• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de deal die Saab gaat redden… [als GM ja zegt: updated]

Auteur: robbie, gepost 4 december 2011 om 19:54 – 50 Reacties

Schijnt de zon weer voor Saab?


Vriest het in de hel? Kunnen varkens vliegen? Wat is er aan de hand? Er komen plotseling, zowaar, positieve geluiden uit Zweden met betrekking tot Saab. Victor Muller zou (wederom) een nieuwe deal bedacht hebben. Als GM daar akkoord mee gaat is Saab wellicht “gered”. Hoe zit die deal dan in elkaar? De details zijn nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt er in elk geval op dat we afscheid gaan nemen van het Chinese Pang Da.

Voordat we verder gaan eerst even een kleine samenvatting. Op 28 oktober maakte Swedish Automobile bekend dat ze Saab voor 100% zouden verkopen aan Youngman & Pang Da. Daarna werd al snel duidelijk dat GM dit niet wilde en dat Pang Da zelf ook wat problemen met de cashflow had.

En dus moest Victor Muller een nieuwe list deal bedenken waar GM wel akkoord mee zou kunnen gaan. GM heeft namelijk het recht om elke autofabrikant die een aandeel van 20% of meer wil in Saab te weigeren. En daarom zou Victor Muller afgelopen vrijdag volgens meerdere Zweedse bronnen het volgende voorstel naar GM hebben gestuurd:

* Youngman: 19,9%
* Bank of China: 29,9%
* Swedish Automobile: 50,2 %

Op deze manier blijft Youngman dus keurig onder de grens van 20% en heeft het bedrijf van Victor Muller (Swedish Automobile) ook nog eens de meerderheid van de aandelen in handen. En er verschijnt dus een nieuwe 3e partij op het toneel. En die 3e partij zou volgens de Zweedse staatstelevisie niemand minder zijn dan Bank of China (een staatsbank).

Wat gaat er nou verder gebeuren? Er wordt nog steeds gewacht op een antwoord van GM uit Detroit. Als GM ‘ja’ zegt tegen dit voorstel van Saab dan kan het vervolgens worden voorgelegd aan de overige betrokken partijen. Daarbij moet je denken aan:
– Aandeelhouders Swedish Automobile
– Chinese overheid
– Zweedse overheid
– Europese Investeringsbank

En dan vergeet ik er ongetwijfeld nog een paar. Al schijnt het wel zo te zijn dat een onderdeel van het plan is om de lening die Saab heeft bij de EIB (217 miljoen euro) af te lossen zodat er niet meer hoef te worden onderhandelt met de Zweedse overheid en de EIB.

De grote vraag blijft echter: Waar komt het geld vandaan?

Om Saab er weer bovenop te helpen is grofweg zo’n 500 miljoen euro nodig op zéér korte termijn (150 voor leveranciers, 217 voor EIB etc) en dat geld moet ergens vandaan komen. Het bedrijf dat straks voor 50,2% (ipv 100%) eigenaar is van Saab heeft meer schulden dan bezittingen en kan er dus geen geld inpompen.

Al het geld dat in Saab gestoken zal worden moet dus worden opgehoest door Youngman en die onbekende bank. De minderheidsaandeelhouders mogen dus het geld ophoesten om Saab & SWAN te redden. En in de jaren daarna zal er nog veel meer geld in Saab gestoken moeten worden. Enkele weken geleden werd er al gesproken over miljarden.

In de media wordt tenslotte ook nog gemeld dat Youngman uiterlijk maandag de lonen van het Saab personeel moet betalen. Of dat gaat lukken en wat het antwoord van GM is zullen we ongetwijfeld morgen allemaal te horen krijgen. Het feit dat Sinterklaas zelf ook in een Saab 9-5 rijdt zou nog wel eens een belangrijke rol kunnen spelen natuurlijk.

UPDATE 21:15 – Volgens de fanboys van SaabsUnited wil de Zweedse overheid een stokje steken voor deze plannen van Victor Muller & Youngman. Blijkbaar ziet de Zweedse overheid liever dat Saab failliet gaat.

Our sources states that:

“they don’t like a deal with SWAN and Victor (meaning Vladimir Antonov’s friend)”

Saab 9-5 met Sinterklaas onderweg op Autojunk.nl

UPDATE 05-12-2011, 08:00: Saab bevestigt dat ze in gesprek zijn met een Chinese bank als derde partij. Welke dat is blijft nog even onduidelijk. Persbericht:

Swedish Automobile N.V. (Swan) announces it is in discussion with Zhejiang Youngman Lotus Automobile Co. Ltd. (Youngman) and a bank in China about an equity interest in Swan. The discussions include a short term solution to enable Saab Automobile to pay the November wages and continue reorganisation. The outcome of the discussions is still uncertain. Any possible transaction would be subject to the approval of the relevant stakeholders.

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!
  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, pang-da, Saab, swedish-automobile, victor-muller, youngman

Vorig bericht: « Vergeten Concept Car: Daimler Corsica (1996)
Volgend bericht: One Opel Omega to rule them all! [Mega Omega] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bigcar zegt

    4 december 2011 om 19:57

    tja, vandaar de naam: saab SOAP ;)

    Login om te reageren
  2. vale46 zegt

    4 december 2011 om 19:59

    Die hele Saab-soap begint mijn kl*ten uit te hangen!
    Nu hebben ze wederom “…iets uit hun duim gezogen.”
    Ik geloof er niet meer in, De laatste nieuwe (9-5?) was echt een prachtbak, dus ik vind het wel jammer dat het zo moet eindigen. Prachtige historie die ze achter hun laten.

    Login om te reageren
  3. tuning zegt

    4 december 2011 om 20:10

    Een enkeltje hell met dit merk, als je zo moeilijk moet doen om te blijven bestaan snap dan een keer dat je het niet waard bent om te blijven bestaan.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 december 2011 om 20:25

      @tuning: Bij ieder ander merk was dit al lang gebeurd, maar bij Saab vinden een heleboel mensen het blijkbaar waard om door te vechten voor het bestaan…

      Login om te reageren
      • tuning zegt

        4 december 2011 om 20:36

        @Svenska_Aeroplan_AB: ja en het raarste is nog dat het niet eens een succesvol merk was/is. Ik zie er sowieso het nut er niet van in die lelijke hokken op de weg te houden.

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          4 december 2011 om 21:43

          @tuning: Dat heb je met een you-love-it-or-you-hate-it merk als Saab. De you-love-it mensen zullen zich 6499426229505 keer meer inzetten voor het merk. Een mainstream merk was al anderhalf jaar history geweest!

          Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    4 december 2011 om 20:11

    ik zou dat personeel alleen betalen als ze 24/7 alle autoblogs op de planeet helemaal vol zouden spammen met pro-Saab meuk ..

    3700 personeels leden betalen voor nix doen gaat natuurlijk niet ..

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 december 2011 om 20:26

      @lincoln: ik doe in ieder geval mn best… ;)

      Login om te reageren
    • super zegt

      4 december 2011 om 20:32

      @lincoln:
      dat personeel doet niets liever dan weer aan de slag gaan, zeker zelf nooit een reorganisatie meegemaakt.
      En autoblog spammen heeft totaal geen zin, iedereen rijdt hier toch in een “premium” 6e hands bmw.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        4 december 2011 om 20:40

        @super:

        nope .. heb nog nooit voor een baas gewerkt ..
        of tenminste .. nog nooit als vast onderdeel van een bedrijf ..

        frustrerend voor alle partijen iig ..

        Login om te reageren
  5. Brum zegt

    4 december 2011 om 20:27

    Ik ben benieuwd! Hopelijk redden ze het, met de 9-5 leek er juist weer een goed model gelanceerd te zijn. Zo af en toe zie ik er een rijden en elke keer vind ik het een mooi ding.
    Alleen ben ik toch bang dat het nu te lang geduurd heeft, hoe goed het nieuwe plan ook is. Bovendien lopen de schulden met een stilstaande productie extra hard op, er komt ook niks meer binnen!
    PS: Is er al nieuws over Vitor’s prive sponsor; dhr. Antonov?

    Login om te reageren
  6. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 december 2011 om 20:29

    OT: Zou ik geen goede ontwikkeling vinden dit… Dat er een 3e partij nodig was voor GM was al langer duidelijk. Het erge jammere is dat SWAN (Muller dus) erin blijft, en als grootaandeelhouder nog wel! Onbegrijpelijk… Knap dat hij Saab zo lang overeind heeft gehouden, nu overdoen aan mensen met geld, en de visie in Zweden willen houden!

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 december 2011 om 21:12

      @Svenska_Aeroplan_AB: het kan natuurlijk nog zo zijn dat Bank of China in opdracht van Pang Da handelt. En het feit dat Pang Da geen aandeelhouder mag worden hoeft nog niet te betekenen dat Pang Da geen auto’s gaat verkopen.

      Het staat ze nog steeds vrij om een netwerk op te zetten.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        4 december 2011 om 21:46

        @robbie: Da’s waar, goed punt. Maar mijn 2e punt blijft staan. Dat SWAN grootaandeelhouder blijft is toch on-be-grij-pe-lijk?????? En ik zie aan je update dat ik niet de enige ben die er zo over denkt!

        Login om te reageren
        • robbie zegt

          4 december 2011 om 21:56

          @Svenska_Aeroplan_AB: ik begrijp dat ook niks van. Zeker omdat SWAN niks heeft in te brengen. Niet alleen Saab zit financieel aan de grond, Swan zit dat ook.

          Waarschijnlijk zal SWAN nu de helft (49,8%) van Saab verkopen aan die 2 Chinese partijen voor een X bedrag. En dat geld zal Victor dan meteen gebruiken om schulden aan Antonov af te lossen.

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            4 december 2011 om 22:29

            @robbie: precies, en dan opnieuw beginnen? Zonder geld? Vreemde, vreemde ontwikkeling…

            Login om te reageren
  7. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    4 december 2011 om 20:34

    Daarnaast heb ik, maar dat is persoonlijk, Pang Da altijd als de ‘key’ van de 2 Chinese partijen gezien. Ik denk GM ook…

    Login om te reageren
  8. masterstig zegt

    4 december 2011 om 20:47

    Hopelijk blijven die Chinezen met hun handen van de Saabs af, want voor je het weet staat daar een Chinees model met Saab logo.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 december 2011 om 22:30

      @masterstig: Saab is zo ongeveer het enige merk dat nog NIET actief is in China. Stakker…

      Login om te reageren
  9. J0riz0s zegt

    4 december 2011 om 20:49

    ik hoop op een redding want ik ga woensdag mn nieuwe saab halen :)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 december 2011 om 21:01

      @J0riz0s:

      gefeliciteerd .. een gloednieuwe klassieker ..
      welke Saab als ik vragen mag ??

      Login om te reageren
      • J0riz0s zegt

        4 december 2011 om 22:18

        @lincoln:
        9-3 sport estate vector 2.0t :D

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          4 december 2011 om 22:31

          @J0riz0s: U heeft smaak! En lef, en dat zouden meer mensen moeten hebben. Gewoon kiezen wat je wil, niet van dat bange… Mn complimenten.

          Login om te reageren
  10. norge zegt

    4 december 2011 om 20:50

    Waarom zou GM ja zeggen als de bank of China over de 20% grens heen gaat?

    Login om te reageren
    • slappehap zegt

      4 december 2011 om 21:02

      @norge: omdat de Bank of China geen autofabrikant is?

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 december 2011 om 21:11

      @norge: lees deze zin nog eens goed:

      GM heeft namelijk het recht om elke autofabrikant die een aandeel van 20% of meer wil in Saab te weigeren.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        4 december 2011 om 21:14

        @robbie: Mea culpa , maar wat maakt dat rëel gezien eigenlijk uit?

        Login om te reageren
        • Renesis zegt

          4 december 2011 om 21:19

          @norge: Invloed, een bank gaat alleen geld schieten en bemoeit zich niet zo zeer met productie, techniek etc. GM is bang voor Chinese autofabrikanten die teveel invloed hebben bij SAAB waardoor ze makkelijk kunnen concurreren met bijv. Buick (in China) en op langer termijn de rest van de wereld.

          Login om te reageren
  11. HZW zegt

    4 december 2011 om 21:10

    Het lijkt steeds meer geld te gaan kosten, ze hadden het gewoon failliet moeten laten gaan.
    Dan had je alles van tafel kunnen schuiven en dan de bruikbare brokken kunnen oprapen voor een bodemprijs.

    Login om te reageren
  12. robbie zegt

    4 december 2011 om 21:17

    INSTANT UPDATE!

    De Zweedse overheid wil de deal nu al blokkeren?
    http://www.saabsunited.com/2011/12/breaking-news-2-swedish-government-trying-to-stop-the-deal.html

    Our sources states that:

    “they don’t like a deal with SWAN and Victor (meaning Vladimir Antonov’s friend)”

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      4 december 2011 om 21:23

      @robbie:

      dat hele Hemfosa verhaal is gewoon crooked ..

      daar zit gewoon iets scheef ..
      da,s niet okselfris ..

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        4 december 2011 om 21:58

        @lincoln: wat is er crooked aan Hemfosa? Die hebben (voor zover ik weet) alleen iets te maken met die vastgoed deal. Ze hebben (voor weinig geld) de helft van het vastgoed kunnen kopen. En als Saab failliet gaat krijgen ze de 2e helft voor niks bij.

        Dat is misschien een beetje schimmig, maar heeft volgens mij verder weinig te maken met waar dit artikel over gaat.

        Of zie ik iets over het hoofd?

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 december 2011 om 21:41

      @robbie: Zie mijn eerdere reactie… Overal tegenstrijdige belangen…

      Login om te reageren
  13. Carreza zegt

    4 december 2011 om 21:18

    Zozo, is dit de trailer voor het nieuwe seizoen van de Saab soap? :D

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      5 december 2011 om 01:17

      @Carreza: Hahaha.. inderdaad..

      [Zware Don La Fontaine stem] Once upon a time.. in a land.. far far north from here.. there’s one man.. one desire.. Swedish Automobile presents Victor Muller in Judgement Day Twenty Twelve.. soon in a theater near you..[Einde zware Don La Fontaine stem]

      Login om te reageren
  14. Supra1981 zegt

    4 december 2011 om 21:52

    IN YOUR LOCAL CINEMA IN MARCH 2012

    Login om te reageren
  15. super zegt

    4 december 2011 om 21:58

    korea en china stampen met een enorme hoeveelheid overheidsgeld auto industrieen uit de grond en in zweden gaan ze moeiljk doen als iemand een autobouwer in stand wil houden, echt bizar.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      4 december 2011 om 22:33

      @super: Zweden heeft niks tegen de Chinese partijen, integendeel. Maar ze hebben wel problemen met de (inmiddels) heilloze weg die SWAN heet…

      Login om te reageren
  16. mrbones zegt

    4 december 2011 om 22:38

    tja als ze niet kunnen concurreren dan moeten ze maar failliet net zoals elk ander bedrijf

    Login om te reageren
  17. meneersander zegt

    4 december 2011 om 22:45

    Gaap…..

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      4 december 2011 om 22:48

      @meneersander: (s)(g)aab inderdaad.

      Maak er alsjeblieft een einde aan….

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        5 december 2011 om 19:19

        @Benjamin1: swenjamin… Hahahahahahahahaha… Ofzo. Puberniveau

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 december 2011 om 19:18

      @meneersander: goh, origineel zeg!

      Login om te reageren
  18. mashell zegt

    5 december 2011 om 00:27

    Ik hoop nog altijd dat GM de boel weer terug koopt. Dat is voor iedereen het beste.

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      5 december 2011 om 09:17

      @mashell: Denk je? GM wilde Saab ontmantelen, was er sterker nog al mee bezig.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        5 december 2011 om 23:17

        @meneersander: sterker nog, ze zijn nog steeds bezig Saab stuk te maken… Alle hordes waren genomen voor de vorige deal, alleen GM ligt steeds dwars… Ze willen gewoon een concurrent van bijv. Buick op de Chinese markt tegenhouden.

        Login om te reageren
  19. solz zegt

    5 december 2011 om 06:09

    ik was laatst nog bij de plaatselijke saab-dealer en zag dat de showroom gevuld was met tweedehands modellen, tot 9-3’s van dik tien jaar terug! spul dat vroeger ergens achteraan het terrein stond te verkommeren… mijn oud barrel stak er nu eens niet tegen af :)

    Login om te reageren
  20. Barnevelder zegt

    5 december 2011 om 12:09

    Een update op 25 december, geplaatst op 5 december? Doen jullie goed!;-)

    OT: The show continue’s, maar ik vraag me af of het goed gaat komen….

    Login om te reageren
  21. robbie zegt

    5 december 2011 om 13:11

    Volgens Muller gaat het niet om Bank of China, maar om “een Chinese bank”
    http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1454473-muller-det-ar-inte-bank-of-china-

    In a text message to TT writes Victor Muller: The bank is at stake is not the Bank of China!

    Login om te reageren
  22. mazdarx8 zegt

    5 december 2011 om 17:15

    ik denk niet dat ze akkoord gaan, gokje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North