Dit is de blubberdikke BMW M4 DTM voor 2017

Auteur: , 25 Reacties

BMW presenteert vandaag de auto waarmee Marco Wittmann de DTM-titel dit jaar gaat verdedigen.

Het is alweer vijf jaar geleden dat BMW haar rentree maakte in het DTM. De Duitse fabrikant voegde zich bij Audi en Mercedes om het Duitse premium-feestje compleet te maken in de raceklasse. De laatste keer dat BMW voorheen meedeed aan het DTM stond de afkorting nog voor Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, in plaats van Deutsche Tourenwagen Masters. De tweestrijd tussen de BMW E30 M3 en de Mercedes 190 Evolution wordt nog altijd gezien als een hoogtepunt uit de autosport.

Die oude magie heeft de DTM niet meer, in ieder geval niet buiten Duitsland. De serie is dan ook wel een érg Duitse aangelegenheid tegenwoordig, met uitsluitend Duitse fabrikanten en slechts enkele races buiten Die Heimat. Ondanks langdurige geruchten dat de DTM wellicht zou fuseren met de Japanse Super GT Klasse is dat er vooralsnog niet van gekomen.

Maar, dat wil niet zeggen dat de DTM in zijn huidige vorm niet de moeite waard is. De wagens zijn bruut en de coureurs over het algemeen van goed niveau. Dankzij de invloed van de fabrikanten in de serie stoot er nog wel eens een kampioen door naar de Formule 1, zoals bijvoorbeeld gebeurde met Paul Di Resta en Pascal Wehrlein. Daarbij stoten de atmosferische V8-en een lekkerder geluid uit dan de F1.

Spektakel is de races sowieso niet vreemd, want regelmatig vliegt er her en der het nodige carbon in de rondte. Een enkele keer wordt er zelfs in opdracht gebotst. Kortom, genoeg redenen om in de zomer af te reizen naar Zandvoort, waar een van de zeldzame races buiten Duitsland wordt verreden. Een van de auto’s die je dan onder ogen krijgt is deze nieuwe M4 DTM met blauwe kruizen in de koplampen.

kruis-pijl

Volgens BMW-teambaas Jens Marquardt is erg in zijn nopjes met deze nieuwerwetse referentie naar de oude kruizen die je zag op de koplampen van race-auto’s van vroeger:

“The blue crosses are a design element that originates from the iconic BMW 3.0 CSL of the 1970s. Any DTM fan will also recognise the blue crosses from the legendary BMW M3 DTM in the 1980s, when they were still stuck on. In 2017, we do this digitally – as is also the case, for example, with the new BMW 7 Series.”

Naast deze blauwe kruizen heeft de M4 nu ook extra pk’s. Dit komt doordat in het regelement de diameter van de luchtinlaten verhoogd is van twee maal 28 millimeter naar twee maal 29 millimeter. Dit levert ongeveer 25 pk extra op, waardoor de motoren nu ruim 500 pk leveren. Maar belangrijker dan dat: de M4 ziet er in DTM-uitdossing gewoon lekker dik uit.



25 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Bij de oude magie hoort misschien nog meer de strijd met de Audi’s en de Alfa’s toendertijd.
Fantastisch racen was dat toch wel.
@coubie74: in dat geval zou ik graag willen dat ze terug gaan naar normale chassis zoals ze uit de fabriek rollen, en met enigszins standaar body ook, ipv deze carbon monocoques die niks van doen hebben met de straat auto’s.
@dutchiehd: Dat zeker ook !
@dutchiehd: Jij moet het TCR kampioenschap gaan kijken. Die wagens zijn een stuk nauwer verwant aan hun straatvarianten dan deze DTM monsters
Dik! Alleen deze auto heeft niets met een huis, tuin en keuken 4-serie te maken. Maar wie wil er nu heen kruisjes in de koplampen van zijn BMW :p
@jorden: net als de golf 2 rijders
Bmw mercedes audi bedoel je
@bmwfreak038: en natuurlijk de oppermachtige Alfa Romeo’s niet te vergeten.
@rhellema: bmw en audi waren Machtiger😉
En nu wachten op de eerste die dit gaat namaken op zijn eigen auto.
Ik zie ze liever weer teruggaan naar auto’s die gewoon lijken op het product in de showroom. Dat was juist de charme van DTM en BTCC. Wat dat betreft zou Alfa er weer bij kunnen met de Giulia. Wellicht krijg je dan ook weer andere fabrikanten mee. Volvo er tussen met een V60 ;)
@E34M5Touring: dit keer zijn we het wel eens ;-)

Want precies dit is het probleem van het huidige DTM. Ze hebben veel te weinig te maken met de straatauto. Zijn daardoor ook veel te veel afhankelijk van aero, wat close racing in de weg staat. Daarbij rijden ze met slechtste klinkende atmosferische V8 ooit gemaakt. Het lijkt net een Civic 1.6 met brulpijp…

Je hoeft maar 3 seconden naar het oude BTCC of de huidige V8 Supercars te kijken om te zien hoe het wèl moet.
Zou leuk zijn als ze weer terug gingen naar meer straat gebasseerde bodies, maar dan wel met dikke motoren, anders krijg je wtcc achtige taferelen dat er gewoon geen snelheid meer in zit.
Had ik al gezegd dat ik het leuker zou vinden als ze terug gaan naar de straat versies?
De Australische V8 Supercars zijn 10x gaver om naar te kijken dan de DTM.
@HZW: Ook dat zijn silhouet racers.
Een ander probleem van de huidige DTM is, dat de auto’s zo complex zijn dat er ook geen anderen fabrikanten toetreden, om maar te zwijgen van privé teams.
Het is net als in de F1, als je nu instapt rij je jaren lang achter de feiten aan en win je geen race, maar het kost wel bakken met geld.
V8 Supercar is gewoon een productie chassis met roll-cage en een voor en achter spoiler en dikke V8.
@HZW: In DTM rijden louter privé teams, ondersteunt door de fabrikant.
Ja dit is dik.
Moddervet! Dit jaar absoluut weer naar Zandvoort!
DTM is de top van de Tourwagenklasses. Er zijn genoeg klasses die dichtbij de straatversies komen (te veel om op te noemen) en ik vind dit beesten. Ze zijn daar door wel zo perfect dat er geen ‘beweging’ meer in de auto’s zit en bloedsnel. Maar beesten zijn het nog steeds alleen minder spectaculair jammer genoeg. En daar heb je dus die ‘simpelere’ klasses voor die meer op het oude DTM lijken. So be it…
Ziet er gaaf uit zo. Ik wist trouwens niet dat er een BMW Bank was?
Die blauwe kruizen zaten ook in die 3.0csl hommage die toen in zo’n geel-goude kleur en in een DTM M-trim werden gepresenteerd
@wouterjeuring: verder: heel vet alleen liever in een M trim met warsteiner sponsoring oid zoals vroeger
Wat een enorme picknicktafel!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).