• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de gefacelifte Citroën C4 Cactus

Auteur: jaapiyo, gepost 26 oktober 2017 om 15:12 – 67 Reacties

Afbeelding Dit is de gefacelifte Citroën C4 CactusAfbeelding Dit is de gefacelifte Citroën C4 CactusAfbeelding Dit is de gefacelifte Citroën C4 CactusAfbeelding Dit is de gefacelifte Citroën C4 CactusAfbeelding Dit is de gefacelifte Citroën C4 CactusAfbeelding Dit is de gefacelifte Citroën C4 CactusAfbeelding Dit is de gefacelifte Citroën C4 CactusAfbeelding Dit is de gefacelifte Citroën C4 Cactus

C4-Cactus
Een ingrijpende facelift prikt de lucht uit de airbumps van de C4 Cactus.

Het was nog wel zo’n geinig element bij de originele Cactus, die Airbumps. Eindelijk deed Citroën weer eens waar het ooit goed in was: onconventionele oplossingen verzinnen voor reële praktische problemen. Parkeer je auto namelijk maar eens een weekje in Parijs, gegarandeerd ziet ‘ie er als je ‘m ophaalt uit als de schakelpook van een originele Golf I GTI. De airbumps losten dit probleem grotendeels op en gaven de C4 Cactus direct dat vleugje caractère mee dat je verwacht van het merk.

Maar kennelijk was de opleving van deze frivole Franse gekkigheid maar een kort leven beschoren. De designers zijn de Airbumps kennelijk alweer zat en hebben een Airbumpectomie uitgevoerd bij de facelift van de C4 Cactus. Alleen plastic contrapties aan de onderkant van de deuren herinnert nog aan de oude luchtbulten. Daarnaast zijn de achterlichtunits breder, zijn de bumpers aangepast en is het ’two-tone idee’ van de carrosserie grotendeels verdwenen. De auto ziet er daardoor wat volwassener, maar ook veel conventioneler uit dan voorheen.

Dat is dan ook het hele idee van de facelift, gevangen in de hashtag #comfortisthenewcool. Citroën ruilt de aspiratie om cool te zijn van de vorige C4 Cactus in en belooft daarvoor in de plaats meer luxe en comfort. Dat blijkt ook uit het feit dat de C4 Cactus geleverd wordt met het nieuwe Progressive Hydraulic Cushions systeem. Hydraulische veerbollen zijn deaud, vive het Progressive Hydraulic Cushions systeem! Deze ongetwijfeld zeer comfortabele vering is ook een optie op de C5 Aircross, maar daar deze aanvankelijk alleen in China geleverd wordt, krijgt de gelifte C4 Cactus de Europese primeur voor dit systeem.

Tevens heeft Citroën de geluidsisolatie van de C4 Cactus verbeterd en wordt de auto leverbaar met Advanced Comfort Seats. Belangrijk, want de stoelen/bank van de uitgaande C4 Cactus kreeg nog weleens kritiek te verduren omdat deze te weinig comfort zouden bieden. De verplichte moderne assistentie-nummertjes vinden ook hun weg naar de cactus, zodat je niet meer zelf hoeft op te letten dat je in de juiste rijstrook blijft rijden en op tijd pauseert tijdens het rijden.

Tenslotte zijn er nog de motoren. Het begint allemaal bij de PureTech 82 met een ongeblazen(!) 1.2 liter driecilinder die 82 pk levert. Een stapje hoger staan de PureTech 110 en PureTech 130, met in de basis hetzelfde blok, alleen dan met een turbo opgepompt tot 110 tespectievelijk 130 pk. Dieselen kan met de de BlueHDi 100 met -jawel- 110 pk uit een 1.6 liter groot blok. Later komt er nog een stekere diesel bij.

Enfin, de C4 Cactus verliest dus helaas de cool-factor, maar gelukkig is de bijgaande video wel ouderwets funky. Er zit zelfs een uil in! Check ‘m hier op video.

C4-Cactus

De nieuwe C4 Cactus komt in het eerste kwartaal van 2018 op de markt.

Ook interessant!

  • Gefacelifte Citroen C5 Aircross is een stuk serieuzer
  • Vernieuwde Citroën C3 Aircross
    Vernieuwde Citroën C3 Aircross heeft compleet nieuwe neus
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

c4, cactus, Citroen, facelift

Vorig bericht: « Helaas, een F1-bochtje afsnijden kan niet meer in Mexico
Volgend bericht: Audi SQ5 (2012-2017) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    26 oktober 2017 om 15:16

    Was cool, blijft cool. Wel jammer van die Golf achterlichten.

    Login om te reageren
  2. poekoek zegt

    26 oktober 2017 om 15:20

    Een stuk minder kenmerkend om te zien. Ik ben wel benieuwd naar de vering en stoelen. Zelf heb ik ruim een ton met een Cactus gereden en ik vond de stoelen juist prettig; ruim en comfortabel.

    Login om te reageren
    • poekoek zegt

      26 oktober 2017 om 15:20

      @poekoek: zo te zien verliest ie ook de dakrails trouwens.

      Login om te reageren
    • kilum zegt

      26 oktober 2017 om 16:35

      @poekoek: met panorama dak? Mijn vader heeft een cactus zonder panorama dak en je zit behoorlijk tegen de daklijn aan te kijken. Persoonlijk vind ik dat best storend.

      Login om te reageren
      • poekoek zegt

        26 oktober 2017 om 16:41

        @kilum: ja. Ook dan is die stijl waar de airbag o.a. in zit vrij dik.

        Login om te reageren
  3. aJackie zegt

    26 oktober 2017 om 15:20

    Inderdaad was al heel cool, nu nog steeds cool!.

    Login om te reageren
  4. autodrop zegt

    26 oktober 2017 om 15:22

    Gaaf!! Zie dit zoveel liever op de weg dan de zoveelste Duitser.

    Login om te reageren
    • maranello zegt

      26 oktober 2017 om 15:41

      @autodrop: en wat rijdt u zelf?

      Login om te reageren
      • joostvis zegt

        26 oktober 2017 om 15:51

        @maranello: een rode cadillac

        Login om te reageren
        • autodrop zegt

          26 oktober 2017 om 16:36

          @joostvis: In het weekend. Doordeweeks een zwart-rode dubbeldekker.

          Login om te reageren
      • granlusso zegt

        26 oktober 2017 om 15:57

        @maranello: En nu hoop je natuurlijk dat ie ‘Golf’ zegt, of niet?

        Login om te reageren
      • autodrop zegt

        26 oktober 2017 om 16:14

        @maranello: een Passat GTE van de zaak, in het weekend een e39 en ben bezig een w140 aan te schaffen natuurlijk.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          26 oktober 2017 om 16:52

          @autodrop: Keurige wagenpark als de W140 er is!

          Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      26 oktober 2017 om 16:59

      @autodrop: wanneer je mag afgaan op de ANWB staan ze vaker naast de weg.

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        26 oktober 2017 om 20:31

        @toniominestrone: de passat of de benz?

        Login om te reageren
  5. tymo zegt

    26 oktober 2017 om 15:23

    Zijn die achterlichten er in geshopt? Ergens klopt die achterkant niet…

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    26 oktober 2017 om 15:23

    Tof ding! Vind hem mooier dan de eerste en die vond ik ook leuk. Wel jammer dat de Bumps zijn komen te vervallen, ik vond dat wel cool staan.

    Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    26 oktober 2017 om 15:26

    Waarom halen ze nou weer die Airbumps weg? Zeker te “speciaal” voor veel mensen. Daarom hebben ze er nu zeker ook een setje VW Golf achterlichten in gepropt…. Zonde. Die Airbumps waren leuk én handig.

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    26 oktober 2017 om 15:29

    Ik vind ‘m er netjes uitzien, en ik denk dat dit als 110 pk automaat (mits het een volautomaat is) inclusief die Progressive Hydraulic Cushions een supercomfortabele cruiser wordt!

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      26 oktober 2017 om 18:32

      @Jochempie: de huidige automaat is in ieder geval compleet ruk.

      Login om te reageren
      • pim95 zegt

        26 oktober 2017 om 20:29

        @henk_he: Citroën heeft bij de vorige Cactus kort een volledige automaat geleverd. De nieuwe EAT6, ik denk dat deze ook in de nieuwe Cactus komt.

        Login om te reageren
  9. Edge zegt

    26 oktober 2017 om 15:35

    Hij zal er qua comfort en techniek ongetwijfeld op vooruit gegaan zijn, maar qua uiterlijk is dit toch een flinke stap terug. De Cactus was heerlijk onderscheidend met zijn gekke gespleten lampjes en Airbumps rondom. Inmiddels hebben steeds meer modellen van Citroën die gespleten koplampen (en kopieert Hyundai het met hun Kona) en heeft men de Airbumps ook verwijderd. In plaats van dat onderscheidende karretje houd je nu een Citroën C3 met klapraampjes achter en VW Golf-achterlichten over. Jammer!

    Login om te reageren
  10. Dagg zegt

    26 oktober 2017 om 15:45

    Nu even de oude neus er op schroeven en klaar. Die is mijn inziens toch mooier, strakker. Hier zit iets te veel gril in.

    Login om te reageren
    • Dagg zegt

      26 oktober 2017 om 15:46

      @dagg: Oh, en ook deze zou ik weer aanschaffen. Dat dan weer wel.

      Login om te reageren
  11. lekbak zegt

    26 oktober 2017 om 15:55

    Hoewel ik het beslist niet mooi vind, vind ik het wel jammer dat die bubbeltjes zijn verdwenen. Nu is het weer zo saai…

    Login om te reageren
  12. motoragent zegt

    26 oktober 2017 om 15:57

    De achterkant, ik heb meteen een déjà vu naar het moment dat ik Nigel Mansell voor het eerst zonder snor zag.

    Login om te reageren
  13. ds3thp zegt

    26 oktober 2017 om 16:00

    Ik vind het persoonlijk geslaagder en vooral wat volwassener. Interieur ziet er op de foto’s ook hoogwaardiger uit.

    Leuk dat ze nu ook de 130pk leveren. Zal voor sommigen wat beperkend hebben gewerkt door max. 110pk te leveren!

    Enneh; BlueHDI 100 met jawel 110pk ?! Typefoutje?!

    Login om te reageren
    • Rudeboy01 zegt

      26 oktober 2017 om 16:45

      @ds3thp: 130pk automaat…die wil ik proberen.

      Login om te reageren
    • thearchitect zegt

      29 oktober 2017 om 09:59

      @ds3thp: het feit dat er ‘jawel’ staat geeft volgens mij de ironie aan… geef typfoutje dan denken ik.

      Login om te reageren
  14. Rudeboy01 zegt

    26 oktober 2017 om 16:06

    JA, laat maar komen. Ik rij nu in de 110pk handgeschakelde versie en het is zo leuk om met het gewicht van iets meer dan 1000kg heel wat auto’s, bij het stoplicht, af en toe voor schut te zetten…

    Login om te reageren
    • smallenginesmalld zegt

      26 oktober 2017 om 16:19

      @rudeboy01: ‘… schut te zetten’.
      Schitterend. Ik moest bijna lachen.

      Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        26 oktober 2017 om 18:53

        @smallenginesmalld: laat me raden, je hebt er nooit in gereden?

        Login om te reageren
      • Edge zegt

        26 oktober 2017 om 19:02

        @smallenginesmalld: Hij kiest zijn slachtoffers dan ook uiterst zorgvuldig uit. 2CV’s, Alto’s, dat soort dingen zijn natuurlijk geen match voor de mighty V8 110pk sterke viercilinder

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          27 oktober 2017 om 00:19

          @edge: denken veel mensen. Feit blijft dat het gemiddelde leasehok (polo/golf) tegenwoordig bijna dichter bij de 2 ton zit dan 1. En dat de basisuitvoeringen daarvan ook wel 90pk hebben.
          Zo gek is het niet dat je met een auto van net 1000kg rijklaar een golf dus in het stof laat bijten.

          Login om te reageren
          • carlover66 zegt

            27 oktober 2017 om 07:24

            @peug206: wat een onzin

            Login om te reageren
          • munchburg zegt

            27 oktober 2017 om 13:14

            @peug206: Passen we wel even op dat we geen automotive appels met automotive peren vergelijken?
            Dus in dit geval 3 cilinder sjaak met 3 cilinder sjaak. MK 7 Golf 1.0 TSI (110 pk) weegt nog geen 1150 kilo leeg.

            Login om te reageren
            • peug206 zegt

              27 oktober 2017 om 17:27

              @munchburg: beide 110pk. Instappers ontlopen elkaar in prijs wel een beetje maar daar gaat het nu niet over. Alleen de cactus is meer dan 100kg lichter…

              Login om te reageren
          • Rudeboy01 zegt

            27 oktober 2017 om 15:37

            @peug206: You just nailed it…thanks!

            @Edge: Al die overmoedige Capturs, Caddy’s, Polo’s, 206jes en al het andere geknepen 3 cilinderspul gaat er al bij voorbaat van uit dat ze veel sneller zijn…moet je die gezichten dan zien. Niet zo verwonderlijk met 110 Pk en 1025kg (Zijn dat niet bijna de waarden van de allereerste Golf GTI?)

            Login om te reageren
  15. WoutH zegt

    26 oktober 2017 om 16:15

    Meh, ik had liever gezien dat ze wat met de Aventure concept gedaan hadden. Zelfde setup, alleen gewoon knalrood. En mét airbumps.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 oktober 2017 om 16:35

      @wouth: Deze?

      http://oldconceptcars.com/wp-content/uploads/sbarro_citroen_aventure_4-1024×768.jpg

      Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    26 oktober 2017 om 16:32

    Vindt deze facelift, zoals meestal compleet niks. Met name de achterkant. Kijkt ie je aan met zijn depressieve oogjes. Ok, die airbumpers waren een gimmick. Maar waarom zo compleet een leuk ontwerp de nek omdraaien en het te veranderen in zo’n generiek Frans ontwerp? Het kan willekeurig elke Citroen zijn.

    Login om te reageren
    • hollandbest zegt

      26 oktober 2017 om 18:24

      @pomoek: achterkant is zo depressief dat je twijfels of auto’s emoties hebben

      Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    26 oktober 2017 om 16:32

    Jammer. Is minder leuk nu…

    Login om te reageren
  18. roland78 zegt

    26 oktober 2017 om 16:40

    Geinig bakkie. Vooral de side pipes.

    Login om te reageren
  19. 2wheeler zegt

    26 oktober 2017 om 17:16

    Fraaie achterkant en de nieuwe tech is welkom, maar ik ben blij dat ik nog de huidige rij.

    Login om te reageren
  20. izimo zegt

    26 oktober 2017 om 17:31

    Achterkant van de vorige is mooier dan deze:(

    Login om te reageren
  21. cossiekiller zegt

    26 oktober 2017 om 17:32

    Tot 130pk nog wel. Dat is om losse kiezels mee uit de grond te trekken!

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      27 oktober 2017 om 00:20

      @cossiekiller: waarmee wordt de golf ook alweer geleverd?

      Login om te reageren
  22. robinbe zegt

    26 oktober 2017 om 17:36

    Toen ik het studiemodel zag van eerste generatie was ik direct verkocht! Heb uiteindelijk een gele cactus gekocht. Deze heeft in mijn ogen alle charme verloren. Hopelijk is de betrouwbaarheid wel beter dan de eerste generatie want das echt een miseriehok

    Login om te reageren
  23. desjonnies zegt

    26 oktober 2017 om 17:38

    Had dan op zijn minst die airbumps op een aanvinklijssie gezet.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      26 oktober 2017 om 21:30

      @desjonnies: ik zie een schot voor open doel voor de accessoirehandel.

      Login om te reageren
  24. carloadan zegt

    26 oktober 2017 om 17:48

    En wat wordt het ledig gewicht? Nu maar 950kg.

    Login om te reageren
  25. allesmetturbo zegt

    26 oktober 2017 om 18:00

    Best leuk, het interieur is best mooi. Alleen van de achterkant lijkt het net alsof hij heel chagerijnig kijkt. De verhouding vd achterlichten tov de achterkant is wat raar.

    Login om te reageren
  26. hollandbest zegt

    26 oktober 2017 om 18:16

    Mooie bak! Lekker comfortabel over drempels heen, veel mooier dan de vorige versie. Ook een leuk dashboard weer wat anders

    Login om te reageren
  27. doublechevron65 zegt

    26 oktober 2017 om 18:34

    Och mij gaat het dan toch in eerste instantie om het nieuwe “zweef systeem”…

    Login om te reageren
  28. baasbas zegt

    26 oktober 2017 om 19:33

    Ai.. Maar met een 130pk diesel, échte automaat, comfortstoelen en die nieuwe vering zou ik hem alsnog overwegen. Ik hoef zelf toch niet tegen die achterlichten aan te kijken… Ben wel benieuwd naar het gewicht. Zal dan wel tegen de 1100 aan zitten zeker

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      26 oktober 2017 om 19:35

      @baasbas: oh nee, de huidige zit als diesel automaat al op 1060kg…

      Login om te reageren
  29. rufctr01 zegt

    26 oktober 2017 om 20:33

    Gave auto om te zien

    Login om te reageren
  30. tarquesh zegt

    26 oktober 2017 om 21:11

    Juist ik had wat moeite met de plastik matten op de deuren. Nu loopt de C4C meer in de pas met de C3.
    Die stomme roofrails zijn gelukkig weg, die nep avontuurlijkheid gruwel ik van.
    Wel vind ik de neus was gekunselt, maar dat is weer goed en makkelijker om bij andere partijen mijn aankoop te doen.

    Login om te reageren
  31. benzinehoofd zegt

    26 oktober 2017 om 22:42

    En opeens heb je een lelijk eendje op hoge poten – wél een lemon, nét geen Citroën.
    https://goo.gl/images/GY7xbL

    Login om te reageren
  32. Design_Driven zegt

    26 oktober 2017 om 23:50

    Ik ben echt verbaasd hoeveel ab’ers dit een vooruitgang of zelfs mooi vinden. Persoonlijk vind ik het een van de slechtste face-lifts ooit! Al het karakter is er uit. Koplampen voor lijken er ingemikt. Achterlichten lijken gemaakt door de vijanden van bassie en adriaan ipv huil gas en de leuke airbumps zijn weg. Erg jammer en dood zonde dit.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      26 oktober 2017 om 23:55

      @sketcher: overigens flinke facelift, volgens mij zijn alleen de achterste wielkuip / schermen ongemoeid gelaten. De deuren, motorkap achterklep spatborden voor etc zijn allemaal nieuw. Toch ongebruikelijk voor een facelift. Hij zal wel slecht verkocht zijn (in het VK zie ik ze nauwelijks in elk geval) maar ik vind het toch zonde.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        27 oktober 2017 om 00:20

        @sketcher: Hier zie ik zw2 gevoelsmatig relatief veel, maar dat kan misschien ook omdat ze opvallen tussen de rest en ik steeds de zelfde 10 zie.

        Login om te reageren
  33. postzegel zegt

    27 oktober 2017 om 08:17

    Schakelpook? Pookknop bedoel je?

    Login om te reageren
  34. phillycar zegt

    27 oktober 2017 om 12:57

    Walgelijk lelijke auto, vroeger al , nu nog steeds. Ik bedoel , bekijk die voorkant eens ! Brrrrrr, om bijna te kotsen. Ik zou meteen die ontwerpers ontslaan. Rijdt wel redelijk OK, enkel die schokdempers achteraan zijn veel te zwak, lijkt wel of er alleen veren zijn achteraan, verschrikkelijk.

    Login om te reageren
  35. e36thuglife zegt

    27 oktober 2017 om 14:55

    Ik denk dat ze een sneaky ass deal hebben gemaakt met de uitdeukbranche.

    Login om te reageren
  36. thearchitect zegt

    29 oktober 2017 om 10:02

    Met de juiste kleur en juiste velgen is dit best een leuke kar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North