Is er nog ruimte voor een nieuwe elektrische cross-over? Volgens Nio wel.
Sommige nieuwe merken hebben jarenlang maar één of twee modellen in de showroom staan, maar de Chinese start-ups laten er geen gras over groeien. Nio introduceert nu in één klap twee nieuwe modellen in Nederland. We schreven vanavond al over de ET5 Touring (jazeker, een elektrische stationwagen), maar Nio lanceert vandaag ook de EL6.
De EL6 werd in China al in april onthuld, maar dan als ES6. Omdat Audi echter nogal moeilijk deed over die naam (het zou teveel lijken op S6), heeft Nio dus een andere naam bedacht. Ook al heeft de European Union Intellectual Property Office geoordeeld dat de naam niet verwarrend is.
Nio heeft geen zin in gezeik, dus de auto heet bij ons EL6. Klaar, basta. De EL6 is een cross-over die wordt gepositioneerd onder de EL7 (die er vrijwel hetzelfde uitziet). Dat betekent niet dat het een compact model is. Met een lengte van 4,85 meter is de EL6 alsnog een flinke jongen, die qua formaat vergelijkbaar is met de Mercedes EQE SUV.
De Nio EL6 heeft standaard twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving. De motoren zijn goed voor 489 pk en 700 Nm aan koppel. Qua accupakketten heb je dezelfde keuze als bij alle andere Nio’s: je mag kiezen tussen 75 kWh en 100 kWh. De officiële WLTP-cijfers zijn nog niet bekend, maar met de grootste accu heb je naar schatting 529 km range.
Wil je graag een Nio EL6 bestellen? Dat kan per direct. We zullen ook de prijs nog even vermelden: voor deze elektrische cross-over ben je minstens €55.900 kwijt. Let wel: dit is de prijs zónder accu. Die moet je erbij huren voor €169 of €289 per maand, afhankelijk van het accupakket dat je kiest. De eerste exemplaren worden als het goed is in november geleverd.
Robert zegt
N.a.v. deze en de vorige Nio post heb ik eens even wat zaken berekend: € 169 per maand betalen voor een accupakket kost je dik 2000 euro per jaar. Ga je voor de 100 kW optie à € 289 per maand ben je bijna 3.500 euro per jaar kwijt. Bam!
Stel hè, stel dat je 1000 km per maand rijdt, of 12.000 km per jaar; dan tik je al 17 cent per kilometer af op het accugebruik. Dan heb je de benodigde kilowattuur aan stroom er nog niet inzitten! Die 75 kWh levert de eerder genoemde ET5 Touring een range op van 435 km conform WLTP, dus ga maar uit van 300-350 km in de praktijk. Da’s dus drie keer volledig laden om die 1000 km te kunnen rijden, of te wel 225 kWh. Nou schommelen die laadtarieven enorm, maar ga voor het rekengemak uit van 40 cent per kWh; dan kost je dat per maand nog eens 90 euro aan stroom, of te wel 9 cent per kilometer.
Tot slot kun je er van uitgaan dat de onderhoudskosten niet bijster hoog zullen uitpakken, maar wat de Chinese invasie aan EV’s wel allemaal met elkaar gemeen hebben: de aanschafprijzen zijn eigenlijk niet mals, en dat zal de afschrijving ook niet zijn, want ‘de grote onbekende’. De ET5 werd ingezet op een vanafprijs van net geen 52 mille, deze EL6 zal waarschijnlijk dan rond de 60 mille uitkomen. En ‘in de handel’ hanteert meestal ± 50% afschrijving in 5 jaar voor het bepalen van de handelswaarde of restwaarde, dus ga er maar van uit dat je bij 10.000 km/jaar niet onder de 50 cent per km aan afschrijving uitkomt.
Ik moet toch maar eens de baas lief gaan aankijken voor een leaseauto, want als ik dit straks allemaal zelf moet gaan betalen…
sabrerator zegt
Hmm. 50 cent de kilometer. Dat kost mijn ouwe Jaguar op basis van 40.000km nog niet eens. Wel bijna, trouwens. Maar dat is inclusief alles.
potjak zegt
Jouw oude Jaguar heeft geen afschrijving meer en met een beetje geluk wordt deze juist meer waard. Daar zit wel een verschil. Vergelijk het met een nieuwe Jaguar en de kosten zien er heel anders uit.
PunicaOase zegt
Ben nu meer per km kwijt men m’n 7 jaar oude Clubman..
p993 zegt
Tja, nou noem je ook iets…
p993 zegt
Fotos v h interieur waren niet beschikbaar? Dat wekt argwaan… 🧐
jippie zegt
Vermoeiend dit.
potjak zegt
Ik vind van alle Chinezen die hier op de markt zijn gekomen Nio de meest interessante qua vormgeving e.d. Maar dan die prijzen voor de lease van een accu… Man…. voor 289 euro gooi ik 3 keer de tank vol en rij ik met gemak 2500 kilometer (per maand). Uiteraard wegenbelasting en alle andere kosten zullen aantrekkelijker zijn maar onder aan de streep vind ook ik het dikke prijzen voor de nieuwe Chinees.