Deze XJR wordt de schrik van AMG’s, dikke 7-series en de S8

Auteur: , 36 Reacties

Jaguar Land Rover timmert stevig aan de weg en de nieuwe XJR is daar een mooi voorbeeld van.

Op het Goodwood Festival of Speed is vandaag een gewrapte Jaguar XJR aan het publiek voorgesteld. Deze dikke zakenlimo krijgt namelijk een pk-boost en da’s wel een teasercampagne waard. De opper-XJ staat momenteel in de boeken met een vermogen van 550 pk en dat worden in de nieuweling maar liefst 575 trappelende paardjes.

De Jag-fan zal het zijn opgevallen dat dat vermogen exact overeenkomt met het aantal paarden in de Jaguar F-Type SVR. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het blok uit die sportwagen zo in de XJR gelepeld, maar wees niet verbaasd als het uitlaatgeluid wat minder imponerend wordt in de sedan.

Interessant: de vergelijking met de Duitsers! De heftigste 7-serie van het moment is de M760Li xDrive die 600 pk heeft. De Mercedes-AMG S63 staat sinds de facelift in de boeken voor 612 pk en de dikste A8 van het moment, de S8 Plus, doet 605 pk. De Jag wordt dus íets minder krachtig, maar zet daar wel een paar ton aan onverdunde heritage tegenover. Da’s óók wat waard.

Voor de liefhebbers van rappe katten: gisteren genoten we al van de XE SV Project 8, die maar liefst 600 pk onder de kap herbergt. Een rijtest met de XJ vind je DAAR.



36 reacties

Heritage? Als de huidige Jags iets niet hebben is het heritage. Je moet rond de 60/70 jr oud zijn wil je deze associatie met dit merk nog hebben.

Vanaf ’99 kreeg je al een Ford Mondeo met een S-type neus en kont. Dik 15jr geleden heeft men al afscheid genomen van echte Engelse auto’s met style en klasse
@prop: tja, smaak is persoonlijk. Ik vind de XE, XF en XJ vele malen mooier en interessanter dan bijna elke Audi, BMW of Mercedes ook.
@prop: Vind je dag? Ik vind Jaguar juist helemaal terug van weggeweest. En vooral de XJ. Dat ding is al heel wat jaartjes op de markt maar dat vind ik een heel chique verschijning. Typisch Brits ook.

Maar dat de Jaguars van een jaar of 20 mooier zijn ben ik het wel met je eens.
@prop: Eens, de britse ‘style’ is er wel een beetje vanaf. Vind bijvoorbeeld de XE er erg goedkoop uitzien voor een Jagg (vooral van achteren). Ach ja ik zal wel weer de enige zijn op AB…
@prop: dat was toch de X-type. S type had een V8
@rovadepo: sorry. X type isd
@rovadepo: inderdaad de x type . De meestw s type’s hadden trouwens een 6 cil 3.0 maar er was idd ook een 4.0 en later 4.2 v8 en die rijdt perfect !
@prop: Die Mondeo, met Jaguar body was geen S-type, maar een X-type. Het afscheid is pas in 2008 geweest, met het verdwijnen van de laatste S-type.
Maar ik vind de huidige generatie Jaguars bijzonder mooi en mogen best gezien worden, als het verder uitbouwen van de Heritage. Ook al hebben ze totaal verschillende genen en invloeden.
@prop: Je bent duidelijk niet bekend met de S-Type. De X-type had hetzelfde onderstel als de Mondeo, de S-type had echt een ander chassis, en is een zeer fijne auto. Wel wat te zwaar vind ik persoonlijk, vooral in vergelijking met een XJ X350 die van aluminium is en een lager gewicht heeft (rond de 1550 kilo met een 4.2 V8 !)
@prop: Ik weet nog goed dat ik op de AutoRai voor een ander merk stond. Als buren van Jaguar, man wat waren die jongens trots; Ik kwoot ff de toenmalige verkoopdirecteur die het marketinggewauwel waarschijnlijk weken van te voren iedere nacht in z’n slaap op een casettebandje in een Sony Walkman(Zoek maar even op wat dat is) zichzelf in slaap sukkelde om het maar te geloven; ‘Dit is een echte Jaguar hij is namelijk 4WD(!) vanwege de wegligging,veiligheid en “driveability” en ook zo een mooie; er zal nooit een voorwielaangedreven X komen.Ook geen station of diesel.
2,5 jaar later stonden de voorwiel aangedreven X estates met een diesel in de showroom.

Ik weet het; dat is van alle tijden maar vond het wel typisch voor die auto.Hij was gedoemd te mislukken.Zelfs Jaguar zelf wist niet goed hoe ze die auto moesten plaatsen.Die ik toen én toch steeds erg fraai vind.

Met die XE gaat volgens mij ook niet lekker.Ik woon in het centrum van Amsterdam maar als ik er eentje zie is het donkerblauwe met blauwe platen.Daar rijden er op zich wel wat van rond maar dat leek me niet de bedoeling.
@prop: vind zelf een Jaguar luxer ogen dan de Duitse 3, ook unieker en mooier om te zien, doe mij maar een XFR-S
Die vergelijking qua power is leuk, maar hoe zit het met het gewicht? De Jag is van aluminium natuurlijk
@svenska_aeroplan_ab: en de duitse drie natuurlijk ook, ik denk dat het kwa specs geen zak uit maakt wat je kiest. De audi of merc zal misschien sneller zijn, maar de mensen die de jag kopen geven daar hoogstwaarschijnlijk geen reet om..
@raceface: Was meer hardop gedacht…
Ik heb mijn huiswerk maar eens gedaan:
– Audi, 1.965 kg
– BMW, 2.155 kg
– Benz, 1.945 kg
– Jag, 1.870 kg

Dus
@svenska_aeroplan_ab: helemaal geluik, geneuzel met pk, maar het gewicht vergeten ze.
Even gemeten cijfers door wat magazines erbij gehaald, doorgans persautos dus met wat opties die klanten in deze klasse ook kiezen (eu gewicht, bron Zeperfs) :
Audi: 2168kg
BMW (pre fl): 2361kg
S63L: 2229kg
XJR: 2041kg
@svenska_aeroplan_ab:

Een koplamp weegt vandaag meer dan een voorscherm ..
plaatwerk is bij nieuwe auto’s misschien nog maar 10% van het gewicht ..
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat ze daar in Duitsland niet zo snel schrikken van een Jaguar met een peekaatje meer of minder. Ingecalculeerd geknabbel aan hun eigen omzet/aantallen.Ze drinken daar een glas, doen een plas en alles blijft zoals het was. Niets mis mee, nu onderscheid je je met zo een auto tenminste.
@noosaheads: wijze woorden
Ja joh! Dat ding is inmiddels niet verouderd…
Hoe gaaf hij ook is, voor mij de S8.
@dutchdriftking: Dan mag je driften wel vergeten.
Voor mij ook de S8. Sneller en beter dan zowel de AMG als de Jag
Deze is ondertussen al erg verouderd en hij liep bij zijn introductie al wat achter op de Duitsers. Neemt niet weg dat het wel een heerlijke auto is.
@berlinetta: Oud werkgever van mij had zo’n ding. Een diesel. Heb er aardig wat kilometers mee mogen maken. Eerlijk is eerlijk, het was een heerlijke wagen. Reed echt fantastisch fijn, had prachtige lederen bekleding en zat vol in de opties. Nog serieus rap ook. In tegenstelling tot de concurrentie vond ik dit de meest elegante auto om te zien. Heel stijlvol en doet echt niet onder voor zijn concurrentie.
Weliswaar niet de meeste pks, wel de meeste stijl. Ook niet onbelangerijk
De XJR mag gerust een luidere uitlaat hebben in vergelijking tot de XJ’s.
Onverdunde Heritage??? Haha, laat me niet lachen. Een aantal decennia terug misschien, maar het merk is al jaren (sinds 2008) een merk uit India en dat is ook te zien aan de bouwkwaliteit, pechstatistieken en restwaarden. Slechts rebatching… that’s all.
@quinn: rebaDging van wat dan? Er is namelijk geen enkele andere auto in het Tata concern welke opereert in dezelfde klasse als de XJ…dus wat hebben ze dan moeten rebadgen? Je kan zeggen wat je wilt van die Indiërs, door hun is Jaguar Landrover nu wel groter dan het ooit onder westerse ruling was. Daardoor weten ze nu tenminste wel zwarte cijfers neer te zetten in de boekhouding.

@quinn: als je hier serieus genomen wil worden zal je toch je beweringen moeten onderbouwen.
Nee nie echt. Zeker niet de s8 (plus)
Stiekem zou ik het liefste de Jaguar hebben. Ja, de Duitsers zullen ongetwijfeld beter zijn. Maar de Jaguar XJR heeft wel een paar troeven achter de hand. De Jaguar is verreweg het lichtste van de grote limo’s. Het uiterlijk spreekt mij zeer aan. Het is bijzonder, maar niet ordinair. Iets wat bij de Duitsers wat lastiger ligt. Die worden al snel fout. Ook het interieur kan mij bekoren: het is een exclusive vierpersoons lounge. Met een totaal afwijkende stijl. Laatste troef is die motor. De supercharges AJV8 heeft enorm veel karakter. Qua loopcultuur, geluid en krachts-ontplooing. Dikke winnaar.
Heel tof allemaal. Maar een verlengde XJ v8 naar Europa brengen hoooow maarrr..
Doe mij maar de Jaguar I-Pace. Kost nog niet de helft en gaat in 4 tellen naar de 100 km/u.

https://www.autoblog.nl/nieuws/megagallery-jaguars-concurrent-voor-de-tesla-model-x-96835
@volt: En na 4 keer kan je de boel wéér opladen.
Pff wat een heisa om een Jaguar. Die prijzen kelderen keihard omlaag. Voor 30k koopt je er al een met 275 pk. Genoeg pk. Scheit afschrijving
Wat kost ie in de private lease?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).