• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7

Auteur: autoblogger, gepost 3 maart 2016 om 11:19 – 71 Reacties

Afbeelding Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7Afbeelding Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7Afbeelding Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7Afbeelding Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7Afbeelding Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7Afbeelding Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7Afbeelding Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7Afbeelding Dit is de Audi SQ7 TDI, het eerste S-model van de Q7

Audi SQ7
Met 4.0 V8 Diesel.

We wisten dat ie zou komen, helaas zonder V12 (zoals bij de vorige Q7). Ditmaal krijgt de Q7 een V8 TDI aan boord, met 435 pk en 900 Nm noemt Audi dit de meest krachtige (diesel) SUV op de markt. De SQ7 TDI gaat in 4,8 seconden naar de 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

We reden ooit de Q7 V12 TDI, die had maar liefst 500 pk en 1000 Nm. Die tijden zijn voorbij, nu wordt trots gemeld dat deze SUV een gemiddeld verbruik van 7,4 liter per 100 kilometer kan halen…

Audi SQ7

De 4.0 V8 TDI is opnieuw ontwikkeld (officieel 3,956 cc) en de twee sequentieel geschakelde uitlaatgasturbo’s worden voor het eerst ondersteund door een elektrisch aangedreven compressor (EPC). Daarmee zorgt Audi voor een absolute wereldprimeur. Deze elektrisch aangedreven compressor doet zijn werk met name in het lage toerengebied, waarmee de SQ7 TDI vanuit stilstand direct power heeft, zonder last te hebben van het zogenaamde ‘turbogat’. De compressor maakt gebruik van een compacte elektromotor waarmee hij de motor in minder dan 250 milliseconden van vermogen voorziet. Daarbij spoelt de turbine op tot 70.000 toeren per minuut. De vernieuwde 4.0 TDI heeft oa daardoor het verbruik van een zescilinder. Zeker bij het wegtrekken rijdt dit erg leuk, aldus Wc-eend Audi. Ook is het mogelijk om op lagere snelheden met slechts één actieve turbo te rijden, wat weer positief is voor het verbruik.

Het is echter niet alleen verbruik wat de klok slaat, ook aan de sportiviteit is gedacht. Zaken als Body roll stabilization en een Quattro sportdifferentieel moeten er voor zorgen dat de Audi uiterst strak door de bochten gaat. Voor een tank dan. De prijs voor dit alles? €89,900 in Duitsland. Dat lijkt een mooie prijs, maar we weten helaas wat die prijzen bij ons doen… Inderdaad, die liggen een stuk hoger. In Nederland is de Audi SQ7 TDI vanaf dit voorjaar te bestellen. Prijzen worden tzt bekendgemaakt.

UPDATE: de SQ7 vs een straaljager? Dat kan, check het filmpje op autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Audi SQ7 ABT met de juiste motor nu ook het juiste uiterlijk?
  • Audi dealerschap onder water
  • Audi A7L: nieuw en uniek model

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Q7, sq7, SUV

Vorig bericht: « Kahn Vengeance: de DB9 voor mensen zonder smaak
Volgend bericht: Vergelijking: Bugatti Chiron vs Koenigsegg Regera »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    3 maart 2016 om 11:23

    Tjonge, je zal er maar mee naar de wintersport moeten….. Toch heb ik persoonlijk liever de V12.

    Login om te reageren
    • super zegt

      3 maart 2016 om 13:40

      @dutchdriftking:
      ga je er beter van skieen dan?

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        3 maart 2016 om 14:02

        @super: je heb in ieder geval geen skilift nodig om bovenaan de piste te komen.

        Login om te reageren
        • super zegt

          3 maart 2016 om 15:24

          @dutchdriftking:
          ja, en als je naar beneden skiet staat je q7 boven.

          Login om te reageren
  2. vandijkbv zegt

    3 maart 2016 om 11:25

    Krachtigste SUV op de markt? G65 AMG, nu zelfs met 630 pk en 1000nm… Just saying

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 maart 2016 om 11:26

      @vandijkbv: is geen SUV

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      3 maart 2016 om 11:29

      @vandijkbv: Ik weet eigenlijk niet of je een G-klasse als SUV (Sports Utility Vehicle) mag bestempelen. Deze klasse is namelijk ontstaan toen de G-klasse al lang bestond en heeft meer doel op auto’s die niet als prioriteit “werkpaard” hebben.

      Login om te reageren
    • audi18 zegt

      3 maart 2016 om 11:31

      @vandijkbv: Ik denk dat ze dat zien al ls terreinwagen en geen SUV.

      Login om te reageren
      • super zegt

        3 maart 2016 om 15:26

        @audi18:
        denk je echt dat een auto met het interieur van een limousine en het verbruik van een olietanker bedoeld is voor het “terrein”?

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 maart 2016 om 11:32

      @vandijkbv: Naar mijn weten is het krachtigste SUV een broertje van deze Q7, namelijk de Bentayga met 608 pk en ook 900 Nm.

      Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      3 maart 2016 om 11:38

      @vandijkbv: Er staat toch diesel SUV?

      Login om te reageren
    • jaccovdzaag zegt

      3 maart 2016 om 11:41

      @vandijkbv: Lees de tekst. Krachtigste diesel SUV op de markt… Just saying.

      Login om te reageren
    • jurdespotter zegt

      3 maart 2016 om 11:44

      @vandijkbv: krachtigste DIESEL suv. G65 is een benzine!

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        3 maart 2016 om 11:47

        @jurdespotter: Buiten dat is de g65 een terreinwagen ;)

        Login om te reageren
    • vandijkbv zegt

      3 maart 2016 om 11:48

      @vandijkbv: excuus, mn ogen zaten nog op half 7? eerder naar bed moeten gaan

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 maart 2016 om 11:51

        @vandijkbv: En ik ook.

        Login om te reageren
      • abarno zegt

        3 maart 2016 om 12:27

        @vandijkbv: Je hebt wel gelijk, de tekst is zojuist bewerkt en het woord diesel is toegevoegd

        Login om te reageren
        • autoblogger zegt

          3 maart 2016 om 12:47

          @abarno: klopt!

          Login om te reageren
    • ivofga zegt

      3 maart 2016 om 12:37

      @vandijkbv: lezen!!! Er staat: krachtigste DIESEL suv.

      Login om te reageren
      • vandijkbv zegt

        3 maart 2016 om 12:44

        @ivofga: LEZEN!!! De reactie boven je zegt dat de tekst aangepast is NA dat ik mijn reactie geplaatst had.

        Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      3 maart 2016 om 12:39

      @vandijkbv: Wel grappig dat de SQ7 hetzelfde kost in de heilstaat als de G350d, er zullen wel weer haters zijn maar doe mij de Geländewagen! Een must-have voor iedere man!

      Login om te reageren
      • vandijkbv zegt

        3 maart 2016 om 12:45

        @henkhupelschoten: AMEN!!!!

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        3 maart 2016 om 13:10

        @henkhupelschoten: de reguliere G is geen must have voor iedere man. De professional wel, die kan je tenminste nog met de tuinslang uitspoelen van binnen.

        Login om te reageren
        • henkhupelschoten zegt

          3 maart 2016 om 13:47

          @lekbak: Alleen kost die volgensmij 150.000 basisprijs..

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            3 maart 2016 om 15:41

            @henkhupelschoten: in Duitsland kost die iets meer dan 56k kale prijs (prijs van 2012). In Nederland dus ook uiteraard, maar de co2 tax gooit roet in het eten. Als bedrijfswagen niet, dus het is aan te raden het ding op de zaak te kopen als je die hebt.

            Dan heb je wel een 300d met een magere maar betrouwbare 183pk. Enige opties wat betreft offroad goodies en andere stoere in Nederland absoluut noodzakelijke meuk en je bent voor 80k klaar.

            Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 maart 2016 om 12:42

      @vandijkbv: mooiste is nog alle likes …

      Login om te reageren
  3. berlinetta zegt

    3 maart 2016 om 11:30

    Dat zijn echt dikke specs. Gooi er nog een ander chipje in en je hebt echt een dieselkanon. Jammer dat het alleen verpakt is in een Qzeuven-jas zoals @casperh zou zeggen.

    Login om te reageren
    • michaelcorleone zegt

      3 maart 2016 om 11:46

      @berlinetta: Haha scherp inderdaad merkte het ook op ja +1

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      3 maart 2016 om 12:10

      @berlinetta: nog wel… Maar reken maar op de A12 met dezelfde motor en wellicht zelfs de A6 en of A7, misschien zelfs de A5.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 maart 2016 om 12:13

        @w0o0dy: De A12? Wordt dat een vliegdekschip?

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          3 maart 2016 om 12:17

          @berlinetta: autocorrect… ?
          (maar je weet nu wel wat ik regelmatig tik….)

          Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          3 maart 2016 om 12:17

          @berlinetta: A8 dus

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            3 maart 2016 om 12:27

            @w0o0dy: Haha ik begreep het wel hoor ;) De A8 zal dit blok inderdaad ook wel krijgen. M.i. ook het lekkerste blok voor die auto. De A6/7 waag ik te betwijfelen. Zou wel cool zijn.

            Login om te reageren
            • knipperlichtje zegt

              3 maart 2016 om 13:58

              @berlinetta: ik denk het niet, er heeft nooit een V8 diesel in een A6 gelegen, waarschijnlijk omdat de neus dan wel erg zwaar wordt. Net als de 1-serie, die kun je ook niet krijgen met een zes in lijn diesel.

              Login om te reageren
              • berlinetta zegt

                3 maart 2016 om 16:57

                @knipperlichtje: Laten we Audi’s vooral niet met een nog zwaardere neus opzadelen inderdaad.

    • jaapiyo zegt

      3 maart 2016 om 12:27

      @berlinetta: Deze variant komt er denk ik ook nog wel in Bentayga-jas. Velen vinden die jas afzichtelijk en dat was ook mijn eerste indruk, maar inmiddels vind ik het stiekem wel wat hebben zo’n opulente opper-SUV.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 maart 2016 om 12:30

        @jaapiyo: Ja ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden. Hij is best mooi en biedt echt alle luxe en power die je maar kunt wensen. Ik zou echter “genoegen” nemen met een Range Rover V8 TDI. Heeft meer klasse vind ik.

        Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    3 maart 2016 om 11:31

    Sowieso is dit niet de meest krachtige SUV op de markt, rare bedoeling van Audi. Ik heb hem nu al erg vaak zien rijden en ik kan hem maar niet mooi vinden. De vorige was echt mooier, absoluut! Voor mij is er maar 1 SUV en dat is de XC90. Elke keer als ik hem zie rijden blijf ik omkijken.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      3 maart 2016 om 11:40

      @viezefreddyw: Oke, grapje. Krachtigste diesel op de markt… Even te snel gelezen.

      Login om te reageren
    • jurdespotter zegt

      3 maart 2016 om 11:45

      @viezefreddyw: jaguar f pace is ook een prachtig ding!

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        3 maart 2016 om 12:02

        @jurdespotter: Klopt ja, vond ik ook erg mooi. En ik denk dat ik bijna de enige ben maar ik vond de Maserati Levante een aangename verrassing. Absoluut geen lelijke auto.

        Login om te reageren
    • dutchcorvette zegt

      3 maart 2016 om 12:29

      @viezefreddyw: ik hoop dat dit een grap is

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        3 maart 2016 om 13:15

        @dutchcorvette: Wat?

        Login om te reageren
  5. roberto zegt

    3 maart 2016 om 11:32

    Heb de nieuwe Q7 diverse keren op wintersport gezien, maar hij blijft toch wennen. De oude generatie is lekker lomp en groot, de huidige generatie lijkt zo bekrompen (en ik ben ook niet echt fan van die hoekige belijning).

    Jammer overigens dat de V12 niet terug keert, wat vond (en vind ik nog steeds) de Q7 V12 TDI een geweldige auto!

    Login om te reageren
  6. rrk147 zegt

    3 maart 2016 om 11:38

    Volgens Top Gear heeft ie 3 turbo’s. Is Bi-turbo wel juist?

    Wel dikke bak hoor, toch zie je nog wel weinig in Nederland itt de XC90

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 maart 2016 om 11:40

      @rrk147: klopt, de eerste met de elektrische turbo

      Login om te reageren
  7. EnthousiaST220 zegt

    3 maart 2016 om 11:51

    Geef vooral niet te veel gas want dan heeft de persoon achter je de klinkers op de vooruit liggen XD

    Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    3 maart 2016 om 11:55

    In de basis heeft z’n snuitje iets vreemds, maar met donkere koplampen en grille wordt het al een stuk beter.

    Login om te reageren
  9. misterdrogba zegt

    3 maart 2016 om 12:11

    Hiermee zou ik wel eens naar Oostenrijk willen rijden!
    een anabolenkuurtje bij ABT en je hebt inderdaad een kanon van formaat.

    Login om te reageren
  10. janmetdelangeachternaam zegt

    3 maart 2016 om 12:21

    Trekken die motoren van Mercedes geen 1000 nm? 63/65 amg?

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      3 maart 2016 om 12:23

      @janmetdelangeachternaam: oh diesel zie het al

      Login om te reageren
  11. henkhupelschoten zegt

    3 maart 2016 om 12:26

    Een grote illusie op wielen…

    Login om te reageren
  12. jasbelle zegt

    3 maart 2016 om 12:28

    Soccermom mobile 2.0

    Login om te reageren
  13. Dickie zegt

    3 maart 2016 om 12:41

    Niet echt mijn auto zo’n Q7, Maar moet wel zeggen dat Audi goed doet om de V8 diesel er in te houden in tegenstelling tot Mercedes die na de 420cdi (OM629) nog steeds geen dikke diesel weer heeft.
    De nieuwe OM656 laat ook nog steeds op zich wachten tot de gefacelifte S?
    Persoonlijke vind ik het jammer dat een echt diesel merk als MB laatste jaren V8 diesel heeft, vooral in de G,ML,GL.
    Nu was de 400cdi niet de meest betrouwbare vooral niet in de G vanwege te weinig koeling.
    De 420cdi in onze ML heeft na 2 ton weinig problemen afgezien van regelmatig defecte gloeispiralen verder heen gekke problemen.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      3 maart 2016 om 12:50

      @Dickie: de laatste jaren geen V8 diesel heeft

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      3 maart 2016 om 13:52

      @Dickie: Sowieso was de 400cdi geen topblok. Ook in ML geen toonbeeld van betrouwbaarheid. De 420cdi is wat dat betreft een stuk beter. Wel een beuker van een motor. Met een 400cdi de Mille Miglia achterna gereden en dat was echt geen straf!

      Login om te reageren
  14. jesse3120 zegt

    3 maart 2016 om 12:46

    € 89,900 is niet duur! Dan haal ik hem direct nog op.

    Login om te reageren
    • crackdavid zegt

      3 maart 2016 om 14:12

      @jesse3120: Moet je wel in Duitsland gaan wonen..

      Login om te reageren
  15. gregorius zegt

    3 maart 2016 om 12:48

    Waar ik elke dag parkeer, staat een nieuwe Q7 3.0 in brons (of bruin). Ik vind m elke dag mooier worden.
    Deze 4.0 diesel in vergelijking met de 3.0 diesel, ik vraag me af of het de meerprijs waard is.
    Voordeel van de SQ5: het is niet de slechtst klinkende 3.0 diesel, wieweet dat ze bij Audi de SQ7 zowaar nog wel aardig kunnen laten klinken!

    Login om te reageren
    • jrmpower24 zegt

      3 maart 2016 om 15:11

      @gregorius:

      Tot dat je weet dat er bij de uitlaat van de SQ5 een speaker zit waaruit nep V8 geluid komt.

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        3 maart 2016 om 15:48

        @jrmpower24: de meeste muziek die je door de speakers hoort, is ‘nep’ en ‘veranderd’ en ‘verbeterd’. Het is niet anders; alles is beter als het geluid van de oude nagellende 2.5 TDI van Audi!

        Login om te reageren
  16. reistje zegt

    3 maart 2016 om 12:50

    Klinkt zo gek nog niet. Hoewel ik grote dieselmotoren in grote auto’s een goed idee vind ben ik nooit weg geweest van V12 TDI. Ja hij was cool en absurd snel, maar hij was onbetaalbaar en bovendien ook niet echt zuinig.

    Deze word een stuk betaalbaarder zijn en ook nog een range hebben die verder is dan het volgende tankstation. En dat terwijl hij ook snel zal zijn, klinkt mij goed.

    Login om te reageren
  17. pinut187 zegt

    3 maart 2016 om 12:53

    Ja hij maar er zeker wel wezen, nu kijken wat de tuners er van gaan bakken.

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    3 maart 2016 om 12:55

    Whahaha ..

    SQ7 .. Met de s van .. Sssssport ..

    Een diesel zeecontainer .. Altijd lachen met Audi ..

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      3 maart 2016 om 13:17

      @lincoln: wel een Sssnélle diesel zeecontainer ;)

      Login om te reageren
  19. thomasthomas zegt

    3 maart 2016 om 13:14

    De Touareg was al gekrompen en ziet er voortaan uit als een zielige Tiguan uit en de Q7 is nu ook. Al zal het best lekker rijden zeker met V8 diesel het stoere is er vanaf. Zo jammer…

    Login om te reageren
  20. deboes zegt

    3 maart 2016 om 13:17

    Help me even, is dit nieuwe auto of de zoveelste hoge versie van een golf?

    Login om te reageren
  21. berlinetta zegt

    3 maart 2016 om 13:27

    Aangezien dit een nieuw blok is, zullen ze wel erop gehamerd hebben dat deze de emissietesten doorstaat lijkt me? Als hier ook weer sjoemelsoftware in zit, dan hebben ze echt een plank voor hun hoofd bij VAG.

    Login om te reageren
  22. TDI-goeroe zegt

    3 maart 2016 om 13:29

    ik stond vanmorgen naast een 3.0TDI s-line, eigenlijk stiekum toch wel een mooie tank. Lijkt me een heerlijke reisauto!

    Login om te reageren
  23. kliko zegt

    3 maart 2016 om 14:03

    Roetfiler eraf, EGR afdoppen chippen en je rijdt de oude V12 broeder er met gemak uit denk ik.

    Wat een tank zeg, goeiedag.

    Login om te reageren
  24. leaper035t zegt

    3 maart 2016 om 18:33

    Een V8 diesel. Lekkere middelvinger me dunkt :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North