Dit is de Bestelauto van het jaar 2020!

Auteur: , 37 Reacties

Het merk is geen verrassing meer. Maar het model misschien nog wel.

Citroen Jumpy

Elk segment heeft zo zijn eigen belangrijke awards. Voor de bestelwagens is dat, heel voorspelbaar, de Bestelauto van het Jaar. Het is een bijzonder lastige verkiezing om een winnaar te kiezen. In tegenstelling tot bij de Personenauto van het jaar is de spoeling wat dunner qua nieuwe geïntroduceerde bestelwagens. Ook blijven de bestelwagens wat langer in productie dan personenauto’s.

Dus wat dat betreft heeft de jury even topwerk afgeleverd. Want na veel wikken en wegen, testen en rekenen is er een winnaar uit de bus (pun intended) gekomen. Het is geworden: de Citroën Jumpy! Gefeliciteerd. De nummer twee was niet heel verrassend de Peugeot Expert. Dat is in principe namelijk dezelfde auto. Waarom geen gedeelde eerste plaats? Nou, ze zijn zowel identiek als verschillend. Qua auto scheelt het overigens niets: zelfde koets, motoren, functionaliteit en opbouw zijn mogelijk.

Maar voor Bestelauto van het Jaar kijkt men gelukkig verder dan dat en dat levert een paar interessante conclusies op. Zo wordt Peugeot als merk hoger aangeslagen, maar doet de Citroen het beter in de lease en scoren de Citroëns beter op verbruik. Huh? Het zijn toch dezelfde auto’s? Ja, toch blijkt dat Citroën-rijders aanzienlijk zuiniger rijden met een Jumpy dan Peugeot rijders met een Expert.

Hieronder de top 10, we beginnen bij nummer 10 en eindigen bij de Citroen Jumpy:

10. Volkswagen Crafter

Volkswagen Crafter '19

9. Opel Combo

Opel Combo '19

8. Citroën Jumper

Citroen Jumper '19

7. Mercedes-Benz Vito

Mercedes-Benz Vito '19

6. Peugeot Partner

Peugeot Partner '19

5. Citroën Berlingo Van

Citroen Berlingo Van '19

4. Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes-Benz Sprinter

3. Peugeot Boxer

Peugeot Boxer '19

2. Peugeot Expert

Peugeot Expert '19

1. Citroën Jumpy

Citroen Jumpy



37 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Zo te zien heeft PSA de verkiezing goed gesponsord. Gaat volgens mij niet alleen om nieuwe wagens zo te zien. Waar is de transporter, traffic, transit of enige EV uitvoeringen?
@drsjeroen: ev bestelwagens zijn hopeloos. Leuk voor het imago, waardeloos in het dagelijkse leven.
@boomhauwer: klopt, echter de Nissan Leaf is ook Auto van het jaar geweest terwijl de range en bruikbaarheid ook minimaal waren
En waar is de Toyota ProAce? Is ook dezelfde bus als de Peugeot Expert en de Citroën Jumpy. Blijft toch altijd een beetje vreemd die uitslagen van zulke verkiezingen.
@amg88: niet helemaal. Servicelevel van dealers en importeurs worden ook erg met elkaar vergeleken in deze verkiezingen. En dan kan een Jumpy ineens beter zijn dan een Expert of een gelijke.
@pa045:
Servicelevel van de importeur aan de jury?
@harrie: zet je alu hoedje eens af en geniet van de dag.
@amg88: En de nieuwe Vivaro dan?

https://media2.autokopen.nl/afbeeldingen/opel-vivaro-2020-300377-1024.jpg

Vandaag voor het eerst IRL gezien. Serious wow…
@Esprit_de_Flandre: Yes. Opel is voorgoed Frans…
Dat die Opel zo laag staat, is ook wel gek aangezien dat natuurlijk gewoon een Peugeot/Citroen is.
@bobje: Dat is een Trafic toch?
@baardmijt: of niet meer? Eh?
@baardmijt: Betreft de Combo en deze is weer gebaseerd op de Partner/Berlingo etc.
@saabherder: Oei. Ik had het lijstje helemaal niet bekeken. En de Combo was ik voor het gemak even vergeten. Dat laatste beviel overigens prima.
@baardmijt: De nieuwe vivaro is niet meer op de trafic gebaseerd maar de peugeot expert.Eigenlijk is het stuivertje wisselen tussen opel en fiat.De fiat talento is gebaseerd op de trafic 😉
@redbeams: Ah! Op zich logisch die Peugeopel. Was me alleen nog niet opgevallen. Thanks, ik ben weer bij.
Vorig jaar won de Expert nipt en was de Jumpy tweede, ik vind het ietwat verdacht. Overigens is dit een Nederlandse aangelegenheid, de meer bekende ‘Van of the Year-award’ doet niet zo moeilijk en reikte dit jaar de eerste prijs uit aan het trio Berlingo/Partner/Combo.
Transporter is en blijft de benchmark, komt niet voor op het lijstje, iets met sponsorgeld?
@toniominestrone: kan haas niet anders idd.
@toniominestrone: Dat hij het meest verkocht is betekent niet dat hij het best is. Dat betekent imho alleen dat veel ondernemers oogkleppen op hebben en ook vooral kijken naar bedrijfskosten (uiteraard). Restwaarde van VW is (door die oogkleppen) hoger dan van anderen volgens mij. Maar verder, de Transporter en zeker de Caddy zijn toch gewoon fossielen? Die basis is antiek, daar doen heel veel facelifts niets aan…
@Citrofiel: lekker onderbouwd,je hebt mij overtuigd.
@toniominestrone: Volgens mij is het toch echt de Ford Transit de benchmark.
@toniominestrone: ja. Een monteur kan veel leren van onderhoud aan een Transporter. Rijkt verder als alleen een oliewissel en een paar remmen. Daarin zeker een benchmark..
Iedereen die ik spreek over zo een bak, balen van alle reparatiekosten en verloren tijd.
@toniominestrone: Alleen VW denkt dat VW nog benchmarks maakt. Al de rest weet beter ondertussen…
@toniominestrone: Het geld van pon was opgegaan aan het zorgen dat de Polo op 1 kwam bij de zakenauto’s.
@toniominestrone: transporter heeft alleen de naam en verder niks.In deze klasse steken de trafic en transit er zeker bovenuit.
Auto’s die technisch identiek aan elkaar zijn, maar toch staat de Opel op 9 en de Peugeot en Citroën een stuk hoger in de ranglijst.
Idem voor de Craftwr en Sprinter…
@awesome: Crafter en Sprinter zijn bij de huidige generatie volgens mij niet meer gelijk.
@p3r0x: klopt, Crafter is ook als MAN te koop
En dat terwijl Citroën het bepaald niet goed doet op de bestelwagenmarkt in Nederland. Met exact dezelfde auto’s komen ze nog niet aan de helft van wat Peugeot verkoopt. Daar doet de importeur toch iets verkeerd blijkbaar…
@Citrofiel: Is dat altijd zo geweest? Dat Peugeot meer busjes afzet dan Citroën? C35 vs. J5 bijvoorbeeld. Gevoelsmatig zie ik meer eerste generatie Berlingo’s dan Partners, maar dat kan aan mijn bias liggen
@pallas: Het is lastiger om cijfers over de bedrijfsautomarkt terug te vinden dan over de personenautomarkt. Per model uitsplitsen is al helemaal zeldzaam. Per merk ben ik tot 2005 gekomen. Toen kwam het aanbod van Citroën en Peugeot ook al overeen. Citroën verkocht toen 4768 bedrijfsauto’s, terwijl Peugeot er 6757 wegzette. De jaren daarna is het verschil eerst kleiner geworden (maar is altijd in het voordeel van Peugeot gebleven), om de afgelopen paar jaar weer flink op te lopen.

Dat je nu nog meer Berlingo’s ziet rijden dan Partners kan natuurlijk allerlei redenen hebben die buiten de initiële verkoopcijfers liggen. Daar is dit artikel al een voorbeeld van, want de Citroën heeft blijkbaar rustige berijders die tot een lager verbruik leiden. Die doen wellicht langer met hun auto, waardoor er meer over blijven. Of wellicht is Citroën populairder bij ZZP’ers, tegenover meer fleetklanten voor Peugeot. Die ZZP’ers zijn zuiniger met hun eigen bezit dan een loonslaaf met het bezit van de baas.

Personen-Berlingo’s zijn overigens wel meer verkocht dan personen-Partners. Daar zijn er nu ook meer van over. Die kan je dus wel meer zien.
@pallas: Dat gevoel heb ik ook, zeker de eerste generatie. Van de Berlingo zie je meer personenversies, van de Partner meer bestelversies. Misschien heeft het iets te maken met het feit dat de Berlingo eerst gelanceerd werd en de Peugeot als rebadge daarvan, of dat het – destijds – een wat eigenzinnige auto was, wat beter past bij de Ciroeënklant. Ook zou het kunnen dat de Berlingo het minder goed deed als besteller doordat Citroën nog een hele tijd de C15 bleef voeren, die lekker goedkoop was in vergelijking met de Berlingo…
Qua looks vind ik een Ford Transit veruit het mooist, maar waar die dan geëindigd is…
@cvoo: Om je een beetje gerust te stellen, die is by-very-very-far het populairst in het VK: https://www.parkers.co.uk/vans-pickups/best/selling/ (zie de jaartotalen onderaan, toevallig was augustus een uitzondering). Europees gezien is het lastig vergelijken omdat niet alle landen de modellen van Ford uitsplitsen. Sommigen gooien alle Transits op één hoop, terwijl het vier totaal onafhankelijke modellen zijn.
Waar is Fiat gebleven, die verkopen toch heel erg goed..
Voor m’n bedrijf een Trafic gehad, motorisch geen problemen alleen een slap koetswerk, veel kunststof delen.
VW T5, stevig koetswerk, fantastische 5 cilinder, degelijk hang en sluitwerk.
Mercedes Vito, vaak technische problemen, slap koetswerk, veel kunststof delen.
Heden T6, stevig koetswerk, degelijk hang en sluitwerk, tot nu probleemloze motor, geen olie verbruik.
Ik ga voor een VW bestelbus omdat deze onder alle omstandigheden het beste presteert in mijn tak van sport.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).