Kubusspecial: AB-lezer toont 12 keer Japanse autocultuur

Auteur: , 42 Reacties
Nissan PAO en Alto Lapin

De een nog leuker dan de ander.

Stel, je zoekt een compacte auto, het liefst zo klein mogelijk, kleine motor en alleen het hoognodige aan boord. Waar denk je dan aan? Waarschijnlijk een Smart, Citroën C1 of VW Up!. En voor ons Nederlanders met een gemiddelde lengte van 1 meter 75 zijn dat inderdaad kleine autootjes. Veel kleiner moet je ook niet willen, een Smart is klein zat. En de 0.9 of 1.0 liter grote motor die voor zo’n 100 pk zorgt is ook vrij compact.

In Japan vinden ze van niet. Het Aziatische land staat bekend om een beetje out-of-the-box denken. Een kwaliteit waar de Japanners bekend om staan is het zo efficiënt mogelijk benutten van zo weinig mogelijk ruimte. Zo ook in de autocultuur. Uiteraard rijden er in Japan ook grote sedans rond, maar waarin Japan zich echt onderscheid zijn hun compacte auto’s.

Die zijn namelijk van een nog kleiner formaat dan de kleinste kleintjes van hier. Japan noemt het Kei Cars. Er zit zelfs een heel eisensysteem aan de kleine wagens: de omvang in lengte en breedte mag niet groter zijn dan een bepaalde waarde, evenals de motor die niet groter is dan 660 cc. Dat deze eisen niet betekenen dat een dergelijke auto niet leuk is, bewees lijstjeskoning @willeme in zijn eerdere artikel over Kei Cars.

Hier zijn de Kei Cars niet aangeslagen, al is het wel geprobeerd. Je ziet nog heel af en toe een Subaru Vivio of een Daihatsu Trevis. Als je in Japan bent zal het je opvallen dat het er stikt van de kleine autootjes. Het grootste deel volgt hetzelfde recept: hoog en smal, felle kleur en super schattig. In dit artikel pakken we de highlights, allemaal geüpload door razende gastreporter @joosstra. Klik op de modelnaam of de afbeelding voor meer foto’s!

Suzuki Alto Lapin
Zo’n beetje de definitie van een Kei Car. Grote, ronde koplampen, en in dit geval zelfs een heerlijk foute roze kleur.

Alto Lapin

Nissan PAO
Naast de Lapin staat een iets bekender voorbeeld. Formeel gezien niet eens een Kei Car (die mogen een geel kenteken dragen) en in Nederland zijn er een paar mensen die er eentje hebben geïmporteerd. Maar wees eerlijk: hij kijkt je zo schattig aan, probeer het maar eens over je hart te krijgen om hem weg te klikken. Daarom mag hij gewoon in deze lijst erbij.

Nissan PAO

Daihatsu Naked
Onze reporter moest hier bekennen dat een ontbrekend typeplaatje ervoor zorgde dat hij geen idee had wat het was. Daarom noemde hij hem Daihatsu Dinges. Toepasselijk en leuk! Helaas kun je niet een puppy tegenkomen en besluiten dat hij Fifi heet omdat dat schattig klinkt, de eigenaar heeft hem al een naam gegeven. Het Autoblog research team helpt met het zoeken naar deze naam en vindt uit dat hij Naked heet. Een vreemde naam, gegeven aan de auto vanwege de onafgedekte bouten en scharnieren in het plaatwerk. Dit om de auto wat stoerder te doen voorkomen. De eigenaar is er ook achter gekomen dat Kei Cars geen ruimte in overvloed hebben en compenseert dat met een skikoffer.

Daihatsu Naked

Suzuki Hustler
Als je een linkje krijgt waar Suzuki Hustler in staat, dan verwacht je iets heftigs, een concept versie van de Vitara met offroad-goodies misschien? Niet een onschuldig kijkend roze gebakje in ieder geval. Wat ze willen bereiken met de ietwat controversiële naam weten we niet, maar dit is misschien wel de schattigste auto uit het lijstje. Komt trouwens ook als coupé. Koddig.

Suzuki Hustler

Honda N-Box
De favoriet van ondergetekende. De proporties kloppen hier totaal niet, de wielen zijn miniscuul waardoor een spannend design niks toevoegt en het spannende Honda familiegezicht past ook totaal niet bij een Kei Car. Het resultaat is een auto die er gewoon niet uit ziet. En juist daarom is hij zo geniaal. Aangezien ik nog een eerste auto zoek en in een binnenstad woon, misschien niet eens een gek idee…

Honda N-Box

Daihatsu Tanto
Naast de N-Box staat een auto die verrassend gelijk is, van Daihatsu. Ook super leuk, maar net ietsje minder “anders” dan de Honda. Wel een lekker dikke chromen grille. Eat that, Audi.

Daihatsu Tanto

Daihatsu Cast Activa
Helaas is Japan wel gewoon een land op planeet aarde en ontkomt ook de Kei-cultuur niet aan de crossover-hype. Deze Daihatsu Cast is aangepakt om stoerder te lijken, maar het blijft eerder koddig. En laten we eerlijk zijn, onverharde wegen gaat deze auto weinig zien.

Daihatsu Cast Activa

Nissan Cube
De inzendingen van Nissan zijn niet zo sterk vandaag, ook dit is geen Kei Car namelijk. En ook speelt hij vals omdat hij hier wel is verkocht. Maar goed, het thema vandaag is blokkendozen en een auto die letterlijk “Kubus” heet mag dan niet ontbreken. En die witte wieldoppen met wit dak maken hem nog exclusief voor Japan, waardoor deze specifieke auto niet in Nederland te krijgen was.

Nissan Cube

Daihatsu Esse
De vierde Daihatsu uit dit rijtje, omdat ze in hun thuisland nog steeds mateloos populair zijn. In Europa mocht het niet baten, wat begrijpelijk is. En ook jammer, want dit soort autootjes zijn goedkoop en geven kleur aan de weg. Helemaal deze gele Esse.

Daihatsu Esse

Daihatsu Carbus
De Japanners zijn wel goed in namen verzinnen. Het is eigenlijk geen auto, maar ook net geen bus. Het is een autobus! Of een Carbus, op zijn Engels. Door de velgen en retro kleurstelling heeft het wat weg van een T1-busje.

Daihatsu Carbus

Suzuki MR Wagon
Dat niet elke Kei Car vrolijk de wereld inkijkt bewijst deze MR Wagon. Wou hij roze zijn? Wou hij geen Kei Car zijn? Gewoon met het verkeerde wiel uit de productielijn gestapt?

Suzuki MR Wagon

Nissan Skyline Sedan
En om af te sluiten een auto die bewijst dat hoekig design ook tijdloos kan zijn. Goed, het is in de verste verte geen Kei Car. Maar deze Japan-exclusive moest even genoemd worden. Want wat is dit toch een beeldschone auto.

Nissan GT-R Sedan



42 reacties

Daihatsu doosjes zijn altijd goed!
Die Skyline is wel echt smerig lekker
kei-cultuur !!
tis gewoon een belastingmaatregel ..

brommobielen noemen we toch ook geen “cultuur” ..
@lincoln: maar als je het wel cultuur noemt is het gemakkelijker uit te roeien. Draaiorgels, hoffelijkheid in het verkeer, een leuke TV show op zaterdagavond. Allemaal al uitgeroeid. Dus dames en heren, de brommobielen, alle festivals die nog geen lustrum gevierd hebben, hooikoorts, BLØF en TV programma’s met Mathijs van Nieuwkerk zijn van heden officieel tot Nederlands cultuurgoed verklaard. Het uitroeien mag beginnen.
@mashell: draaiorgels, breek me de bek niet open..
@kle500: die ga ik nooit missen denk ik
@koekwaus: Nog altijd liever 10x liever draai-orgels dan dat autotune-gemekker van kleine Nederlandse wannabe-rappers …
Ik vind die Pao cool. Weet niet waarom. Skyline is uiteraard ook een leuk ding.
@stephane8200: Inderdaad een zeer geslaagd ding. Wekt altijd een leuk gevoel op, ook als je hem in het echt ziet.
@fanboy: check http://www.duncanimports.com even. Heb ze al eens benaderd om er eentje bij hen te kopen maar ze waren niet echt happig. Terwijl ze er echt veel hebben staan. Bizar.
@stephane8200: p.s. Figaro’s dan vooral, Pao valt wel mee.
Erg leuke auto’s en voor het belastingstelsel in Japan erg gunstig zolang ze maar binnen de wetgeving blijven.. Jammer dat er niet meer diversiteit hier op onze wegen rond rijdt, hier krijg je toch een smile van op je gezicht? Cartoon auto’s in real live!
@aalt:

is dat de reden dat je in een baby blauwe Daihatsu Move rijdt ??
@lincoln: Haha, nee ik ben voor iets anders Japans gegaan eerder dit jaar, een rode Subaru Impreza ’18, nee geen Kei kar, wel wat meer diversiteit :) Maar zou het niet erg vinden hoor om zo’n kei kar als 2e auto er naast te hebben, hier in Brussel vind je nog iets makkelijker een parkeerplekje met zulke afmetingen. :)
@aalt:

er zijn nog nooit zoveel verschillende carrosserie vormen en modellen te koop geweest als dat er nu zijn ..
en dat van vrijwel elk merk ..

je kan wel meer “diversiteit” willen ..
maar je kan je ook realiseren dat er al een overdaad aan “diversiteit” is ..

veeeeeeeeeeeel meer dan in Japan iig ..
@lincoln: ouwe aandachtshoer dat je er bent..
@kauwsjotel: wat een briljante reactie zeg
Voor iedereen die zich nu in Japanse sferen bevindt en een stapeltje geld in de portemonnee heeft branden:

http://www.goo-net-exchange.com/
@jochempie: gave site! die kende ik nog niet. Dank je!
@jeroenwz: Maar vergeet niet moeder de vrouw ook nog wat aandacht te schenken.
12 x niks imo
Meer van deze spots aub
Bedankt om mij lid van het Autoblog research team te maken @720s :-)
@thomcarspotter: duidelijkheid creëren doen we samen ;)
Wel tof hoor.
Genoeg hoofdruimte als je een extra groot waterhoofd hebt…
Echt heel leuk , veel beter dan kleine Europese autootje die serieus willen doen.
Zelf wil ik ooit een Suzuki 100gx bezitten
Rip @pinut187 mooie spots zaten er tussen.
Die ‘poederkleuren’ vind ik eigenlijk wel leuk. Passen ook prima op kleine europese modellen.
@alloallo:

Heet dat niet gewoon pastel?
Leuk artikel en foto’s!
En dat allemaal omdat de Japanners altijd bezeten zijn van de oer-mini.
Iedere kei car is een poging om een nieuw concept zoals de mini was uit te vinden.
Ze waren dan ook compleet van de leg toen Renault in 1994 met de Twingo op de proppen kwam, het concept van de mini heruitgevonden.
Waarom wij niet dachten ze in Japan.
Leuk artikel!
En ik moet toegeven , er zitten grappige autootjes tussen.
Die Japanners, ze kunnen er wat van!
Wel geinige karretjes. Volgens mij zijn de Honda N-box, de Daihatsu Tanto en de Carbus een en dezelfde auto. De A stijl met dat kleine ruitje, de deurgrepen en de rails voor de achterdeur zien er hetzelfde uit
Ik vind deze (kei-)auto’s 100x leuker dan de hordes XC90 en Q7 plugins waarin onze NL medemens meent dagelijks in rond te moeten rijden. Dit is ten minste energiebesparing en uitstoot reductie in basisvorm!
Persoonlijk vind ik ’t nog niet zo heel begrijpelijk waarom Daihatsu niet aangeslagen is in Europa. Ik zal de laatste zijn die ontkent dat de modellen er spannensyuit zagen, maar technisch gezien zijn die dingen onverwoestbaar. Rij zelf als tweede auto een Cuore uit 2003. Uiteraard grijs met wieldoppen maar zolang je de snelweg niet als natuurlijke leefomgeving ziet is ’t nog een vlot bakkie ook.
Ik kan beamen dat die kei-cars best wel fijn rijden. Ik heb een dag zo een Altootje gehuurd in Japan en was te spreken over de ruimte en het comfort. Leuke bakkies!
De Carbus, geniaal moet die Ford-medewerker hebben gedacht. Wat kunnen we hiermee doen…
We maken een lelijk gedrocht met slechte proporties, maar dan eentje zonder belastingvoordelen.
en we noemen hem de EcoSport. 2 dingen die hij niet is, maar wat de koper wel graag had willen hebben.
Goed verhaal ! Arrigató (= Japans voor ‘bedankt’!)
Waarom zijn geen van de kentekenplaten voor in het midden gemonteerd?
Suzuki Hustler = poor man’s Toyota FJ-Cruiser?

Kopieren doen ze dus zelfs met haar ‘eigen’ producten, fijn!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).