• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe Fiat Panda

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 augustus 2011 om 09:58 – 36 Reacties

2012 Fiat Panda
Jarenlang hebben we in spanning gezeten, maar hier is ‘ie dan: de derde generatie Fiat Panda!

Eigenlijk had de nieuwe Panda er in 2010 al moeten zijn, maar Ome Sergio (Marchionne) zette een jaar daar voor de rem op de ontwikkeling van nieuwe producten, want crisis. In Frankfurt kunnen we dan toch eindelijk de opvolger van de in 2003 geïntroduceerde Panda bekijken.

Met 6,5 miljoen verkochte exemplaren mag de Panda een succesnummer genoemd worden, en dus lag de lat hoog bij de ontwikkeling van het nieuwe model. Zoals Fiat het stelt: “With the third generation, the Panda has reached full maturity, making a further qualitative leap in terms of comfort, technology and safety equipment, and making its appearance with a new, modern and harmonious look.” Met andere woorden: hij is groter (en duurder?) geworden.

De nieuwe Panda meet 365 x 164 x 155 cm, en wordt voorzien van Fiats 0.9 liter TwinAir tweecilinder, verkrijgbaar in de smaken 65 en 85 pk. Om ook de laatste druppels benzine uit de tank te kunnen persen wordt het model voozien van Start-Stop. Naast deze tweepitters kan je ook nog kiezen voor de 69 pk sterke atmosferische 1.2 Fire. Dieselen kan met de 75 pk 1.3 Multijet II (met Start-Stop). Als je op aardgas wilt rijden, moet je even wachten op de bifuel 0.9 TwinAir Turbo Natural Power (80 PK). Tot slot kunnen LPG-liefhebbers hun lol op met de 1.2 EasyPower (69 pk).

Qua uiterlijk gaat Fiat verder waar het gebleven is: met heel veel opties om je Panda te personaliseren. Ook Blue&Me behoort wederom tot de uitgebreide optie-lijst. Filmpje!

Ook interessant!

  • Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
    Video: met een Fiat Panda heb je altijd lol
  • Dit is de bruutste Fiat Panda ooit
  • Lapo Elkann geeft iconische Panda elektrische energie
  • Fiat Pulse
    Fiat Pulse is een nieuwe stoere crossover

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Fiat, iaa-2011, panda, rood

Vorig bericht: « BMW’s zelfrijdende 5 Serie rijdt zelf
Volgend bericht: #Downsizing: Fiat Punto nu ook met tweecilinder »

Lees Interacties

Reacties

  1. StijnB zegt

    30 augustus 2011 om 10:03

    Toch iets te rond for my taste, is het bio-design van de vroege jaren ’90 helemaal terug? Ook de afgeplatte vierkantjes in het interieur komen iets te vaak terug om leuk te zijn…

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    30 augustus 2011 om 10:08

    wat een gaaf ding ..

    zal idd wel 10 15% duurder worden ..
    maar dat lijkt mij 100% rechtvaardig ..

    de 2de generatie had zo nog 5 jaar mee kunnen gaan ..
    dus “te laat” zijn ze bij Fiat zeker niet ..

    just love this car ..

    Login om te reageren
  3. bullgod76 zegt

    30 augustus 2011 om 10:08

    3e generatie??
    Dit is voor mij meer een facelift dan een volledig nieuw model.
    Maar verder toch een leuk autootje.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      30 augustus 2011 om 11:24

      @bullgod76: Facelift? Deze ziet er echt niet uit zoals de voorgaande hoor.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        30 augustus 2011 om 12:30

        @The360box: Ik zie op koplampjes na geen verschil met de vorige.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          30 augustus 2011 om 12:33

          @Pallas:

          knap .. want er is geen zichtbaar onderdeel hetzelfde gebleven ..

          Login om te reageren
  4. Kvgorp zegt

    30 augustus 2011 om 10:13

    Ziet er goed uit! vond de 2de generatie net iets te hoekig. Deze ziet er daar in tegen lekker strak uit. Kan er weer jaren tegen aan lijkt me.

    Login om te reageren
  5. gatochweg zegt

    30 augustus 2011 om 10:18

    Neusje is wel leuk hoor. Alleen die plastic strips overal zijn zooo lelijk.. bah!

    Login om te reageren
  6. baasbas zegt

    30 augustus 2011 om 10:19

    Waar is die 1.2 Fire nu nog voor nodig? Cheapo instapper?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      30 augustus 2011 om 10:21

      @baasbas: Inderdaad, het kon nóg cheaper… :lol:

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      30 augustus 2011 om 10:40

      @baasbas: Om de LPG- en aardgas versies mogelijk te maken! Dat kan natuurlijk niet icm de Twin Air…

      Trouwens vreemd dat ze de aloude term Fire nog hanteren, aangezien elke motor F.i.r.e. is tegenwoordig!

      Login om te reageren
      • baasbas zegt

        30 augustus 2011 om 10:44

        @Svenska_Aeroplan_AB: Voor Aardgas zie ik juist dat ze een twinair blokje pakken. Ik gok zelf dat de kostenoverweging het zwaarste weegt. Dat blokje hebben ze al hondermiljoenmiljard jaar in productie. Het is eenvoudig. Er zitten geen dure turbo’s op. Die kunnen ze gewoon het goedkoopst aanbieden denk ik.

        Waarmee het niet de beste keus is vanuit de consument gezien gok ik. Denk dat je met zo’n mooie tweecilinder beter af bent

        Login om te reageren
        • Svenska_Aeroplan_AB zegt

          30 augustus 2011 om 11:27

          @baasbas: Oh ja, aardgas wel. Maar ik weet dat LPG niet met bijv. directe injectie kan (technisch wel, maar geen merk doet het). Dus zal er ook wel wat mee te maken hebben. En inderdaad, dit blokje is al heel wat decennia leverbaar zeg!

          Login om te reageren
      • bobb zegt

        30 augustus 2011 om 10:49

        @Svenska_Aeroplan_AB: Schijnt wel te komen met Twin Air, waarom zou dit natuurlijk niet kunnen?? 1.2 kan voor mensen die liever een viercilinder willen, trouwens niet alle motoren zullen voor elke markt komen.

        Login om te reageren
  7. Pino143 zegt

    30 augustus 2011 om 10:23

    Ik vind de Panda 3 er best netjes uitzien! Alleen de middenconsole is wat druk imho.

    Login om te reageren
  8. Emerald_Green_Jag zegt

    30 augustus 2011 om 10:25

    Dat interieur! Als je nog geen ADHD hebt, krijg je dat vanzelf van dit wel zeer onrustige dashboard…

    Login om te reageren
  9. nielsvanderweiden zegt

    30 augustus 2011 om 10:27

    Gaan ze er nu een soort handtas van maken? Nee toch?

    Grappig al die afgeronde vierkanten in het interieur. Vooral de tellers vind ik leuk. Maarre, is dat stuur nu ook vierkant?

    Login om te reageren
  10. verstelbarevoorwielen zegt

    30 augustus 2011 om 10:28

    Komt er ook een 100HP uitvoering? Vind dat vermogen wel humor in een panda.

    Login om te reageren
  11. love4sportcars zegt

    30 augustus 2011 om 10:33

    heeft fiat iets met afgeronde vierkantjes? de lampen, het dashboard en het patroon op de zetels? om zelf een afgerond vierkantje van te worden!

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      30 augustus 2011 om 10:50

      @love4sportcars: Dit schijnt een inspiratie van de Panda 1 te zijn, net als de plastic deurbeschermers.

      Login om te reageren
  12. adyton zegt

    30 augustus 2011 om 11:06

    Mooi wagentje hoor. Mooi interieurkleurtje ook. Fiat begint toffe wagentjes te maken. Je ziet er wel wat 500 in.

    Login om te reageren
  13. mercedesfan zegt

    30 augustus 2011 om 11:12

    Met heel veel opties om je Panda te personaliseren. Voor wanneer men geen gepersonaliseerde 500 kan betalen. Dan maar een gepersonaliseerde Panda kopen.

    Bovendien lijkt deze Panda van geen kanten meer op de eerste, de Urpanda. Dat was een klein, goedkoop en plastic, maar een praktisch ding. De deze -dunkt me zo- is dat helemaal niet. Spijtig.

    Login om te reageren
  14. burninrubber zegt

    30 augustus 2011 om 11:15

    Fucking sexy!
    Nee maar zonder grappen mooi ding, had ik niet verwacht

    Login om te reageren
  15. The360box zegt

    30 augustus 2011 om 11:23

    Ik wist niet eens dat je op aardgas kon rijden, veel zal het volgens mij niet helpen maar die 2 pitter is genoeg voor dagelijks gebruik.

    Login om te reageren
  16. Pixed zegt

    30 augustus 2011 om 11:23

    Ik zeg ja… op voorwaarde dat hij met een 3-jaar gratis bamboescheuten certificaat komt…

    Login om te reageren
  17. Dimglor zegt

    30 augustus 2011 om 11:49

    Dit ziet er toch wat beter en moderner uit dan de huidige Panda… Die was wel aan vervanging toe…

    Login om te reageren
  18. laurensl zegt

    30 augustus 2011 om 12:19

    Komt er ook een 4×4?

    Login om te reageren
  19. floryn zegt

    30 augustus 2011 om 12:21

    Een mooi model. Het ziet er allemaal wel een stuk beter uit. De Twinair heb ik laatst in een 500 geprobeerd en is erg leuk. Het geluid (Brommer maar dan lager) zet aan tot toerentrekken. De vorige panda vond ik ook goed. Eenvoud is een goed uitgangspunt.

    Login om te reageren
  20. robbie zegt

    30 augustus 2011 om 12:31

    Boooooring…

    Login om te reageren
  21. dennisr zegt

    30 augustus 2011 om 12:35

    blijft een lelijk ding, maar interieur is opzich wel leuk, dat ja overal die vierkantjes terug ziet.. leuk ding voor mn oma :)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      30 augustus 2011 om 13:30

      @dennisr:

      niet alleen je oma hoor ..
      gewoon een leuk ding voor iedereen die em wel kan betalen ..

      Login om te reageren
    • kungfupanda zegt

      30 augustus 2011 om 19:22

      @dennisr:
      Rijden in een Panda is echt super.
      Vooral als je de standaard 13 inch eco-bandjes blijft rijden ga je met piepende bandjes de rotonde rond zonder veel gripverlies.

      Maar geen zorgen , de wijsheid komt met de jaren zeggen ze. Wanneer je jarenlang in doodsaai groot en snel materiaal hebt rond mogen karren , komt er altijd weer de tijd dat je verlangd naar de simpele techniek van je alleerste 500-euro kostende eerste autotje toen je 18 jaar was. De Panda brengt die fun weer helemaal terug!

      Login om te reageren
  22. cpw zegt

    30 augustus 2011 om 13:26

    Ik vind het wel een leuk ding om te zien! Beter dan het huidige model

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    30 augustus 2011 om 14:12

    Het is wel heel duidelijk een evolutie. Grofweg hetzelfde design, maar dan afgerond. Ik vond de Panda juist leuk omdat hij zo anders was dan de rest, hij was hoekiger… Nu is dat dus ook verdwenen.

    Login om te reageren
  24. Ram-G-maN zegt

    30 augustus 2011 om 14:32

    Het lijkt bijna een crossover met al die zwart kunstoffen beplating! Beter is een 12V-aansluiting nu standaard! :D

    Login om te reageren
  25. maseratigt zegt

    30 augustus 2011 om 14:51

    ach hij is best leuk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North