• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de goedkoopste TVR op marktplaats

Auteur: Dizono, gepost 19 december 2016 om 08:45 – 25 Reacties

TVR Replica


Ja, dit plaatje klopt echt.

Je kijkt naar een polyester replica van de legendarische Mercedes 300SL, maar onderhuids is dit eigenlijk een TVR uit 1987. Hoewel het vreemd mag lijken om een TVR op te offeren voor een replica, is het eigenlijk best een goede basis. En ik zal je uitleggen waarom.

TVR’s hebben geen zelfdragend chassis, maar een buizenframe. Dit chassis vormt al sinds jaar en dag de basis van elke TVR en is in al die tijd slechts beperkt aangepast. Hoewel de verkoper alleen schrijft dat het om een TVR met Nederlands kenteken uit 1987 gaat én dat er een Rover V8 motor aanwezig is, doet vermoeden dat het om de techniek van een TVR 350i gaat. Het kan echter ook elk ander model zijn, want de buizenframes zijn krek eender. Of we in het geval van een 350i ook daadwerkelijk iets missen als deze is opgeofferd voor een replica? Bekijk de foto hieronder en oordeel zelf…

TVR 350i

Zo’n buizenframe is niet alleen lekker stijf, je kunt er ook elke mogelijke koets op zetten die je zelf mooi vind, mits de wielbasis overeenkomt natuurlijk. De wielbasis van een klassieke 300SL bedraagt 240 centimeter, die van een TVR 239 cm, dus dat zit wel goed. Ook de breedte verschilt niet heel veel (en is tevens iets eenvoudiger aan te passen), waarmee je in theorie een replica kunt bouwen die qua verhoudingen zeer goed overeenkomt met het origineel.

Chassis versus chassis
Voor de buitenafmetingen is zo’n TVR-chassis (onder) ideaal. Voor het interieur is het suboptimaal, aangezien een TVR zijn stijfheid uit de dikke middentunnel haalt, daar waar het frame van de 300SL het sterkst is rondom de dorpels

Dan het slechte nieuws, los van het feit dat je de auto sowieso nog zelf in elkaar moet zetten. Chassis, aandrijflijn en koets zijn namelijk aanwezig, maar het interieur en de ruiten zul je zelf moeten opscharrelen. Die laatste zijn volgens de verkoper nog wel te krijgen bij de fabrikant van de replicakoets, het interieur wordt een uitdaging op zich. Het chassis van een originele 300SL (rijtest) is namelijk het stijfst rondom de brede dorpels, daar waar de stijfheid van een TVR vooral uit de brede middentunnel komt. Niet alleen wordt het daarom lastig het binnenste enigzins authentiek te laten ogen, ook zal het krap worden om met twee personen goed onder de smalle ‘koepel’ te kunnen zitten, zonder daarbij continu tegen de zijruiten te stoten.

TVR Replica

Mocht je nog steeds jeukende handen krijgen van dit project, voor 14.500 euro pik je de kit op in Apeldoorn. En vergeet niet om hem niet naar Duitsland te exporteren als hij af is, daar zijn ze namelijk iets minder happig op 300SL-replica’s dan hier…

Ook interessant!

  • Dit is de goedkoopste Mercedes SLK32 AMG van Marktplaats
  • Dit is de goedkoopste nieuwe G-Klasse van Marktplaats
  • Dit is de meest protserige Mercedes van Marktplaats
  • E500
    Koop de allerdikste Mercedes E500 van Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

300SL, marktplaats, Mercedes, occasion, replica, TVR, V8

Vorig bericht: « De nieuwe Suzuki Swift van alle kanten
Volgend bericht: Onze 18 populairste artikelen op Facebook in 2016 »

Lees Interacties

Reacties

  1. camber24 zegt

    19 december 2016 om 08:53

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Erg leuk project, en een koopje. Zie veel liever een project als dit, met noeste arbeid, lekker klooiwerk, en hopelijk een mooi resultaat, dan een zwaar overgeprijsd origineel

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      19 december 2016 om 08:58

      @camber24: Ben ik het zeker mee eens. Alleen is het dan wel jammer dat het halverwege vaak stopt wegens geld- of tijdgebrek.

      Wat ik overigens ook altijd mooi vind om te zien is dat mensen geen replica bouwen, maar zelf iets tekenen en het proberen uit te voeren.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        19 december 2016 om 09:00

        @viezefreddyw: beide idd erg mooi ja, en vind het ook echt zonde als het replicaproject voortijdig eindigt.

        Login om te reageren
      • bassx zegt

        19 december 2016 om 14:33

        @viezefreddyw: Het is toch ook vaak de motivatie en discipline die parten speelt. Het koetswerk van een auto of het nou maken van een replica, renovatie of restauratie project is geeft veel voldoening. Waarschijnlijk omdat je snel resultaat ziet. Toch is meestal slechts <5% van alle tijd die je kwijt bent aan zo'n project. Daarom hebben soms replica's slecht en lelijk afgewerkt interieur omdat het allemaal nog even afgeraffeld moet worden aan het einde van het project. Of worden bepaalde dingen voor bij een renovatie uiteindelijk niet meer gedaan. En soms gaat iemand van restauratie over naar renovatie gedurende het project. Heb al verschillende projecten gezien die nooit af kwamen, slecht afgerond werden of werden overgedragen aan anderen en allemaal zeiden ze dat ze er geen zin meer in hadden. Uiteraard zij die het project verkochten, boden het aan als tijdgebrek of financiële tekorten.

        Login om te reageren
  2. nvn1993 zegt

    19 december 2016 om 08:53

    Blijft veel geld, tijd en moeite om in een neppe auto rond te rijden (ondanks dat het een van de mooiste auto’s ooit gebouwd is).

    Login om te reageren
    • autoblog12 zegt

      19 december 2016 om 09:37

      @nvn1993: Ik denk niet dat de mensen die die dit maken het daarom doen. Het is toch fantastisch om in je “eigen gemaakte” auto te rijden. Zal met een Rover v8 nog wel leuk rijden ook.

      Login om te reageren
  3. flevocarspotter zegt

    19 december 2016 om 08:58

    Ziet er goed uit

    Login om te reageren
  4. tenaci zegt

    19 december 2016 om 09:01

    Apeldoorn??? Laat maar, ik had er erg veel zin in, maar nu vertrouw ik het niet meer…. Er klopt vast iets niet, teruggedraaide teller, geen matching numbers, sterker nog het zou zo maar eens geen echte 300SL kunnen zijn. Daar is de prijs veel te laag voor ;-)

    Login om te reageren
  5. pinut187 zegt

    19 december 2016 om 09:06

    Uitdagend project, ben benieuwd naar het eindresultaat!

    Login om te reageren
  6. dwersbongel zegt

    19 december 2016 om 09:13

    Als het niet lukt om hem zo origineel mogelijk te maken, dan is het een uitstekende mogelijkheid om er een eigen draai aan te geven. Er wordt iig geen originele mee vernaggeld.

    Login om te reageren
  7. cossiekiller zegt

    19 december 2016 om 09:21

    Mooi, ik kan dit wel waarderen!

    De motor zal ook wel ok zijn aangezien het een TVR was. Met zo’n keverchassis en 52pk had het niks kunnen worden.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      19 december 2016 om 09:30

      @cossiekiller: de rover V8 is niet de meest krachtige motor. Met iets meer dan 200pk houdt het meestal wel op (standaard halen ze geloof ik 170pk). Maar ze klinken geweldig en ze wegen echt geen drol want aluminium. Goede combinatie dus met een lichte auto.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        19 december 2016 om 09:49

        @lekbak: tvr heeft ze tot 420 pk weten op te fokken (dat was wel als 5.0 L dus met heel veel aanpassingen) dus er is best veel vermogen mogelijk.

        Login om te reageren
      • snorrie zegt

        19 december 2016 om 09:53

        @lekbak: nou, dan was het origineel wel vééél krachtiger zeg.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          19 december 2016 om 09:56

          @snorrie: ik leer net van @w0o0dy dat de 5.0 ook afgeleid is van de rover V8 (en de 4.5 dan vast ook) dus er is genoeg potentie.

          Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        19 december 2016 om 09:56

        @lekbak: de 390 we had 279hp (dankzij Roush en Cosworth) en de 420 Se/seac had zelfs 304 ps…

        Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    19 december 2016 om 09:25

    Leuke basis om weer op te bouwen tot TVR. Zo’n sl doet me echt helemaal niks maar een TVR daarentegen begin ik al van te grijnzen zodra ik er aan denk. Voordeel van zelf opbouwen is dat je de kwaliteit een beetje in de hand hebt. Nu nog een goede body scoren.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      19 december 2016 om 09:50

      @lekbak: of gewoon zo’n hoekige TVR 350i bouwen op het chassis van een 300SL, gewoon omdat het kan ;)

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        19 december 2016 om 09:58

        @dizono: lol, goed idee dan is die gelijk belasting èn apk vrij! Nu nog een chassis scoren voor 10k. Help je ff mee met zoeken?

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          19 december 2016 om 10:10

          @lekbak: gevonden, heb je problemen met een chassis dat er uitziet als een wokkel?

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 december 2016 om 14:42

            @w0o0dy: shit. Eh, kan je dan ook nog ff helpen zoeken naar die 10.000 benodigde euro’s?

            Login om te reageren
  9. ehnl zegt

    19 december 2016 om 09:52

    Zonde van de tvr; daar zijn er al zo weinig van…!

    Login om te reageren
  10. Design_Driven zegt

    19 december 2016 om 10:03

    Ik ben niet zo van de replica’s maar deze is stiekem toch wel tof.

    Lijkt me eigenlijk ppk wel erg leuk een zelf ontworpen body op een TVR te zetten.

    Login om te reageren
  11. cthijs zegt

    19 december 2016 om 18:13

    Ik denk dat je met de ramen van een kever al een heel eind komt

    Login om te reageren
  12. e38ossie zegt

    19 december 2016 om 18:18

    Heb wel eens gereden en gewerkt aan zon TVR 350. Wel een leuk wagentje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North