• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de Mercedes Vision One-Eleven, met gullwing deuren!

Auteur: machielvdd, gepost 15 juni 2023 om 20:59 – 14 Reacties

Kennen we de Mercedes C111 nog? Mercedes presenteert nu een ode aan dit legendarische prototype.

De jaren ’70 heeft een aantal übercoole concept cars en prototypes voortgebracht, die er vandaag de dag nog steeds modern uitzien. Een daarvan was de Mercedes C111, met zijn kenmerkende goudoranje kleur. Dit was niet zomaar een auto die mooi moest zijn op een beurs, maar een prototype waarmee Mercedes allerlei experimenten uitvoerde.

Een halve eeuw later brengt Mercedes nu een hommage uit aan deze auto, met de Vision One-Eleven. Qua vorm is het een hele andere auto, maar de neus en de achterkant zijn overduidelijk geïnspireerd op de C111. De kleur en de Gullwing-deuren maken eveneens een rentree, maar de klapkoplampen heeft Mercedes in de jaren ’70 gelaten. Toch jammer.

Er was overigens niet één C111, er waren verschillende versies, met andere koetswerken en andere motoren. De C111 kreeg eerst een Wankelmotor en vervolgens een vijf-in-lijn turbodiesel en een V8. Het zal je niet verbazen dat de Vision One-Eleven weer een andere kant op gaat qua aandrijflijn. Je raadt het goed, deze concept car is elektrisch.

Mercedes Vision One-Eleven
Mercedes Vision One-Eleven
Mercedes Vision One-Eleven
Mercedes Vision One-Eleven
Mercedes Vision One-Eleven
Mercedes Vision One-Eleven
Mercedes Vision One-Eleven

Toch is ook de aandrijflijn van de Vision One-Eleven wat bijzonders. Waar bijna alle EV’s een zogenaamde radiale fluxmotor hebben, heeft deze auto een axiale fluxmotor. Die is lichter, compacter én krachtiger. Deze motor is ontwikkeld door het Britse YASA, wat in 2021 werd overgenomen door Mercedes.

Van de accu is ook werk gemaakt: dit is een “vloeistofgekoelde cilindrische celaccu met een op de Formule 1 geïnspireerde celchemie.” Klinkt indrukwekkend. Mercedes maakt het overigens nog niet concreet door specificaties te noemen. Maakt ook niet uit, want dit zegt toch niks bij een concept car.

Of we de flux capacitor axiale fluxmotor en de vloeistofgekoelde cilindrische cellen terug gaan zien op een productieauto? Dat is maar de vraag. De Wankelmotor en de vijf-in-lijn turbodiesel van de C111 hebben we immers ook nooit in productie zien gaan.

De Mercedes C111 is überhaupt niet in productie gegaan, wat toch jammer blijft. Het blijft namelijk een hoogstandje qua design, ongeacht de techniek. De C111 spreekt na 50 jaar nog steeds tot de verbeelding. Laten we eerlijk zijn: deze Mercedes Vision One-Eleven is iedereen over vijftig jaar al lang vergeten.

De auto staat op de IAA 2023 in München te schitteren voor het grote publiek.

Ook interessant!

  • Bernd Mayländer sloopt Mercedes-AMG One tijdens hotlap
    Officieel: Mercedes-AMG One onderweg naar klanten
  • Autoblog Spot van de Week: Mercedes-AMG One
    Autoblog Spot van de Week: Mercedes-AMG One
  • Mercedes-AMG One
    Video: Mercedes-AMG One eindelijk in actie!
  • Mercedes-AMG One
    Video: rijden in de Mercedes-AMG One voelt zo

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

c111, iaa-2023, Mercedes

Vorig bericht: « Dit is de volgende elektrische station (+ Nederlandse prijs!)
Volgend bericht: Nóg een elektrische cross-over: dit is de Nio EL6 (incl. prijs) »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    15 juni 2023 om 21:21

    Lekker met drempels

    Login om te reageren
  2. donjunior zegt

    15 juni 2023 om 21:27

    ..een concept maken van een concept.. ik mis het nut hier van maar okee het ziet er wel tof uit.
    Maar dat zien heel veel photoshop projectjes ook.
    Het lijkt wel alsof men de designstudios moet bezighouden ofzo

    Login om te reageren
    • jjcp zegt

      15 juni 2023 om 22:05

      Als het een moderne interpretatie van de Alfa tipo 33 zou zijn, had ik het ook geloofd. Mooi ding wel.

      Login om te reageren
    • LoutervanPlezier zegt

      15 juni 2023 om 23:21

      Concepts zijn bedoeld, om dingen uit te proberen, of te laten zien wat de fabrikant kan en of er elementen zijn, die het produktiestadium kunnen halen en natuurlijk, wat vindt het publiek, inclusief de journalisten er van.
      Daarom zijn concepts ook belangrijk, niet voor nu, maar vooral voor de toekomst. Lang niet alles ga je terugzien, maar soms wel in andere vorm, of in vervolgprodukt, of als technologische doorontwikkeling. Dus al lijkt het nutteloos voor de leek, voor de fabrikant is het uiterst bruikbaar materiaal en nuttig bovendien.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      16 juni 2023 om 08:54

      Deels is dat ook zo, ja. Zoals LoutervanPlezier al zegt zijn er diverse andere redenen om een concept te maken, maar ook het bezig houden van je designers is een valide reden. Designers zijn creatieve mensen. Die zullen het ongetwijfeld geweldig vinden als ze een nieuwe E-klasse of AMG GT mogen ontwerpen, maar ze zijn ook verantwoordelijk voor het realiseren van een Mercedes-frontje op de Renault Kangoo, of het realiseren van een facelift voor een bedrijfswagen die om financiële redenen beperkt moet blijven tot een nieuwe plastic bumper. Als de ene helft van het team net die toffe auto’s ontworpen heeft en de andere helft twee van dat soort “kutklusjes” gekregen heeft, kan het voor het moraal van het team best goed uitpakken om die andere helft zo’n concept te laten ontwerpen waar ze hun creativiteit wel in kwijt kunnen.

      Login om te reageren
  3. neal zegt

    15 juni 2023 om 22:29

    Net zoals toen graag, met 4 rotor maar dan op waterstof voor de milieumannetjes

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    15 juni 2023 om 22:32

    Concept of niet, dit vind ik toch wel bijzonder geslaagd.

    Login om te reageren
  5. Wicos zegt

    15 juni 2023 om 22:43

    Laat de deuren maar dicht. Die vierkante gaten zien er niet uit om over het interieur maar te zwijgen.

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    15 juni 2023 om 23:25

    Mwah, ziet eruit alsof AI een herinterpretatie heeft gedaan van de C111.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    16 juni 2023 om 08:50

    Om een echt eerbetoon te zijn had hij dus eigenlijk een 8 schijfs wankel turbodiesel gehad moeten hebben.

    Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    16 juni 2023 om 09:16

    Twee jaar geleden stond ik in Stuttgart in het Mercedes-Benz Museum oog in oog met de originele 111. Waar hij op de foto’s altijd bijzonder strak en futuristisch oogde was hij van heel dichtbij ten eerste kleiner dan verwacht, maar zag het er veel meer uit als een hobbyproject dan een echte ‘volwaardige’ auto. Desalniettemin ontging het belang van de auto me niet en om zo dicht bij dat model te staan was toch wel gaaf.

    Ik ben totaal geen fan van het merk maar dat ze ons al zó lang vernieuwende technieken brengen ben ik ze toch wel dankbaar voor. Komende zomer sta ik overigens weer in het museum, dit keer met een autominnende vriend van me op sleeptouw :)

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    16 juni 2023 om 13:16

    One – Eleven… tsss Renault heeft al een jaar of 20 een 2-eleven

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      16 juni 2023 om 13:40

      Bedoel je niet Lotus? En die hebben zelfs een 3-Eleven ;)

      Login om te reageren
  10. hakvo054 zegt

    16 juni 2023 om 16:44

    Vleugje Spyker, vleugje Hyundai, vleugje tribute, what’s not to like!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North