• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

13 meesterwerken van de Nederlander Harm Lagaaij

Auteur: Dizono, gepost 18 april 2016 om 19:57 – 70 Reacties

Porsche Carrera GT


Geen ontwerper heeft zoveel voor het merk Porsche betekend als onze ‘eigen’ Harm Lagaaij. Niet alleen tekende hij heel wat Porsches, en passant zette hij ook nog een van de meest bijzondere BMW’s op papier.

Harm Lagaaij wordt eind 1946 geboren in Den Haag, met recht een babyboomer dus. Hij studeert aan de IVA en gaat in de late jaren ’60 voor Simca werken. Al in 1971 vertrekt hij naar Porsche en over zijn tijd bij Simca is maar weinig bekend. Bij Porsche kan hij meteen vol aan de bak, op dat moment leunt het merk sterk op de wat bedaagd ogende 911 en moet er ook dringend een opvolger komen voor de weinig succesvolle 914.

Beide klussen zijn wel aan Lagaaij besteed. De 911 krijgt in 1973 zijn eerste grote facelift, het zogenaamde G-model. Deze is vooral te herkennen aan de reflector tussen de achterlichten, de dikke bumpers en het weinige tot afwezige chroomwerk. Het is ook de 911 waarvan de eerste Turbo-versie verschijnt, de vermaarde 930. De eigenaardige 914 wordt opgevolgd door de door Lagaaij getekende 924. Misschien niet zo’n klassieke schoonheid als de 911, maar het ontwerp blijkt bijzonder tijdloos. De 924 wordt doorontwikkeld tot 944 en 968 en blijft uiteindelijk tot 1995 in productie!

Over tijdloos gesproken, ook de Porsche 928 is van de hand van Lagaaij. Deze kwam in 1977 op de markt en hield het eveneens uit tot 1995. 1977 is tevens het jaar waarin Lagaaij Porsche verruilt voor Ford Duitsland, waar hij tot 1985 werkzaam is. Net als van zijn loopbaan bij Simca, is over deze Ford-periode maar weinig bekend. Toch wordt deze lijst niet enkel bevolkt door Porsches, want in ’85 verhuist Lagaaij naar BMW Technik, waar hij de markante Z1 op papier zet.

In 1989 keert de ontwerper terug naar Porsche, ditmaal als hoofd van de designafdeling. Uit zijn pen vloeien onder andere de al eerder benoemde 968, maar ook de 993, 996 en 997. Misschien nog wel belangrijker dan de verschillende generaties 911 zijn de auto’s die voor Porsche nieuwe klanten naar de showroom weten te lokken: de eerste en tweede generatie Boxster, de Cayman en bovenal de Cayenne. Als klap op de vuurpijl verschijnt in 2004 de Carrera GT. In datzelfde jaar gaat Harm Lagaaij met pensioen, om negen jaar later zeer terecht met een koninklijk lintje te worden onderscheiden voor zijn bewezen diensten.

1974 – Porsche 911 G-Model
Porsche 911

1976 – Porsche 924
Porsche 924

1977 – Porsche 928
Porsche 928

1988 – BMW Z1
BMW Z1

1991 – Porsche 968

1993 – Porsche 911 (993)
Porsche 993

1996 – Porsche Boxster (986)
Porsche 986

1997 – Porsche 911 (996)
Porsche 996

2002 – Porsche Cayenne (955)
Porsche 955

2004 – Porsche Boxster (987)
Porsche 987

2004 – Porsche Carrera GT
Carrera GT

2005 – Porsche 911 (997)
Porcshe 997

2005 – Porsche Cayman (987C)
Porsche 987C

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Porsche 992 GT3 rijtest video
    Porsche 992 GT3 rijtest video
  • Porsche 992 GT3 Touring rijtest
    Porsche 992 GT3 Touring rijtest

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 924, 968, 993, 996, 997, BMW, boxster, carrera-gt, cayenne, cayman, harm-lagaaij, lijstjes, Porsche, z1

Vorig bericht: « Dit is de gaafste -in serie gebouwde- Citroën OOIT
Volgend bericht: Waarom Kia één van de coolste merken is »

Lees Interacties

Reacties

  1. keeper1 zegt

    18 april 2016 om 20:00

    Zo mooi als ik die carrera gt vind, zo lelijk vind ik die cayenne. Hoe kan dat van 1 hand komen!

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      18 april 2016 om 20:00

      @keeper1: linkerhand waarschijnlijk

      Login om te reageren
    • snorrie zegt

      18 april 2016 om 20:04

      @keeper1: misschien was het z’n andere hand.

      Login om te reageren
    • Supra1981 zegt

      18 april 2016 om 20:05

      @keeper1: hij ging een keer vreemd met de andere hand

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      18 april 2016 om 20:07

      @keeper1: De eerste Cayenne blijf ik een mooie auto vinden, heel cleane lijnen. Vooral in het zilvergrijs komt dat goed naar voren.

      Login om te reageren
      • dieselaer zegt

        18 april 2016 om 23:53

        @granlusso: Hij was lelijk toen hij verscheen (want porsche maakte een suv) maar je hebt gelijk, hij droogt goed op! En veel beter dan de latere generaties.

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      18 april 2016 om 20:08

      @keeper1: reken maar dat de tekenvrijheid zeer beperkt is geweest, “plak een 911 neus op dit ding” was zijn order geweest denk ik.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        18 april 2016 om 21:08

        @lambo4all: Sterker nog; het was: plak een 911 neus op een Touareg en zorg dat het helemaal geen Touareg meer lijkt … CGT blijft m’n favoriet, echt een supercar ontwerp … nog even los van de epic^2 motor en -geluid:)

        Login om te reageren
    • roppp zegt

      18 april 2016 om 20:11

      @keeper1: en het grootste wonder is dat de lelijkste auto (gezien vanuit de ogen van hen die er nooit één kunnen betalen) het grootste succes van Porsche is geworden. Had ie het toch goed…..

      Login om te reageren
      • norge zegt

        18 april 2016 om 20:58

        @roppp: Aah, het dooddoener argument van degene die het niet kunnen betalen… Je weet dat de meest reaguurders hier zelfs hun eigen fiets niet zelf hebben betaald ? Dan zou het volgens jou eisen hier erg rustig worden met comments..

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          18 april 2016 om 21:52

          @norge: Zitten hier allemaal Duitsers dan…? ;)

          Login om te reageren
    • nicktexel zegt

      18 april 2016 om 23:40

      @keeper1: ik dacht exact hetzelfde

      Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    18 april 2016 om 20:10

    Porsche 928 en 968. Absolute meesterwerken.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      19 april 2016 om 11:14

      @viezefreddyw: Zo fraai als het achterwerk van de 928 is, zo lomp is dat van de 968. Lekkere neusjes, dat dan weer wel.

      Login om te reageren
  3. philipf zegt

    18 april 2016 om 20:10

    Jammer van de 924, 928 en de cayenne…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 april 2016 om 20:14

      @philipf: en juist dat zijn misschien wel zijn beste ontwerpen. Een mooie sportwagen ontwerpen kan iedere autodesigner, zeker als je mag doorbordueren op een 911-lijn. Juist met beperkingen toch iets fraais op papier weten te zetten, dat is niet iedereen gegeven.

      Login om te reageren
      • talladega zegt

        18 april 2016 om 20:36

        @Dizono:
        In zijn Ford jaren was Harmen verantwoordelijk voor de Sierra Cosworth, kan je die ruilen met zijn grootste fout?

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 april 2016 om 20:17

      @philipf: wat is er mis met de 924? Gewoon een heel fijn sturend apparaat!

      Login om te reageren
      • philipf zegt

        18 april 2016 om 20:19

        @dutchdriftking: kan best. Ik vind het een van de lelijkste porsche.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          18 april 2016 om 20:44

          @philipf: Ik 1 van de mooiste..

          Login om te reageren
          • philipf zegt

            18 april 2016 om 21:17

            @norge: smaken verschillen gelukkig :)

            Login om te reageren
    • awesome zegt

      19 april 2016 om 22:51

      @philipf: bingo!

      Ik vind ze juist allemaal mooi.

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    18 april 2016 om 20:15

    Mooi hoor. Met name de 968 ga ik steeds meer waarderen.

    Login om te reageren
  5. mikkeloentje zegt

    18 april 2016 om 20:19

    Het meest opmerkelijk vind ik om te lezen dat die Cayenne al zo oud is.

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    18 april 2016 om 20:19

    Ik vind de 928, 993 en Carrera GT het mooist. De 928 heb ik altijd al mooi gevonden. Zowel de eerste als de latere versies. Mooie GT. Rijdt ook erg lekker vind ik. Heb met een van de eerste gereden en met een latere 5l. Beide erg prettig. Best ruim ook vanbinnen. Ben geen Porsche man maar zo een zou ik nog wel eens willen.

    Login om te reageren
  7. 888natan zegt

    18 april 2016 om 20:19

    997 vind ik al iconisch worden

    Login om te reageren
  8. jandemercedesman zegt

    18 april 2016 om 20:20

    Dit is dus die ‘meest luie designer’ waar ze het bij top gear altijd over hadden :’)

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      18 april 2016 om 20:29

      @jandemercedesman: Damn it! Comments lezen, Rick! ;)

      Login om te reageren
  9. MaartenD zegt

    18 april 2016 om 20:20

    Met stip om 1, de 993, een meesterwerk!

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    18 april 2016 om 20:21

    Bleh (bijna) allemaal Porsches. De Z1 dan maar.

    Login om te reageren
  11. martijn11 zegt

    18 april 2016 om 20:21

    Wij nederlanders zijn nog wel goed met auto’s

    Login om te reageren
  12. Rick-dos zegt

    18 april 2016 om 20:28

    Eén van de luiste ontwerpers evar aldus ene JC van ene autoshowtje genaamd Top Gear….

    Login om te reageren
  13. benzinehoofd zegt

    18 april 2016 om 20:29

    Ik zie hier slechts twee potentiële meesterwerken: 928 en Z1.

    Login om te reageren
  14. papa zegt

    18 april 2016 om 20:30

    911 g model… Prachtig

    Login om te reageren
  15. wopfe zegt

    18 april 2016 om 20:30

    Ik zou zweren dat Anatole Lapine de 928 heeft ontworpen, althans hij was het hoofd van de design afdeling?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 april 2016 om 20:53

      @wopfe: hmm, lastige. Je zou gelijk kunnen hebben, alleen is het net welke bron je raadpleegt. Lapine was inderdaad chef-designer bij Porsche in de eerste periode dat Lagaaij er werkte. Zo schrijft Wikipedia ook de 924 en 911 G-model ook aan hem toe. Feit is dat auto’s zelden door één persoon worden ontworpen en het daarom soms lastig is om een iemand aan te wijzen als verantwoordelijke.

      Login om te reageren
      • wopfe zegt

        18 april 2016 om 22:15

        @Dizono: http://jenniskens.livedsl.nl/Brochures/Project_928Book.pdf
        Check deze geniale pdf van het hele 928 project. Zo rond pagina 66, volgens mij Lapine…Maar idd zoals je kan zien is er een flink team aan het werk…

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          19 april 2016 om 08:34

          @wopfe: briljante foto’s! dank voor het delen :)

          Login om te reageren
  16. willeme zegt

    18 april 2016 om 20:42

    De 996 en Cayenne zijn wel meesterwerken. Niet zozeer omdat het ‘De Mooiste’ zijn. Maar wel commerciële successen. Geeft aan dat bij het ontwerpen van een auto een ‘mooi’ ontwerp relatief is en niet altijd even relevant. Knap.

    Login om te reageren
    • giulio zegt

      18 april 2016 om 21:01

      @willeme: correct, door iedereen verguist maar juist de 996 heeft een hele cleane lijn, ontdaan van alle frivoliteiten en in mijn ogen een echte 911.

      Login om te reageren
  17. norge zegt

    18 april 2016 om 20:45

    Die Cayenne was toch wel super lelijk, en dat het toch verkocht werd ..(omdat Porsche) verbloemt daar niks aan..

    Login om te reageren
    • reactief zegt

      18 april 2016 om 20:56

      @norge: En toch vind ik hem stiekem erg lekker. Helaas vinden ze hun weg iets te goed naar dubieuze berijders… Maakt het imago nog slechter… Maar ooit komt er bij mij eentje te staan, een zwarte Turbo S!

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      19 april 2016 om 18:36

      @norge: de Bentley bentayga is ook lelijk, wordt ook goed verkocht. Want patsers en nieuw geld.

      Login om te reageren
  18. viggen93 zegt

    18 april 2016 om 20:48

    Wat een prachtige wagens ontwierp hij. Misschien niet voor iedereen mooi maar heel doordacht. Vooral de 928. Mooi ontwerp en hij kreeg het voorelkaar om een topmodel auto vh jaar te laten worden

    Login om te reageren
  19. reactief zegt

    18 april 2016 om 20:52

    Nooit geweten dat zoveel Porsche modellen door hem ontworpen zijn!

    Van de 924 wist ik het. Redelijk mooie auto, en heel leuk als je naar de prijs en stuureigenschappen daarbij kijkt! 944 en 968 vind ik minder gelukt. De eerste 928 is wel weer goed geslaagd, maar oude zijn slecht te vinden en niet bijster goed.

    Ik zou wel een hele fijne gevarieerde garage kunnen vullen met zijn ontwerpen!

    Klassieker: 911 G-model -> De mooiste 911!
    Cabrio: De Boxter 987 -> Mooie auto!
    Familieauto: De eerste Cayenne -> Mijn guilty pleasure! Turbo S graag!
    Kunstwerk: De Carrera GT -> Te mooi om gereden te worden (en te moeilijk).
    Daily: De 997 Carrera S -> De mooiste moderne 911.

    Login om te reageren
  20. tkoote zegt

    18 april 2016 om 20:56

    En van al deze auto’s vind ik de BMW toch echt het fraaiste. Ook al mag de Cayman er ook wel zijn…

    Login om te reageren
  21. rufctr01 zegt

    18 april 2016 om 20:58

    Weer een stukje wijzer geworden. Ik maar de ken dat hij de grote man bij BMW was.

    Login om te reageren
  22. svdv zegt

    18 april 2016 om 20:58

    Hoewel het allen goede auto’s zijn, spreekt de carrosserie mij bij geen enkel model aan. ja, dus ook de carrera gt

    Login om te reageren
  23. workhardplayhard zegt

    18 april 2016 om 20:59

    Prachtige ontwerpen, vooral de Cayman en de 997.

    Login om te reageren
  24. treser zegt

    18 april 2016 om 21:07

    De mooiste staat er niet eens bij, de Panamericana.

    Login om te reageren
    • rikkon zegt

      18 april 2016 om 21:28

      @treser: Daar moest ik veel te ver voor naar beneden!
      http://icdn-9.motor1.com/images/mgl/07oRV/s1/2014-478070-1989-porsche-panamericana-concept1.jpg

      http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-panamericana-vergeten-concept-1989-58420

      Login om te reageren
  25. hakvo054 zegt

    18 april 2016 om 21:16

    Huh? De 928 is toch van ene Wolfgang Möbius (daarna nooit meer wat van gehoord). Bedoelt hier wordt ws de facelift van de 928, die ziet er wel uit alsof die van de hand is van Lagaay.

    Login om te reageren
    • mpjm2004 zegt

      19 april 2016 om 01:58

      @hakvo054: Ik dacht ook dat Lagaaij weinig tot niets van doen had met het ontwerp van de Porsche 928, waarvan het exterieur expliciet toegeschreven wordt aan Wolfgang Möbius. Weliswaar onder de supervisie van Anatole Lapine die toen chief-designer was bij Porsche (zie o.a. http://blog.hemmings.com/index.php/2012/05/03/anatole-tony-lapine-gm-and-porsche-designer-dies/)

      Login om te reageren
  26. borrelnoot zegt

    18 april 2016 om 21:28

    Noem t maar meesterwerken. De man heeft de lelijkste 911 ever ontworpen, de 996. Wat een gedrocht.

    Login om te reageren
    • Barnato zegt

      18 april 2016 om 21:40

      @borrelnoot: en het is 1 van de belangrijkste 911’s in de geschiedenis van Porsche

      Login om te reageren
  27. Barnato zegt

    18 april 2016 om 21:39

    Volgens mij heeft Pinky Lai de Boxster Cayman en 996 ontworpen!!!!!! Lagaay was baas maar Lai heeft het getekend.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 april 2016 om 21:48

      @Barnato: weer zo’n moeilijke kwestie wie nu écht verantwoordelijk is het voor het design. Zelfs op de website van Porsche wordt Lagaaij op sommige plekken genoemd als verantwoordelijke voor het ontwerp van de 996. Hier staan ze in ieder geval gebroederlijk zij aan zij:

      http://www.total911.com/wp-content/uploads/2015/05/996-design-studio.jpg

      Login om te reageren
      • Barnato zegt

        18 april 2016 om 22:04

        @Dizono: klopt, want als Lai niet mee wou naar Porsche met Harm ging hij ook niet.
        Maar Lai is flink ondergewaardeerd en mag wel wat erkenning krijgen net zoals de 996!!!

        Het was begin jaren 90 en Porsche was toen echt niet rosekleurig.
        Ze hadden geen geld voor iets of wat! Beweegbare spoiler was geen budget voor. 993 was ten dode opgeschreven door luchtkoeling dus moest iets radicaals gebeuren die ook goed was voor de lange termijn. Als ik het goed heb mee gekregen hebben ze toen zelfs designers moeten ontslaan omdat het geld op was.

        Het was de laatste kogel voor het bedrijf. Als dit niet lukte was het gebeurt met Porsche, iedereen heeft het over de cayenne maar de 996 heeft Porsche gered!

        Login om te reageren
        • Dizono zegt

          18 april 2016 om 22:13

          @Barnato: ik vind het, na de 964, dan ook de leukste 911 :) Zeker als hij uitgevoerd is zoals de 996 in het artikel.

          Login om te reageren
          • Barnato zegt

            18 april 2016 om 22:26

            @Dizono: Icoonisch plaatje inderdaad, misschien idee voor volgend artikel, auto’s die de meeste mensen haten/lelijk vinden maar zonder die auto’s had het automerk niet meer bestaan.

            Login om te reageren
          • cossiekiller zegt

            20 april 2016 om 09:19

            @Dizono: De 4s vind ik persoonlijk de mooiste 996. Al geruime tijd aan ’t zoeken naar een net exemplaar. Ze worden er niet goedkoper op!

            Login om te reageren
  28. kle500 zegt

    18 april 2016 om 22:36

    Grappig.om te zien hoe goed die z1 precies tussen dat rijtje Porsche past..

    Login om te reageren
  29. Stijnson zegt

    18 april 2016 om 22:47

    Iemand die weet wat hij in zijn garage heeft staan?

    Login om te reageren
  30. mrrallycross zegt

    18 april 2016 om 23:10

    Carrera GT toch wel de kroon op z’n werk

    Login om te reageren
  31. Design_Driven zegt

    19 april 2016 om 08:01

    Absolute topper en veel te onbekend. Mooi stuk, wel wat kort, paar linkjes naar interviews of zelfs zelf een interview doen zou mooi zijn geweest.

    Een aantal van zijn ontwerpen waren zijn tijd ver vooruit en hij heeft de zeer moeilijke taak gehad het Porsche DNA te bewaken en toetepassen op een soort auto die niet verder dan mogelijk afstond van waar Porsche om bekend stond.
    De eerste generatie Cayenne is duidelijk nog zoekend naar de juiste proporties en vind ik erg lelijk maar die het maar eens na. Uit het niets een Porsche suv. Hij is duidelijk herkenbaar als Porsche en dat is erg knap.

    De 993 is voor mij perfectie maar de 928 mag er zeker ook zijn.

    Login om te reageren
  32. hakvo054 zegt

    19 april 2016 om 08:22

    Ik vind de 968 een erg ondergewaardeerde auto. De auto heeft zoveel pluspunten:
    -redelijk betaalbaar,
    -‘Nederlands’ design,
    -schier oneindig lange neus,
    -alle ‘nineties’ designkenmerken van Porsche (bumpers van de 964, koplampen van de 928)
    Had deze auto nou maar een luchtgekoelde (4-cylinder) boxermotor gehad…

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      19 april 2016 om 08:35

      @hakvo054:
      Je vergeet nog een onvergelijkbaar goede wegligging dankzij die transaxle opstelling. Als je al weet hoe goed een 911 is ondanks dat gewicht op de achteras, dan kun je wel gokken hoe goed een 968 is met de juiste gewichtsverdeling…

      Login om te reageren
  33. mashell zegt

    19 april 2016 om 09:29

    996 is de belangrijkste. Het bewijs dat er toekomst was. Nieuw design, nieuwe techniek en Porsche werd weer succesvol.

    Login om te reageren
  34. Calimero zegt

    19 april 2016 om 10:12

    De 993 blijft de mooiste Porsche 911 ooit. De GT is indrukwekkend maar mooi vind ik hem niet.
    leuk om te lezen dat de waardering voor de 924 aan het groeien is.Ik vind van die reeks (924/944/968) de 944 nog steeds de leukste.

    Login om te reageren
  35. evo3 zegt

    25 april 2016 om 20:08

    Sorry, maar ik kan voor geen enkele creatie warmlopen. Voornamelijk kleine aanpassingen op een al jaren achterhaald concept. Ik pas.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North