
Toegegeven: heel sexy oogt ‘ie niet, maar het gaat om de techniek. En die is smeuïg.
Williams Advanced Engineering doet hele interessante dingetjes. Zo werkte dit bedrijf mee aan de botermalse Jaguar C-X75 die helaas nooit in productie ging en hielp het mee bij de ontwikkeling van de Nissan GT-R Nismo. Daarnaast deed deze tak van Williams de nodige ervaring op met elektrische aandrijflijnen in de Formule E.
Die ervaring zal ongetwijfeld hebben geholpen bij het ontwerp en de bouw van het platform dat je hierboven ziet. Het ding kreeg de naam FW-EVX en we verklapten in de titel al dat er geen dikke V8 maar een elektromotor in komt te liggen.
Volgens Williams kunnen EV’s veel efficiënter worden gebouwd. Hun FW-EVX platform is dan ook lichter, “groener”, veiliger, biedt een grotere actieradius én betere prestaties. Zo zijn de veerpoten met koolstofvezel verstevigd in plaats van aluminium, wat zorgt voor een gewichtsbesparing van maximaal 40%. Daarnaast is de hele constructie een stuk stijver dan bij vergelijkbare auto’s het geval is, wat mede komt door de behuizing van het accupakket.
De FW-EVX zit propvol innovaties die uiteindelijk maar voor één ding moeten zorgen: het aantrekkelijker maken van EV’s zodat de consument minder huiverig is om de verbrandingsmotor te laten voor wat het is en over te stappen naar groen(er) vervoer. We zijn erg benieuwd naar wat de toekomst voor dit platform in petto heeft.
Voor zover ik weet is het een belangrijk onderdeel van het businessplan van Williams. Het is altijd hun doel geweest om KERS-achtige systemen te ontwikkelen en die aan externe partijen te verkopen om zodoende de cashflow op peil te houden. Volgens mij gaat o.a. om energy recovery systemen voor de grote jongens in de industrie. Echte F1 techniek voor op de straat dus.
@PeugeotGTI: Energy Recovery systems? Je bedoelt zoals de Prius al 17 jaar doet?
@svenska_aeroplan_ab: Volgens mij wel ja, maar dan veel meer high-tech. Williams probeert zich te profileren als high-tech fabrikant en ontwikkelaar, naast alleen een raceteam zijn. Ik heb ze nooit horen zeggen dat ze claimden het wiel opnieuw uitgevonden te hebben though.
Hetgeen niet echt in Williams’ voordeel werkt is dat zo’n platform heel snel vergeten wordt. Door er een sexy body op te schroeven creëer je toch een duidelijkere identiteit die bij het grote publiek langer blijft hangen.
@Edge: dat de ‘gewone auto consument’ Williams’ rol daarin niet ziet of vergeet is helemaal niet erg, ze verkopen hun techniek en knowhow immers niet aan die doelgroep.
Ik vind de samenwerking tussen Williams en Singer zo gaaf dat ik ze dit vergeef.
Het idee van zo’n platform kon nog wel eens de redding zijn voor de kleinere autofabrikanten…
Die er dan hun eigen afstemming aan kunnen laten geven en er een eigen koetswerk op kunnen zetten, met een hoge mate van ontwerpvrijheid. En profiteren van de ongekende know-how op het gebied van ondersteltechniek van een bedrijf als Williams.
Alles beter dan dat er straks maar een stuk of vier concerns overblijven die de markt compleet in handen hebben met hun massameuk.
@moveyourmind: klopt opzich wel, maar klinkt wat duur voor deze toepassing?
Ik mis de gouden wieltjes van de clito…
“Zo zijn de veerpoten met koolstofvezel verstevigd in plaats van aluminium, wat zorgt voor een gewichtsbesparing van maximaal 40%.”
Dus de veerpoten zijn verstevigd met koolstofvezel, in plaats van verstevigd met aluminium? Bedoelt de schrijver niet dat de veerpoten van koolstofvezel gemaakt zijn in plaats van aluminium?
Daarnaast zijn dus de veerpoten zelf zijn om maximaal 40% lichter, niet het gehele platform.
Leuke speculaties, maar is dit niet gewoon het onderstel van de nieuwe rolstoel van Sir Frank?
Dat zijn wel de dikste uitlaten ooit op een electrische auto!
Dit is dus wat onder die auto van Dyson komt te zitten?