
Jarenlang hebben we in spanning gezeten, maar hier is ‘ie dan: de derde generatie Fiat Panda!
Eigenlijk had de nieuwe Panda er in 2010 al moeten zijn, maar Ome Sergio (Marchionne) zette een jaar daar voor de rem op de ontwikkeling van nieuwe producten, want crisis. In Frankfurt kunnen we dan toch eindelijk de opvolger van de in 2003 geïntroduceerde Panda bekijken.
Met 6,5 miljoen verkochte exemplaren mag de Panda een succesnummer genoemd worden, en dus lag de lat hoog bij de ontwikkeling van het nieuwe model. Zoals Fiat het stelt: “With the third generation, the Panda has reached full maturity, making a further qualitative leap in terms of comfort, technology and safety equipment, and making its appearance with a new, modern and harmonious look.” Met andere woorden: hij is groter (en duurder?) geworden.
De nieuwe Panda meet 365 x 164 x 155 cm, en wordt voorzien van Fiats 0.9 liter TwinAir tweecilinder, verkrijgbaar in de smaken 65 en 85 pk. Om ook de laatste druppels benzine uit de tank te kunnen persen wordt het model voozien van Start-Stop. Naast deze tweepitters kan je ook nog kiezen voor de 69 pk sterke atmosferische 1.2 Fire. Dieselen kan met de 75 pk 1.3 Multijet II (met Start-Stop). Als je op aardgas wilt rijden, moet je even wachten op de bifuel 0.9 TwinAir Turbo Natural Power (80 PK). Tot slot kunnen LPG-liefhebbers hun lol op met de 1.2 EasyPower (69 pk).
Qua uiterlijk gaat Fiat verder waar het gebleven is: met heel veel opties om je Panda te personaliseren. Ook Blue&Me behoort wederom tot de uitgebreide optie-lijst. Filmpje!





Toch iets te rond for my taste, is het bio-design van de vroege jaren ’90 helemaal terug? Ook de afgeplatte vierkantjes in het interieur komen iets te vaak terug om leuk te zijn…
wat een gaaf ding ..
zal idd wel 10 15% duurder worden ..
maar dat lijkt mij 100% rechtvaardig ..
de 2de generatie had zo nog 5 jaar mee kunnen gaan ..
dus “te laat” zijn ze bij Fiat zeker niet ..
just love this car ..
3e generatie??
Dit is voor mij meer een facelift dan een volledig nieuw model.
Maar verder toch een leuk autootje.
@bullgod76: Facelift? Deze ziet er echt niet uit zoals de voorgaande hoor.
@The360box: Ik zie op koplampjes na geen verschil met de vorige.
@Pallas:
knap .. want er is geen zichtbaar onderdeel hetzelfde gebleven ..
Ziet er goed uit! vond de 2de generatie net iets te hoekig. Deze ziet er daar in tegen lekker strak uit. Kan er weer jaren tegen aan lijkt me.
Neusje is wel leuk hoor. Alleen die plastic strips overal zijn zooo lelijk.. bah!
Waar is die 1.2 Fire nu nog voor nodig? Cheapo instapper?
@baasbas: Inderdaad, het kon nóg cheaper… :lol:
@baasbas: Om de LPG- en aardgas versies mogelijk te maken! Dat kan natuurlijk niet icm de Twin Air…
Trouwens vreemd dat ze de aloude term Fire nog hanteren, aangezien elke motor F.i.r.e. is tegenwoordig!
@Svenska_Aeroplan_AB: Voor Aardgas zie ik juist dat ze een twinair blokje pakken. Ik gok zelf dat de kostenoverweging het zwaarste weegt. Dat blokje hebben ze al hondermiljoenmiljard jaar in productie. Het is eenvoudig. Er zitten geen dure turbo’s op. Die kunnen ze gewoon het goedkoopst aanbieden denk ik.
Waarmee het niet de beste keus is vanuit de consument gezien gok ik. Denk dat je met zo’n mooie tweecilinder beter af bent
@baasbas: Oh ja, aardgas wel. Maar ik weet dat LPG niet met bijv. directe injectie kan (technisch wel, maar geen merk doet het). Dus zal er ook wel wat mee te maken hebben. En inderdaad, dit blokje is al heel wat decennia leverbaar zeg!
@Svenska_Aeroplan_AB: Schijnt wel te komen met Twin Air, waarom zou dit natuurlijk niet kunnen?? 1.2 kan voor mensen die liever een viercilinder willen, trouwens niet alle motoren zullen voor elke markt komen.
Ik vind de Panda 3 er best netjes uitzien! Alleen de middenconsole is wat druk imho.
Dat interieur! Als je nog geen ADHD hebt, krijg je dat vanzelf van dit wel zeer onrustige dashboard…
Gaan ze er nu een soort handtas van maken? Nee toch?
Grappig al die afgeronde vierkanten in het interieur. Vooral de tellers vind ik leuk. Maarre, is dat stuur nu ook vierkant?
Komt er ook een 100HP uitvoering? Vind dat vermogen wel humor in een panda.
heeft fiat iets met afgeronde vierkantjes? de lampen, het dashboard en het patroon op de zetels? om zelf een afgerond vierkantje van te worden!
@love4sportcars: Dit schijnt een inspiratie van de Panda 1 te zijn, net als de plastic deurbeschermers.
Mooi wagentje hoor. Mooi interieurkleurtje ook. Fiat begint toffe wagentjes te maken. Je ziet er wel wat 500 in.
Met heel veel opties om je Panda te personaliseren. Voor wanneer men geen gepersonaliseerde 500 kan betalen. Dan maar een gepersonaliseerde Panda kopen.
Bovendien lijkt deze Panda van geen kanten meer op de eerste, de Urpanda. Dat was een klein, goedkoop en plastic, maar een praktisch ding. De deze -dunkt me zo- is dat helemaal niet. Spijtig.
Fucking sexy!
Nee maar zonder grappen mooi ding, had ik niet verwacht
Ik wist niet eens dat je op aardgas kon rijden, veel zal het volgens mij niet helpen maar die 2 pitter is genoeg voor dagelijks gebruik.
Ik zeg ja… op voorwaarde dat hij met een 3-jaar gratis bamboescheuten certificaat komt…
Dit ziet er toch wat beter en moderner uit dan de huidige Panda… Die was wel aan vervanging toe…
Komt er ook een 4×4?
Een mooi model. Het ziet er allemaal wel een stuk beter uit. De Twinair heb ik laatst in een 500 geprobeerd en is erg leuk. Het geluid (Brommer maar dan lager) zet aan tot toerentrekken. De vorige panda vond ik ook goed. Eenvoud is een goed uitgangspunt.
Boooooring…
blijft een lelijk ding, maar interieur is opzich wel leuk, dat ja overal die vierkantjes terug ziet.. leuk ding voor mn oma :)
@dennisr:
niet alleen je oma hoor ..
gewoon een leuk ding voor iedereen die em wel kan betalen ..
@dennisr:
Rijden in een Panda is echt super.
Vooral als je de standaard 13 inch eco-bandjes blijft rijden ga je met piepende bandjes de rotonde rond zonder veel gripverlies.
Maar geen zorgen , de wijsheid komt met de jaren zeggen ze. Wanneer je jarenlang in doodsaai groot en snel materiaal hebt rond mogen karren , komt er altijd weer de tijd dat je verlangd naar de simpele techniek van je alleerste 500-euro kostende eerste autotje toen je 18 jaar was. De Panda brengt die fun weer helemaal terug!
Ik vind het wel een leuk ding om te zien! Beter dan het huidige model
Het is wel heel duidelijk een evolutie. Grofweg hetzelfde design, maar dan afgerond. Ik vond de Panda juist leuk omdat hij zo anders was dan de rest, hij was hoekiger… Nu is dat dus ook verdwenen.
Het lijkt bijna een crossover met al die zwart kunstoffen beplating! Beter is een 12V-aansluiting nu standaard! :D
ach hij is best leuk