
Je kunt kiezen tussen twee kwaden: brandgevaar of minder range.
Een terugroepactie is even vervelend, maar je krijgt als het goed is een betere auto terug. Dat geldt echter niet voor de grote terugroepactie die nu loopt bij Mercedes. In dit geval krijg je een auto terug die weliswaar veiliger is, maar ook slechter.
Het gaat om een terugroepactie van de Mercedes EQA en EQB, die al loopt sinds februari. In totaal worden er 33.705 auto’s teruggefloten, met bouwjaren van 2021 tot 2024. Deze terugroepactie geldt ook in Nederland. Klanten in kwestie hebben als het goed is al bericht gehad.
Alle EV-haters kunnen weer los gaan, want het probleem is brandgevaar. Bij een hoge State of Charge kan er kortsluiting ontstaan en dus brand. In China zijn er al meerdere auto’s in de hens gevlogen om deze reden. Daarom verzoekt Mercedes de klanten vriendelijk doch dringend om niet verder te laden dan 80%.
Goed, een foutje kan de beste overkomen, als het maar netjes opgelost wordt. Daar wringt echter de schoen. Het enige wat Mercedes doet is een software-update, waarbij de accucapaciteit geknepen wordt. Daarmee is het brandgevaar geweken, maar je blijft dus achter met een slechtere accu.
Uit een brief van Mercedes blijkt dat de accucapaciteit bij 50.000 kilometer met 5% kan afnemen, bij 100.000 kilometer met 8% en bij 160.000 kilometer met wel 11%. Bovendien neemt het snellaadvermogen af, waardoor snelladen van 10 tot 80% 10 tot 15 minuten langer duurt. Lekker dan.
ADAC is helemáál niet te spreken over deze oplossing. Volgens kiest Mercedes voor de goedkope oplossing, terwijl dit ten kostte gaat van de klant. En daar hebben ze ontegenzeglijk een punt.
We hebben ook Mercedes Nederland om een reactie gevraagd. Zij zeggen dat de actieradius van allerlei factoren afhankelijk is verschilt per auto. Oftewel: ze willen niks concreets kwijt over de gevolgen van de softwareupdate.





Auw. En de snellaad percentages van de EQA en EQB waren al niet best. Dat duurt nu dus langer en moet je vaker doen. Hier zou een schadevergoeding op z’n plaats zijn.
Gaat lekker met die Duitse merken en hun kwaliteit toch? Wat zou toch de reden zijn dat die markt instort maar juist de Aziatische en Chinese merken best goed zijn
Chinese merken hebben heus ook hun portie problemen hoor. BYD heeft recent nog 100.000 auto’s teruggeroepen wegens brandgevaar.
https://edition.cnn.com/2024/09/30/cars/china-byd-recall-hnk-intl
En die “kwaliteit”, je leest ook heel veel probleemverhalen van Chinese merken inclusief de grotere zoals BYD. Ze zijn niet allemaal zo perfect als veel mensen heel graag lijken te geloven.
Ik zeg ook zeker niet dat ze perfect zijn, het is meer dat de Europese merken volledig door de mand vallen omdat ze achter de feiten aanlopen en nog steeds (aanzienlijk) duurder zijn
Het zijn sowieso lelijke gedrochten deze uitvoeringen van Mercedes.
Dit is echt wel een beroerde oplossing.
Hopenlijk is het slechts tijdelijk. Voor zolang het duurt om een terugroepactie op te zetten om de gevaarlijke batterijen te vervangen.
Ik wil graag een EV als daily maar die accu’s, ik vind het toch net te spannend. Zit er nu aan te denken om een private lease occasion te nemen. Mijn barrel kost mij 400 euro per maand, all in, dus inclusief onderhoud en brandstof. Een model 3 occasion lease je voor 480 per maand ofzo, 15k km per jaar, moet nog stroom in dan, maarja thuis laden, zonnepanelen, zeg 5 tientjes in de maand. Heb ik wel een moderne snelle auto, geen enkele zorgen over onderhoud, en ben zeg max 150 per maand extra kwijt ten opzichte van mijn d segment auto uit 2006.
Lijkt mij geen heel slecht idee toch?
Als je de middelen hebt om hem te kopen zou ik dat doen, en anders is een gebruikte Renault Zoë een prima alternatief als je het wat goedkoper zoekt (en met minder ruimte af kan).
Zelf een EV als daily en ik zou niet meer terug willen als ik die brandstofprijzen van tegenwoordig zie. Dat is leuk (of nog niet eens) voor het weekend fun vervoer, maar niet voor de saaie kilometers imho
Ik heb de middelen, maar ben bang voor een accupakket dat helemaal naar de getver gaat, zeg als ik de auto 3 of 4 jaar heb.
Een Zoë stap ik niet in. Heb die wel eens van werk mee, ben toch echt wel een te verwend mannetje om daar mijn kilometers in te maken. Wil het comfort van C of D segment. Maakt de Zoë geen slechte auto, maar ik wil graag een hoger segment rijden.
Persoonlijk zou ik vrage of je de auto die je graag hebt eens mag uitlezen met een obd scanner (battery health, wijken individuele cellvolatages niet te veel af enzo). Als dit allemaal ok is, dan zou ik er mij allemaal niet te veel zorgen in maken.
Lijkt me dat dit wel een rechtzaakje waard is voor de bezitters, Mercedes past gewoon enkelzijdig het product aan, waardoor het minderwaardig word vergeleken met wat je gekocht hebt. Hetzelfde zou zijn als VW alle Golfs met 1.4 TSI terugroept omdat die motor brak zou zijn, en er vervolgens doodleuk een 1.2 in legt..
Laatste 2 auto’s die ik meekreeg van de MB dealer tijdens service waren een GLA200 en een EQA.
Die GLA reed voor geen meter. Alsof je de goedkoopste Citroen reed: Geen tractie wanneer je te wilde, maar geen kracht meer wanneer je t nodig had. En een takkeherrie van die koffiemolen voorin.
De EQA reed heerlijk. Genoeg kracht op elke snelheid.
Voor dit soort auto’s is de EQ versie eigenlijk heerlijk. Want ja, een GLA/EQA koopt niemand voor de positieve emoties en hopelijk ook niet voor >250 km per dag.
Maar als je nu dus weet dat hij MB iets terug schroeft; dan hoor je eigenlijk gewoon een schade vergoeding te krijgen. Maar zelfs met het terugschroeven, is de EQ versie nog altijd een stuk beter optie dan den GLA200
Dat is het hele ding. De EV is superieur aan iedere brandstofauto in het 3 en 4 cilinder woon werkverkeer segment. Daarbuiten ligt het anders, maar voor normale auto’s, de EV is veel beter.
In het woon-werk verkeer is een EV zelfs superieur aan een V12. Minder vibraties, trillingen en geluid dan een Rolls Royce V12.
Een Ferrari V12 voor de zondagmiddag heeft een ander doel en qua snelheid lukt dat nog wel met een EV maar qua vibraties en uitlaat geluid moet je het doen met Wagners Walküre.
Heb nog niets gevonden over mijn EQB… Hopelijk niet nodig voor de mijne
Grijze Black Series hahahaha mafkezen ach ja je weet wat ze zeggen je leert het van de beste. Brandgevaar ammehoela.
Als dit de eindoplossing is van Mercedes-Benz dan lijkt mij dit een typisch gevalletje non-conformiteit.
Terug naar de dealer en geld terug.
Volgens mij doen Volvo en Ford momenteel exact hetzelfde. Daar is ook een recall van bezig. Maar dat komt niet in de media…vreemd