Blazen baasje.
Onlangs berichtten we al over een extra pikante versie van de Jaguar XJR met 575 pk en 700 Nm. Vandaag is de XJR575 officieel gepresenteerd en daarnaast kreeg de rest van de modellijn een update. Maar eerst nog even over die topversie. De XJR575 blaft met z’n 5.0 V8 in 4,4 tellen naar 100 km/u en de power wordt via een 8-traps automaat naar de achterwielen gestuurd. De topsnelheid? 300 km/u!
Daarnaast krijgt de XJ een nieuwe V6 diesel met 300 pk en 700 Nm die in 6,2 seconden naar 100 km/u sprint. Interessant aan de diesel is dat de motor zowel hoge als lage druk EGR krijgt. De diesel en de topversie (beide met RWD) krijgen gezelschap van een 3.0 V6 met supercharger en AWD. Deze benzinemotor heeft 340 pk en 450 Nm.
Alle varianten zijn lichtjes opgefrist en voorzien van connectiviteitssystemen die maken dat de opperJag weer even vooruit kan. Ook qua veiligheidssytemen is de XJ aangepakt. De vraag is alleen of klanten in dit segment zitten te wachten op een model dat toch alweer een poosje bestaat, zeker als je ziet hoe vaak de Duitse merken met nieuwe generaties van hun topmodellen komen.
De nieuwe XJ is leverbaar vanaf 103.330 euro. De XJR575 mag mee voor 204.150 euro.\
Matgrijs en zwarte velgen op een limo… Welke serieuze mens gaat dit kopen?
@cossiekiller: The Donald
@snorrewietskie: ??
@cossiekiller: ik.
Liever een XE SV P8 maar die zal snel uitverkocht zijn. Ik vind dit een gaaf alternatief.
@cossiekiller: welk serieus mens.
@cossiekiller: Er zijn genoeg matgrijze limo’s met zwarte velgen..
Damn, de 575 pk versie is een gave Poes. Interieur ziet er goed uit en ik vind het mat grijze met zwarte wielen de auto erg goed staan.
@rufctr01: Haben Sie
@rufctr01: ik zie deze liever in het donkerblauw met zilverkleurige velgen denk ik. Gewoon ietsje chiquer.
Ook lullig als je deze gaat chippen, moet je heel het borduursel uit de stoel slopen. OT wat een prachtbakken die jags van tegenwoordig!
@jpoers: gewoon met een viltstift +50 erachter zetten
@jpoers: chippen? Stoel? Mis ik iets?
@nasty: je kan het ook sleeperlook noemen. 575 terwijl je gewoon 850pk uitblaast
@nasty: Met chippen stijgt het vermogen boven de 575 pk en dan klopt het ‘575’ borduursel in de stoelen niet meer. Snapte?
@kapiteiniglo: ik weet niet wat erger is, dat je het moet uitleggen of dat hij het niet snapt?
@bmwfreak038: Je hebt gelijk, zonde van mijn tijd dat ik het nog ging uitleggen ook ?
Net als bij de M760 wordt hij er niet fraaier op als ze het willen ’tunen’ ..
Op de een of andere manier is deze totaal niet op z’n plaats op de weggetjes zoals op de plaatjes ergens langs de Middelandse zee maar juist heel erg op zo’n typische deprimerende Britse verregende afgedankte militaire landingsbaan.
@mashell: Hmmm… Je hebt gelijk. Is niet iets wat ik zou verwachten.
Allemaal hartstikke leuk en aardig, maar vergeleken met de concurrentie is deze echt enorm verouderd
@janmetdelangeachternaam: daarom ook de doelgroepindicator naast de auto op een aantal foto’s. Ook enorm verouders vergeleken met de concurrentie.
Dat was overigens minder sarcastisch dan het lijkt. Jonge mensen met geld rijden niet snel jag maar meestal duits.
Zwart zwart zwart antraciet donkergrijs lichtgrijs zwart… ze kijken teveel bij de Duitsers. Gebruik toch donkergroen, British racing green, cognac of beige, past beter bij de heritage :)
@breakingpoint: eens een lichte lak of british racing green met darkchrome wielen moet jij eens kijken!
@breakingpoint: Right! ??
Nee. De XJ vind ik een fantastische limo, maar als R-uitvoering is hij het weer net niet. Het sportieve past er gewoon niet bij. Sleuven in de motorkap, 4 uitlaatpijpjes, gekleurde remklauwen. Dat hoort op een F-type. Een XJ moet je gewoon als Portfolio bestellen en het chique houden.
@berlinetta: juist. Maar een snelle Jag limo is wel een guilty pleasure voor me…
@breakingpoint: Voor mij ook, maar een stijlvolle Jag hoeft geen langzame Jag te zijn ;)
@berlinetta: inderdaad. Ik zou deze motorisatie wel willen in een statigere vormgeving. Als ze de luchttoevoer goed krijgen
@breakingpoint: Volgens mij kon je eerst een Supersports kopen met V8. Wel veel power, maar geen sportief uiterlijk. Ik zie dat die nu niet meer in de prijslijsten staat. Na de XJR is nu de 340 pk V6 de snelste.
@berlinetta: ja bout he. Ons pa wilde graag de V8 495pk en dan de verlengde. Is hij in europa niet meer leverbaar.. nu heeft hij de 340pk. En dan laten tunen naar /-400pk. Gaat wel voor uit maar is het dan weer net niet vergeleken een 8pitter.
@berlinetta: Eensch… Blijft een ge-wel-dig mooie auto de XJ, maar wel wat subtieler graag!
En nu nog de gewone 500pk v8 naar europa brengen incl. De optie om hem in die variant te verlengen. Dan zijn ze weer helemaal top bezig.
@kennone: ??
Goeie zet jaguar! Zo rijden de mensen die 7 jaar geleden een nieuwe LWB met zwart exterieur(of bordeaux rood) en donkerbruin interieur bestelden nog steeds in een actuele auto welke nog steeds mooier is dan alles wat ze er daarna van gebakken hebben.
Doe mij maar een donkergroene met beige leder. Gewoon aluminium kleurige wielen graag. En doe eens gek, de V6 diesel met 700nm moet ook voldoende zijn.
Deze poes lijkt op een oude vrouw met 1 facelift te veel.
da’s ook een manier van reclame maken.
een ouwe vent op de foto ipv een heil jong ding met dikke tetten en een lekkere kont
De Jaguar XJ in zijn huidige vorm vind ik een ongelooflijk elegante wagen om te zien. Rijdt ook echt bijzonder goed als je het mij vraagt. Interieur ervan is schitterend met mooie materialen en een prima afwerking. Wat ik altijd het nadeel vond is het touchscreen. Vind ik niet prettig werken en past ook niet bij dit type auto. Dat doet de concurrentie, BMW en Mercedes sowieso, een stuk beter. Verder echt een schitterend ding. Wat ik vooral erg mooi vind is het hele stuk hout wat vanaf de deuren tot aan het dashboard loopt:
https://www.autoblog.nl/gallery/Jaguar/XJ_2010/jaguar_xj_2010-22.jpg
‘Mijn’ Jaguar XJ zou zijn de fijne 3.0 diesel en er zo uitzien:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/05/83/cc/0583cc2047762e21f1af2b97da15cf98—jaguar-jaguar-xj.jpg
Maar deze uitvoering? Nee, het elegante is er totaal vanaf.
Wat een afgrijselijke versie staan hier op de persplaten. Matgrijs en zwarte velgen past toch niet op een zakenlimo? Op deze manier ga je het niet winnen van de Duitse concurrentie. Maar misschien vergis ik mij en is dit de manier om he auto aan de man te slijten in Dubai.
Kwam vd week nog een nagelnieuwe XJ tegen, zelfs even gechecked of het geen import was. Prachtige uitv. ook. Dan rijdt er wel wat fraais. Deze is een beetje overdone. Al is het vermogen wel lache natuurlijk.
Fantastische motorisering maar ik blijf deze versie van de XJ een gedrocht vinden.
Ik heb een XJ6 uit 1995 gehad en die auto had karakter en uitstraling, met name de achterkant en het interieur… not my cup of tea.
Op de foto’s zie je de doelgroep staan…
Waarom noemen ze hem niet de Jaguar XJR-S? Zou meer in lijn liggen met voorgaande benaming. (XKR-S)
@kilum:
Omdat de XJR-S een sportieve versie was van de Jaguar XJ-S. Dus die bestaat al.
http://www.geurtvanrennes.com/xjr-s.html
Blijft een klassebak de nieuwe XJ, qua design kunnen de Duitsers niet tippen aan deze schoonheid.