• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de elektrische auto van Williams F1

Auteur: Author, gepost 6 september 2017 om 11:58 – 13 Reacties

Dit is de elektrische auto van Williams


Toegegeven: heel sexy oogt ‘ie niet, maar het gaat om de techniek. En die is smeuïg.

Williams Advanced Engineering doet hele interessante dingetjes. Zo werkte dit bedrijf mee aan de botermalse Jaguar C-X75 die helaas nooit in productie ging en hielp het mee bij de ontwikkeling van de Nissan GT-R Nismo. Daarnaast deed deze tak van Williams de nodige ervaring op met elektrische aandrijflijnen in de Formule E.

Die ervaring zal ongetwijfeld hebben geholpen bij het ontwerp en de bouw van het platform dat je hierboven ziet. Het ding kreeg de naam FW-EVX en we verklapten in de titel al dat er geen dikke V8 maar een elektromotor in komt te liggen.

Volgens Williams kunnen EV’s veel efficiënter worden gebouwd. Hun FW-EVX platform is dan ook lichter, “groener”, veiliger, biedt een grotere actieradius én betere prestaties. Zo zijn de veerpoten met koolstofvezel verstevigd in plaats van aluminium, wat zorgt voor een gewichtsbesparing van maximaal 40%. Daarnaast is de hele constructie een stuk stijver dan bij vergelijkbare auto’s het geval is, wat mede komt door de behuizing van het accupakket.

De FW-EVX zit propvol innovaties die uiteindelijk maar voor één ding moeten zorgen: het aantrekkelijker maken van EV’s zodat de consument minder huiverig is om de verbrandingsmotor te laten voor wat het is en over te stappen naar groen(er) vervoer. We zijn erg benieuwd naar wat de toekomst voor dit platform in petto heeft.

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, williams

Vorig bericht: « Alerte AB-lezer vindt gestolen Audi in Italië
Volgend bericht: Krijgt Max gelijk in rechtszaak om reclamefilmpje? [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. PeugeotGTI zegt

    6 september 2017 om 12:06

    Voor zover ik weet is het een belangrijk onderdeel van het businessplan van Williams. Het is altijd hun doel geweest om KERS-achtige systemen te ontwikkelen en die aan externe partijen te verkopen om zodoende de cashflow op peil te houden. Volgens mij gaat o.a. om energy recovery systemen voor de grote jongens in de industrie. Echte F1 techniek voor op de straat dus.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      6 september 2017 om 13:09

      @PeugeotGTI: Energy Recovery systems? Je bedoelt zoals de Prius al 17 jaar doet?

      Login om te reageren
      • PeugeotGTI zegt

        6 september 2017 om 18:26

        @svenska_aeroplan_ab: Volgens mij wel ja, maar dan veel meer high-tech. Williams probeert zich te profileren als high-tech fabrikant en ontwikkelaar, naast alleen een raceteam zijn. Ik heb ze nooit horen zeggen dat ze claimden het wiel opnieuw uitgevonden te hebben though.

        Login om te reageren
  2. Edge zegt

    6 september 2017 om 12:17

    Hetgeen niet echt in Williams’ voordeel werkt is dat zo’n platform heel snel vergeten wordt. Door er een sexy body op te schroeven creëer je toch een duidelijkere identiteit die bij het grote publiek langer blijft hangen.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      6 september 2017 om 12:47

      @Edge: dat de ‘gewone auto consument’ Williams’ rol daarin niet ziet of vergeet is helemaal niet erg, ze verkopen hun techniek en knowhow immers niet aan die doelgroep.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    6 september 2017 om 12:28

    Ik vind de samenwerking tussen Williams en Singer zo gaaf dat ik ze dit vergeef.

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    6 september 2017 om 12:50

    Het idee van zo’n platform kon nog wel eens de redding zijn voor de kleinere autofabrikanten…

    Die er dan hun eigen afstemming aan kunnen laten geven en er een eigen koetswerk op kunnen zetten, met een hoge mate van ontwerpvrijheid. En profiteren van de ongekende know-how op het gebied van ondersteltechniek van een bedrijf als Williams.

    Alles beter dan dat er straks maar een stuk of vier concerns overblijven die de markt compleet in handen hebben met hun massameuk.

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      6 september 2017 om 13:10

      @moveyourmind: klopt opzich wel, maar klinkt wat duur voor deze toepassing?

      Login om te reageren
  5. snorrewietskie zegt

    6 september 2017 om 13:09

    Ik mis de gouden wieltjes van de clito…

    Login om te reageren
  6. fapfap zegt

    6 september 2017 om 13:50

    “Zo zijn de veerpoten met koolstofvezel verstevigd in plaats van aluminium, wat zorgt voor een gewichtsbesparing van maximaal 40%.”

    Dus de veerpoten zijn verstevigd met koolstofvezel, in plaats van verstevigd met aluminium? Bedoelt de schrijver niet dat de veerpoten van koolstofvezel gemaakt zijn in plaats van aluminium?

    Daarnaast zijn dus de veerpoten zelf zijn om maximaal 40% lichter, niet het gehele platform.

    Login om te reageren
  7. riddertevoet zegt

    6 september 2017 om 14:06

    Leuke speculaties, maar is dit niet gewoon het onderstel van de nieuwe rolstoel van Sir Frank?

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    6 september 2017 om 15:30

    Dat zijn wel de dikste uitlaten ooit op een electrische auto!

    Login om te reageren
  9. HzR zegt

    7 september 2017 om 07:44

    Dit is dus wat onder die auto van Dyson komt te zitten?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North