Dit is de allerzwaarste tank OOIT gebouwd

Auteur: , 63 Reacties

Bereid je voor op een lijst cijfers waar je duizelig van wordt.

Dit is de allerzwaarste tank OOIT gebouwd

Niemand minder dan Ferdinand Porsche was ten tijde van WO II een belangrijke schakel in de plannen van Adolf Hitler. Porsche kreeg op een goede/kwade dag dan ook de opdracht om een tank van mythische proporties te ontwerpen. Niet veel later werd een eerste ontwerp goedgekeurd door Hitler zelf. Toen ging het nog om een exemplaar van 100 ton, maar dat was voordat Adolf zijn persoonlijke wensenlijstje erdoorheen drukte.

Het 150mm-kanon moest namelijk worden vervangen door een 128mm-kanon, tegelijkertijd werd het 20mm-kanon eruit gebonjourd ten faveure van een 75mm-kanon. De uiteindelijke versie luisterde naar de naam Panzerkampfwagen VIII Maus en woog een niet mis te verstane 188 ton door de ietwat overdadige hoeveelheid bepantsering. Na de bouw van anderhalf prototype werd de ontwikkeling gestaakt. Al dat gewicht bleek toch iets teveel van het goede en de Maus haalde de voorgeschreven topsnelheid van 20 km/u bij lange na niet.

Dit is de allerzwaarste tank OOIT gebouwd

Er waren in die tijd namelijk geen motoren beschikbaar die zoveel gewicht enigszins vlotjes over het slagveld konden laten denderen en die tegelijkertijd compact genoeg waren om in de tank te zetten. De topsnelheid bedroeg dan ook een schamele 13 km/u. De power werd geleverd door een 12 cilinder met 1.750 pk en dankzij de tankinhoud van 2.700 liter reed het ding maximaal 160 kilometer over gladde wegen. Inderdaad, da’s een verbruik van 1 op 0,0592!

Nog even over die bepantsering. Aan de voorzijde zat maar liefst 200 mm dik staal, op de zijkanten was dit 185 mm en op de bips 160 mm. De Maus was in totaal 10,09 meter lang, 3,67 meter breed en 3,63 meter hoog. Helaas voor de Duitsers en gelukkig voor ons was het project geen lang leven beschoren. Toen de Sovjet-Unie in het oosten aan de deur klopte werden de prototypes (eentje voltooid en eentje zonder geschutskoepel) met grote haast weggereden. Grote haast gaat niet echt samen met een topsnelheid van 13 km/u en dus staat het enige overgebleven exemplaar nu in een Russisch museum. Desalniettemin een indrukwekkend apparaat, die Maus.

Een lijstje met nóg zwaardere voertuigen op wielen vind je HIER.



63 reacties

Verbruik is nog niet zo erg als de Leopard 2a6, zo’n ding loopt 3:1 -4:1 in het terrein.
@rufctr01: deze reed bijna 20:1, royaal meer dus
@rufctr01: Dit gevaarte loopt dus plusminus 16:1. Wel een degelijk verschilletje.
@rufctr01: Maak daar maar 5:1 van, en dan praten we nog nieteens over de AEBV Kodiak, die verbuikt bij dozeren nog veel meer.
@rufctr01: een leopard gaat dan ook 70 km/h, 450 km ver, op veel verschillende soorten terrein. niet echt goed te vergelijken.
Mooi om te zien hoe de technologie dit ‘zwaar’ heeft ingehaald.
http://i64.tinypic.com/1087muq.png
@diablogt: je bent me net voor! Moest ook zeer hard lachen toen ik het zag:-)
@rufctr01 dan verbruikt deze dus meer…

4:1 komt neer op 1:0,25 en deze verbruikt afgerond 1:0,06.
0,0592 = 59,2 meter, dus bijna 17 op 1.
Ik vind 50mm al aardig dik staal ik vraag me echt af hoe ze zoiets 70 jaar geleden dit in elkaar hebben gezet
@rob5nismo: ken je de bunkers en superkanonnen niet van de Duitsers ? Kijk eens NG en verbaas je.
@rolov: ik ken wel.de v1 en v2 raketten maar ik heb nog niks gezien over de superkanonnen
@rob5nismo: hou het in de gaten. In de atlantic wall zit een super kanon zo groot als een Boeing . Staat er nog steeds omdat het te groot is om te demonteren. Ergens in Zweden vlg mij.
@rolov: das een stevig kanon dan
Is dat ding weleens afgevuurd?
Want dan heeft Zweden wel ff bewogen denk ik
@rob5nismo:2 of 3 keer vlg mij. En Noorwegen idd .
@rolov: nee. Noorwegen. Zweden was neutraal. Kanon was overigens afkomstig van een slagschip.
@rolov: of Discovery
@dailydriver: daarop is alleen maar pawn ice truckers ultimate survival te zien. Discovery is niet meer wat het was.
@mrb: nee idd dicovery hoef ja als je als je iets wil leren niet meer naar te kijken. Alleen nog maar van die neppe real life serie. Tegen woordig kan je beter national geo kijken.
@rolov: Wat dacht je van Flaktorens, toren met luchtafweergeschut?! Die sieren nog steeds de Berlijnse Skyline. Zelfs de Rode Leger kon de torens niet innemen of uitschakelen. Ze moesten wachten tot capitulatie.
@laraki: Eentje beklommen afgelopen zomer. Dat zijn echt bunkers van jewelste met uitzicht over alles… Zeer indrukwekkend
@rob5nismo: ik had vroeger een oude buurman die dwangarbeid heeft verricht voor de moffen; hij moest tank koepels voor de Tiger tanks lassen; bij een chronisch gebrek aan bijv acetyleen en zuurstof, werden de delen die gebogen moesten worden voorzien van lasrupsen, waarna er natte lappen op werden gegooid, stukje bij beetje trok zo’n plaat van >100mm krom tot ze de juiste vorm kregen. Deden ze dagen over om zover te komen.
@406_v6: das idd heel old school metaal bewerken ik leer hier nog van alles op autoblog
@rob5nismo: google eens op gustav gun.
@gitaarknul: jezus wat een ding
Maus is Muis(je) in het Nederlands. Wie zegt dat Duitsers geen humor kennen?
@spidermann: Er is ook een prototype of gedowngrade versie (weet niet meer zeker) van deze heavy tank, namelijk Maüschen, en dat is dus het muisje van de twee
@monte: The Mäuschen (Little Mouse) was a modification and upgrade of VK 100.01 Project that were modified in December 1942, and finally to Maus (Mouse) in February 1943.


(WoT wiki ftw)
@dunhozzie: In WoT zijn beide nu te spelen
Leuk artikel! Ik zag hem twee jaar geleden in het echt tijdens een trip naar Moskou, maar wist de feitjes niet eens…
Vlg mij heeft hij nog eens gewerkt achterop een trein maar dat werd hem ook niet. Een van de vele probeersels van de Duitsers .
@rolov: Ze hadden een hele treintank, staat ook in dat museum.
@sunder94: ja idd was ook docu over op ng. Ding was zo groot en onpraktisch dat die eigenlijk nooit is gebruikt. Kon geen echt bochten maken dus als hij ergens hij moest worden gereden werd er een nieuw deel spoor aangelegd.
Hebben ze hier geen hybride van proberen te maken? Ik dacht altijd dat dit het eerste hybride voertuig was. Teminste een poging tot.
@clarkson: klopt dit was een hybride. De motor was een generator en werd dus door een elektromotor aangedreven. En deze tank kon ook onder water rijden. Door een kabel aan een andere Maus te monteren voor de stroom.
@arjontje: oke jij was mij voor, fijn als berichten meteen geladen worden.
@clarkson: klopt helemaal. Het idee achter dat systeem is als er 1 maus een rivier door moest, moest deze over de bodem rijden omdat die natuurlijk veel te zwaar was voor een boot. De maus die door de rivier moest reed op elektriciteit en werd met een kabel aan een andere maus, die aan wal stond, gekoppeld voor de stroom toevoer.
De maus is een rechtstreeks product van de grootsheids waanzin van Hitler en de maus was niet de enige.
@jasvl: Wat een tankkenners (hé woord bestaat gewoon!) hier zeg. Best interessant de geschiedenis van die apparaten.
@clarkson: Dit was niet de eerste. De Ferdinand (later bekend als de Elefant) was de eerste met een petro-electrische installatie.
@clarkson: HYDRA heeft het stokje over genomen
@clarkson: sterker nog, ferdinant porsche leverde ook zijn ontwerp voor de Tiger 1. die had een elektrische aandrijving gevoed door een dieselmotor, de eerst hybride met range extender zegmaar, alleen dat apperaat had zoveel technische problemen dat ze voor het conventionele ontwerp van Henschel gekozen hebben.
De Landkreuzer P. 1000 Ratte zou zwaarder zijn geweest met zijn 1000 ton. (als ie daadwerkelijk gebouwd zou zijn)
Dit ding was te zwaar voor sommige wegen en de meeste bruggen. Daarom was hij heeft erg beperkt en vanwege de lage snelheid een makkelijk doelwit.
188 ton? Dat parkeer je ook niet zomaar op een willekeurige museumvloer.
@bara: Het is dan ook geen willekeurig museum, maar het grootste tank museum ter wereld!
Camo wrappie eraf en je hebt het prototype van de G-klasse ..
Totaal geflopt, maar technisch voor die tijd geweldig!
Was idd een hybride en omdat de technologie toen niet op punt stond is het niets geworden, stel je maaar eens voor als toen de elektromotoren wel betrouwbaar en sterk genoeg waren om dit gevaarte voorruit te branden !

Treinkanon vande Duitsers heet trouwens ‘Schwerer Gustav’, Check youtube maar eens: https://www.youtube.com/results?search_query=schwerer+gustav
@Davion: jammer alleen dat de armour technieken heel erg achter liepen ten opzichte van de Russen. De Russen hadden bedacht dat het schuin plaatsen van de pantserring meer bescherming gaf met minder gewicht.
@mrb: eigenlijk was dit geen Russisch idee, ze zijn wel diegene die het het slimste pre WW-2 gedaan hebben.
Ik heb totaal geen sympathieën voor Nazi’s. Maar hun techniek was echt ongekend. Daar kon de hele test van de wereld een puntje aan zuigen.
@Original_Arnoud: Duitse wapentuig was te ingewikkeld. Hierdoor kon massaproductie moeilijk opgang komen. Maar indrukwekkend was het wel.
Ach ja, in World of Tanks is de Maus een ‘steel wall’
Rin raus, rin raus, fertig du kleine maus…
Dit is een pertinente leugen, mijn schoonmoeder rijdt af en toe mee in de hondenbak en dan haal ik de 100 in 34 seconden met Mn 5 serie. En na weging bij t veterinair ziekenhuis in Utrecht bleek ze 250 ton te wegen.
En ik maar denken dat oude Volvo’s 960 zwaar waren ?
Zwakte van Duitse tanks is niet omvang. Maar aandrijving. Duitse tanks gebruikten benzine. Licht ontvlambaar bij een inslag. Russische tanks gebruikten diesel. Langere actieradius en niet snel branfbaar.
Deze was inderdaad besproken op National Geografic. Ze hebben toen gebouwen en bunkers gemaakt,zelfs produktie faciliteit voor onderzeeërs die met de kennis van nu zelfs niet af te breken zijn. 6m dikke muren,etc
Mooi dat hij nu in een Russisch museum staat
@MauritsH. Hilter wou juist 150mm ipv 128 mm. Staat op Wikipedia pagina. Als historicus kan ik beamen dat Wikipedia op geschiedenis gebied redelijk accuraat is.
Leuk dat jullie kunnen rekenen. Ging toch om het gewicht?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).