Dit is de Ford Fiesta ST200

Auteur: , 68 Reacties

Ford onthult een nieuwe ST200-versie van de befaamde Fiesta ST, goed voor 10 procent extra vermogen en 20 procent extra koppel.

De geruchten over een ‘ST Plus‘ waren er al, nu is het officieel. De nieuwe Fiesta met 200 pk zal zijn debuut beleven op de autoshow van Geneve. Het is de krachtigste productie-Fiesta ooit.

De ST200 krijgt een exclusieve uitrusting met unieke koetswerkkleur Storm Grey, gepolijste lichtmetalen velgen in mat zwart en speciale interieurdetails. De productie van de nieuwe Fiesta ST200 gaat in juni van start en de eerste exemplaren worden kort daarna geleverd aan de klanten.

Volgens @CasperH is de Fiesta ST de leukst sturende hatchback in het B-segment op dit moment, maar die wordt nu dus nog leuker. De sprint van 0 naar 100 km/u doet ie in 6,7 seconden. De 1,6-liter EcoBoost-motor van de Fiesta ST200 kan gedurende 20 seconden via overboost 15 pk extra vermogen en 30 Nm extra koppel leveren. De kortere eindoverbrengingsverhouding van 4,06 (tegenover 3,82 in de Fiesta ST) bevordert het rijgemak en moet nog meer rijplezier geven. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. Filmpje!



68 reacties

Die normale Fiesta ST was al een mooi pakket en dit maakt hem wel af.
Ik heb zelf al meermaals de kans gehad om de ST op openbare weg en circuit te rijden, en wat extra vermogen gaat de kers op de taart zijn!
De kleur en die velgen zijn vet en niet over-the-top.
@varry: Werk jij bij Ford ofzo ? Dat grondverf grijs is echt zo 2005 … En ‘overboost’ voor een paar seconden wil dus zeggen: auto (onderstel/banden/bak/koppeling/turbo ?) kan het eigenlijk niet aan voor langere periode … want anders had je het extra vermogen wel continue gekregen :(
@dawwg: nee die op deze manier is het een optie en kunnen ze het lekker duur verkopen. Zeg maar net als de “sport” stand op de nieuwere auto’s. Eerst afknijpen en dan dmv een “sport” knop de normale performance geven
@dawwg: uhm, weetje waarom ze dat doen, zodat hij goedkoper is in de verzekering en wegenbelasting.. (hier zal het niet veel schelen maar in de UK wel)
@dawwg: heeft te maken met de afzetmarkt waarin Ford opereert. Dan is de verzekering goedkoper. In de praktijk heb je eigenlijk altijd 200 pk…
Nu moeten ze die mannen van Ford nog leren hoe je een interieur ontwerpt en ik koop er een.

Ik geloof graag dat het (erg) goed rijdt en het ziet er van buiten ook best leuk uit, maar de waardeloze interieurs die Ford in zijn modellen schroeft zijn voor mij gewoon dealbreakers.
@dikdraak: wat is er mis met dit interieur?
@boomhauwer: all die plastic goekope knopjes op het middenconsole o.a.
@boomhauwer: Het onergonomische design, de stortvloed aan knoppen, het twijfelachtige materiaalgebruik..
Originele naam… Moeten nou echt alle hot hatches het aantal pk in de typeaanduiding hebben?
@wimco: in GB, toch min of meer het thuisland van Ford, is dat wel heel gebruikelijk, en ook al heel lang. Ik vind t wel handig eigenlijk.
@dondeboer: ja, Ford komt idd uit de UK..
@draadloos: eerst googlen, dan pas sarcastisch reageren. Met een beetje mazzel val je dan de volgende keer wat minder door de mand. Ford Europa begon in de UK in 1909.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ford_of_Britain
Waarom nou weer storm-lease-grey? Kunnen ze geen spannende kleur toepassen?!
Om gelukkig van te worden. Eigenlijk de puurste hot hatch die er is. De oude hot hatches zijn inmiddels zo uit hun voegen gegroeid dat die eigenlijk een andere markt aanboren.
Neeeee!!!’
2maanden terug me spaarpot kapot geslagen op een nieuwe Fiesta ST 180!!!
Had dit eerder moeten weten!
@bonzoo: Ik denk dat het een puur software matige aanpassing is. Als je gaat shoppen bij Wolf racing kunnen ze jou Fiesta ook makkelijk boven de 200pk brengen. En dan niet alleen tijdens overboost.
@dutchdriftking: ook daar is even informeren!
Maar Mountune is toch wel de erkende tuner van Ford en Wolf niet geloof ik…
Zat sowieso al te kijken voor net dat beetje meer uit mijn ST.
Maar dan kom je toch uit op Wolf en Mountune
@bonzoo: je kan ook eens kijken bij pumaspeed, weten ook wel erg goed wat ze er mee moetrn
@mrrallycross: inderdaad een leuke site!
@bonzoo: Duisters stappen naar Wolf, Britten naar Mountune. Je zit er precies tussenin :)
via iPhone app
@bonzoo: je kan altijd nog bij Mountune terecht voor extra garantievriendelijke paarden.

Daarbij, ik vind de prijs-prestatie-fun verhouding van de gewone Fiesta ST érg goed, en ik denk niet dat deze dat beter gaat doen.
@gtwillem: ga toch is even informeren!
Maar voor een Mountune update moet ik toch naar de UK?
via iPhone app
@bonzoo: ja. Maar er zullen vast wel dealers zijn die de kit in NL leveren. Niet officieel via de importeur, maar als je je dealer vraagt hebben ze zeker wel wat mogelijkheden. Andere opties zijn zoals @dutchdriftking aan geeft Wolf Racing, maar ik denk dat Loder1899 ook wel het een en ander in de aanbieding heeft.
@gtwillem: bedankt voor de info!
Ik ga is even op onderzoek uit welke Nederlandse dealer het eventueel kan regelen.

Thnx voor de info mede AutoBloggers!
@bonzoo: zou ik als eerste eens bij garage Mebu proberen. Die doen veel met snelle Fords.
@bonzoo: Ach, dan doe je toch een midweekje UK? Je auto een mooie upgrade, je vriendin blij, typisch gevalletje win-win!
@dutchdriftking: ook een strak plan!
@bonzoo: In Belgie is er een punt bij Oostende in buurt
https://www.mountunestore.com/apps/store-locator
@bonzoo: De “gewone” ST heeft volgens mij een overboost functie, waarbij je in principe bij volle belasting ook al zoveel vermogen levert (behalve in 1e en 2e versnelling). Als ik het me goed herinner schakelt de functie pas na 20 seconden vol gas uit. Meer dan 20 sec vol gas doe je eigenlijk nooit op de openbare weg, dus ach. (daarnaast reset de timer gewoon weer, als je gas loslaat) Vanwege dit foefje mag Ford geen 197 bhp als specificatie opgeven.

Tjah en anders een ecu tuning haal je die extra 20 pk er zo weer bij. De motor en koeling lijken niet te zijn veranderd zo te zien. (die eindoverbrenging daarentegen is wel erg bevorderlijk voor acceleratie (wel meer schakelen..))
@imdoctorbob: die overboost functie is heerlijk maar mis net dat beetje extra soms!
Ga vanmiddag contact opnemen voor een Mountune update!
@bonzoo: maat van me heeft een mountune gemonteerd op zijn st. Met behoudt van garantie
@bonzoo: Ontzettend gave wagen heb je dan!!
De Fiesta ST is mijn absolute favoriet in dat segment, echt prachtig.
Veel plezier ermee.
@bofkont: thnx!
Ik ben er ook erg blij mee!
Stap elke keer weer in met een dikke glimlach!
Zeker een aanrader de ST
230km/h in een Fiesta… Dat is toch niet normaal!
@dutchdriftking: Dat is ook haalbaar in een Fiesta ST150 op de afsluitdijk… met stormwind in de rug…. en op de teller…. xD
via iPhone app
@volvologisch: Berg af. Winde mee. Veel fantasie.

Dan misschien ;-).
@gtwillem: Stormwind en standaard tellerafwijking is voldoende hoor. Zover ik weet is hij verder niet aangepast ofzo op een K&N inlegfiltertje na, maar die maakt eigenlijk geen verschil… en ja ook de standaard velgen + bandenmaat.
Zal in werkelijkheid waarschijnlijk ergens tussen 215 en 220 km/h zijn geweest, misschien zelf minder…
via iPhone app
@volvologisch: volgens mij haalt de 210 nét…
@gtwillem: oké dan niet….
@volvologisch: Haha, ja op je fietscomputer. Maar zo`n ST150 klinkt wel fijn. Al klinkt het zelfde blok in de Focus ST170 nog beter.
@dutchdriftking: zelfde blok?? Focus is een zetec, Fiesta een duratec?
@davelepeef: ja klopt, idd een duratec blok
@dutchdriftking: Geen idee wat er in de Focus ST170 ligt, maar blijkbaar dus ook een Duratec blok. Lang leve google!
@dutchdriftking: @volvologisch: geloof me now, die tekst is het enige duratec aan heel de motor. Het is een 2.0 zetec met variabele nokkenassen. Deze motor heeft een riem, duratec een ketting. Als ik me niet vergis zijn ook de in- en uitlaat niet aan dezelfde zijden geplaatst. Don’t let badges fool you ;)
@dutchdriftking: ik doe wat fout, zie boven ;)
@davelepeef: mij kan je alles wijsmaken. Ik geloof iedereenen en alles van internet. Facebook is mijn betrouwbaarste bron xD
@dutchdriftking: De ST 150 fiesta is een ontzettend fijne wagen, een kameraad van mij heeft eentje gehad, blauwe met witte striping, ontzettend leuk sturend en close ratio versnellingsbak volop fun.
@bofkont: Klopt, maar heb je wel eens in de Focus ST170 gereden? Niet normaal dat ding. Niet bizar snel, maar wel echt een super mooie vermogensopbouw en ook nog eens een geniaal geluid voor een 4 pitter. Maar het mooiste is toch wel de wegligging. We hebben heel wat Porsches in het stof laten bijten in de Eifel. Geweldig onderstel met een super feedback via het stuur.
@dutchdriftking: Nee daar heb ik helaas nooit in gereden, maar ik geloof je direct, Ford heeft echt geniaal goede onderstellen.
@dutchdriftking: Ik durf het niet aan in zo’n blik…
@dutchdriftking: dacht ik ook al
Meh voegt niet echt super veel toe aan het origineel. Als ze deze nou zouden leveren met dat nieuwe Sync 3 multimedia systeem was het misschien een ander verhaal geweest.

Ik vind mijn FiST nog snel zat, mocht dat veranderen dan shop ik wel even bij Mountune voor de MT215 kit.

Is het trouwens niet vreemd dat ze deze de ST200 noemen? In Amerika word de ST namelijk al verkocht als 197 HP dus dan zal deze “200” wel niet daar naartoe komen? Ook deze grijze kleur is in de US of A al lang beschikbaar… Al met al een beetje slapjes Ford, ik had meer verwacht.
@mazdarx: same here. Dit is ook gewoon een deal om de laatste modellen te slijten. Het is natuurlijk al aardig verouderd vergeleken met de concurrentie.
@87sandyd: En toch vind ik het persoonlijk nog steeds de mooiste in dit segment, en kwa rijden/sturen is hij absoluut een van de betere.
@mazdarx: Nee, de huidige levert in overboost 200pk, de nieuwe in overboost 215pk (als ik het goed lees) Ford ST en RS modellen worden extreem getest door Ford, een onderdeel van deze test is 40(!) minuten lang op topsnelheid rijden. Als de auto met 200pk 40 min heel blijft, en met 215 38 min, dan krijg je 200pk en 215 in overboost. Maar wie rijd er nou 40 min lang topsnelheid….
Wauw die specs zien er goed uit! Het verbaasd mij nog altijd hoe dicht ik nog in de buurt kom met mijn 16jaar oude Clio Sport! 7.0 seconden naar de honderd en 220 km/h als topsnelheid!!
@cliosport2000: 0-100 niet heel veel verschil idd, maar tussensprintjes heb je totaal geen kans😏

Want turbo he :)
@speedzz: Jaa helemaal waar haha, mijn Clio heeft ook een voordeel met een gewicht van 1010kg ;)
@speedzz: Als je die oude clio maar op toeren houdt blijf je wel aardig bij hoor.
Het is vast geen toeval dat er slechts 1 foto van het interieur bij zit…
De standaard ST met chipje lijkt me dan de betere optie. Deze nieuwe voegt niet veel toe vind ik. Voor het kleurtje zou ik het ook niet doen. Liever een blauwe.

Maar wel een verdomd leuk wagentje. Zou er heel erg graag een willen.
@berlinetta: eentje voor de vrouw halen ;-)
@pinut187: Hou hem liever voor mezelf ;)
Ik vind dat grijs eigenlijk wel wat hebben, velgen iets minder. Verder leuk scheurbakkie.
200pk vind ik nog een beetje magertjes, ik had wel gehoopt op wat meer paardjes.
En wat betreft het dashboard sja, er is nou eenmaal een reden waarom de Fiesta eenmaal goedkoper is dan de rest. Jammer dat SYNC 3 niet wordt geleverd, in de VS wordt dit namelijk wel aangeboden.

Maar met deze 200pk loopt hij mooi in de pas met de rest en is het nu daadwerkelijk dé koning van de B-segment hothatches!
Mijn absolute topper in dit segment, zo gaaf dit.
Mocht ik ooit een keer aan de downsizing moeten is dit een absolute kanshebber.
Zelfde de 1.0 ecoboost red edition vind ik al ontzettend gaaf, heeft ook al 140pk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).