Dit is de extra schone Audi A7 Sportback 55 TFSI e

Auteur: , 34 Reacties

Jazeker, die 'e' maakt een wereld van verschil.

Het leveringsprogramma van de Audi A7 Sportback begint langzaam maar zeker te groeien. Het begon met twee zescilinders, een benzine (55 TFSI) en diesel (50 TDI). Later kwam daar een S7 bij. Die is met zijn biturbo zescilinder dieselmotor perfect voor veel lange afstanden. Althans, in Europa. Daarbuiten heeft de S7 een 450 pk sterke benzinemotor.

Mocht je vooral in de randstad rijden, veel in binnensteden en veel in files rond tuffen, maar geen Tesla wensen, is er een nieuw alternatief: de Audi A7 55 TFSI e. De badge lijkt enorm op die van de A7 55 TFSI zonder de ‘e’. Toch is die ‘e’ van enorm belang. Het duidt namelijk op een plug-in hybride van de Audi A7.

Het is de eerste maal dat de Audi A7 leverbaar wordt als PHEV. Het resultaat is een 2.0 TFSI motor, een viercilinder met 252 pk en 370 Nm. In principe is deze motor verantwoordelijk voor adequate prestaties in de Audi A7. Echter, het is een hybride dus is er ook een elektromotor. Deze levert 143 pk en 350 Nm. Het maximum systeemvermogen bedraagt 367 pk en het maximum systeemkoppel een romige 500 Nm.

Audi A7

De A7 55 TFSI e is daarmee zeker geen stakker. De 0-100 km/u sprint is in 5,7 seconden alweer achter de rug. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De elektromotor wordt gevoed door een 14,1 kWh sterk accupakket. Op een lading kun je volgens de WLTP meer dan 40 km puur elektrisch rijden. De Audi A7 55 TFSI e wordt in de markt gezet als een sportieve hybride. Het S-Line pakket, 19″ wielen, rode remklauwen, sportstoelen en sportonderstel zijn standaard.



34 reacties

Wat gaat dit kosten? Een kwart huis?
@chriscross: Ligt eraan welk huis
@f40racer: ik dacht aan een huis van 4 ton
@chriscross: ik denk 2 camping Chaletjes met grond.
Wat?? Persfoto’s van een Audi in niet-grijs??? Zijn ze daar in Ingolstadt helemaal gek geworden???
@bennyweisz: De verdovende middeltjes van ’t weekend zijn zeker nog niet uitgewerkt.
Deze kon wel eens fijner zijn dan de S7.
@dutchdriftking: als er een V6 of V8 benzine in zat wel ja👌🏼
Komt dit ook naar Nederland? Een PHEV is goed tegen de BPM en dit kan dan nog wel een toppertje worden.
Nu is de A7 al bepaald geen lelijke auto maar zo in het rood en zo uitgevoerd is deze gewoon heel erg erg gaaf en de hybride techniek helpt heel erg het geweten te sussen.
De A6 TFSI-e werd in februari gepresenteerd en is nog altijd niet op de markt en zelfs geen prijs van bekend gemaakt. Ik hoop niet dat dit ook meer dan 7 maanden gaat duren!
Heel mooi, dat rood staat hem goed! Zet maar op de oprit
Laatst hoorde ik iemand die dacht dat er een 5.5 liter V8 in de Q8 55 TFSI lag. Maar daar zit op tenminste nog een V6 in..

Dit had gewoon een 20 tfsi-e moeten heten…

Sjoemelen in type benamingen is het!
@reactief: motorsjoemelen is de nieuwe standaard. Bijv: een BMW 323i was ooit een 6 cilinder met 2,3 liter inhoud. Nu is een BMW 528 een 2,0 liter.
@911targa: een 2,3 I6 is er bij BMW nooit geweest wel een 2.2 of 2.4 zie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_BMW_engines
In tijden van de E60 had je met een 520i zowaar een 2.2 liter badge promotie ipv degradatie.
Laat ik zeggen dat er bij BMW nog enige logica achter zit(x10)
.18 is zo’n 136-170pk
.20 is tot zo’n 190 pk
.25 ongeveer 230 pk
.40 zo’n 340 pk.
Dan komt Audi met een A3 35 TFSI en die heeft wel een whopping 150 pk..
@alfonso_alfist: Toch wel. Van de M20 was er zeker weten een 2.3.
@alfonso_alfist: Zeker te jong om te weten dat het topmodel van de 3-serie de 323i was met uit mijn hoofd 143pk. Dat was een 2.3 zes in lijn.
@alfonso_alfist: E21 en E30 323i hadden een 2.3 6-cilinder
@alfonso_alfist: F10 523i was zelfs een 3 liter :p
@alfonso_alfist: probeer je nou echt wat krom is recht te praten?
@reactief: Ik vind het zelf heel naar dat alle Duitse premium merken hier schuldig aan zijn. Ontbreekt volledig aan logica.
@reactief: Een 330d is tenminste nog echt voor eerlijke gasolieheads, een zespitter en effectief 3 liter groot!
Alles voor de Duitse bijtelling slechts 0,5% per maand. Dat het in de praktijk qua verbruik weinig zoden aan de dijk zet maakt niet uit. Schat dat ie zo’n 1 op 11 doet. Had laatst ook een Plug-in Hybrid leenauto. Mee in de vorm van een Mini Countryman. Met 224pk rijd het wel soepel maar qua prestatie toch iets minder als de .25d die ik gewend ben.
En het vebruik? 7.1l/100km ipv de beloofde 2,1l/100km.
Ach Duitsers ze lopen niet alleen qua voetbal achter op Holland
@alfonso_alfist: Zo’n .25d is dan ook geen zielig blokje. Levert volgens mij ook rond de 224 pk en zal ook nog eens een lekkere bult koppel eruit spugen. Bovendien weegt zo’n hybridesysteem ook wel wat.
@berlinetta: Daar gaat het niet om. El Fonzo heeft een punt als hij zegt dat je -vandaag- geen hybride moet kopen voor de zuinigheid of het milieu.
Heeft dit ding eigenlijk quattro? Of is het zo’n systeem dat de motor de voorwielen aandrijft en de elektromotor de achterwielen (en je dus 90% van de tijd met FWD rijdt)?
@berlinetta: Jazeker! Permanente vierwielaandrijving. Geen Volvo geneuzel ;). Het is eigenlijk de Audi Q7-e-Tron layout.
@willeme: Dat doen ze wel goed.
@willeme: en dat rijdt TOP
Ik vind het een beauty zo in het rood met zwart. Gave velgen ook. Ben alleen bang dat we die hier niet of nauwelijks gaan zien. Duitsers hebben daar minder moeite mee. En qua aandrijflijn zeker een goeie variant. Ik zou hem wel willen rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).