Vergeet de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.3, in 2021 is er een nieuwe koning van de elektrische bijtellingknallers.
In 2019 was Tesla nog heer en meester als het om de Nederlandse verkoopcijfers ging. Maar dat kon natuurlijk niet zo blijven aangezien de grote traditionele fabrikanten ook niet stil bleven zitten. Vorig jaar moest de Model 3 daarom de eerste plaats uit handen geven.
ID.4 en Enyaq
De winnaar was toen de Volkswagen ID.3. Inmiddels is het 2021 en doen ook de ID.4 en de Skoda Enyaq volop mee. Dit is in feit dezelfde auto, maar dan krijg je net wat meer waar voor je geld. En het mooie is: qua in- en exterieur is deze auto ook niet minder dan een ID.4.
Bestverkochte EV
Waarom zou je dus nog een ID.4 kopen? Dat lijken meer mensen zich af te vragen, want de bestverkochte EV van Nederland is – je kan het inmiddels wel raden – de Skoda Enyaq. In de eerste vijf maanden van het jaar zijn er 1.209 stuks geregistreerd, waarvan 847 in de afgelopen maand. Skoda is dus lekker aan de weg aan het timmeren.
ID.3 en ID.4
De Enyaq verkocht dit jaar tot dusver beter dan de ID.3 en ID.4 samen. Iedereen die een ID.3 wilde is vorig jaar al voorzien lijkt het, want daarvan werden er in 2021 maar 196 verkocht. De ID.4 deed het een stuk beter, met een totaal van 870 verkochte exemplaren. Maar de Enyaq is desondanks duidelijk de favoriet.
Tesla
Jullie zijn wellicht ook nog benieuwd hoe het met Tesla gesteld is. Er zijn dit jaar tot op heden 490 stuks aan de man gebracht. En dan hebben we het natuurlijk over de Model 3. De Model S en X spelen geen rol van betekenis meer. Van de S zijn welgeteld 3 stuks verkocht en van de X één.
Mustang Mach-E
Er is sinds kort nóg een merk dat zich heeft gemengd in de strijd om de hand van de Nederlandse leasekoper. De langverwachte Ford Mustang Mach-E is inmiddels ook gearriveerd. Daarvan zijn er tot nu toe 460 geregistreerd. Ford heeft momenteel wel een probleempje: vanwege een issue met de eCall-functie staan de aflevering op pauze. Het gaat bij Ford dus niet van een leien dakje, want de Mach-E was al flink vertraagd.
Bron: RDC
sonnybonds zegt
? Waarom wordt model S niet meer verkocht? Dacht dat dat de EV met de hoogste range was. Dat de ID3 naar beneden keldert snap ik weer wel.
henkp1 zegt
Zou dat door het vele bashen komen dat ‘men’ geen Tesla meer durft te kiezen?
potver7 zegt
Omdat nuchtere Hollanders natuurlijk liever zo min mogelijk bijtelling believen, en als het dan tóch geld moet kosten gelijk doorfietsen naar de Audi- of Porsche-dealer.
tinnemans zegt
De EV’s die het best verkocht worden vallen onder gunstige belastingregels. Voor de Tesla S was dat jaren ook het geval, maar ondertussen niet meer. Blijkbaar is de S niet meer zo’n hele relevante auto meer als je de volle mep moet betalen. De meeste EV’s worden sowieso niet gekocht door mensen die met het milieu begaan zijn, “ons ben vooral zuunig”.
Wat vast ook scheelt is dat de Tesla S al een tijdje meegaat en dus ondertussen door de tijd en concurrentie ingehaald lijkt te worden. De 0-100 tijden zijn eigenlijk nog de enige overgebleven USP en blijkbaar is dat niet voldoende.
Richmond zegt
@tinnemans: ook qua range is er in die prijsklasse geen concurrentie en qua laad infrastructuur
tinnemans zegt
Wellicht, maar die range is nog steeds beroerd, dus dat is nooit een voordeel. Mijn auto is absoluut niet zuinig en in Duitsland al helemaal niet, maar ik kan welke elke keer na 5 minuten weer op pad. Als ik me inhou is 800 tot 1000km op 1 tank haalbaar.
Een S is een afgrijselijk snelle sprinter, maar een absolute slak op lange afstanden door de laadtijden.
procyon zegt
Slak? Wat zit je nou te blaten man?
https://youtu.be/IRi8QSbvE6k
arta zegt
@sonnybonds: de herziene Model S wordt vanaf 10 juni afgeleverd (in Amerika). Oude versie wordt volgens mij niet verkocht op dit moment.
escort77 zegt
@sonnybonds: de S is de meerprijs tov de 3 niet waard. Zonder de 3 zou de S waarschijnlijk wel wat beter verkopen.
pignon zegt
@escort77: dat valt te betwijfelen. Als je in de markt bent voor een ruime auto met elektrische aandrijving dan kies je niet tussen S en 3. De 3 doet gewoon niet mee. Dus S of een Etron of een taycan.
tjorque zegt
@pignon de taycan is niet bepaald ruim te noemen…
mashell zegt
@sonnybonds: van de Model S is een facelift aangekondigd en de wagen is relatief duur, daardoor zijn er ook nog weinig financiële voordelen zijn en dat remt de verkoop. En dan is er nog het probleem dat de Model 3 inmiddels duidelijk de betere auto is. Ook komen er steeds meer mensen achter dat het hebben van de allergrootste range eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is.
grandmasterb zegt
De model 3 beter? In ieder geval veel lelijker met die duckface. De S zit volgens mij qua afmetingen , binnenruimte en uitstraling duidelijk in een hogere klasse, dat kost nu eenmaal meer.
saxoke zegt
@grandmasterb: de S zit qua uitstraling in een hogere klasse 😂🤣😂 ik vond m 2jr geleden anders heel dik tegen vallen qua afwerking in het interieur, dat was gewoon slechter dan in m’n toenmalige citroen C5. Die hogere klasse die jij noemt, zou ik dus eerder een veel lagere klasse die en noemen
pramm zegt
Of misschien omdat de pré facelift gewoon helemaal niet wordt geleverd in Nederland. Tsja, dan zijn de verkopen ook… 0
flutterby zegt
@sonnybonds: omdat die dit jaar voor de Nederlandse markt niet gemaakt wordt.
henkp1 zegt
Op zich logisch, vanuit de VAG-stal is die Skoda de beste aanbieding.
De id3 was vorig jaar niet de meest verkochte EV in Nederland, wel de ‘meest-op-kenteken-gezette’. Tot nu toe en ook de komende maanden worden er nog heel wat id3’s 2020 aan klanten geleverd (een snelle blik op occasion sites leert dat er zoal nog een paar duizend bij dealers staan te wachten op een baasje).
dawwg zegt
“In de eerste vijf maanden van het jaar zijn er 1.209 stuks verkocht, waarvan 847 in de afgelopen maand. Skoda is dus lekker aan de weg aan het timmeren.”
Iemand een verklaring waarom er de eerste 4 maanden maar ~400 stuks verkocht zijn en nu in 1 maand ~850 stuks ?
En hoe verhoudt dit zich tot de totale auto-verkopen; het klinkt eerlijk gezegd als een erg marginaal aandeel op het totaal ?
basman147 zegt
Omdat hij pas vanaf April uitgeleverd werd.
Die 400 stuks zijn waarschijnlijk ook allemaal in April geleverd.
tinnemans zegt
Dat van de 1e 4 maanden komt doordat mensen weer wat optimistischer naar de toekomst kijken doordat de vaccinaties lijken aan te slaan enzo.
Charles Taycan 4S zegt
Dat de Skoda goed verkoopt is evident, veel auto voor een redelijke prijs. De Ford Mustang Mach E gaat het goed doen, fraaie en goedsturende auto. Dat de Tesla S niet meer verkoopt is logisch, er komt een facelift aan in 2022 en is dan dus 11 jaar op de markt dus wie koopt dat nog ? De plaid plus komt helemaal niet meer lezen we net dus nog minder keuze dus….😉
pramm zegt
Sterker nog. Je kon de pré facelift überhaupt niet meer krijgen en wordt al een paar maanden niet meer geproduceerd. Dus dan is het vrij logisch dat de verkopen op 0 uitkomen.
fabian159 zegt
Op de autobahn kom ik steeds meer gefrustreerde accountmanagers tegen als ze tegen de begrenzing aanlopen. Vaak ook bmw i3’s.
toniominestrone zegt
@fabian159: Duidelijk te herkennen aan hun overall en bouwhelm?
lekkerlinksrijden zegt
Kijken hoe het na de zomer gaat als de Kia en Hyundai er ook zijn.
lars zegt
Als je hem tegen de model 3 vergelijkt, kijk ook dan even naar andere markten.
Zoals:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-most-popular-ev-uk/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-france-overtakes-renault-zoe/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-best-seller-eev-netherlands-march-2021/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-best-selling-ev-china/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-best-selling-car-switzerland/
Daarnaast komen er ook niet elke maand ladingen model 3’s aan in Nederland
cls350sb zegt
Is maar goed dat die ID.3 amper meer wordt verkocht. Wat een ontiegelijk lelijk hok is dat toch..
flyerbunch zegt
@machielvdd Al enig idee wat voor uitdagingen jullie gaan doen met de ID4 van de redactie? Toch wel benieuwd wat er uit de bus is gekomen met alle suggesties en comments na jullie artikel. Niks meer vernomen dus..
jollykart zegt
Als je veel ruimte voor weinig geld wil en perse nieuw wil rijden is zo’n Skoda zo gek nog niet. Als je je leasebudget als inkomen ziet betaal je netto voor een enyaq iV60 met enkele opties toch 660 euro.(hangt van veel factoren af). (237 euro bijtelling + ~50% leasebudget 871). Privé auto rijden is duurder (incl brandstof) maar de prijs voor de vrijheid is niet meer hoog.
hjtop zegt
Logisch dat model S / X niet verkocht wordt: hij is op dit moment niet leverbaar.
banderas zegt
Ik vind het wel jammer hoe slecht jullie af en toe geinformeerd zijn. Iedere keer wordt verteld dat verkoopcijfers bij Tesla pas einde kwartaal echt iets zeggen.
Daarbij zouden jullie toch moeten weten dat VW enorm veel ID3 (en 4?) vorig jaar zelf op kenteken heeft gezet en er amper vanaf komt. Dus ze blijven maar sjoemelen.
harrie zegt
Ja, ietsje meer journalistieke moeite doen zou geen kwaad kunnen.
Op de VW site heb je keuze uit 424 voorraadmodellen van de ID3, en 176 maal de ID4.
Unaniem belachelijk groot succes hoor.
flutterby zegt
De aantallen vallen toch een beetje in het niets van de 30.000 Model 3’s in 2019..
koeberg zegt
“maar de Skoda heeft een goedkopere instapversie. ”
Volgens de site van Skoda is de Enyaq verkrijgbaar vanaf €41.480
Volgens de site van Volkwagen is de ID.4 verkrijgbaar vanaf €40.690
De Enyaq is wel mooier.
rrk147 zegt
En de Polstar, speelt die nog een rol van betekenis? Vind de Enjaq ook een erg mooie auto itt een ID 4 of veel andere EV’s.
dwfc zegt
Lars,
Je moet wel recente artikels afdrukken, best selling car in La Swiss dateert van … 01/06/2019 !!!
Betreft France, daar staat Model 3 op nummer 1 met 600 stuks meer dan Renault, periode 01/01/21 tem 31/05/21
Doch de Peugeot E-208 is sinds 04/2021 de best verkochte EV.
Kijk,op het einde van het jaar delen ze de prijzen uit, nu zijn het maar momentopnamen.
Het is wel een vaststaand gegeven dat Tesla zijn marktaandeel krimpt nu andere spelers zich ontfermen over de EV markt
Zo verkoopt de Stellatis groep met enkel 2 modellen iets meer dan het dubbele van Tesla
bernoulli zegt
Ik denk dat de Enyaq zelfs nog hoog zou scoren als het een verbrandingsmotor had. Het is gewoon een auto die perfect biedt wat heel veel mensen op dit moment willen van een nieuwe auto.