
En we kunnen ook meteen vertellen wat de nieuwe Mazda CX-5 moet kosten.
Deze week worden er vooral veel dikke bakken onthuld in verband met het Goodwood Festival of Speed, maar tussendoor presenteert Mazda ook hun nieuwe CX-5. Die is een stukje relevanter voor de gemiddelde Nederlandse consument.
Het betreft een compleet nieuwe generatie, de derde alweer. Deze is uiteraard een maatje groter dan de vorige. Met een lengte van 4,69 meter is ‘ie 11,5 centimeter gegroeid. Deze extra lengte komt volledig ten goede aan de wielbasis. Desondanks is ook bagageruimte gegroeid met 33 liter, naar 583 liter.




Qua design haalt Mazda geen rare fratsen uit. Het is gewoon een logisch vervolg op de vorige CX-5. De meest opvallende vernieuwing is de zwarte rand die onder de grille doorloopt en de koplampen met elkaar verbindt. Aan de achterkant zien we nu L-vormige koplampen en een uitgeschreven merknaam in plaats van een logo. Dit zagen we ook al bij de Mazda 6e.
Qua techniek kennen we Mazda als een eigenwijs merk en dat is niet veranderd. In plaats van downsizing doet Mazda aan upsizing. Waar de instapper eerst nog een 2.0 had, is dat nu een 2,5 liter mild hybrid. Deze levert 141 pk en 238 Nm koppel. Dat is vooralsnog de enige optie, maar er zit nog een volwaardige hybride in de pijplijn. Je hebt wel de keuze uit voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Met een trekgewicht van 2.000 kg is de CX-5 ook nog steeds een prima caravantrekker.


Het interieur zal even wennen zijn voor degenen die hun huidige CX-5 willen inruilen. Er prijkt een groot touchscreen op het dashboard, en verder eh… niks. Het centrale scherm is afhankelijk van de uitvoering 12,9 of 15,6 inch groot. Verder valt op dat ook op het stuur niet langer een Mazda-logo zit. Dat is toch jammer, want het geheel is op deze manier behoorlijk non-descript.
De Nederlandse prijs is ook meteen bekend: het begint bij €45.990. Dat is behoorlijk fors, maar de huidige CX-5 heb je ook niet voor minder dan 45 mille. In december kun je de nieuwe CX-5 bij de Mazda-dealer om de hoek verwachten.





Kan me niet voorstellen dat het een verkooptopper gaat worden met deze specs..
Als je ziet hoe veel en hoe vaak de eerste en tweede generatie zijn verkocht, zou ik niet weten waarom niet.
Het uiterlijk is een mooie evolutie van het voorgaande. De techniek is, alhoewel lekker eigenwijs, gewoon goed in zowel termen van uitstoot (en BPM) als verbruik.
Kijk je naar de lange termijn, dan is het ontbreken van downsizing en een turbo zelfs een voordeel, want i.t.t. de motoren van veel concurrenten rij je hier gewoon wel drie ton of meer op de teller zonder tussentijdse motorenrevisies.
En ze maken tenminste nog echt rijders auto’s in tegenstelling tot al die 13-in-een-dozijn zeepkisten die uit die hoek komen.
Heb eerder gekeken en gereden met de CX-60, en dat is een flinke knaap.
Maar ik was echt verrast hoe soepel die 2 ton wegende SUV een bochtje op snelheid kon nemen.
Rij nu zelf, enigzins onvrijwillig, een koreaanse SUV en klaag niet snel over wegligging of gebrek aan feedback van de auto, want het is en blijft een SUV, maar dit ding rijd echt als een natte krant.
Ik heb inmiddels goed drie jaar en 75dkm ervaring in een Mazda6 met ‘instapper’ 145 pk sterke Skyactiv. Deze motor is nu, na een kwart miljoen km’s op de teller, nog steeds kerngezond (merkbaar aan o.a. een laag olieverbruik). Gezien mijn ervaringen zal de volgende auto zo maar eens de CX-30 of 2e generatie CX-5 kunnen worden.
Nieuwe CX-5 – heetste autonieuws van de week voor alle boomers met trekhut!
141 pk uit een 2.5 met mild hybride? Typo denk ik?
142 kW; 194 PS (191 hp)
Toch best weinig vermogen als ik kijk naar de motorisering, maar goed..
Vind het best een mooie auto, net als vele andere Mazda’s van de laatste jaren.
Nu maar hopen dat hij niet zoveel problemen heeft als de Mazda CX-60. Ook een erg mooie auto maar de horrorverhalen die ik lees zijn niet mals..
Skyactiv-G 2.5 (PY-VPS) is a 2,488 cc (151.8 cu in) naturally aspirated engine
142 kW; 194 PS (191 hp)
Flink terug getuned om aan de nieuwe euro normen te kunnen voldoen. Dit blok had in zijn beste tijd 194PK. Echter met die 194pk voelde hij ook al niet snel aan.
Jammer dat Mazda wegstapt van fysieke knoppen en voor zo’n (te) groot scherm gaat. De huidige cockpit in Mazda’s werkt juist zo intuïtief.
Deze is voor de kroonprins van de camping!!
Buitenkant smoelt wel heel lekker hoor. Als ze deze designelementen in een sedan zouden stoppen heb je een mooie aggressive auto.
Dan heb je iets wat sprekend op een Honda Accord lijkt
Vindt het maar een lelijk ding itt de vorige.
Dit is net een Skoda met een paar Mazda stijlelementjes.
Strak design, prachtige kleur, maar dat blok laat ik graag aan me voorbij gaan.. te sloom..