Wow, Opel heeft hier best een leuk ogend apparaat neergezet!
Een nieuwe Opel is doorgaans niet meteen een gebeurtenis waarbij we juichend over straat gaan, ons verbazend over zoveel schoonheid, technisch vernuft, gecombineerd met enorme prestaties, terwijl hij ook nog eens zuinig is. Ok, misschien deden we dat bij DEZE, maar de laatste jaren niet echt meer. Maar da’s nu anders, in elk geval wat betreft de looks. Want Opel heeft een wagen neergezet die zich, op de foto’s althans, kan meten met een Volvo S90, die op zijn malle achterlichten na ontzettend goed is gelukt. (Overigens is deze alinea volledige subjectief; ik vind hem mooi, maar dat is geen bindend oordeel, jullie mogen ervan vinden wat je wil. Maar dat dit interieur er goed uitziet, is een feit, toch?)
Opel zelf is ook opgetogen. In het persbericht schrijft de Duitse fabrikant:
De nieuwe generatie van Opels vlaggenschip is gebaseerd op een compleet nieuwe architectuur. Door de toepassing van lichtgewicht materialen is de nieuwe architectuur tot 175 kilogram lichter dan voorheen, zodat hightech eigenschappen als de ultramoderne vierwielaandrijving met torque vectoring en de nieuwe achttrapsautomaat optimaal tot hun recht komen. Uiteraard is de nieuwe Insignia Grand Sport voorzien van de nieuwste toptechnologie, zoals de nieuwste generatie IntelliLux LED®-matrixverlichting, Lane Keep Assist, een head-updisplay en unieke AGR-gecertificeerde premium stoelen.
De Insignia Grand Sport biedt uitstekende infotainment en connectiviteit dankzij de nieuwste generatie IntelliLink-systemen en Opel OnStar. Zelfs de veiligheid van mensen buiten de auto is naar een hoger plan getild. Zo heeft de Insignia als eerste Opel een actieve aluminium motorkap, wat de voetgangersveiligheid ten goede komt in geval van een aanrijding.
Om heel eerlijk te zijn kunnen we nog niet zo heel veel zeggen over deze auto. We weten waar hij is getest… We weten dat hij volgend jaar op de markt komt, nadat hij op de Autosalon van Genève (maart 2017) officieel aan pers en publiek is voorgesteld. In navolging van vele andere merken monteert Opel nu ook een 8-traps automaat, zitten er (helaas) downsize turboblokjes in en kan er tot wel 1450 liter aan bagger mee aan boord. Over prijzen is nog niks bekend, wel weten we dat er na deze variant ook nog een Insignia Sports Tourer en een Insignia Country Tourer aan de line-up worden toegevoegd. De laatste zal wel wat hoger op zijn pootjes staan, de eerste heeft wellicht een dikke V8 aan boord? Hoe kun je anders dat ‘sport’ rechtvaardigen? Of zal dat de stationcar zijn.. Maar goed, voor nu kunnen we het doen met de foto’s.
UPDATE: een vergelijking tussen de oude en nieuwe Insignia zie je HIER!
Fraaie wagen, neusje a la v90. Deze wil ik wel
@room850: Onderhuids zit hier wel allemaal Opel-techniek onder.
Het design heeft wel iets. Het lijkt geïnspireerd door Kia, Mazda en de passat cc.
Maar Mazda en Kia zullen wel een heel stuk betrouwbaarder zijn.
@martinus: op autoblog.com staan spypics van de Buick Regal Wagon: de Insignia tourer zeg maar. Op de tourer zie je nog meer inspiratiebronnen terug.
@room850: die neus lijkt toch nauwelijks op die van de V90? De vorm van de grille, de hoek ervan vooral ook is totaal anders. Het enige wat ik aan overeenkomst zie zijn de twee gaten onderin de bumper :)
@room850: alleen die rare vouw in de flank…waar is dat nou toch weer voor nodig? Maakt de verder fraai gelijnde auto gewoon lelijk!
Als ik m’n duim over het logo houd, zou het ook een Kia GT-achtig apparaat kunnen zijn. Ik weet niet of ik er veel Opel in zie, maar misschien slaat Opel hiermee weer een nieuwe designroute in. Al met al is het inderdaad een fraaie auto om te zien!
@jochempie: Op de Opel Astra K na hebben Opels nooit op hun voorganger geleken. Dat is bij deze Insignia, gelukkig, niet anders. Ik gun Opel wel een succes, de Astra K reed verrassend fijn, voelde opmerkelijk lichtvoetig voor een C-segment hatchback, met deze D-segmenter die nu 175 kg(!) lichter is moet er iets vergelijkbaars merkbaar zijn. Ik ben benieuwd naar de nieuwe Insignia OPC, met de nieuwste Haldex systemen is het mogelijk om een overgroot deel van het vermogen en koppel naar achteren te sturen ondanks een transversaal georiënteerd motorblok.
@automotivedesigner: Werkt dit ontbreken van een kenmerkende huisstijl afgezien van het esthetisch oordeel dan juist eerder in hun voordeel of niet dan ?
@Jochempie: Als ik mijn duim over het logo leg, heeft de auto helemaal geen neus meer.
Mijn duim kleiner maken is duur en onpraktisch, misschien toch maar eens een grotere telefoon aanschaffen.
@baardmijt: Goed punt, ik had m’n pc aangesloten op m’n UHD tv…
@baardmijt: ook een iPhone 5s?
@joost1990_2: Neen. Een moto gay met een scherm van een inch of 4.
En eigenlijk wil ik niet echt groter. Nu kan ik nog halve Opels laten verdwijnen met een duim.
En daar heb ik er twee van! :D
Op de foto’s ziet het er niet slecht uit inderdaad, maar dit is zo’n wagen die je eerst in het echt moet zien tussen het overig verkeer om een definitief oordeel te kunnen vellen.
Of ik hem zou verkiezen boven een Volvo S90? Neen, dat niet.
Ik weet niet waarom, maar mijn eerste gedachte was: Hey een Audi! ?
@matthijs_vangarderen: dat is mijn ogen erg positief ;) hele mooie auto!
Wauw Opel, wat een mooie auto dit! Krijg er een beetje een BMW 6 Gran Coupe gevoel bij. Heel erg geslaagd
Ja, mooie auto! Maar Opel weet het altijd toch een saaie uitstraling te geven, nog erger dan Volkswagen. Hoewel dat met deze dan weer niet zo is. Hoe loopt het eigenlijk met de verkoop bij Opel? Kom ze niet vaak tegen op de weg heb ik het idee
@edftw: volgens mij zijn ze nummer 2 van Nederland at the moment, na jarenlang nummer 1 geweest te zijn. Weet dit echter niet zeker dus pin me er niet op vast
@autodrop: kwaliteit of kwantiteit?
Lekker aantallen draaien op een Tata Nano kloon (de Opel Adam), nee; daar moet je blij van worden om op plek 2 te staan in Nederland.
@v60germany: Wat heb jij gegeten? De Adam een Tata kloon?
Opel was afgelopen maand inderdaad nummer 2 in Nederland. De Astra was hun best verkopende model op plek 2, achter de renault clio.
@bartteeuwen: @autodrop: hmm dat had ik niet verwacht! Misschien toch maar wat beter om me heen kijken dan, blijkt wel weer wat voor saaie uitstraling ze dus hebben ;-)
@edftw: Erger dan Volkswagen, kan dat dan?
In 2008 begon de lokale voetbalploeg in Wolfsburg aan een bijzonder sterk jaar, hierdoor voelden VW’s ontwerpers zich weken lang bijzonder in hun nopjes met als resultaat de Passat CC en de Sirocco. De hoogdagen van de voetbalclub bleven echter niet duren en eens de roes voorbij was kwamen de ontwerpers weer elke ochtend met een lang gezicht toe op het kantoor. Op den duur voelde men zich zelf wat ongemakkelijk bij die spannende Passat CC, dit ging zover dat het management besloot om al wat spannend was uit de Passat CC te trekken in 2011. De artistieke uitbarsting bleef helaas bij die éénmalige gebeurtenis in 2008.
@tocae: Haha dit meen je toch niet serieus?!
@edftw: Eigenlijk wel ja… de feiten kloppen toch :)
Super zonde, maar opel is voor mij nu echt het wel willen maar niet kunnen merk. Dit bedoel ik qua imago niet zozeer kwaliteit
@sjeppie156: Welk imago heeft Opel dan volgens jou?
Op zich wel mooi. De hoofdruimte achterin zal niet overhouden door de prachtige roofline.
Echt jammer van de suffe badge.
@dare2think: De daklijn loopt vrij ver naar achter door en er zit ook nog een derde zijruitje. Daarom verwacht ik juist dat de hoofdruimte achterin dik in orde zat zijn.
@dare2think:
Dan koop je er toch een leukere badge bij.
Je kan lullen wat je wilt maar dit is gewoon een prachtige auto. En ja mensen, dat van Opel. Een van de meest ondergewaardeerde merken door ‘petrolheads’.
@viezefreddyw: 2e-hands zijn ze vaak goedkoper dan veel concurrenten, omdat ze ook bovengemiddeld vaak naar de garage moeten. En met een lagere km-stand dan andere auto’s al [url=http://www.autojunk.nl/2016/04/betrouwbaarheid-autos]’versleten'[/url] zijn, maar als je zelf graag sleutelt kun je meestal aardig de kosten in de hand houden. Onderdelen zijn net als bij Fiat vaak relatief goedkoop (vergeleken bijv. vag), kwalitatief ook niet zo best maar wel vervangbaar. Als je dat graag zelf doet, dan heb je aan Opels (neem de vorige insignia, een Astra J) erg veel als petrol-head.
@martinus: ik weet dat je het niet op Opel of GM hebt. Dat mag, veel mensen koesteren antipathie jegens een automerk, hoe vreemd dat eigenlijk ook is.
Dat gezegd hebbende wil niet zeggen dat je complete onzin moet verkondigen ;).
@willeme: ik heb 2 jaar een Astra H GTC gehad. Wat een verschrikking. Je wil niet weten wat er in 2 jaar en binnen 60.000km allemaal wel niet stuk kan gaan aan een nieuwe auto.
Nee.. Ze maken best knappe auto’s, maar ook voor mij absoluut geen Opel meer.
@coffeecup: per model kan er per merk het een en ander gebeuren. Daar is Opel zeer zeker niet de enige in.
In mijn tijd bij Alfa Romeo ging met name de 147 vaak stuk met perikelen. En die 147 bungelde echt onderaan alle ‘betrouwbaarheidsonderzoeken’. En toch, verreweg het grootste deel van de klanten had er nooit wat mee. Dus om nu te verkondigen de Opel zo slecht is, neuh. Vergeleken met de concurrentie (Volkswagen, Peugeot, Fiat o.a.) doet Opel het ongeveer even goed. Alleen de Zuid-Koreaanse en Japanse garde zijn structureel betrouwbaarder (alhoewel die ook zo af en toe hun kuren hebben).
@willeme: heb je helemaal gelijk in. Maar zo werkt het menselijk brein wel. Na 30.000km moest de intercooler, radiator en aircopomp vervangen worden wegens losgegrilde bouten. Bij iedere snelwegrit ging het oliedruklampje branden (geen technisch defect, maar softwareprobleem wat ze er niet uitkregen). De hemelbekleding viel naar beneden en de gehele verlichtingsbak lag op schoot. Uitlaatsierstuk rammelde metaal-op-metaal bij stationair. Het was vreselijk en heb 2 jaar garagebezoeken achter de rug en zal niet snel meer een opel kopen.
De GTC en cabrio hadden beiden dit soort vreselijke storingen die op slechte assemblage te herleiden was. Beide modellen werden in Antwerpen gemaakt. De 5d H was schijnbaar storingsvrij.
@coffeecup: ik heb mezelf beloofd ook nooit open te kopen. De corsa 1.4 diesel van een collega brak de nokkenas, blok in de soep. Bleek een bekend probleem. De astma 1.2 diesel van een andere collega had problemen met koelvloeistof verlies. 120.000 gereden, koppakking door en blok in dr soep. Mij niet gezien in die auto’s.
@coffeecup: Losgegrilde bouten! Haas? Lam?
Echt super sympathiek van Opel om lunchpakketjes in te bouwen zodat je wat te snavelen hebt als je op Wouter Wegenwacht wacht.
Ben benieuwd naar de motoren
Van Opel verwacht je een sober design, degelijk maar niks spannends. Mooi, maar niet wauw. Deze auto is dat niet, die heeft wel die wauw factor, dus hulde aan Opel! De stationwagen was trouwens bij Autoweek te bekijken en zag er ook al zo goed uit.
@Edge: in de jaren 2000 blijven hangen? Corsa, Meriva met z’n kekke deuren. Insignia, Astra GTC, Opel Speedster, Mokka. Niet bepaald sobere designs.
Doen ze weer goed. De vorige Insignia was ook al een schot in de roos.
@stfu: ik rijd zakelijk een 2015 insignia (vol in de opties). Privé rijd ik een Audi (eveneens vol in de opties) en kan ik concluderen dat de Insignia toch al behoorlijk premium aanvoelt. Het is het niet en zal het ook niet worden, maar de afstand is zo groot niet meer. Gekozen materialen zijn zeer redelijk en alle zaken in en op de auto hebben in de ontwerpfase voldoende aandacht gehad om naast nuttig ook ‘mooi’ te zijn.
Schitterende Mazda! Eh, nee, zeker een mooi apparaat.
Dus de Buick LaCrosse wodt toch ook als Opel op de markt gezet?
Ziet er niet verkeerd uit, een stuk beter dan de vorige model.
mercedes cla taferelen in de back.
dat stukje rood gekleurde doorloop van achterlichten naar zijkant is nutteloos en maakt het er helaas minder mooi op
Niet gek voor een Opel
Ik vind dit serieus verd*md mooi, net als de station! Petje af voor Opel l.
Hij ziet er netjes uit!
Voorkant Mercedes copy de rest lijkt verdacht veel op de VW CC
A F Schuwelijk!
Goed gelukte auto, alleen de boemerang in de onderzijde van de portieren vind ik afbreuk aan het geheel.
Meh…een opel
Mwah, dit oogt dan toch wel leuk van Opel, de laatste modellen vond ik altijd maar mehh, maar dit ziet er lekker fris uit.
Net als de eerste insignia die in 2009 uitkwam is dit echt weer een enorme stap vooruit! De vorige generatie vind ik nog steeds prachtig, maar het model is snel verouderd vind ik, denk dat het bij deze niet zo zal zijn :)
Zag ook al plaatjes van de Sports Tourer die nogal wat weg heeft van de Monza Concept van een jaar of vijf geleden. Maar wat is die mooi!
We komen op een punt dat ik in dit segment de “goedkopere” auto’s meer waardeer dan de “premiums”, dat wil zeggen, ik word vrolijker van een Insignia Sports Tourer of een Talisman Estate, dan van een E of A6. Die laatste twee zitten op hoger niveau, maar toch.
@mercedesclk350: Persoonlijk is een grote No-Go aan de Opel auto’s dat GM bij de wat luxer uitgevoerde edities (met OnStar) standaard de gebruikersdata [url=http://www.reuters.com/article/us-gm-ibm-onstar-idUSKCN12P33N]verkoopt[/url] aan Watson, en dat die er nogal enge dingen mee doet. Zoals advertenties dmv ‘suggesties’ op je navigatiesysteem (sla linksaf voor een goedkoop restuarantje of koffie bij shell voor €1) Maar ook analyse van ‘driver habits’ voor commerciële doeleinden die gebruikt mogen door derden.
Schitterende opvolger van de uitgaande Insignia. Knap hoelang die het heeft uitgehouden met een tijdloos design, dit is een waardige opvolger en vele malen mooier dan de Passat, Talisman, 407
Serieus goed gelukt! De oude was inmiddels ook wel een beetje bejaard, maar nog alijd een knappe wagen. De gewichtsbesparing is fijn daar de oude echt een zwaar hok was.
De vraag is… Hoe krijg je de achterklep open?
Volgens mij is deze nog leuk weggesoept hier. Dan is het maar te hopen dat dit fraaie design niet verstoort wordt door door achterklep hendeltje.
Eerste foto’s zijn zeer positief en het is een mooie wagen gevonden. Jammer dat je met “het-opel-gevoel” blijft zitten. Ik hoop wel dat ze hun merkreputatie weer terug kunnen krijgen naar de 80’s en 90’s. Daarna is het hard bergafwaarts gegaan…
@kliko: Waarschijnlijk dient het logo ook als kantelbare handgreep of zo? Of enkel automatisch met sensor? Zoveel mogelijkheden.
Ben ik de enige die een MB S-coupe ziet in de achterkant?
Een nieuwe Astra zie ik vrijwel niet rijden. En dan vind ik die stationwagen nogal oudbollig ogen met die achterste dakstijl als lijkauto.
Ongezouten blijft het een Opel. Hoewel de insignia altijd als buitenbeentje rondreed/rondrijd. Ik vind dit model wederom goed ogen, maar de sports tourer nog meer.
Vlees noch vis, zowel exterieur als interieur vind ik. Vleugje 6 Gran coupe in het design zie ik wel, dat is het grootste compliment dat ik geven kan.
Mooie auto maar ik kan het nieuwe ontwerp van de motorkap niet waarderen. Hij lijkt zo vreemd laag over te lopen in de koplampen, de Astra heeft er ook last van en de nieuwe Corsa ook een beetje. Ben nog geen fan
Als de Chinezen iets kopiëren is het schaamteloos, doen de Duitsers dit, wordt het mooi gevonden?
En dit gaat de Holden Commodore vervangen in de V8’s :/
Erg fraaie wagen. In deze klasse vind ik hem momenteel het mooist. Ook het interieur is erg mooi te noemen. Voorheen vond ik de interieurs van Opel namelijk niet om aan te zien.
Wel vind ik hem een treetje lager staan dan de S90. Die is volgens mij toch wel een stukje groter en duurder.
Mooie wagen. Wat dat betreft kunnen ze qua design, bij Audi, BMW en VW nog wel wat leren van Opel.
Lekkerste opel sinds de calibra!
Eerst maar eens in het echt zien. Ik krijg op de foto’s er een Skoda Suberb gevoel bij, een grote nietszeggende auto.Niet lelijk, niet afstotelijk maar ook geen echt karakter.
Ziet er goed uit voor een Opel en lijkt erg op de Buick LaCrosse die hier in China al rondrijdt. Gisteren nog foto’s gepost op Autojunk.
Zeer geslaagd ontwerp! Beetje in lijn met de Insignia, dat is ook gewoon een heel mooie auto zonder speciale ontwerpfrutsels (bestaat dat woord?) toe te passen.
Hopelijk komen ze naast die downsize turboblokken toch nog met een dikke OPC!
Fraaie auto en met de techniek zal niets mis zijn. De laatste generatie turbomotoren van Opel, zelfs de 3 pitter, vind ik een aangename machines.
Ik vind de achterruiten maar raar. Lijkt wel in 3 stuks
Bijzonder fraai lijnenspel. Vraag me wel af of de stoelen nu niet van tropisch hardhout zijn na de AGR keuring..
Als je plaaten van der Sports Tourer wilt zien klick je op motor1.com
http://www.motor1.com/news/130331/2017-opel-insignia-spy-uncamouflaged/
Die is echt anders dan de renders verwachten.
Blijft een Opel. Imago zoals Manta, New Kids, Vossenstaart aan de spiegel, auto voor de burgerman daar is niet makkelijk van af te komen.
Haha, ben ik de enige die een ‘konijn’ ziet in dit ontwerp!? Het ziet er inderdaad niet slecht uit, maar van Opel wil ik altijd wat creatievers zien dan dit. Ik heb krijg een beetje een ‘deja vu’ vanwege de gevoelens die ik bij de Mondeo had, namelijk dat ik het ontwerp heel ‘vernieuwend’ en fraai vond (eerder het neusje) en achteraf na een korte moest vaststellen dat ‘ie weer snel verouderd was. Vooral de geschminkte/gerecycleerde achterkant en de doorlopende lijnen (zijkant). Nu heeft Opel een ‘fraai ontwerp’ op de markt gebracht, maar ik geloof er niks van dat deze het ‘lang’ zal volhouden… Alsnog wens ik Opel veel succes, want concurrentie is dezer dagen nog belangrijker geworden dan pakweg 10-15 jaar (als het gaat om design).
Hele mooie opfrissing van het vorige model. Toen het vorige model uitkwam vond ik dat best een knappe verschijning, echter duurde het niet lang of ik vond het er al snel heel gedateerd uitzien.
Echter nooit, maar dan werkelijk nooit moet ik een Opel hebben.
Hier thuis staat de huidige generatie en het is op zich een mooie auto, maar het oogt toch wat lomp. Deze ziet er scherper uit.
Waar ik me echter zorgen over maak, is de hoofdruimte achterin en de afwerking aan de overgangen van de verschillende materialen.
Ter verduidelijking voor het eerste punt. Ik meet 1 m 86 en het is verschrikkelijk om achterin te zitten in de huidige generatie. Het was even erg met die ervoor (de eerste?). Als ze de hoofdruimte achterin goed hebben aangepakt komt deze hoogstwaarschijnlijk in huis.
Al kom ik dan bij het tweede punt. Ik zeg hoogstwaarschijnlijk, want ik zou dan ook in persoon willen zien hoe de afwerking is. op sommige plaatsen laat dat toch wel wat te wensen over bij Opel. Een puntje plastiek dat uitsteekt hier, wat kraakjes na een jaar daar, etc. Niets serieus, maar toch ergerlijk genoeg om alsnog voor een ander merk en model in dezelfde klasse te kiezen.