Dit is de goedkoopste Porsche Cayenne van Nederland

Auteur: , 82 Reacties

Geen schadebak, maar gewoon met APK en lang geen bizarre kilometerstand.

Porsche Cayenne S

In 2002 presenteert Porsche de Cayenne. Het is voor het eerst dat Porsche een model aanbiedt dat geen sportwagen is (de 597 Jagdwagen daar gelaten), maar nimmer kende het merk zo veel succes als met deze SUV. Even leek het kleine Porsche zelfs in staat om het machtige Volkswagen over te nemen. Gewoon, om even aan te geven wat de Cayenne voor Porsche betekent heeft.

Aanvankelijk was de Cayenne leverbaar met een tweetal motoren. Een 4.5 met Turbo (450 pk) en diezelfde V8, maar dan zonder drukvulling. Met zo’n 340 pk sterke Cayenne S hebben we in dit geval van doen. Het betreft een vroeg exemplaar uit 2003, welke in 2005 op Nederlandse platen werd gezet. De auto heeft 166.735 kilometers op de teller staan en ziet er dan op het eerste gezicht ook netjes uit. De meest cruciale opties zitten erop: xenon, luchtvering, schuifdak, navi, lederen bekleding en natuurlijk climate control. De APK is nog ruim een half jaar geldig en in de tekst of op de foto’s kunnen we geen schades waarnemen.

Op het eerste gezicht dus een keurig tweedehandsje, deze goedkoopste Cayenne van Nederland. Wat dat dan moet kosten? 7.950 euro. Even ons occasion-aankoopadvies checken en je bent er klaar voor.

Porsche Cayenne is goedkoop



82 reacties

Best wel mooi zo.
@dutchoutlaw:
Lekker “waardevast” ook.
Wie geloofd er nu nog in het sprookje dat Premium weinig afschrijft?
@erwaseens: Niemand, jij wel dan??
@erwaseens: wie verzint dat sprookje dan? Ik heb er nog nooit van gehoord namelijk
@erwaseens: weet je welke auto’s weinig afschrijven? Een Mini en een Up!..
Ik vraag me bij zulke dikke bakken voor zo’n laag bedrag altijd af wat er voor onkosten aan gaan komen… Volgens mij heeft zo’n Cayenne S toch last van een falende Nikasil coating op de cilinderwanden? Zeg maar hetzelfde wat de N43 van de BMW 320si de das om doet?
@Jochempie: volgens mij is er een aankoopadvies geweest van autoblog. Kan me ook zoiets herinneren. Maar uit ervaring sprekend: hoge wegenbelastinng, (heel hoog) verbruik en hoge onderhoudskosten spelen een rol. Uit ervaring met een turbo kan ik spreken van 1 op 4,5. Rustig rijdend… Vaak een te oude auto voor iemand die een suv zoekt. Heeft dit exemplaar eigenlijk luchtvering? Was ook een optie. Zelfs voor de huidige generatie
@kritisch: sjeesz lees je bewust de tekst niet ofzo? Aankoopadvies en luchtvering staan beide vermeld
@stgp: als ik de foto bekijk van het middenconsole is er duidelijk te zien dat er geen luchtvering op zit..
@kritisch: Mijn e53 X5 heeft ook luchtvering, maar aan het systeem kun je niets aanpassen met knoppen.
@citroen4life: ik heb wel eens met een gereden zonder luchtvering. Console heeft deze layout. De versies met luchtvering niet. Ook mee gereden dus ben er vrij zeker van
@jochempie: Eerste modellen hebben lokasil coating die wel eens kan falen. Latere modellen hebben een nikasil coating en hebben het probleem niet.
@jochempie: yup, met kantelende zuigers als gevolg. En ivm die nikasil coating zijn ze dus ook niet uit te honen
Op zich leuk met die opvallende kleurencombinatie. Dat drukt de prijs bovendien ook!
Maar als je even kijkt bij de RDW dan zie je al dat hij in totaal 9 keer van hand gegaan is (en het dus waarschijnlijk ook moeilijk na te gaan is hoe goed het beestje is onderhouden) en dat er geen oordeel gegeven kan worden over de tellerstand. Het is dus wel een auto waar veel risico aan vast kleeft.
@stephano: mijn vorige auto was ook 9 keer van eigenaar verwisseld, maar ik was aantoonbaar de derde. Kan komen door lease en aanpassing in leasecontracten, verkoop tussen handelaren (inkoop door dealer die ‘m doorstoot naar de handel), etc.

De RDW-weergave is geen goeie graadmeter.

On-topic: best een acceptabele auto, hier kan je als ‘normaal mens’ aardig mee voor de dag komen. Rationeel gezien: afgeschreven is ‘ie al, dus je verstandige buurman met z’n nieuwe Kia Cee’d (bijvoorbeeld) is na 2 jaar net zo duur uit als jij na 4 jaar deze Cayenne. Alleen betaalde hij dit aan de afschrijving en jij aan hogere onderhouds/verzekering/brandstof.
@volvo-s60-adept: Alleen lacht de man in de Kia z’n leuter uit de broek als ‘ie hoort wat je voor een beurtje betaalt…
@davelepeef: en krijgt tranen in z’n ogen als ‘ie 2 jaar later geen drol meer voor z’n Kia terug krijgt. Dat was de clou van m’n epistel…
@volvo-s60-adept: ik denk dat je je daar best eens in kan vergissen. Tweedehands markt is best sterk in NL, juist ook voor lage middenklassers… Uiteraard schrijft die Porsche waarschijnlijk geen stuiver meer af, maar één setje banden voor die Porsche is al een vierde van de afschrijving waar jij op doelt ;)
als je de advertentie goed leest :) en het interieur bekijkt heeft hij geen luchtvering
@jvthof: Scheelt weer kosten voor de kleine portemonnee :)
Mooie auto. Uiteraard zegt de vraagprijs niks bij deze auto’s van deze leeftijd (meeste vallen toch tussen de 6000 en de 15000). Als je de ‘running’ costs kunt opbrengen, heb je hier heel veel plezier van.
En het is een Porsche, dus er gaat weinig aan kapot.
1x per jaar olie verversen, eventueel remblokken/bandjes en je kunt er weer tegenaan.
@alcantara: Zou je denken? Een Porsche lijkt mij namelijk eerder een auto die gebouwd is om te presteren en niet om duurzaam in gebruik te zijn (deze twee eigenschappen gaan normaliter niet samen).
@stephano: dát schijnt dus juist een pluspunt van Porsche te zijn. Daarbij is dit natuurlijk gewoon een pakezel en geen renpaard…
@alcantara: Jij hebt nog nooit zo’n auto gehad dat hoor ik wel. Doe maar eens een keer. Als je na een paar rekeningen van 5000,- euro voor iets lulligs nog niet bent genezen dan is het knap.
@alcantara: Je gelooft duidelijk in sprookjes.
Das geen geld!
@pinut187: Toch wel geld.
Die heeft op z’n minst 3 ton of meer gelopen. Terugdraaien blijft in Nederland nog altijd de standaard helaas. Ik zag dat mijn BMW 330ci die ik vorig jaar bij een kilometerstand van 360k heb verkocht nu ook een “onlogische” kilometerstand heeft. De auto zag er nog behoorlijk fris uit, dus ben benieuwd wat ze ervan gemaakt hebben…
Lijkt me een prima deal als er geen addertjes onder het gras zijn
@thesis: en dát is het ‘m net!
Heerlijke bak! Mijn pa heeft er een gehad in z’n penopauze. Als het reed was het geweldig, maar hij is op 6 cilinders naar de Rogam gegaan om hem zsm van de hand te doen. Uiteindelijk begon er van alles aan te mankeren, zal ook niet al te best onderhouden zijn geweest.
Ik zit te denken om het huidige model te kopen. Maar ik ben bang dat er binnenkort een nieuwe uitkomt… Wie weet meer?
@dutchcorvette: ergens in 2017 wordt hij gepresenteerd, schijnt. Toch vind ik dat je met een ouder model prima voor de dag kunt blijven komen. (Mits zonder smoke/witte/’Lexus’-achterlichten et cetera).
@apriliarsv: absoluut, maar het is een bak geld. Ik heb er knetterhard voor moeten sparen dan zal het jammer zijn als er na een paar weken een nieuw model komt.
@dutchcorvette: als je er knetterhard voor hebt lopen sparen zou ik als ik jou was het geduld opbrengen totdat je de perfecte auto kunt kopen. Dus ik zou wachten.
@jochempie: Wat dan reëel is he. Ik kan nog steeds doen en laten wat ik wil (Met maten) maar het is wel heel veel geld.
@dutchcorvette: man man, om hier nou zo zitten te verkondigen dat je zoveel geld hebt om zo’n auto even nieuw te kopen en er niets voor hoeft te laten.. Ik rijd zelf ook een 911 4S als daily, maar om hier nou zo over op te scheppen, kom op… Er zitten hier mensen die al dolgelukkig zijn als ze een auto van EUR 1.000 kunnen kopen waar ze 10 jaar voor hebben moeten sparen. Mag hopen dat als je in staat bent geweest zoveel geld te sparen, je ook wel verstandig genoeg bent om te bedenken dat je beter kan wachten op het uitzwaaimodel welke je met 10+% korting koopt, of een 1 jaar oude koopt waar de kop (20%) vanaf is, of eens goed na te denken überhaupt niet zo’n auto te kopen zonder dat je de kosten zakelijk af kan schrijven. Laat die langepiemelpaat voortaan lekker voor je vriendjes in de kroeg, misselijkmakend gewoon.
@Olleh: lman, man, man, Waar slaat dit op? Eigenlijk gebruik je dit om zelf ook even door te laten schijnen wat voor auto je hebt. Je kan hier toch prima om advies vragen? Men weet niet wie ik ben dus wat heeft dit met opscheppen te maken?
@Olleh: ik heb vier Ferrari’s, een vliegtuig, een villa in st Tropez, nog vier Ferrari’s, een Rolls en een jacht van 90 meter. Allemaal als daily. Maar daar schep ik ook niet over op hoor.
@nicolasr: AHA! Dus door jouw jacht ligt mijn vrouw iedere keer in de schaduw in st. tropez!
@straatzakelijk: nee, dat is omdat ik steeds bovenop ‘r lig te knallen :D
Maar ik heb dan weer geen jacht of Porsches…
@Olleh: Damn wat een zeikverhaal. ’s Is toch niet alsof @dutchcorvette een tropisch eiland met een voorraad lekkere wijven koopt? Dat zou ik best een jaloersmakend verhaal vinden. Maar hij wil een auto aanschaffen van rond de Euroton. Best toch? Is dat zo’n absurd verhaal? Laat die knul lekker z’n hoofd een beetje boven het maaiveld uitsteken, hij heeft er hard voor gewerkt en gespaard.

Het zal best kunnen dat hij zich niet kan inhouden te moeten melden dat hij een dure auto kan gaan kopen, maar nou en? ’t Is toch alleen maar menselijk dat je jezelf goed probeert te voelen door wat bewondering voor je dikke portemonnee te kweken? Ik zou het denk ik ook moeilijk vinden anderen niet op de hoogte te stellen van zo’n gelukkige positie.

Trouwens, er zijn ook genoeg mensen die een auto van 1000 euro niet eens kunnen betalen, dus hoe ver moet je gaan met “rekening houden met de calimero-gevoelens van andere bezoekers”? Nee hoor, @dutchcorvette mag van mij lekker doorvragen hoe hij z’n geld moet uitgeven. ’t Is geen absurd misselijkmakend bedrag waar ‘ie het over heeft dus what gives…
@Jochempie: vent naar m’n hart. Bedankt ;) helemaal mee eens.
@Olleh: ja je kon net de extra rijk uitgeruste platinum editie kopen! Zat voor 15000€ opties op voor maar 4000€ extra bovenop de standaard prijs!
@Olleh: Trouwens, je laat wel duidelijk zien hoe je denkt over mensen die zo’n dure auto niet kunnen betalen, en da’s ronduit beledigend. Alsof ze niet voor zichzelf kunnen opkomen, mochten ze er een probleem mee hebben.
@dutchcorvette: Ben je van plan om er lang mee te gaan rijden? Zo niet, dan moet je gewoon even afwegen wat een Mk2 Cayenne gaat afschrijven en hoeveel je moet bijlappen voor een nieuwe over een paar jaar.
@Jochempie: denk wel een jaar of 3. Er is toch niks raars aan om dit op Autoblog te delen?
@dutchcorvette: nou als je er 3 jaar mee gaat rijden zou ik als ik jou was eentje kopen van 2015. Kop is eraf, want je geeft wel aan dat het ‘veel geld is’ dus dan lijkt mij dat de beste optie.

Of je wacht tot eind 2017/begin 2018, beetje hetzelfde verhaal.



@dutchcorvette: ik zou voor de Macan gaan. Hoef je niet te wachten heb je een leukere auto aan.
@dutchcorvette: Om advies vragen Is een, vervolgens reageer je totaal niet op het advies van Jochempie en kom je met het verhaal dat je kan doen en laten wat je wilt. Omdat dat totaal irrelevant is, is het logisch dat je zo’n reactie krijgt. Patser :)
@dutchcorvette: zeg dat wel.
@dutchcorvette: Een nieuwe Panamera te duur, maar je wilt evt wel wachten op
Een nieuwe Cayenne? Is dat niet een beetje dezelfde price range?

Ik heb meermaals in een Cayenne Turbo S van de huidige generatie gereden, hele fijne kar en nog helemaal up to date. Ook als ik dat bizarre motorblok buiten beschouwing laat. Ik heb niet het idee dat de nieuwe Cayenne radicaal anders gaat worden, dus met het huidige model doe je jezelf niets tekort en houd je wellicht nog wat geld op zak om wat anders mee te doen.

Voor wat betreft dat socialistische linkse gezeik hieronder: niets van aantrekken en lekker je ding doen. Dat typische Nederlandse afgunstige gedrag is iets waar ik ook een bloedhekel aan heb. Waar je hard voor werkt mag je laten zien, had de ander maar beter z’n best moeten doen op school en z’n kansen moeten grijpen. Succes met de aanschaf en veel plezier ervan!
@dutchcorvette: Wat is er beter aan de Cayenne tov de F-Pace?
Of anders een Infiniti FX70; net wat anders, heeft alle opties en een hap goedkoper.
Hell, zelfs het nieuwe model van MB, GLE heet ie dit jaar volgens mij, lijkt me een betere en een modernere optie.
@gregorius: je bedoelt de GLC.
@gregorius: f-pace en infiniti vergelijken met een porsche… Dan weet je niet waarover je het hebt?
GLE of X5 is nog een waardevolle concurrent. Ik ken de prijzen niet in NL maar ik kan je wel een X5 4.0d aanraden! GLE coupé is ook wel nice, maar dat is geen cayenne vervanger.
@dutchcorvette: Erg fijn dat je dit deelt op Autoblog. Niet iedereen die zoveel geld aan een auto wilt uitgeven weet direct welke auto het beste is. Hier ben je juist op het goede adres voor dit soort vragen. Tip. Check af en toe websites in Duitsland voor Cayenne’s. Eventueel ex-fabrieks demo modellen uit de Exclusive lijn. Zitten vaak erg mooie modellen tussen.
@dutchcorvette: De dealer ?
Blijft een mooie auto om te zien, qua ontwerp begin je de jaren nu een beetje te zien.

Toch zou ik dit niet kopen, zoveel verschillende eigenaren, dat vertrouw ik niet. Veel petjes/patsers/overig tuig rijden/rijdt in een dikke bak, maar onderhoud kan of wil men niet betalen. Ik denk dat de tranen je in de ogen springen als je de nota onder ogen krijgt nadat het achterstallige onderhoud is uitgevoerd.
@apriliarsv: Dat is het hem nu juist, vandaar dit prijsje.
Helaas is niet de staat waarin deze Cayenne verkeert het grootste struikelblok, wel de Staat die in het blauwe vakje op de kentekenplaat vermeld staat.

Maar als ik in de markt zou zijn voor zo’n auto zou ik het zeker niet nalaten daar eens te gaan kijken.
Wat een lelijke auto is dit toch. Heeft werkelijk waar niks met Porsche of smaak te maken, al kreeg ik geld toe dan nam ik em nog niet..
M’n pa is nu met z’n 2e bezig. 2009 GTS. Daarvoor had ie een Turbo. Die was een stuk sneller maar ook gevoeliger. Vooral de bak kon dat koppel maar net aan. Van 1 naar 2 doorschakelen onder vollast vond ie niet fijn. En dat lamellendak was waardeloos. Mooi groot panorama dak maar zo ingewikkeld dat het elke keer haperde. Op een gegeven moment maar niet meer gebruikt. Wel jammer. Die GTS is foutloos tot nu toe. Zeer betrouwbaar. Prachtig geluid ook.
@E34M5Touring: De GTS lijkt mij de fijnste van alle Cayennes. Ik denk dat zo’n Turbo me te hard zou gaan, voor het type auto dat het is (zwaar, hoog zwaartepunt). Bovendien vind ik de Mk1 Cayenne GTS de dikst uitziende uitvoering die ze tot nu toe hebben geproduceerd, zeker in een lekker kleurtje als blauw of rood!
@Jochempie: Die Turbo was echt snel. Niet alleen voor het formaat auto. De GTS is hoogtoeriger maar mist wel het koppel van de Turbo vind ik. Wegligging is wel beter in de GTS maar die van ons heeft wel aangepaste luchtvering en banden etc. Ligt als een blok op de weg.
@E34M5Touring: Op wat voor manier aangepaste luchtvering? Wordt daar hardwarematig iets mee gedaan of is het puur software die ‘m op de strakste stand zet?
@Jochempie: De balgen, compressor en aansturingsunit zijn aangepast. Rijmodus is nu 1 stand lager en bij parkeren ‘rust’ ie in een soort ‘stance’ modus. De balgen zijn compacter en stijver en de controlunit helpt met bodyroll. Verder hebben we rondom 315mm breed rubber ipv verschillende voor en achtermaten. Mooiste van het systeem is dat ie nog steeds de verhoogde rijmodus ondersteund. Weliswaar lager dan voorheen maar nog steeds hoog genoeg om naar z’n Chalet te komen gelukkig. 4wd systeem is echt goed. Ding heeft pa nog nooit laten staan. Overigens zat alles er al op toen wij hem kochten. Vorige eigenaar had er slechts 22k mee gereden vanaf nieuw, inmiddels staat er 70k op ofzo. Pa is er helemaal gek van. Eerlijk is eerlijk, het rijdt erg goed. Maar het is zeker niet de knapste van het stel zullen we maar zeggen ;)
@E34M5Touring: Dat klinkt erg goed… Enig idee waar de aanpassingen uitgevoerd zijn? Kan zomaar eens handig zijn voor de lezers..
@Jochempie: Ik ben er midden Aug. Zal ik even naar het merk kijken op de compressor.
@E34M5Touring: cool, thanks!
Ik rij een cayenne 2009 GTS nu bijna 3 jaar. Nog nooit ook maar 1 storing gehad dus verhalen over veel onderhoud hierboven kan ik zeker niet bevestigen. Nu een nieuwe kopen zou ik niet doen, gewoon 1 tje met de kop eraf. Laat een ander die eerste klap maar vangen.
@barrier: appels/peren vergelijken doe je nu, je hebt zelf een relatief vrij nieuw ding, deze op Mp is een afgetrapt import exemplaar van het eerste bouwjaar en Gezien de prijs redelijk achterstallig onderhouden en grote kans dat de teller ook is terug gedraaid.
Het net staat überhaupt vol met uiterst betaalbare powerhouse SUV’s. Touareg V10 TDI onder €6000, W12 onder €9000 etc.
Deze ziet er gewoon lekker uit, aankoopkeuring erbij en je hebt een mooie auto.
Eigenlijk zou Autoblog zo’n auto eens moeten kopen of lenen en een grote aankoopkeuring erop los moeten laten. En met alle berekeningen wat zo’n auto je nu ECHT gaat kosten.
Ik weet niet wat dat in Nederland kost maar in België bijna 1000 euro per maand aan wegentaks. Daarom zijn ze tweedehands zo goedkoop.
Ik heb in 2014 een vergelijkbare gekocht. 150k km, Cayenne S, met luchtvering. Ik 3e eigenaar. Heb er nu 30k km mee gereden, prima ding. Lelijk, maar geen storingen of problemen. 1 op 6 ongeveer.

Wel even kijken of de koelwater buizen die door de V van de motor lopen al vervangen zijn, hebben alle modellen van dit jaar een probleem mee dat ze barsten voor de 200k km. 1500€ reparatie bij certified reparateur, 3200 bij Porsche dealer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).