Met 4.0 V8 Diesel.
We wisten dat ie zou komen, helaas zonder V12 (zoals bij de vorige Q7). Ditmaal krijgt de Q7 een V8 TDI aan boord, met 435 pk en 900 Nm noemt Audi dit de meest krachtige (diesel) SUV op de markt. De SQ7 TDI gaat in 4,8 seconden naar de 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
We reden ooit de Q7 V12 TDI, die had maar liefst 500 pk en 1000 Nm. Die tijden zijn voorbij, nu wordt trots gemeld dat deze SUV een gemiddeld verbruik van 7,4 liter per 100 kilometer kan halen…
De 4.0 V8 TDI is opnieuw ontwikkeld (officieel 3,956 cc) en de twee sequentieel geschakelde uitlaatgasturbo’s worden voor het eerst ondersteund door een elektrisch aangedreven compressor (EPC). Daarmee zorgt Audi voor een absolute wereldprimeur. Deze elektrisch aangedreven compressor doet zijn werk met name in het lage toerengebied, waarmee de SQ7 TDI vanuit stilstand direct power heeft, zonder last te hebben van het zogenaamde ‘turbogat’. De compressor maakt gebruik van een compacte elektromotor waarmee hij de motor in minder dan 250 milliseconden van vermogen voorziet. Daarbij spoelt de turbine op tot 70.000 toeren per minuut. De vernieuwde 4.0 TDI heeft oa daardoor het verbruik van een zescilinder. Zeker bij het wegtrekken rijdt dit erg leuk, aldus Wc-eend Audi. Ook is het mogelijk om op lagere snelheden met slechts één actieve turbo te rijden, wat weer positief is voor het verbruik.
Het is echter niet alleen verbruik wat de klok slaat, ook aan de sportiviteit is gedacht. Zaken als Body roll stabilization en een Quattro sportdifferentieel moeten er voor zorgen dat de Audi uiterst strak door de bochten gaat. Voor een tank dan. De prijs voor dit alles? €89,900 in Duitsland. Dat lijkt een mooie prijs, maar we weten helaas wat die prijzen bij ons doen… Inderdaad, die liggen een stuk hoger. In Nederland is de Audi SQ7 TDI vanaf dit voorjaar te bestellen. Prijzen worden tzt bekendgemaakt.
UPDATE: de SQ7 vs een straaljager? Dat kan, check het filmpje op autojunk.nl.
Tjonge, je zal er maar mee naar de wintersport moeten….. Toch heb ik persoonlijk liever de V12.
@dutchdriftking:
ga je er beter van skieen dan?
@super: je heb in ieder geval geen skilift nodig om bovenaan de piste te komen.
@dutchdriftking:
ja, en als je naar beneden skiet staat je q7 boven.
Krachtigste SUV op de markt? G65 AMG, nu zelfs met 630 pk en 1000nm… Just saying
@vandijkbv: is geen SUV
@vandijkbv: Ik weet eigenlijk niet of je een G-klasse als SUV (Sports Utility Vehicle) mag bestempelen. Deze klasse is namelijk ontstaan toen de G-klasse al lang bestond en heeft meer doel op auto’s die niet als prioriteit “werkpaard” hebben.
@vandijkbv: Ik denk dat ze dat zien al ls terreinwagen en geen SUV.
@audi18:
denk je echt dat een auto met het interieur van een limousine en het verbruik van een olietanker bedoeld is voor het “terrein”?
@vandijkbv: Naar mijn weten is het krachtigste SUV een broertje van deze Q7, namelijk de Bentayga met 608 pk en ook 900 Nm.
@vandijkbv: Er staat toch diesel SUV?
@vandijkbv: Lees de tekst. Krachtigste diesel SUV op de markt… Just saying.
@vandijkbv: krachtigste DIESEL suv. G65 is een benzine!
@jurdespotter: Buiten dat is de g65 een terreinwagen ;)
@vandijkbv: excuus, mn ogen zaten nog op half 7? eerder naar bed moeten gaan
@vandijkbv: En ik ook.
@vandijkbv: Je hebt wel gelijk, de tekst is zojuist bewerkt en het woord diesel is toegevoegd
@abarno: klopt!
@vandijkbv: lezen!!! Er staat: krachtigste DIESEL suv.
@ivofga: LEZEN!!! De reactie boven je zegt dat de tekst aangepast is NA dat ik mijn reactie geplaatst had.
@vandijkbv: Wel grappig dat de SQ7 hetzelfde kost in de heilstaat als de G350d, er zullen wel weer haters zijn maar doe mij de Geländewagen! Een must-have voor iedere man!
@henkhupelschoten: AMEN!!!!
@henkhupelschoten: de reguliere G is geen must have voor iedere man. De professional wel, die kan je tenminste nog met de tuinslang uitspoelen van binnen.
@lekbak: Alleen kost die volgensmij 150.000 basisprijs..
@henkhupelschoten: in Duitsland kost die iets meer dan 56k kale prijs (prijs van 2012). In Nederland dus ook uiteraard, maar de co2 tax gooit roet in het eten. Als bedrijfswagen niet, dus het is aan te raden het ding op de zaak te kopen als je die hebt.
Dan heb je wel een 300d met een magere maar betrouwbare 183pk. Enige opties wat betreft offroad goodies en andere stoere in Nederland absoluut noodzakelijke meuk en je bent voor 80k klaar.
@vandijkbv: mooiste is nog alle likes …
Dat zijn echt dikke specs. Gooi er nog een ander chipje in en je hebt echt een dieselkanon. Jammer dat het alleen verpakt is in een Qzeuven-jas zoals @casperh zou zeggen.
@berlinetta: Haha scherp inderdaad merkte het ook op ja +1
@berlinetta: nog wel… Maar reken maar op de A12 met dezelfde motor en wellicht zelfs de A6 en of A7, misschien zelfs de A5.
@w0o0dy: De A12? Wordt dat een vliegdekschip?
@berlinetta: autocorrect… ?
(maar je weet nu wel wat ik regelmatig tik….)
@berlinetta: A8 dus
@w0o0dy: Haha ik begreep het wel hoor ;) De A8 zal dit blok inderdaad ook wel krijgen. M.i. ook het lekkerste blok voor die auto. De A6/7 waag ik te betwijfelen. Zou wel cool zijn.
@berlinetta: ik denk het niet, er heeft nooit een V8 diesel in een A6 gelegen, waarschijnlijk omdat de neus dan wel erg zwaar wordt. Net als de 1-serie, die kun je ook niet krijgen met een zes in lijn diesel.
@knipperlichtje: Laten we Audi’s vooral niet met een nog zwaardere neus opzadelen inderdaad.
@berlinetta: Deze variant komt er denk ik ook nog wel in Bentayga-jas. Velen vinden die jas afzichtelijk en dat was ook mijn eerste indruk, maar inmiddels vind ik het stiekem wel wat hebben zo’n opulente opper-SUV.
@jaapiyo: Ja ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden. Hij is best mooi en biedt echt alle luxe en power die je maar kunt wensen. Ik zou echter “genoegen” nemen met een Range Rover V8 TDI. Heeft meer klasse vind ik.
Sowieso is dit niet de meest krachtige SUV op de markt, rare bedoeling van Audi. Ik heb hem nu al erg vaak zien rijden en ik kan hem maar niet mooi vinden. De vorige was echt mooier, absoluut! Voor mij is er maar 1 SUV en dat is de XC90. Elke keer als ik hem zie rijden blijf ik omkijken.
@viezefreddyw: Oke, grapje. Krachtigste diesel op de markt… Even te snel gelezen.
@viezefreddyw: jaguar f pace is ook een prachtig ding!
@jurdespotter: Klopt ja, vond ik ook erg mooi. En ik denk dat ik bijna de enige ben maar ik vond de Maserati Levante een aangename verrassing. Absoluut geen lelijke auto.
@viezefreddyw: ik hoop dat dit een grap is
@dutchcorvette: Wat?
Heb de nieuwe Q7 diverse keren op wintersport gezien, maar hij blijft toch wennen. De oude generatie is lekker lomp en groot, de huidige generatie lijkt zo bekrompen (en ik ben ook niet echt fan van die hoekige belijning).
Jammer overigens dat de V12 niet terug keert, wat vond (en vind ik nog steeds) de Q7 V12 TDI een geweldige auto!
Volgens Top Gear heeft ie 3 turbo’s. Is Bi-turbo wel juist?
Wel dikke bak hoor, toch zie je nog wel weinig in Nederland itt de XC90
@rrk147: klopt, de eerste met de elektrische turbo
Geef vooral niet te veel gas want dan heeft de persoon achter je de klinkers op de vooruit liggen XD
In de basis heeft z’n snuitje iets vreemds, maar met donkere koplampen en grille wordt het al een stuk beter.
Hiermee zou ik wel eens naar Oostenrijk willen rijden!
een anabolenkuurtje bij ABT en je hebt inderdaad een kanon van formaat.
Trekken die motoren van Mercedes geen 1000 nm? 63/65 amg?
@janmetdelangeachternaam: oh diesel zie het al
Een grote illusie op wielen…
Soccermom mobile 2.0
Niet echt mijn auto zo’n Q7, Maar moet wel zeggen dat Audi goed doet om de V8 diesel er in te houden in tegenstelling tot Mercedes die na de 420cdi (OM629) nog steeds geen dikke diesel weer heeft.
De nieuwe OM656 laat ook nog steeds op zich wachten tot de gefacelifte S?
Persoonlijke vind ik het jammer dat een echt diesel merk als MB laatste jaren V8 diesel heeft, vooral in de G,ML,GL.
Nu was de 400cdi niet de meest betrouwbare vooral niet in de G vanwege te weinig koeling.
De 420cdi in onze ML heeft na 2 ton weinig problemen afgezien van regelmatig defecte gloeispiralen verder heen gekke problemen.
@Dickie: de laatste jaren geen V8 diesel heeft
@Dickie: Sowieso was de 400cdi geen topblok. Ook in ML geen toonbeeld van betrouwbaarheid. De 420cdi is wat dat betreft een stuk beter. Wel een beuker van een motor. Met een 400cdi de Mille Miglia achterna gereden en dat was echt geen straf!
€ 89,900 is niet duur! Dan haal ik hem direct nog op.
@jesse3120: Moet je wel in Duitsland gaan wonen..
Waar ik elke dag parkeer, staat een nieuwe Q7 3.0 in brons (of bruin). Ik vind m elke dag mooier worden.
Deze 4.0 diesel in vergelijking met de 3.0 diesel, ik vraag me af of het de meerprijs waard is.
Voordeel van de SQ5: het is niet de slechtst klinkende 3.0 diesel, wieweet dat ze bij Audi de SQ7 zowaar nog wel aardig kunnen laten klinken!
@gregorius:
Tot dat je weet dat er bij de uitlaat van de SQ5 een speaker zit waaruit nep V8 geluid komt.
@jrmpower24: de meeste muziek die je door de speakers hoort, is ‘nep’ en ‘veranderd’ en ‘verbeterd’. Het is niet anders; alles is beter als het geluid van de oude nagellende 2.5 TDI van Audi!
Klinkt zo gek nog niet. Hoewel ik grote dieselmotoren in grote auto’s een goed idee vind ben ik nooit weg geweest van V12 TDI. Ja hij was cool en absurd snel, maar hij was onbetaalbaar en bovendien ook niet echt zuinig.
Deze word een stuk betaalbaarder zijn en ook nog een range hebben die verder is dan het volgende tankstation. En dat terwijl hij ook snel zal zijn, klinkt mij goed.
Ja hij maar er zeker wel wezen, nu kijken wat de tuners er van gaan bakken.
Whahaha ..
SQ7 .. Met de s van .. Sssssport ..
Een diesel zeecontainer .. Altijd lachen met Audi ..
@lincoln: wel een Sssnélle diesel zeecontainer ;)
De Touareg was al gekrompen en ziet er voortaan uit als een zielige Tiguan uit en de Q7 is nu ook. Al zal het best lekker rijden zeker met V8 diesel het stoere is er vanaf. Zo jammer…
Help me even, is dit nieuwe auto of de zoveelste hoge versie van een golf?
Aangezien dit een nieuw blok is, zullen ze wel erop gehamerd hebben dat deze de emissietesten doorstaat lijkt me? Als hier ook weer sjoemelsoftware in zit, dan hebben ze echt een plank voor hun hoofd bij VAG.
ik stond vanmorgen naast een 3.0TDI s-line, eigenlijk stiekum toch wel een mooie tank. Lijkt me een heerlijke reisauto!
Roetfiler eraf, EGR afdoppen chippen en je rijdt de oude V12 broeder er met gemak uit denk ik.
Wat een tank zeg, goeiedag.
Een V8 diesel. Lekkere middelvinger me dunkt :)