• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper

Auteur: machielvdd, gepost 10 juli 2025 om 11:19 – 16 Reacties

Nieuwe Mazda CX-5

En we kunnen ook meteen vertellen wat de nieuwe Mazda CX-5 moet kosten.

Deze week worden er vooral veel dikke bakken onthuld in verband met het Goodwood Festival of Speed, maar tussendoor presenteert Mazda ook hun nieuwe CX-5. Die is een stukje relevanter voor de gemiddelde Nederlandse consument.

Het betreft een compleet nieuwe generatie, de derde alweer. Deze is uiteraard een maatje groter dan de vorige. Met een lengte van 4,69 meter is ‘ie 11,5 centimeter gegroeid. Deze extra lengte komt volledig ten goede aan de wielbasis. Desondanks is ook bagageruimte gegroeid met 33 liter, naar 583 liter.

Nieuwe Mazda CX-5
Nieuwe Mazda CX-5
Nieuwe Mazda CX-5
Nieuwe Mazda CX-5

Qua design haalt Mazda geen rare fratsen uit. Het is gewoon een logisch vervolg op de vorige CX-5. De meest opvallende vernieuwing is de zwarte rand die onder de grille doorloopt en de koplampen met elkaar verbindt. Aan de achterkant zien we nu L-vormige koplampen en een uitgeschreven merknaam in plaats van een logo. Dit zagen we ook al bij de Mazda 6e.

Qua techniek kennen we Mazda als een eigenwijs merk en dat is niet veranderd. In plaats van downsizing doet Mazda aan upsizing. Waar de instapper eerst nog een 2.0 had, is dat nu een 2,5 liter mild hybrid. Deze levert 141 pk en 238 Nm koppel. Dat is vooralsnog de enige optie, maar er zit nog een volwaardige hybride in de pijplijn. Je hebt wel de keuze uit voorwielaandrijving en vierwielaandrijving. Met een trekgewicht van 2.000 kg is de CX-5 ook nog steeds een prima caravantrekker.

Het interieur zal even wennen zijn voor degenen die hun huidige CX-5 willen inruilen. Er prijkt een groot touchscreen op het dashboard, en verder eh… niks. Het centrale scherm is afhankelijk van de uitvoering 12,9 of 15,6 inch groot. Verder valt op dat ook op het stuur niet langer een Mazda-logo zit. Dat is toch jammer, want het geheel is op deze manier behoorlijk non-descript.

De Nederlandse prijs is ook meteen bekend: het begint bij €45.990. Dat is behoorlijk fors, maar de huidige CX-5 heb je ook niet voor minder dan 45 mille. In december kun je de nieuwe CX-5 bij de Mazda-dealer om de hoek verwachten.

Ook interessant!

  • Mazda
    Mazda doet lekker dwars en ontwikkelt nieuwe benzinemotor!
  • Wil je een nieuwe Mazda 6 met RWD? Ga dan sedans kopen!
  • Mazda 6e: gloednieuw elektrisch hoofdstuk
  • Dit kost de bloedmooie Mazda 6e in Nederland!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

cx-5, geld, Mazda, Prijzen

Vorig bericht: « Mercedes geeft EV’s mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
Volgend bericht: Video: Wat is hier het verhaal achter? »

Lees Interacties

Reacties

  1. michiel_vandelft zegt

    10 juli 2025 om 11:34

    Kan me niet voorstellen dat het een verkooptopper gaat worden met deze specs..

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      10 juli 2025 om 11:57

      Als je ziet hoe veel en hoe vaak de eerste en tweede generatie zijn verkocht, zou ik niet weten waarom niet.

      Het uiterlijk is een mooie evolutie van het voorgaande. De techniek is, alhoewel lekker eigenwijs, gewoon goed in zowel termen van uitstoot (en BPM) als verbruik.

      Kijk je naar de lange termijn, dan is het ontbreken van downsizing en een turbo zelfs een voordeel, want i.t.t. de motoren van veel concurrenten rij je hier gewoon wel drie ton of meer op de teller zonder tussentijdse motorenrevisies.

      Login om te reageren
      • aerohead zegt

        10 juli 2025 om 14:10

        En ze maken tenminste nog echt rijders auto’s in tegenstelling tot al die 13-in-een-dozijn zeepkisten die uit die hoek komen.
        Heb eerder gekeken en gereden met de CX-60, en dat is een flinke knaap.
        Maar ik was echt verrast hoe soepel die 2 ton wegende SUV een bochtje op snelheid kon nemen.

        Rij nu zelf, enigzins onvrijwillig, een koreaanse SUV en klaag niet snel over wegligging of gebrek aan feedback van de auto, want het is en blijft een SUV, maar dit ding rijd echt als een natte krant.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          10 juli 2025 om 14:46

          Ik heb inmiddels goed drie jaar en 75dkm ervaring in een Mazda6 met ‘instapper’ 145 pk sterke Skyactiv. Deze motor is nu, na een kwart miljoen km’s op de teller, nog steeds kerngezond (merkbaar aan o.a. een laag olieverbruik). Gezien mijn ervaringen zal de volgende auto zo maar eens de CX-30 of 2e generatie CX-5 kunnen worden.

          Login om te reageren
  2. mattr zegt

    10 juli 2025 om 11:36

    Nieuwe CX-5 – heetste autonieuws van de week voor alle boomers met trekhut!

    Login om te reageren
  3. tonniejj zegt

    10 juli 2025 om 11:45

    141 pk uit een 2.5 met mild hybride? Typo denk ik?

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      10 juli 2025 om 16:24

      142 kW; 194 PS (191 hp)

      Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    10 juli 2025 om 11:53

    Toch best weinig vermogen als ik kijk naar de motorisering, maar goed..
    Vind het best een mooie auto, net als vele andere Mazda’s van de laatste jaren.
    Nu maar hopen dat hij niet zoveel problemen heeft als de Mazda CX-60. Ook een erg mooie auto maar de horrorverhalen die ik lees zijn niet mals..

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      10 juli 2025 om 16:23

      Skyactiv-G 2.5 (PY-VPS) is a 2,488 cc (151.8 cu in) naturally aspirated engine
      142 kW; 194 PS (191 hp)

      Login om te reageren
    • KennOne zegt

      13 juli 2025 om 09:13

      Flink terug getuned om aan de nieuwe euro normen te kunnen voldoen. Dit blok had in zijn beste tijd 194PK. Echter met die 194pk voelde hij ook al niet snel aan.

      Login om te reageren
  5. niic zegt

    10 juli 2025 om 12:11

    Jammer dat Mazda wegstapt van fysieke knoppen en voor zo’n (te) groot scherm gaat. De huidige cockpit in Mazda’s werkt juist zo intuïtief.

    Login om te reageren
  6. lpgbarrel zegt

    10 juli 2025 om 13:55

    Deze is voor de kroonprins van de camping!!

    Login om te reageren
  7. bassrt zegt

    10 juli 2025 om 15:15

    Buitenkant smoelt wel heel lekker hoor. Als ze deze designelementen in een sedan zouden stoppen heb je een mooie aggressive auto.

    Login om te reageren
    • Arno's zegt

      11 juli 2025 om 10:06

      Dan heb je iets wat sprekend op een Honda Accord lijkt

      Login om te reageren
  8. Kaje zegt

    10 juli 2025 om 20:27

    Vindt het maar een lelijk ding itt de vorige.
    Dit is net een Skoda met een paar Mazda stijlelementjes.

    Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    11 juli 2025 om 15:18

    Strak design, prachtige kleur, maar dat blok laat ik graag aan me voorbij gaan.. te sloom..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North