Dit is de gefacelifte Citroën C4 Cactus

Auteur: , 67 Reacties

Een ingrijpende facelift prikt de lucht uit de airbumps van de C4 Cactus.

Het was nog wel zo’n geinig element bij de originele Cactus, die Airbumps. Eindelijk deed Citroën weer eens waar het ooit goed in was: onconventionele oplossingen verzinnen voor reële praktische problemen. Parkeer je auto namelijk maar eens een weekje in Parijs, gegarandeerd ziet ‘ie er als je ‘m ophaalt uit als de schakelpook van een originele Golf I GTI. De airbumps losten dit probleem grotendeels op en gaven de C4 Cactus direct dat vleugje caractère mee dat je verwacht van het merk.

Maar kennelijk was de opleving van deze frivole Franse gekkigheid maar een kort leven beschoren. De designers zijn de Airbumps kennelijk alweer zat en hebben een Airbumpectomie uitgevoerd bij de facelift van de C4 Cactus. Alleen plastic contrapties aan de onderkant van de deuren herinnert nog aan de oude luchtbulten. Daarnaast zijn de achterlichtunits breder, zijn de bumpers aangepast en is het ‘two-tone idee’ van de carrosserie grotendeels verdwenen. De auto ziet er daardoor wat volwassener, maar ook veel conventioneler uit dan voorheen.

Dat is dan ook het hele idee van de facelift, gevangen in de hashtag #comfortisthenewcool. Citroën ruilt de aspiratie om cool te zijn van de vorige C4 Cactus in en belooft daarvoor in de plaats meer luxe en comfort. Dat blijkt ook uit het feit dat de C4 Cactus geleverd wordt met het nieuwe Progressive Hydraulic Cushions systeem. Hydraulische veerbollen zijn deaud, vive het Progressive Hydraulic Cushions systeem! Deze ongetwijfeld zeer comfortabele vering is ook een optie op de C5 Aircross, maar daar deze aanvankelijk alleen in China geleverd wordt, krijgt de gelifte C4 Cactus de Europese primeur voor dit systeem.

Tevens heeft Citroën de geluidsisolatie van de C4 Cactus verbeterd en wordt de auto leverbaar met Advanced Comfort Seats. Belangrijk, want de stoelen/bank van de uitgaande C4 Cactus kreeg nog weleens kritiek te verduren omdat deze te weinig comfort zouden bieden. De verplichte moderne assistentie-nummertjes vinden ook hun weg naar de cactus, zodat je niet meer zelf hoeft op te letten dat je in de juiste rijstrook blijft rijden en op tijd pauseert tijdens het rijden.

Tenslotte zijn er nog de motoren. Het begint allemaal bij de PureTech 82 met een ongeblazen(!) 1.2 liter driecilinder die 82 pk levert. Een stapje hoger staan de PureTech 110 en PureTech 130, met in de basis hetzelfde blok, alleen dan met een turbo opgepompt tot 110 tespectievelijk 130 pk. Dieselen kan met de de BlueHDi 100 met -jawel- 110 pk uit een 1.6 liter groot blok. Later komt er nog een stekere diesel bij.

Enfin, de C4 Cactus verliest dus helaas de cool-factor, maar gelukkig is de bijgaande video wel ouderwets funky. Er zit zelfs een uil in! Check ‘m hier op video.

C4-Cactus

De nieuwe C4 Cactus komt in het eerste kwartaal van 2018 op de markt.



67 reacties

Was cool, blijft cool. Wel jammer van die Golf achterlichten.
Een stuk minder kenmerkend om te zien. Ik ben wel benieuwd naar de vering en stoelen. Zelf heb ik ruim een ton met een Cactus gereden en ik vond de stoelen juist prettig; ruim en comfortabel.
@poekoek: zo te zien verliest ie ook de dakrails trouwens.
@poekoek: met panorama dak? Mijn vader heeft een cactus zonder panorama dak en je zit behoorlijk tegen de daklijn aan te kijken. Persoonlijk vind ik dat best storend.
@kilum: ja. Ook dan is die stijl waar de airbag o.a. in zit vrij dik.
Inderdaad was al heel cool, nu nog steeds cool!.
Gaaf!! Zie dit zoveel liever op de weg dan de zoveelste Duitser.
@autodrop: en wat rijdt u zelf?
@maranello: een rode cadillac
@joostvis: In het weekend. Doordeweeks een zwart-rode dubbeldekker.
@maranello: En nu hoop je natuurlijk dat ie ‘Golf’ zegt, of niet?
@maranello: een Passat GTE van de zaak, in het weekend een e39 en ben bezig een w140 aan te schaffen natuurlijk.
@autodrop: Keurige wagenpark als de W140 er is!
@autodrop: wanneer je mag afgaan op de ANWB staan ze vaker naast de weg.
@toniominestrone: de passat of de benz?
Zijn die achterlichten er in geshopt? Ergens klopt die achterkant niet…
Tof ding! Vind hem mooier dan de eerste en die vond ik ook leuk. Wel jammer dat de Bumps zijn komen te vervallen, ik vond dat wel cool staan.
Waarom halen ze nou weer die Airbumps weg? Zeker te “speciaal” voor veel mensen. Daarom hebben ze er nu zeker ook een setje VW Golf achterlichten in gepropt…. Zonde. Die Airbumps waren leuk én handig.
Ik vind ‘m er netjes uitzien, en ik denk dat dit als 110 pk automaat (mits het een volautomaat is) inclusief die Progressive Hydraulic Cushions een supercomfortabele cruiser wordt!
@Jochempie: de huidige automaat is in ieder geval compleet ruk.
@henk_he: Citroën heeft bij de vorige Cactus kort een volledige automaat geleverd. De nieuwe EAT6, ik denk dat deze ook in de nieuwe Cactus komt.
Hij zal er qua comfort en techniek ongetwijfeld op vooruit gegaan zijn, maar qua uiterlijk is dit toch een flinke stap terug. De Cactus was heerlijk onderscheidend met zijn gekke gespleten lampjes en Airbumps rondom. Inmiddels hebben steeds meer modellen van Citroën die gespleten koplampen (en kopieert Hyundai het met hun Kona) en heeft men de Airbumps ook verwijderd. In plaats van dat onderscheidende karretje houd je nu een Citroën C3 met klapraampjes achter en VW Golf-achterlichten over. Jammer!
Nu even de oude neus er op schroeven en klaar. Die is mijn inziens toch mooier, strakker. Hier zit iets te veel gril in.
@dagg: Oh, en ook deze zou ik weer aanschaffen. Dat dan weer wel.
Hoewel ik het beslist niet mooi vind, vind ik het wel jammer dat die bubbeltjes zijn verdwenen. Nu is het weer zo saai…
De achterkant, ik heb meteen een déjà vu naar het moment dat ik Nigel Mansell voor het eerst zonder snor zag.
Ik vind het persoonlijk geslaagder en vooral wat volwassener. Interieur ziet er op de foto’s ook hoogwaardiger uit.

Leuk dat ze nu ook de 130pk leveren. Zal voor sommigen wat beperkend hebben gewerkt door max. 110pk te leveren!

Enneh; BlueHDI 100 met jawel 110pk ?! Typefoutje?!
@ds3thp: 130pk automaat…die wil ik proberen.
@ds3thp: het feit dat er ‘jawel’ staat geeft volgens mij de ironie aan… geef typfoutje dan denken ik.
JA, laat maar komen. Ik rij nu in de 110pk handgeschakelde versie en het is zo leuk om met het gewicht van iets meer dan 1000kg heel wat auto’s, bij het stoplicht, af en toe voor schut te zetten…
@rudeboy01: ‘… schut te zetten’.
Schitterend. Ik moest bijna lachen.
@smallenginesmalld: laat me raden, je hebt er nooit in gereden?
@smallenginesmalld: Hij kiest zijn slachtoffers dan ook uiterst zorgvuldig uit. 2CV’s, Alto’s, dat soort dingen zijn natuurlijk geen match voor de mighty V8 110pk sterke viercilinder
@edge: denken veel mensen. Feit blijft dat het gemiddelde leasehok (polo/golf) tegenwoordig bijna dichter bij de 2 ton zit dan 1. En dat de basisuitvoeringen daarvan ook wel 90pk hebben.
Zo gek is het niet dat je met een auto van net 1000kg rijklaar een golf dus in het stof laat bijten.
@peug206: wat een onzin
@peug206: Passen we wel even op dat we geen automotive appels met automotive peren vergelijken?
Dus in dit geval 3 cilinder sjaak met 3 cilinder sjaak. MK 7 Golf 1.0 TSI (110 pk) weegt nog geen 1150 kilo leeg.
@munchburg: beide 110pk. Instappers ontlopen elkaar in prijs wel een beetje maar daar gaat het nu niet over. Alleen de cactus is meer dan 100kg lichter…
@peug206: You just nailed it…thanks!

@Edge: Al die overmoedige Capturs, Caddy’s, Polo’s, 206jes en al het andere geknepen 3 cilinderspul gaat er al bij voorbaat van uit dat ze veel sneller zijn…moet je die gezichten dan zien. Niet zo verwonderlijk met 110 Pk en 1025kg (Zijn dat niet bijna de waarden van de allereerste Golf GTI?)
Meh, ik had liever gezien dat ze wat met de Aventure concept gedaan hadden. Zelfde setup, alleen gewoon knalrood. En mét airbumps.
Vindt deze facelift, zoals meestal compleet niks. Met name de achterkant. Kijkt ie je aan met zijn depressieve oogjes. Ok, die airbumpers waren een gimmick. Maar waarom zo compleet een leuk ontwerp de nek omdraaien en het te veranderen in zo’n generiek Frans ontwerp? Het kan willekeurig elke Citroen zijn.
@pomoek: achterkant is zo depressief dat je twijfels of auto’s emoties hebben
Jammer. Is minder leuk nu…
Geinig bakkie. Vooral de side pipes.
Fraaie achterkant en de nieuwe tech is welkom, maar ik ben blij dat ik nog de huidige rij.
Achterkant van de vorige is mooier dan deze:(
Tot 130pk nog wel. Dat is om losse kiezels mee uit de grond te trekken!
@cossiekiller: waarmee wordt de golf ook alweer geleverd?
Toen ik het studiemodel zag van eerste generatie was ik direct verkocht! Heb uiteindelijk een gele cactus gekocht. Deze heeft in mijn ogen alle charme verloren. Hopelijk is de betrouwbaarheid wel beter dan de eerste generatie want das echt een miseriehok
Had dan op zijn minst die airbumps op een aanvinklijssie gezet.
@desjonnies: ik zie een schot voor open doel voor de accessoirehandel.
En wat wordt het ledig gewicht? Nu maar 950kg.
Best leuk, het interieur is best mooi. Alleen van de achterkant lijkt het net alsof hij heel chagerijnig kijkt. De verhouding vd achterlichten tov de achterkant is wat raar.
Mooie bak! Lekker comfortabel over drempels heen, veel mooier dan de vorige versie. Ook een leuk dashboard weer wat anders
Och mij gaat het dan toch in eerste instantie om het nieuwe “zweef systeem”…
Ai.. Maar met een 130pk diesel, échte automaat, comfortstoelen en die nieuwe vering zou ik hem alsnog overwegen. Ik hoef zelf toch niet tegen die achterlichten aan te kijken… Ben wel benieuwd naar het gewicht. Zal dan wel tegen de 1100 aan zitten zeker
@baasbas: oh nee, de huidige zit als diesel automaat al op 1060kg…
Gave auto om te zien
Juist ik had wat moeite met de plastik matten op de deuren. Nu loopt de C4C meer in de pas met de C3.
Die stomme roofrails zijn gelukkig weg, die nep avontuurlijkheid gruwel ik van.
Wel vind ik de neus was gekunselt, maar dat is weer goed en makkelijker om bij andere partijen mijn aankoop te doen.
En opeens heb je een lelijk eendje op hoge poten – wél een lemon, nét geen Citroën.
https://goo.gl/images/GY7xbL
Ik ben echt verbaasd hoeveel ab’ers dit een vooruitgang of zelfs mooi vinden. Persoonlijk vind ik het een van de slechtste face-lifts ooit! Al het karakter is er uit. Koplampen voor lijken er ingemikt. Achterlichten lijken gemaakt door de vijanden van bassie en adriaan ipv huil gas en de leuke airbumps zijn weg. Erg jammer en dood zonde dit.
@sketcher: overigens flinke facelift, volgens mij zijn alleen de achterste wielkuip / schermen ongemoeid gelaten. De deuren, motorkap achterklep spatborden voor etc zijn allemaal nieuw. Toch ongebruikelijk voor een facelift. Hij zal wel slecht verkocht zijn (in het VK zie ik ze nauwelijks in elk geval) maar ik vind het toch zonde.
@sketcher: Hier zie ik zw2 gevoelsmatig relatief veel, maar dat kan misschien ook omdat ze opvallen tussen de rest en ik steeds de zelfde 10 zie.
Schakelpook? Pookknop bedoel je?
Walgelijk lelijke auto, vroeger al , nu nog steeds. Ik bedoel , bekijk die voorkant eens ! Brrrrrr, om bijna te kotsen. Ik zou meteen die ontwerpers ontslaan. Rijdt wel redelijk OK, enkel die schokdempers achteraan zijn veel te zwak, lijkt wel of er alleen veren zijn achteraan, verschrikkelijk.
Ik denk dat ze een sneaky ass deal hebben gemaakt met de uitdeukbranche.
Met de juiste kleur en juiste velgen is dit best een leuke kar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).