan of idd lexus. Sub is ook leuk maar moeilijk te vinden. De bmw motoren zijn fantastisch qua loopcultuur en geluid maar vind die achterkant net een primera (wie aapt nou wie na 😁)
Mazda RX-8. Geen sedan, geen coupe, wel een heerlijke rotatiemotor. En vergeet niet dat je dan ook achterwiel aandrijving hebt. Toch wel de heilige graal onder petrol heads.
Misschien ga je iets onder je minimale vermogenswens, maar ze zijn er ook met 203 pk naar ik meen.
Mocht dat niks zijn, vrees ik toch echt dat de A4 de beste keuze is. Uit je keuze om geen Focus ST maar een sedan te kopen, maak ik op dat je iets meer comfort zoekt. Aangezien je nog wel snelheid wilt, denk ik dat het serieus geen verkeerde keuze is.
De 3-serie zou ook kunnen. Laat je de 200 pk grens los en ga je voor de 325, kun je redelijke nette uitzoeken. Maar eigenlijk begint dat feest pas bij 10.000 euro.
@volleyrock: rx8 heb je zo over de 300pk getild. Dus toffe keuze!!
Ik zou voor de Subaru gaan uit dit lijstje.
Ik heb zo’n Volvo S40 T5 zoals genoemd in het artikel. Deze is gechipt en heeft nog enkele andere upgrades die het vermogen opkrikken. Zeer fijne auto, kan ‘m iedereen aanraden :) https://www.autojunk.nl/2018/02/volvo-s40-t5-summum-op-wintervelgen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).