• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘BMW werkt aan verse V8 voor huidige M5’

Auteur: willeme, gepost 25 september 2019 om 21:02 – 39 Reacties

BMW M5 (F90)

Goed nieuws in tijden dat de V8 wordt vervangen door een bromtol met Duracell.

De BMW M5 is per generatie er iets op vooruit gegaan qua motor. Er is echter één BMW M5 die tussentijds een grote update kreeg, dat was namelijk de M5 van de zogenaamde E34-generatie. Die begon zijn carrière met die S38B36-motor (315 pk) en werd later (einde van 1991) vervangen door de S38B38 met 340 pk. Andere M5’s behielden hun motor hun gehele carrière.

De huidige M5 (F90-generatie) heeft geen wezenlijk andere motor dan zijn voorganger (de F10-generatie). Daar gaat nu verandering in komen, als we de geruchten mogen geloven. Dat meldt het doorgaans uitstekende geïnformeerde BMW-Blog.

BMW M5

Naar het schijnt gaat de volgende motorgeneratie ‘S68’ heten (de huidige is de S63). Qua vermogen en koppel is er niets bekend, maar kijk er niet raar van op dat het hoger ligt dan bij de huidige M5, die in de Competition-trim 625 pk tot zijn beschikking heeft.

BMW M5

Dat de V8 blijft is goed nieuws en klein beetje een verrassing. Met alle downsizing van tegenwoordig, zou een terugkeer naar de zes-in-lijn niet ondenkbaar zijn. Naar het schijnt zal de nieuwe motor zijn debuut maken in de M5 CS. Dit model zal een stap hoger op de ladder staan dan de M5 Competition, wat op zijn beurt weer een sportievere uitvoering is van de reguliere instap-M5. De M5 CS zal ietsje lichter en sterker zijn dan de M5 Competition. Deze uitvoering wordt verwacht bij de facelift van de 5 Serie.

Ook interessant!

  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • BMW iX xDrive40 rijtest video
    BMW iX xDrive40 rijtest video
  • BMW X3M Competition LCI rijtest en video
    BMW X3M Competition LCI rijtest en video
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, F90, m5, m5-cs, V8

Vorig bericht: « Dit is de Bestelauto van het jaar 2020!
Volgend bericht: Zakenauto van het jaar 2020 bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. drsjeroen zegt

    25 september 2019 om 21:24

    WoW, eindelijk weer BMW zoals ik het graag zie. Mag ook wel na al die FWD en MPV.

    Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      25 september 2019 om 21:29

      @drsjeroen: amen

      Login om te reageren
  2. karaya zegt

    25 september 2019 om 21:26

    Je mag straks toch niet harder dan 30 p/u.

    We moeten de wereld redden.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      25 september 2019 om 21:58

      @karaya: we hoeven niet de wereld te redden. Maar onze eigen omgeving een beetje rust gunnen.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        25 september 2019 om 23:33

        @maotje: Dat zei Mao ook altijd. Toch één van de grootste massamoordenaars aller tijden.

        Login om te reageren
    • Dickie zegt

      26 september 2019 om 04:23

      @karaya: gisteren bleek uit een ander onderzoek dat het nagenoeg geen verschil uitmaakt 130 of 100.
      Dus allemaal gelul , dus liever nog wat sneller dan ben je ook eerder van de snelweg af…

      Login om te reageren
      • widodh zegt

        26 september 2019 om 09:06

        @dickie: Ik weet niet welke onderzoeken jij leest, maar 100km/h rijden vs 130km/h maakt wel degelijk een verschil. Luchtweerstand neemt in het kwadraat doet. Om bijvoorbeeld 200km/h te rijden heb je 4x zo veel energie nodig als voor 100km/h. 130 vs 100 maakt ook een flink verschil. Iets van 20%.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          26 september 2019 om 10:58

          @widodh: De meerderheid rijdt geen 130. In de praktijk zal het verschil nihil zijn.

          Gaat er natuurlijk wel komen, symbolische maatregelen doen het politiek goed. Het is een soort milieu-aflaat, als je het verkeer ophoudt kom je in de groene hemel. Daar kan je de hele dag gratis soja en havermelk tot je nemen.

          Login om te reageren
        • Dickie zegt

          4 oktober 2019 om 13:59

          @widodh: het onderzoek wat ik gelezen heb kon ik niet zo snel meer terug vinden maar alles komt vanzelf:
          https://www.autoblog.nl/nieuws/wetenschap-verlagen-max-snelheid-nauwelijks-effect-130943

          Login om te reageren
    • chills zegt

      26 september 2019 om 18:47

      @karaya: 30 pils / uur: dat worden heftige weekenden!

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    25 september 2019 om 21:47

    Ik kan het mij haast niet voorstellen. BMW dat in 2019/2020 nog een gloedjenieuwe V8 introduceert zonder dat daar (mild) hybride toestanden aan te pas komen? Ik moet het nog maar zien.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      25 september 2019 om 21:54

      @edge: Waarschijnlijk zit er wel iets dergelijks op. Waarom zou BMW anders een nieuwe motor introduceren halverwege de modelcyclus? Het is niet zo dat ze er niet meer vermogen uit zouden kunnen halen of zo.

      Het zou mij niet verbazen als de inhoud naar net onder de 4 liter gaat (hallo China) en er dan een 48V-systeem aan wordt toegevoegd.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        25 september 2019 om 22:28

        @vaakbenjetebang: Er worden immense vermogens uit de AMG en McLaren V8’s gepeurd, dat schept wel hoop dat het motorenbouwer BMW ook gaat lukken. Wel is het jammer dat je niet langer aan een cilinderinhoud weet welke auto het is. Vroeger had je de (AMG) 6.2, (M5) 5.0, (Mclaren) 3.8, (LFA) 4.8 etc. Maar (en dit is mijn stokpaardje) het Gouden Decennium van 2000 tot 2010 is over en alles heet nu een getal met een nul erachter, liefst 2.0, 3.0 of 4.0.

        Login om te reageren
        • bitd zegt

          25 september 2019 om 23:22

          @dare2think: zou het niet zo zijn dat de vorige S63 630Pk deed en deze S68 680??

          Login om te reageren
          • 560pk zegt

            26 september 2019 om 10:08

            @bitd: denk het niet, de S63 deed in z’n eerste verschijningsvorm officieel 560 pk (ook al wordt algemeen aangenomen dat BMW hier “onderdreef”). Dit motornummer zegt dus weinig over het vermogen (de niet-M uitvoering van deze motor, met in het begin 408 pk, heet”N63”).
            Zoals hier eerder langsgekomen , zou het heel goed een 4 liter met 48Volt hulp kunnen worden (kleinere BMW motoren zijn nu allemaal modulair, met 0,5 liter per cilinder), dus dat zou uit kostenoverweging logisch kunnen zijn, maar iets minder slagvolume, met het oog op belastingdrempels in belangrijke markten (China) zou ook nog mee kunnen spelen (lijkt mij iets minder waarschijnlijk).

            Login om te reageren
  4. nopetrolnofun zegt

    25 september 2019 om 21:51

    Normaal zou ik blij zijn, maar de V8 van de M5 sinds de F10 behoort voor mij tot de slechtst klinkende 8 cilinders

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      25 september 2019 om 21:59

      @nopetrolnofun: er komt dus een nieuwe.. dat staat hierboven

      Login om te reageren
      • nopetrolnofun zegt

        25 september 2019 om 22:07

        @lekkaah: BMW kennende gaat dat dus niet klinken, zoals elke hedendaagse BMW.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          25 september 2019 om 22:24

          @nopetrolnofun: wat klinkt er wel hedendaags.. ik ken alleen maar aan een handjevol amerikanen denken nog

          Login om te reageren
          • kennone zegt

            25 september 2019 om 23:54

            @lekkaah: de F-type met V8, Masserati Grand Turismo?

            Login om te reageren
            • lekkaah zegt

              26 september 2019 om 07:59

              @kennone: gran turismo is 15 jaar verouderde techniek… maar idd, goed gespeeld

              En de F type, fair enough, hoewel die V8 ook snel gaat verdwijnen

              Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        26 september 2019 om 11:34

        @lekkaah: met roetfilter. Zal het geluid niet ten goede komen.

        Login om te reageren
  5. oxidizers zegt

    25 september 2019 om 21:57

    Jammer ik had gehoopt op een EV m3… Kunnen Nederlanders er misschien ook een keer eentje NIEUW kopen. Deze zal toch onbetaalbaar worden met de bpm.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      25 september 2019 om 23:55

      @oxidizers: ik koop liever geen M3 dan een EV M3!

      Login om te reageren
      • dillinger zegt

        26 september 2019 om 00:28

        @kennone: Want jij weet al hoe hij er uit gaat zien en hoe ie gaat rijden?

        Login om te reageren
      • edjehaze zegt

        26 september 2019 om 01:09

        @kennone: precies, EV en M3 mogen niet niet in 1 zin genoemd worden eigenlijk..

        Login om te reageren
      • mrbasa zegt

        26 september 2019 om 03:02

        @kennone: idd, mild hybrid is prima maar full EV, nee dank u!

        Login om te reageren
    • larsyboy1997 zegt

      26 september 2019 om 09:42

      @oxidizers: Zijn genoeg Nederlanders die een M3 nieuw kunnen kopen lol

      Login om te reageren
  6. wjeurs zegt

    26 september 2019 om 00:11

    Zou het efficiënt zijn een soort plug-in hybride, of van normale opgewekte accukracht, een electromotoren een grote turbo te laten opspoelen om op die manier vroegtijdig veel vermogen/koppel vrij te geven en op een efficiënt punt over te schakelen op uitlaatgassen? Of bestaat dat al? Gewoon een hersenspinsel, maar misschien heeft iemand er een interessante kijk op…

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      26 september 2019 om 06:34

      @wouterjeuring: Audi heeft elektrische turbos op de sq5 en sq7. Neem dat je dat bedoeld.

      Login om te reageren
    • motorhead zegt

      26 september 2019 om 15:06

      @wouterjeuring: dat is wat er in de F1 gebruikt wordt; een hybride unit gekoppeld aan de turbo, die zowel elektrisch de turbo aan kan drijven als de accu op kan laden met uitlaatgas-energie.

      Login om te reageren
  7. jajeroenja zegt

    26 september 2019 om 07:49

    In de wereld van Emissie-vriendelijkheid, ben benieuwd of de nieuwe motor dan minder olie verbruikt. Ipv te moeten zeggen tegen klanten die met een M5 1ltr/1000km verbruiken “Dat valt binnen de tolerantie”

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      26 september 2019 om 10:17

      @jajeroenja: snap je argument niet erg, misschien moet je op een Audiforum zijn. Mijn S63 heeft in 35000 km 1,5 (dus geen 15) liter olie verbruikt. Als jouw garage 1lier per 1000km acceptabel vindt voor deze motor, moet je snel een andere garage zoeken. De 4.8 V8 in m’n E61 heb ik vervangen toen ik 1 liter per 1400 km ging verbruiken, ik stootte toen al onacceptabel dikke blauwe walmen uit na even stationair bij bv een stoplicht.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        26 september 2019 om 10:45

        @560pk: Zelf vervangen of laten vervangen?

        Login om te reageren
        • 560pk zegt

          26 september 2019 om 10:57

          @dare2think: há, de tijd dat ik zelf sleutelde/kon sleutelen aan een auto ligt ver achter me. Motor was na 120K kapot, waarschijnlijk door teveel ultrakorte stukjes. Bij de BMW dealer een motor met 60K uit een klapper laten plaatsen, rij ik nu al weer 70K (sinds de wissel wel lange stukken) mee.

          Login om te reageren
      • motorhead zegt

        26 september 2019 om 11:14

        @560pk: bij die N62 komt dat olieverbruik door hard geworden klepseals. Redelijk te doen om zelf te vervangen. (maar een motorwissel laten doen is makkelijker :-) )

        Login om te reageren
        • 560pk zegt

          26 september 2019 om 12:55

          @motorhead: als het de klepseals zijn wel, ja. Al is dit een probleem dat zich vooral bij de 545/745 voordeed. Bij de 550/750, zoals in mijn geval, niet echt meer een issue. Bij mijn motor waren 3 cilinderwanden in verschillende mate ingevreten, waarschijnlijk door condens. 1 cilinder nicasyl opdampen en opnieuw honen schijnt nog financieel aanvaardbaar, 2 is een grensgeval, 3 betekend schroothoop. Er schijnen geen bussen of overmaat zuigers voor deze motor te bestaan, dus klassieke revisie is geen optie.

          Login om te reageren
      • jajeroenja zegt

        26 september 2019 om 14:46

        @560pk: Of je let een beetje op je toon. En bel je met BMW Den Haag die daadwerkelijk vertellen dat er bij de F10 1:1000 nog niets aan de hand is…

        Login om te reageren
        • 560pk zegt

          26 september 2019 om 17:21

          @jajeroenja: met mijn toon is niet zo veel mis. Ik wilde je niet tegen de haren instrijken. Als dat wel gebeurde: sorry. Dat je afgepoeierd wordt door de klanten”service” (bewust tussen aanhalingstekens) van BMW, wil nog niet zeggen dat dit verbruik goed is. Toen mijn, nieuw gekochte, V8 in de soep liep na 120000 km, gaven ze in Rijswijk ook niet thuis, zelfs tot woede van de chefmonteur van mijn dealer.
          Feit is: alle verbruik hoger dan 1 liter op 4000 km voor deze motoren is reden de wenkbrauwen te fronsen. Normaal is 10 tot 12K op een liter.
          1 liter op 1000 km is absoluut onaanvaardbaar voor deze motor.

          Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North