Hier, de nieuwe BMW 330e iPerformance

Auteur: , 51 Reacties

Je kunt met deze nieuwe plug-in hybride verder rijden in vergelijking met zijn voorganger.

Dit is de nieuwe BMW 330e iPerformance

Met de nieuwe BMW 3 Serie keert ook de 330e weer terug. Het uitgaande model was een populaire auto in ons land, maar dat had te maken met de gunstige belastingregels die toen nog golden. Voor de nieuwe BMW 330e mag de volle 22 procent bijtelling betaald worden. Ondanks het feit dat de plug-in hybride technisch beter is geworden, zullen de verkopen in schril contrast komen te staan met de vorige 330e.

Dit is de nieuwe BMW 330e iPerformance

De basis is hetzelfde gebleven. Dit betekent een tweeliter viercilinder, gekoppeld aan een elektromotor van 65 kW. Het systeemvermogen komt uit op 252 pk, gekoppeld aan een achttraps automaat. Nieuw is de komst van de XtraBoost, waardoor de auto dankzij de elektropower tijdelijk 292 pk kan leveren. De nieuwe 330e doet de sprint naar de honderd in zes (-0,1) seconden. Het is mogelijk om 60 kilometer elektrisch te rijden. Dat is 21 kilometer meer in vergelijking met zijn voorganger.

De nieuwe BMW 330e iPerformance staat vanaf de zomer 2019 bij de Europese dealer. Een jaar later komt de plug-in hybride ook in de Verenigde Staten op de markt.



51 reacties

Waarom melden jullie het aantal KWh niet? Dat is toch veel handiger.
@gregorius: het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Voor veel mensen is dat ook maar een abstract begrip.
@autowilly: o.a. Voor mij
@autowilly: mensen hebben range-angst met elektrisch en mensen zeggen hier de meest uiteenlopende dingen over elektrische range: van 50 – 75% tov opgegeven waarde. 30km en 45km is nog al een verschil.

Wat ook handig zou zijn is info als: BMW heeft er een modus ingestopt waarbij de bestuurder aangeeft: ik ga x km rijden over ‘gemengde’ wegen; gebruik zoveel mogelijk batterij. –> dat ie dus niet de batterij optrekt in het begin (omdat je hem op full-elektro hebt staan); maar dat ie dus best een klein beetje bij kan springen.
OF dat ze zeggen. BMW heeft nog altijd maar 3 settings: full elektrisch; zuinig en snel; en zuinig werkt voor geen meter.
@gregorius: Omdat het ‘kWh’ (kiloWatthour) is, niet ‘KWh’. Dan staat er namelijk KelvinWatthour (?), en dat slaat nergens op…
@henrie: tsjongejongejonge

Dit had een reactie van hem kunnen zijn.
@henrie: sorry hoor. Het spijt me dat ik hoofdlettertje fout zette. Je begreep gelukkig wel wat ik bedoelde.
@gregorius: Ja ik begreep het wel, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat de juiste notatie gebruikt wordt. Daar zijn niet voor niets internationale afspraken over gemaakt. Een ‘fout hoofdlettertje’ kan een groot verschil maken. Laatst wees ik bijvoorbeeld al op het verschil tussen ‘nm’ en ‘Nm’, wat hier ook regelmatig compleet willekeurig wordt toegepast (en helaas niet alleen door reageerders)…
@henrie: Natuurlijk zijn standaard eenheden belangrijk. Maar als jij niet in staat bent uit de context op te maken dat de nieuwe Ferrari geen 600 nanometer koppel heeft zou ik me om andere dingen zorgen maken.
@felixff: bovendien is een mierenanus écht te klein om lekker te zijn, maak dat maar iemand anders wijs! 🤔
@felixff: Zoals ik al eerder aangaf, begrijp ik uit de context best wat er bedoeld wordt. Iedereen snapt dat wel. Maar dat is natuurlijk een heel slecht excuus om foute een notatie te gebruiken. Komt nogal lui en ongeïnteresseerd over…
@gregorius: het is vaak zo dat veel van de specs ontbreken op autoblog. Het zou inderdaad erg goed zijn als ze eventueel bij iedere auto een complete spec lijstje plaatsen… zo lijkt het meer een roddelpot.
@3246cm252kw: wat blijkbaar niet heel lastig is, ik plaatste wat foto’s van een meeting en nu lees ik de reacties na en wonder wonder, er staan van de meeste auto’s complete specs bij…
Wat wel interessant is: wat doet dit met de prijzen in 2019 in combinatie met de WTPL?. Je zag o.a. bij Volvo dat de T8’s ongeveer net zo duur waren als een T6, maar aanzienlijk meer vermogen hadden. Kortom meer vermogen (en gewicht) voor hetzelfde geld leek best een goeie deal. Voor mijn gebruik zou deze auto best goed kunnen voldoen; elektrisch naar mijn werk en op benzine de lange stukken doen. Voordelen en niet de nadelen.

(sowieso zijn de NL prijzen van de nieuwe 3 serie nog niet bekend volgens mij)
@Rudy: WTPL? :p
@michiel_vandelft: WLTP inderdaad, en het antwoord is (bijna) niets, omdat deze weer teruggerekend worden naar NEDC. BPM wordt berekend op NEDC uitstoot tot 2020.
@rudy: Let wel, de XC90 T8 is 258kg zwaarder dan de T6 uitvoering. Dan zeul je theoretisch standaard toch 17 volle kratten bier mee. Komt het rijgedrag niet ten goede.
@007: maar het plezier bij aankomst des te groter. Althans, met de T6 met 17 kratten bier 👌
@bischero: De hoofdpijn de dag erna alleen…… :)
Goed, die extra range is zeker welkom! Ik hoop maar 1 ding, dat ze ook een 330e touring gaan maken. Heb de huidige versie, hoe goed die ook rijden mag, als er geen touring komt gaat het een V60 twin engine worden als volgende auto..
@gumz: bagageruimte problemen?? Ik heb er geen genomen omdat een golftas er niet eens fatsoenlijk in past.. Ben dus benieuwd of ze daar wat hebben gedaan bij deze plugin hybride auto
@tvr1974: Ja, deze zomer gaan kamperen (tent) met 2 personen en koffer en achterbank volledig vol.. vooral de hoogte van de koffer is echt een probleem.. diepte en breedte is nog ok!
@gumz: bij de vorige 330e was de accu wat onhandig in de kofferbak gezet. Je mag hopen dat ze bij het nieuwe model wat slimmer gedaan hebben.
@gumz: Rijd het ook nog een beetje vlot volledig elektrisch?
@torsen: Zeker wel, 88pk lijkt ondermaats voor zo’n auto maar dankzij het koppel is dat tot 80 km/u in de stad meer dan vlot genoeg! Alles hangt natuurlijk af van je persoonlijke gebruik.. maar voor mij is dit perfect, 15-20k per jaar rijden en gemiddeld verbruik van 4,6 (trip naar Italië enzo inbegrepen), en de sport plus knop komt er ook af en toe aan te pas. Eigenlijk is dit qua rijden een diesel (koppel en verbruik) met het geluid van een benzine.. Ideale combo naar mijn gevoel!
@gumz:
Er gaat een 3 serie touring komen in de hybride variant.
Deze wordt wel later uitgebracht dan de sedan versie.
@nikss: hybride of plugin-hybride zoals deze?
Met 292PK had ik toch een snellere 0-100 tijd verwacht.
@peekaas: het klinkt idd niet als heel snel, maar de vorige 330e woog dan ook 1700+ kg rijklaar. Ik verwacht niet dat dat heel veel is veranderd met de nieuwe.
@autowilly: chip er in en je gaat in 5,1 naar de 100 op de bank nu 314pk
@peekaas: Ik heb de huidige versie en in de sport modus is hij echt snel, in normaal verkeer vlot zat. Vergeet niet dat de auto zwaarder is door de accu en de complexe aandrijving. ik heb ook nog een E90 serie 330d touring en die is ook snel zat, de 330 e is iets vlotter. Komt ook door die geweldige 8 traps automaat.
Ik vind het ideale auto’s. Er zijn zoveel mensen die op minder dan 60km van hun werk wonen. Of zelfs ±30, dan hoef je niet eens te laden op het werk. Emissieloos de werkweek door, zónder de nadelen van een volledig elektrische aandrijving.

Mits je natuurlijk netjes oplaadt iedere keer…
@rynnus: Jij hebt duidelijk nog nooit een elektrische auto gereden met een range van 60km. Als je daar 2/3 van haalt mag je blij zijn. Dus het is echt alleen bruikbaar op hele korte stukjes.
@airc: En jij weet duidelijk niets van in welke auto’s ik wel en niet heb gereden.

Het punt is dat voor veel mensen (het grootste deel) van het woon-werk emissieloos kan worden volbracht.
@rynnus: Fijn voor degenen die met 40KM toe kunnen aan woon/werk verkeer. Maar in de realiteit lijkt me dat het grootste del van de nederlanders verder wonen dan 40km van hun werk.
@airc: dat denk ik echt niet…. Huiswerk voor vanavond, daar bestaan zeker cijfers over.
@airc: gemiddelde reisafstand woon werk verkeer bedraagt in Nederland 22,6 km.
@toniominestrone: nu lastiger: welke mensen gaan er met de auto naar het werk en daar het gemiddelde van?!
@airc: dat kan ik bevestigen, max 70%
@janvignoble: dikke duim gezogen.
Zoiets als station lijkt mij toch een heel fijne auto. Dagelijks keurig milieubewust de kilometers maken, en bij langere weekend en vakantieritten slingeren we de benzine motor aan. En gewoon een normale auto voor het oog in tegenstelling tot veel andere hybrides….
Waarom toch die complexe techniek en een onnodig zware auto en niet meteen 100% elektrisch??
@jaleukhoor: tis maar wat je zwaar noemt, een Model 3 weegt iets meer. Waarom een grote electromotor en batterij, als je het met een mindere ook lukt en je met een benzinemotor erbij ook nog wat old school fun / ‘onbeperkte’ rijkwijdte kunt hebben?
De vraag luidt: kun je ermee driften?
@bmw2coupeeigenaar: ik heb de vorige 330e gehad en het antwoord is ja.
Rijdt het goed? Dwz comfortabel maar ook dynamisch ‘intressant’? (F30 vond ik niet zo goed)
Bagageruimte opgelost? Alt. verkrijgbaar als estate?
Minder dan 1700kg EU irl?
Kun je ermee driften?


Indien ja op alles, kan dit de volgende auto worden, voor mn woon werk is de elektrische rijkwijdte net genoeg, maar wil ook nog bmw/verbrandingsmotor/rwd kunnen rijden voor de lol soms ook….
Ohh hij kan verder op elektra dan de vorige, mooi nieuws zeg… ware het niet dat ik elke 10 km moet stoppen om te kotsen langs de weg van hoe lelijk ie is.
Ik heb er nu 2 jaar een. Bevalt prima. Kamperen kan maar dan met dakkoffer. Is ook maar 1x per jaar. Comfort en power zijn echt goed te noemen. Echter kan ik nooit meer dan ong 24 km elektrisch rijden
Allemaal leuk die elektrische auto s tot dat er storing gaat optreden bij een spoorovergang en de auto zich zelf blokkeerd en de deurvegrendeling ook blokkeerd .. rarararararararat ik zie de nabij toekomst al .. elektrische auto s allemaal leuk en aardig bedacht ..magneetveld nabij hooggespanning masten sporen leidingen kan er rare gevolge optreden in de toekomst.. daar zijn ze nog niet uit..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).