Dít is de best verkochte auto in Japan

Auteur: , 24 Reacties

Dikke sportvelg jonguh!


De Japanse automerken zijn en blijven een leuke aanvulling op het wereldwijde gamma. Gewoon, omdat de Aziaten het allemaal net even anders doen. Maar als je kijkt naar de mondiale impact van Toyota, Honda of Nissan, kun je niet anders concluderen dat ze toch ergens iets zeer goed doen.

Waar ze ook goed op inspelen is de verdeling van de markt. In Europa kan je 12 modellen van Toyota krijgen, maar – we hebben de exacte wiskunde niet paraat – dat is slechts een paar procent van het totale modellengamma. Dat geldt voor meer merken. Honda bijvoorbeeld, waar de zeer beperkte selectie in Nederland verbleekt bij wat het Japanse merk in het thuisland, de VS, China of andere markten aanbiedt.

Maar over dat thuisland gesproken: hoe zit het daar? Dat lijkt toch de markt waar je vanuit een nationalistisch oogpunt het beste peil kunt trekken op wat ‘de beste auto’ is. De best verkochte auto in Japan in 2019 is opvallend vanwege twee dingen: 1. het is níet een product van koploper en wereldleider qua verkopen (Toyota), maar Honda! En 2. het is ook niet precies wat je verwacht, of had gewild.

Jup: bovenstaande auto is de meest verkochte vierwieler van Japan. Het ding heet N-Box en die naam laat weinig tot de verbeelding over. Het is een kleine kubus. Het heeft iets koddigs, maar we denken niet dat de gemiddelde autofanaat extreem hebberig wordt van de N-Box. Sterker nog, we verwachten eigenlijk van geen één N-Box-koper dat het een emotionele keuze was.

Waarom het dan toch met zijn meer dan 250.000 verkochte units in 2019 een hit was heeft alles te maken met de Kei Car-wetgeving. Auto’s met de maximale afmetingen van 3,4 m in de lengte en 1,5 m in de breedte, gecombineerd met een motor die niet groter mag zijn dan 660 cc, kun je als Kei Car registreren. Je krijgt dan korting op het rijden van je auto, gewoon, omdat je zowel het vervuilingsprobleem oplost als ruimte bespaart. Met name in het overvolle Tokio wel zo sociaal.

De N-Box is daarom reteslim. Honda heeft duidelijk zo veel mogelijk ruimte geprobeerd te stoppen in deze piepkleine maximumafmetingen. Er is geen limiet aan de hoogte en dus zijn de proporties een beetje raar, maar dat zorgt er wel voor dat je met vier volwassenen op pad kunt. In een auto die kleiner is dan een Peugeot 108!

De N-Box kost in Japan omgerekend zo’n 11.890 euro. Een hele dure manier om met zijn vieren relatief riant op pad te gaan (de gemiddelde Japanner is ook ietsje minder lang dan wij). Als je iets meer sportiviteit wenst maar toch kans wil maken op die Kei Car-korting, is de Honda S660 misschien meer je ding. En de N-Box komt ook nog als ‘coupe’ met een ietwat aflopende daklijn en als busje. Veelzijdig en slim, dan heb je de Japanners vrij snel aan boord.



24 reacties

Kei wetgeving. Dan vallen die parkeertarieven in Amsterdam opeens wel weer een beetje mee.
Ook te gebruiken als konijnenhok
Ik wordt hier juist ontzettend hebberig van!
Het ding is ideaal vormgegeven om een LS9 V8 in te bouwen, niet dwars of in de lengte, maar vertikaal op de achterbank. En vervolgens heb ik nog plek voor m’n hond, kind en dakkoffer!
@jajeroenja: … verticaal? En dan, een rotor aan de uitgaande as en vliegen maar?
@vaakbenjetebang: Ook een idee!
Dacht zelf meer de as naar beneden, naar een diff, achteras, en maximale druk op de achterwielen door de motor die er direct boven hangt.
@jajeroenja: Beetje lastig qua smering, neen? Het mag dan een dry sump zijn, het tappunt voor de olie zit waarschijnlijk toch op de verkeerde plaats, zo met de zwaartekracht in gedachten.
In Japan leidt wetgeving tot dit soort vreemde creaties, in NL tot wegen vol A-segmenters. Van beide word je niet bepaald vrolijk 😶
@amghans: spreek voor jezelf. Ik vind Kei-cars juist hartstikke leuke wagens! Óók deze N-BOX
@toyotafortuner: Dat mag hè, ‘t is een vrij land. Maar ik heb niks met de vreemde verhoudingen van auto’s als deze N-Box.
@amghans: nou, dan zou ik ff googlen, er zijn zat vrolijke keicars te vinden. zou hier de boel enorm opvrolijken, dan die vuilniszak-lease-grijze wagenpark hier.
Zou toch best leuk zijn als er hier ook wat van dit soort gebakjes rond zouden rijden als stadsautotjes. Beter dan de zoveelste kleine hatchback want dat wordt toch een beetje saai… En hier gaan heel wat meer boodschappen in!
@kees66: totdat iedereen (net zoals in Japan) hier in gaat rijden. Dan wordt je ook gek (ze zijn ‘cool’ maar niet mooi).
@kees66: ze hebben hier rondgereden. Subaru Vivio, Daihatsu Cuore, Suzuki Jimny en nog een paar. Suzuki Cappucino en Daihatsu Copen (de 0,7 liter) in zeer kleine aantallen.

Maar ze zijn erg klein. Daihatsu heeft het er niet mee gered, terwijl moederbedrijf Toyota geen zwak bedrijf is.
Sindsdien is het A-segment wat opgewaardeerd tot wat het nu is.
@galverink: Daihatsu Copen Robe is een geweldige kar!
Wat is de best verkochte auto in Nepal? Costa Rica? LichtGroenland? Samoa? Fort McMurdo Antarctica?
@iphonistvongates: ik vind het best interessant hoe de automarkt eruit ziet in andere landen.
Ik ben eens in de nieuwe S660 gaan zitten in Japan, en toen kijk ik mooi tegen de rand van de voorruit aan. Het was gelukkig een open cabrio.
Kei gaaf!
Je struikel erover in Japan. En waarom nou juist deze N-box, is me niet helemaal duidelijk. Er zijn leukere keicars te vinden.
En super handig in de grote stad. Huizen hebben een ‘carport’ van 3,5 diep en 4 meter breed ovrler de breedte vanbhet huis. Kan je er twee naast elkaar zetten en nog naar de voordeur lopen.
Kei lilluk
De giller is natuurlijk dat het met zulke smalle wagens niet uitmaakt aan welke kant het stuur zit ……
@frank2b: Nee, dat vallen ze niet. En aangezien het er 10 000 minder worden – brainfart ! – , gaat Femke de prijzen verder omhoog schroeven, de gemeente kan namelijk helemaal niet zonder die inkomsten …
Er passen 4 volwassenen in….. Japanners ja. Overigens lijkt mij een elektrische kei-car een geniale oplossing voor vervoer binnen de stad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).