Dit is de gaafste -in serie gebouwde- Citroën OOIT

Auteur: , 96 Reacties

Vergeet de SM, DS en CX Turbo II, deze grotendeels vergeten Citroën BX 4TC is de gaafste Citroën ooit.

Denk je aan Citroën, dan denk je waarschijnlijk aan ‘comfortabel’ en ‘eigenzinnig’ en niet aan ‘autosport’. Niet geheel terecht, want het merk met de dubbele chevron is bijzonder succesvol geweest in het WRC, WTCC en in Dakar. Midden jaren ’80 besloot men bij Citroën om deel te gaan nemen aan de Group B-rallyklasse, waar concerngenoot Peugeot op dat moment overigens al in uitkwam met de 205 Turbo 16.

Als basis werd de toen nog kakelverse middenklasser BX genomen, maar daar moest wel behoorlijk aan gesleuteld worden. Zo bleek geen van de BX-blokken sterk genoeg om een dikke turbo op te monteren en dus werd geopteerd voor de 2.2 viercilinder uit de dan al flink achterhaalde Chrysler-Simca 180. De FIA hanteerde een maximumcapaciteit van drie liter slagvolume, maar een turbo gold als een vermenigvuldigingsfactor van 1.4X. Met 2155cc was het originele blok dus nipt te groot (2155 x 1.4 = 3017) en dus werd het slagvolume verkleind tot 2141,5cc.

Daar waar de motoren bij de reguliere BX’en dwarsgeplaatst zijn, ligt het Simca-blok in de lengterichting in de BX TC4. Daarom is de carrosserie van de BX 4TC niet alleen flink verbreed, maar kreeg de auto ook een veel langere neus aangemeten. Samen met de vier schijnwerpers tussen de koplampen, de dikke powerdome op de motorkap én de velgen van de CX Turbo II, maakt dat van de BX 4TC een zeer coole verschijning.

Citroen bx tc4

Helaas win je op rallystages geen punten met je coolness factor, maar zul je moeten presteren. Dat lukte maar matig, verder dan een zesde plek tijdens de Zweedse rally van 1986 kwam de 4TC nooit. Dat de auto maar drie races heeft gereden voordat de stekker uit de levensgevaarlijke Group B werd getrokken, hielp daar natuurlijk niet bij.

Dat Citroën geen succes had op de rallystages viel ook potentiële klanten op. Er stonden bij de fabriek namelijk precies 200 straatversies van de 4TC, nodig om de auto te homologeren voor het Group B-kampioenschap. Slechts 62 exemplaren van deze 200 pk sterke BX wist men te verkopen, waarvan een aanzienlijk deel ook nog teruggekocht werd vanwege kwaliteits- en betrouwbaarheidsproblemen. Net als de meeste onverkochte exemplaren, gingen ook deze teruggekochte 4TC’s regelrecht de shredder in. Dat maakt de gaafste Citroën ooit dus ook een van de zeldzaamste…



96 reacties

Vind hem wel op Audio Quattro lijken
-edit: kunnen we het netjes houden en iedereen zijn eigen mening gunnen? We hoeven het heus niet eens te zijn, maar dit gaat te ver.-
@oemplus: de Audi deed leuk mee.. Er zijn merken die echt veel beter waren.
@giulio:
Helemaal waar, ik denk dan aan het Franse Peugeot en het Italiaanse Lancia.
De rest kwam te laat om nog echt een punt te maken.
Naast deze Citroën waren dat de Ford RS200 en de MG metro 6R4.
Die laatste 2 heb ik veel zien winnen in de rallycross op Valkenswaard.
@talladega:
De motor uit die 6R4 reïncarneerde in de fameuze Jaguar XJ220.
@talladega: En de volgende generatie Italiaanse kanonnen stond al klaar de Lancia ECV en ECV 2. Dus voor de concurrentie zou het nog gemakkelijk hebben gehad!
@talladega: Op het oog heeft deze BX dezelfde problemen waar de Audi mee kampte, de motor hangt op de vooras met een lastige onderstuur als gevolg. Audi bracht permanente vierwielaandrijving als oplossing voor de tractieproblemen in de rally. Alle andere concurrenten deden hetzelfde maar plaatste ook de motoren in het midden. Dit maakte de Audi uiteindelijk kansloos tegen de 205, Lancia Delta S4, de RS200 de 6R4 enzovoorts.
@oemplus:
Zo jij weet je onnozelheid goed te verwoorden !
-edit: nutteloze bijdrage-
@thefmanl: haha, gij ontwetende…
@oemplus: Hz ontwetende???
@oemplus: daarom was Audi niet heel lang geleden in radar ondat hun olieverbruik zo gunstig was😂😂😂😂😂
@oemplus: Gebrek aan automobiele kennis is jou niet vreemd…
@oemplus: ik sleutel dagelijks aan vag. De kwaliteit is bedroevend. Een soort rijdende kliko met hier en daar plaatstaal.

Overigens is onze kliko duurzamer.
@thefmanl: Jij bent geen haar beter dan de geen waar jij het tegen hebt. Dus ga elkaars mond maar spoelen. En onthou voor de toekomst dat je een mening verkondigt en geen waarheid, met zulke opmerkingen.
@mikkeloentje: Volgens mij heeft hij het toch echt over feiten hoor..
@norge: you, i like 😉
@oemplus: Quattro beledigen? Nooit! Wat kan ik eraan doen als de Fransen gaan kopiëren. Je ziet het zelf toch ook ze hebben het gewoon gejat van de legendarische quattro..
@mstiic: “het” gejat? Wat precies?
@mstiic: heeft audi de techniek zelf bedacht? Heel veel techniek heeft Audi als eerst op grote schaal toegepast. Niet bedacht.
@oemplus: ga je mond spelen. De bx is ook zeker een legendarische auto!
@oemplus: zo goed was de Quattro helemaal niet, maar de marketingboys van Audi hebben hun werk goed gedaan.

Overigens heb ik ook helemaal niets met deze Citroen (en eigenlijk ook niet met de rest van hun gamma). De BX, inclusief deze uitvoering, en de Visa vertegenwoordigden perfect waarom het zo’n onaantrekkelijk merk was. Het contrast met het Peugeot, dat erg veel leuk spul maakte in die tijd, kon niet groter zijn.
@erwh: De Quattro behoort zeker niet tot de meest succesvolle rallywagens ooit, not even by a long shot. Maar in de eighties was hij toch wel ‘up there’. Denk dat alleen de Delta toen succesvoller was. Heel misschien de 205 Turbo.
@kapiteinaudi: De Quattro is inderdaad verre van de succesvolste rallywagen ooit, maar desalniettemin is het (helemaal terecht) een legende omdat de wagen zo’n grote impact heeft gehad op de rallysport.

Bekijk het zo… Na de jaren 80 is geen enkel merk nog wereldkampioen rally geworden zonder 4WD.
@kapiteinaudi:

De Delta S4 presteerde ook niet zo veel eigenlijk.
In de laatste twee jaren van Group B was Peugeot oppermachtig.
@oemplus: en wat heeft *knip* audi de laatste jaren gepresterrd behalve een hoog olieverbruik, slechte kettingen, slechte versnellingsbakken en nog gemakkelijker te jatten dan een loeki fiets!
@rufctr01: Ho ho, ze hebben gisteren wel de 6 uur van Silverstone gewonnen hè, althans die illusie hebben ze gehad totdat ze technisch afgekeurd werden….
@norge: dus ook dat moeten ze sjoemelen om te winnen ☺
@mstiic: vind die in profiel ook heel erg op de Audi Quattro lijken.
@mstiic:

Daar hadden ze bij Citroën ook met een niet al te schuin oogje naar gekeken.
Wat dan meteen weer de beroerde prestaties verklaart. De 4TC was in één aspect zeer goed te noemen: onderstuur.

Citroën dacht dat een concept uit 1980 nog wel zou werken in het absolute topjaar van Group B. Ze negeerden stelselmatig dat dit niet de oplossing was, en dat Audi zelfs al de andere kant op wurmde met de verkorte Sport Quattro.

Maar ach, het is lekker Frans en lekker anders. De straatversie ziet er echt geweldig uit.
Jammer dat het een verschrikkelijke rallywagen was.
@mstiic: Bij foto 2 was dat precies mijn gedachte!
@mstiic: Precies dat dacht ik ook, zonder naar de details te kijken maar de vorm/kontour van de auto lijkt heel erg op de Quattro
Super gave jaren 80 bak. Heb hier nog een schaalmodel van staan:-)
De BX… Nog niet zo heel lang geleden kon je een redelijk exemplaar vinden voor een paar honderd euro. Ik hou wel van auto’s waarbij het belangrijkste hulpmiddel voor het ontwerp niet de computer of de windtunnel was, maar de liniaal.

Mooi verhaal weer, en een heel bijzondere auto. Die groep B rally waren gruwelijk brute, zelfs levensgevaarlijke auto’s, maar in retrospectief waanzinnig gaaf.
@RRRobert: we hebben vorig jaar nog een “redelijk exemplaar” voor 600 euro gekocht. Twee draagarmlagers, 4000km, twee bandjes en een verse motorsteun verder doet hij het nog helemaal groots. Op wat achterstallig onderhoud na een prima aanschaf so far.
Nooit gedacht dat de “coolste” Citroën de BX zou zijn, want de normale is echt vreselijk!
Dit ziet er wel gaaf uit trouwens.
Een BX Sport doet me nog steeds denken aan Flodder.
@mercedesclk350:
Dat ben ik niet met je eens. Heb er ooit eens in gereden en vond het niet verkeerd. Uiteraard niet te vergelijken met moderne auto’s maar als je hem in perspectief plaatst dan snap ik wel dat er zoveel van verkocht zijn. Super comfortabel geveerd en de TD die ik reed was verrassend rap.
@Original_Arnoud: Vriend van mij heeft een ’68 DS Pallas. Ooit wouden naar Utrecht (was in 2007 dus waarom weet ik niet meer) en de DS was naar de oldtimergarage voor een beurt. Kregen we een BX mee.
Totaal heen en terug 9 keer op de vluchtstrook gestaan, waarvan 7 keer de wegenwacht gebeld.
De negende keer wist de Wegenwacht wel hoe laat het was, die hebben de BX op transport terug naar Groningen gezet. Wij kregen een Opel Meriva om de reis mee af te maken. Nog nooit zo blij geweest met zo’n type auto dat ik normaal echt ruk vind.
Dat is eigenlijk mijn enige ervaring met de BX. Dan snap je mijn stelling wel denk ik.
@mercedesclk350: Goed verhaal, maar denk dat die BX gewoon niet goed onderhouden was. :-)
@frederik: Als je een oldtimergarage bent en gespecialiseerd bent in Citroen, dan verwacht ik dat je een leenauto ook wel kunt onderhouden.
@mercedesclk350: “wouden” zijn heel veel bomen bij elkaar….. On topic: lijkt inderdaad behoorlijk op de, ook al niet mooie, Audi SportQuattro. De coolste Citroën ooit? Laat me niet lachen! Ooit wel eens een DS 23 Pallas, of een CX, SM of C6 gezien?
@367pk: Wilden, wouden, man man man, foutje kan gebeuren!
@mercedesclk350: klopt! Maar dit is toch wel een stevige. Voortaan iets scherper zijn.
@mercedesclk350: ik heb ook een paar jaar in een BX Diesel gereden. Echt een heerlijke auto als ie het deed. In tegenstelling tot Mercedes had Citroën geen zekerheid ingebouwd ingeval die bollen niet meer werkten. Het is mij regelmatig gebeurd dat het hele systeem ineens leeg liep. Dan deed niets het meer (vering, remmen, besturing).
Wel grappig: ik woonde toen in een eenrichtingsstraat die stijl naar boven liep. Zoals wellicht bekend, zakt een BX naar verloop van tijd door de veren als ie lang stilstaat. Op de één of de andere manier was de auto van de buurvrouw precies met haar bumper boven mijn trekhaak terecht gekomen (ze had wat moeite met inparkeren). Dat zou dus betekenen dat als je start, de auto omhoog komt en daarmee de auto van de buuf mee de lucht in trekt……. Dilemma, want de buuf was niet thuis.
@roppp: dat klopt niet wat je zegt. Als het systeem leeg gaat looen gaat er een stop lamp op het dashboard branden. Dan zakt de auto door de neus en als je dan nog door blijft rijden gaat de auto helemaal door zijn hoeven. Remsysteem is het laatste wat blijft werken en ik heb nog nooit meegemaakt dat het remsysteem het niet meer deed. En verder het systeem was erg goed, vaak is achterstallig onderhoud het bekende euvel.
@mercedesclk350: Ik heb betere herinneringen aan de CX uit de Film: https://i.ytimg.com/vi/kqWH7DiVijI/maxresdefault.jpg
@mercedesclk350: Is echt een verrassend goed rijdende auto. Supercomfortabel en als 1.9 TZI ook rap (want weegt bijna niets). Alleen je moet er geen ongeluk in krijgen.
@frederik: Lees reactie hierboven aub :)
Hij rijdt best lekker als ie uberhaupt rijdt.
Gaaf hoor! Doet me wel wat denken aan een Audi Quattro (heiligschennis dit)
Het is wat je gaaf noemt
Wat een verschrikking van een auto… Kan in een hoop dingen nog wel wat moois zien, maar dit :/ Nog net geen pijn aan m’n ogen…
Heilige krabbetjes, wat is dit ding lelijk! Ik neem liever een ouwe 309. En gelijk de dikste uiteraard!
@denniss00: Peugeot 309GTI16. In miami-blue op originele speedlines. Dat is perfectie.
Best een cool ding zo’n 4TC. Heb een paar jaar geleden een zien staan in een klein automuseum in Reims, Frankrijk.
Heb ik volgens mij nog wel foto’s van.
BX..Altijd al een miskend talent geweest …Nieuwerwets design en strak gebruik van het moderne plastic..Waren gewoon topauto,s toen.. _En dit is een extreme uitvoering van deze prachtwagen die ook niet het succes kreeg die het verdiende…
Blijkbaar heeft de Peugeot 407 ook een in lengterichting geplaatste Simca motor in de neus gezien de overhang voor.
Tsja Franse autos
@p2000: tja…kunnen we nu over sommige Duitse merken zeggen die roepen dat ze premium zijn!
@rufctr01: Ik kan eigenlijk alleen maar aan BMW denken?
@kapiteinaudi: mwoah wat is het verschil tussen die twee merken?
Na de oorlog waren ze beiden bijna gereduceerd tot bijna niks. Allebei zijn ze in de zestiger en zeventiger jaren gered van de ondergang. Sindsdien hebben ze qua aantallen steeds meer groei gehad en zijn ze steeds meer ‘premium’ geworden.

Echter de enig overgebleven echt premium fabrikant van voor die tijd is @henkhupelschoten zijn favoriet.
@kapiteinaudi: Dan wordt het tijd om er eentje te kopen!
Eigenlijk is dit de groep B wagen met het mooiste verhaal ooit.

Monsier Wimbergue, is eigenlijk wel een vriend geworden toen ik hem een jaar of drie geleden ontmoette in Daun bij het Eifel Rallye fastival.
Als rechtgeaarde Fransman stond hij daar met twee BX 4TC’s.

Nu is alles wat Groep B is, rally historie heeft mijn ding, maar zeker deze miskende talenten als de BX.
Uiteraard moest ik met de man ouwehoeren, ik kan het niet helpen, maar met ouwehoeren komen de mooiste verhalen boven!
Wat heet, Wimbergue was de tweede fabrieks rijder van Citroën, achter Jean Claude Andruet (die we weer kennen van de fabrieks Alpines A 110’s )
Citroën had de 4TC schaamteloos gekopieerd van de eerste Audi Quattro’s, de motor kwam van Talbot maar Citroën had geen budget.
Citroën was net gedwongen overgenomen door PSA, dat een crisis had overleefd en Talbot oftewel Simca of Chrysler Europe gedwongen had overgenomen ( de Franse staat)
Peugeot had meer dan genoeg aan de 205 Turbo 16, had de Talbot Sunbeam Lotus bij het grof vuil neergezet en Citroën had al een groep B wagen namelijk de Visa Chrono !

Monsieur Wimbergue vertelde me dat ze dus overal uit het Peugeot-Talbot-Citroen concern maar onderdelen regelden om de 4TC op een shoestring te ontwikkelen,maar altijd zonder geld zaten !
De laatste rallye waar het fabrieksteam aan meedeed was de Acropolis, maar toen ze daar beiden kapot gingen, viel het doek letterlijk voor Citroen Sport.
De wagens heeft Monsieur Wimbergue nooit meer terug gezien.

Tot hij 15 jaar later door een lokale autosloper werd gebeld.
Die vertelde hem : Ik heb hier twee auto’s staan, maar op één ervan staat jouw naam.
Monsieur Wimbergue ging kijken en hij werd niet alleen verenigd met zijn BX, maar ook die van Andruet.
Zijn wagen miste de stoelen (logisch) en vreemd genoeg de fuseekogels !
De sloper had de wagens moeten vernietigen van Citroen maar hij had wel door dat het bijzondere auto’s waren, hij ging nu met pensioen en wilde er vanaf.
Monsieur Wimbegue kocht ze alle twee en heeft me tijdens ons gesprek alles alten zien van de4TC, ok heb erin gezeten, er naast gestaan eronder gelegen, in de kofferbak gekeken, echt geweldig !
Het mooist is dat hij me de deuk aan de binnenkant van de motorkap liet zien, er was een hydrauliek sfeer los gesprongen tijdens de rally, de oorzaak waarom hij was uitgevallen !
De wagens hadden al die jaren bij de sloper in een loods gestaan, in hun ‘Acropolis’ livery.
Ze worden nu gebruikt voor af en toe een klassieke rally en komen steevast naar het Eifel rally festival toe, voor mij een reden om ieder jaar weer ff te ouwehoeren met Monsieur Wimbergue !

Hier de BX in Acropolis livery !

https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_BX_4TC#/media/File:Citro%C3%ABn_BX_4TC_Evolution_cropped.jpg
@desjonnies: desjonnies jouw verhalen vind ik altijd heerlijk om lezen…!
@desjonnies: Ik zat al naar beneden te scrollen om te kijken of je er ook wat over zou schrijven. Leuk om te zien dat ‘hetzelfde verhaal’ toch elke keer weer met extra anecdotes komt.
@desjonnies: Wamberque
Breng die groep B terug aub! De coolste creaties kwamen daar uit voort…
I love the eighties!

Geweldig wat een mooi ding! Hoekig, dik uitgebouwd, verstralers voorop, striping waardoor je minimaal 20 km/h harder gaat en als bonus velgen die eruit zien alsof ze van het landingsgestel van een ruimteschip geschroefd zijn…
Ligt het aan mij of was Citroën in die tijd veel stoerder ogend dan nu met al die designs die na 2 jaar alweer achterlopen.
@mikkeloentje: Het was ook eigenlijk een Volvo, vandaar…http://www.alexmiedema.com/images/00blog/VolvoTundra.jpg
@pomoek: Het design prodeerden ze aan meerdere fabrieken te slijten..
@norge: wist ik wel!
@pomoek: ik moet er maar eens een artikel over schrijven, want ik blijf maar herhalen dat de Volvo Tundra niet de eerste was, maar dat Bertone een paar jaar daarvoor al de FW11 ontwierp voor Reliant.

http://www.sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_Photo.jpg

http://sporting-reliants.com/images/Prototypes/FW11_rear.JPG
@Dizono: wist ik niet!
@Dizono: Grappig is dat ik de FW11 op de 2e foto erg vind lijken op de Volvo 343 4 deurs model. en dan te bedenken dat de Tundra op het onderstel van een 343 stond voor zover ik het heb begrepen. Kan alleen nergens vinden wie de 343 (Daf 77 of P900) heeft ontworpen.

http://www.volvomotorrevisie.nl/local/anniecms/1/images/volvo_345/volvo_345.jpg
@Dizono: Dat de BX gekopieerd is ontkent Gandini overigens: http://www.citroen-forum.nl/nieuws/bx/marcello_gandini_vertelt_over_de_bx .
@mikkeloentje: Vind dat Ciroen hele leuke autos maakt vandaag de dag, in ieder geval niet saai zoals…
@norge: zoals Hyundai?
Een hele coole foto gallerij, van AutoBlog.nl?????????????????

http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Citroen/BX_4TC/Citroen_BX_4TC_10.jpg
@desjonnies: probeer het please nog eens?
Mooi verhaal, even een kleine aanvulling. De motor kwam uit de opvolger van de Chrysler 160/180/2litres, de Talbot Tagora, en was een vergrote versie van de motor uit de 2 litres.
@tokosenang:
Inderdaad, deze krachtbron is ook nog in de CX en in de 505 gebruikt,
Dat was een moderne krachtbron.
@desjonnies: Aha, de Douvrin dus. :-)
Wat ik dan weten wil; staat de 4/ook voor 4wd? Of was dat in groep B al standaard?
Voor een goede 4 TC wordt al grof geld voor neergelegd. En dan heb ik het over 100.000 euro+.
Er werd er een paar jaar terug eentje aangeboden, een rally variant en de vraagprijs was rond de 120.000 euro. Zet hier maar neer, veel aparter dan een Audi Quatro. En ja, ondanks mijn aversie tegen Audi vind ik die wel erg gaaf.
Lekker veel metertjes voor je neus, best cool. Beter active info display oid.

En kunnen we stoppen met welles/nietes. Als je het geweldig vindt mag dat, als je bagger vindt is dat ook goed.
Mijn vader had vroeger een BX break turbodiesel als bedrijfswagen… Ik moet zo’n 10 jaar geweest zijn en kan me nog goed herinneren hoe ik onder de indruk was dat die omhoog kwam bij het starten. Een ritje over de de snelweg met de wijzer op 180 is me ook bijgebleven.
Laten we ook vooral niet misverstaan dat de BX ontworpen is door niemand minder san Marcello Gandini! For those who know!
Ze hadden allemaal de in de shredder moeten eindigen, wat een fiasco.
Gaaf karretje. Ik mag Citroen wel. Lekker eigenzinnig
Stoer ding!
De FIA zou dit terug moeten invoeren. Een beperkte serie van wedstrijd auto’s afgeleide straatwagens. Bij de kampioenschappen voor touringcars herinner ik me nog de BMW en Audi en Alfa 155 met kleine spoilers voor de straat. FIA wake up.
Jaren gelegen in een donkere uithoek van het internet een excel sheet gedownload met het register van alle bestaande (of beter gezegd: bekende) 4TC’s …
Prachtige auto, al is-ie niet esthetisch mooi.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).