Dit is de 11.100 rpm V12 van de Aston Martin Valkyrie

Auteur: , 47 Reacties

Maak kennis met het hart van de Valkyrie.

In een huidige automotive wereld waar downsizing, milieu en elektrische auto’s de hoofdrol spelen, is het een verademing dat er nog projecten zijn zoals deze. Aston Martin heeft de twaalfcilinder van de Valkyrie officieel gepresenteerd en alle details bekendgemaakt.

Zoals bekend is de natuurlijk ademende V12 ontwikkeld in samenwerking met de technische partner Cosworth. De 6.5 liter motor, met een blokhoek van 65 graden, draait maar liefst 11.100 rpm. Vanwege emissie-regels voor straatauto’s is Aston Martin verplicht om het maximale toerental te begrenzen op 10.500, maar weet dat de motor tot meer in staat is. De V12 levert 1.000 break horsepower, wat neerkomt op 153,8 pk per liter. Bij 7.000 rpm komt het maximale 740 Nm koppel vrij. De Valkyrie staat op een hybride aandrijflijn. Aston Martin komt hier pas in een later stadium in detail op terug.

Dankzij het gebruik van onder meer titanium onderdelen weegt de twaalfcilinder slechts 206 kg. Ter vergelijking: de drieliter V10 F1-motoren van Cosworth wegen 97 kg. Opgeboord naar 6.5 liter zou het gewicht van deze tiencilinders uitkomen op 210 kg. Ook de krukas is compleet nieuw. Volgens Aston Martin weegt de krukas ongeveer 50 procent lichter in vergelijking met de V12 uit de Aston Martin One-77.

De Valkyrie brengt straks het gevoel van de F1-motoren van vroeger naar de straat, in combinatie met hedendaagse technologie. Schiet op Aston Martin! We kunnen niet wachten.



47 reacties

Sorry dat ik het zo ordinair zeg, maar hier krijg ik toch een hard plassertje van.
@chrisvonmeer: en terecht!
@rvdw: Wat ordinair
“de drieliter V10 F1-motoren van Cosworth wegen 97 kg. Opgeboord naar 6.5 liter zou het gewicht van deze tiencilinders uitkomen op 210 kg.”

Uhu, dat is ook echt hoe het werkt :D

Maar damn, Cosworth.. I doff my hat to thee.
@Jochempie: klopt inderdaad niets van, als ze uitboren zou de motor lichter moeten wegen. Dus 97kg * (3/6.5)= 44,76kg. /autobloglogica-off//
@boomhauwer: niet helemaal zo makkelijk, met uiteeboorde cilinders zijn je zuigers uiteraard ook groter. deze blokken zijn dan ook niet uitgeboord, dit waren gewoon hele andere blokken. met uitboren bespaar je in het totaal plaatje eigenlijk geen gewicht.
@Jochempie: hij weegt nu lichter en zal waarschijnlijk ook wel duurder kosten.
Volgens de tekst dan.
@foramen: Als we de foutieve woordkeuze nou niet zo zwaar lieten wegen…
Fijn, net op tijd voor kerst!
hzr via Android app
Mooi is dit! Laat maar komen.
Een gouwe ouwe: this topic is useless without video/sound…
:-(
@w0o0dy: och wat hou ik van deze wagen! Dit noemen we nou porno! Geen turbo’s lekker atmosferisch doe mij er maar een!
@mats106rallye: oh sorry, was niet de bedoeling om hierop te reageren excuus.
OMG! met geluid valt niet tegen zeg maar…. Wow
https://youtu.be/pk8ZrN__nmA
@w0o0dy: Godskolere zeg he! Wat een machine man. Mooie kleding ook van Bruce Wood. Goede smaak wel.
@w0o0dy: bedankt, mijn ochtend is echt een heel stuk beter nu. Wat. Een. Geluid.
@w0o0dy: Niet tegen? et klinkt als een overmaatse schroefmachine. Er zit werkelijk niets in van de rauwe jankende sound van de oude V12’s. Dit is echt een grote teleurstelling. Klinkt eerder als een hybride dan een echte V12. Zo klinken echte V12’s
https://www.youtube.com/watch?v=jVkEt4ZMhcQ
@airc: Kippenvel dat filmpje van jou!
Ik verwacht dat de Valkyrie motor nog wel wat beter klinkt als ze er helemaal mee klaar zijn en er buiten mee gereden kan worden.
@dirkv: verschil is dat als je t filmpje heb gekeken dat blok van de Valkyrie getest is op 100.000km betrouwbaarheid en die oude F1 blokken max 4-500km meegingen en dus 4 – 8000rpm meer draaiden (beetje verschillend in jaartallen)… Je moet er namelijk ook, zoals in t filmpje gezegd wordt je boodschappen (hahahahaha) mee kunnen doen, net als je uit kunnen leven op een lange rit naar Monaco of op t circuit een dag je kunnen uitleven..
@tvr1974: hier had @airc moeten staan…. lol
@airc: wat klets je nou man… Echte v12? Dit is een motor voor een auto met kenteken. Dus toegelaten op de openbare weg… Ja natuurlijk klinkt die niet als een 12 jaar oud F1 motorblok dat 16.000 toeren aan kon…
Er is geen meer high tech blok met 12 cilinders voor straatauto’s, nergens.. 153 pk per liter is behoorlijk veel voor een v12.
@w0o0dy: Er zijn meer dan voldoende voorbeelden te vinden van V12’s die ook voor de weg zijn en talloze malen beter klinken dan deze stofzuiger.
@airc: maar geen voorbeelden van een atmosferische v12 met 154 pk/liter
@w0o0dy: Ik hoopte op een dyno filmpje toen ik klikte. Toen werd ik teleurgesteld. Nu ben ik weer blij. Wat een rollercoaster van emotie op de woensdagochtend.
@w0o0dy: mooi stuk techniek wat ze laten zien.
@w0o0dy: dank.

Mooi kanaal is dat, ook al fantastisch filmpje van de chiron oa
@w0o0dy: nah zit totaal geen emotie in dit geluid klinkt eerder als een kettingzaag!
Kan je die ook ergens los bestellen? Als motor swap voor mn multipla ofzo…
En hoe klinkt en ziet het eruit als die peut omzet in heerlijke plofjes en de titanium uitlaat vuurrood laat oplopen ???
Die uitlaatspruitstukken vind ik nog het mooiste. Pure kunst!
Geen video van dit blazende monster op volle kracht? Jammer.
@rubenpriest iets weegt minder of is lichter. OT: wat een ontzettend gaaf blok en knap dat ze ‘m zo licht weten te houden.
Gaat er iemand mee als Max hem ophaalt?
Weegt minder
@mrrallycross: juist. “Weegt minder” of “is lichter”
Ik weet niet of het een woordgrap is die ik niet snap maar “break horsepower” moet eigenlijk “brake horsepower” zijn.
Een parel van een motor! Wel een tikkeltje ouderwets.
Waar (bijna) alle fabrikanten inzetten op technieken om de emissie van de motoren omlaag te krijgen legt AM gewoon een turboloos, groot en hoogtoerig monster in hun nieuwe supercar.
Voor wat extra koppel knallen ze er nog wel even een elektrische ondersteuning bij, dat dan weer wel.
Desniettemin kan ik niet wachten op het resultaat, laat maar heel snel komen!
@dirkv: als je t filmpje heb gekeken zegt hij dat ze 4 driecilinder blokken aan elkaar gebouwd hebben om zo aan de emissie eisen te kunnen voldoen.. niks ouderwets dus.. ook niet in t blok of hoe ze de lucht uit de kelken gebruiken om maximaal te vullen.. daardoor de speciale vorm..
Ik zou t filmpje even kijken 😉
@tvr1974: Ze kunnen wel 4 driecilinder blokken aan elkaar plakken en dan op een 6.5 liter motor uitkomen die 154 pk per liter heeft maar echt modern is dat niet.
Een f1 motor is veel moderner en gaat mee met de tijdsgeest ie zegt dat downsizing beter is.
Mercedes volgt dat en komt met de AMG one die een 1.6 blokje heeft en daar zo’n 620 pk uit perst, dat is bijna 400 pk per liter.
Welke van de twee de beste emissie heeft weet ik niet maar zuinig zullen ze geen van tweeën zijn.
@dirkv: omdat Mercedes dat blok in een straatauto legt gaat Mercedes met zijn tijd mee.. duhhhh.
Daarom moet ook na 50k km’s volledig herbouwd worden en zie je dat blok ook in gewone Mercedessen.. not!!
Weet niet wat je nu wil zeggen maar er klopt werkelijk niks van wat je zegt..
Filmpje al gekeken? Of begrijp je geen Engels? Want dat zou namelijk die opmerkingen van je verklaren.
Letterlijk vrijwel alles is nog nooit vertoond aan dat blok als je naar t filmpje kijkt en luistert naar wat er gezegd wordt en volgens jou is t oude meuk en is alleen Mercedes geweldig… suc6 verder
https://youtu.be/pk8ZrN__nmA

Carfection, Thank me later
Dit is toch zo veel mooier dan al die moderne, nietszeggende en karakterloze elektrische rommel?
@skinnybmw: Het argument mooier weegt niet zwaar genoeg in de strijd om een gezond klimaat..
@Jochempie: Helemaal met je eens maar eigenlijk zeg ik dat ook helemaal niet al denk ik dat die enkele Valkyrie niet heel veel gaat uitmaken voor het verslechteren van ons klimaat, denk je wel? Het is ook meer mijn eigen mening die ik hier neer zet, zoals wel vaker. Prima dat de saaie huis tuin en keuken autootjes lekker schoon en elektrisch worden maar laat dit soort zelfzame beesten lekker lawaaimaken zodat straks niet alles op elkaar lijkt.
@skinnybmw: Nee je hebt gelijk, die ene auto gaat niet zoveel uitmaken. Maar we zijn uiteindelijk met zeven miljard mensen die mogelijk zeggen “ja dat ene dat ik doe, maakt toch niet uit?”, en da’s het probleem.. De oplossing zit ‘m er denk ik dan ook in om onze individuele uitstoot terug te dringen..
@Jochempie: Maar we rijden niet allemaal een Valkyrie😉 Dat is mijn punt. Dus je begrijpt me nu een beetje verkeerd…90% van de autorijders maakt het geen ene moer uit of ze diesel of elektrisch rijden, als het maar het goedkoopst is. Dat is de enige manier die werkt. Er zijn natuurlijk mensen die bereid zijn meer te betalen om schoner te rijden maar dat is jammer genoeg maar een handje vol…net als dat handje vol petrolheads die elektrisch rijden verafschuwen.
Ermahgerd… Ff naar de wc

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).