Porsche Panamera krijgt nieuwe varianten [+prijzen]

Auteur: , 34 Reacties
Panamera

Porsche breidt het gamma van de Panamera verder uit.

In aanloop naar de Los Angeles Auto Show heeft Porsche bekendgemaakt dat de Panamera (rijtest) een nieuwe instapper krijgt. Het model was voorheen enkel leverbaar als 4S (V6, 440 pk), 4S Diesel (V8, 422 pk), E-Hybrid (V6, gecombineerd 462 pk) en als Turbo (V8, 550 pk). Zijn al die paarden te gortig voor je dan is deze nieuwe variant misschien wel wat voor jou.

De verse instapper krijgt een 330 pk sterke turbo V6 onder de kap en is zowel leverbaar met een achterwielaangedreven configuratie als in een Panamera 4-uitvoering. Deze motor komt tevens naar de verlengde versie (Executive) van het model. De Executive heeft een verlengde wielbasis (+150 mm) en zal leverbaar zijn met alle bekende motorconfiguraties.

Door de komst van de nieuwe versie is de voordeligste Panamera bijna 30 mille goedkoper geworden. Het model is straks leverbaar vanaf 108.000 euro. Wil je ‘m met vierwielaandrijving dan mag je 114.000 euro betalen. De verlengde Panamera 4 Executive kost 125.200 euro, de 4 E-Hybrid Executive 123.800 euro, de 4S Executive 154.100 euro en de Turbo Executive is de duurste met een prijskaartje van 207.700 euro. De Executive en de nieuwe variant met de 330 pk V6 komen medio 2017 op de markt.






34 reacties

Hij ziet er toch wel veel mooier uit dan de vorige. Enkel het nut van een verlengde variant schiet me voorbij. Maar dit zal wel speciaal voor China zijn vermoed ik.
En toch, moest ik moeten kiezen. Geef mij dan maar een mooie quattroporte van de vorige generatie!
@cadrez: Moest er ook over nadenken. Wellicht als je regelmatig gebruik maakt van een chauffeur en je wil achterin 15cm meer beenruimte..
@amg65: maar als je toch achterin wil zitten waarom koop je dan nog een ‘sportwagen’
@cadrez: Ik ken genoeg ondernemers die in dit segment shoppen en grotendeels zelf rijden. In het weekend af en toe laten chauffeuren of als je lange ritten hebt is vrij gebruikelijk. Maar ja, ik zit ook liever achterin een S-klasse.
@cadrez: het is voor velen geen “sportwagen” maar een pijlsnelle liftback. Bovendien koopt men in China puur vanwege het imago.
Ziet er beter uit dan de vorige maar wat is dat interieur saai tjezus!
@itiswhatitis: velen delen je mening zo te zien.
Ik snap niet goed wat er saai aan is. Het is een heel clean, en voor velen misschien iets té strak ontwerp. Maar ik vind het er gelikt uit zien en anders dan alle andere merken. Met een juiste balans tussen sportief en comfort, wat de auto ook is.
@adyton: Het enige verschil met een xc90 is dat het scherm van de xc90 in portrait mode staat en die van de Panamera in Landscape mode. XC90 interieur is dan wel mooi, erg logisch…
@adyton: ieder zo z’n ding. Persoonlijk ben ik meer van het Engels design wat betreft het interieur
Prima prijzen voor een prima auto. Ziet er een stuk beter uit dan zijn voorganger en het heeft een fraai interieur. Als je maar wel de juiste kleurencombinatie doet. Zwart of grijs ziet er niet uit in het interieur als je het mij vraagt.

En jezus, cijfertjes hoor voor de diesel V8. Ik wist de cijfers al, maar blijf me er over verbazen. Wie had het ooit durven dromen? 422 PK uit een diesel.
@viezefreddyw: Op die fiets: wie had ooit durven dromen: een diesel met een vanafprijs van 145000 eur. :)
@gregorius: Ghehe, +1.
Met deze prijs zie je straks meer panameras dan S klasses rijden. Prachtige wagen. Nu maar hopen dat het geen populaire taxi gaat worden.


Off-topic :

Is er iemand die een fotoshop kan maken van een panamera 2 Doors coupe ? Het nieuwe model leent zich er naar mijn mening uitstekend voor. Daar ben ik toch zo benieuwd naar.
@autopetje: Ik heb m’n best gedaan met photoshoppen:

http://o.aolcdn.com/dims-global/dims3/GLOB/legacy_thumbnail/750×422/quality/95/http://www.blogcdn.com/slideshows/images/slides/362/478/2/S3624782/slug/l/01-porsche-911-frankfurt-2015-1.jpg
@mikkeloentje: grappen maker! Je had op z’n minst de “911” kentekenplaat kunnen fotoshoppen. Even serieus nu. Ik denk dat een 2 deurs panamera bloedmooi zal zijn en zeker een schot in de roos.
@autopetje: Maar wat voegt het toe? Voor een tweedeurs sportauto in die klasse wijken mensen al snel uit naar een 911 Carrera 4S en voor een luxe coupe is Porsche niet echt warm te maken aangezien de focus nog wel echt op sportiviteit ligt. Dan kunnen de mensen die dit zoeken beter een S-klasse Coupé aanschaffen.
@granlusso: het voegt inderdaad geen nieuw vervoermiddel toe maar daar gaat het allang niet meer om bij de fabrikanten. De trend is niches opvullen en je noemde zelf al één van die “toegevoegde” waarde , namelijk de S coupe. Mensen uit die genre zullen niet zo snel hun limo coupe inruilen voor een 911. Wellicht voor er bij maar niet ipv. Buiten dat vind ik de panamera zeer geslaagd en blijf ik heel benieuwd naar een coupe versie.
@autopetje: Begrijp ik. Maar ik vind het niet zo passen binnen de huidige Porsche-strategie.
Niet dat ik tegen auto’s als een Macan, Cayenne of Panamera ben, maar meer om het soort auto dat jij noemt. Porsche wilt met de Macan, Cayenne, Panamera steeds de sportiefst rijdende zijn in het segment (i.c.m. het nodige comfort), terwijl de Coupé die jij voorstelt toch echt van een andere aard is.
Mensen hoor je vaak klagen dat de SUV’s van Porsche niet thuishoren bij zo’n merk, maar in feite passen zij juist goed bij de filosofie van Porsche, i.t.t. een comfortabele coupé.

Maar ook ik ben benieuwd hoe het eruit zou zien!
@granlusso: goed verhaal
Ik wacht vol ongeduld op de GTS! 4S is OK
@leaper035t: Goedemorgen, nog niet goed wakker. Ik schreef dus: 4S is OK, Turbo is too much dus doe mij maar een GTS. Zo, ben ik blij dat ik mn bericht afkreeg…
@leaper035t: jammer dat een GTS waarschijnlijk weer standaard met vierwielaandrijving geleverd wordt.. Een echte sportpanamera blijft daarmee uit..
Goed nieuws, ik zag laatst spyshots van een Panamera shooting brake
@janmetdelangeachternaam: blij dat ze die ontwikkelen. Zal even wennen zijn om een break te zien van Porsche, maar als je naar renders kijkt, die wss 95% correct zijn, ziet die er wel goed uit! Zou zelfs een van de mooiere in het segment zijn.
Een verlengde Panamera? Dan is de stap naar een sedan ook niet ver meer!
Ik ben wel eens benieuwd om het in het echt te zien. Vooruitgang lijkt er wel te zijn, maar de vorm van de wagen overtuigt me nog steeds niet helemaal. Die achterkant vind ik niet zo bij een sedan passen.
Moet wel bekenen. Een verlengde versie brengt het design vaak uit balans, maar vind het hier best wel geslaagd.
Oei, waar ik het design van de nieuwe achterkant ineens mooi begon te vinden moet ik daar bij de Executive toch weer even van slikken. De rijdende augurk lijkt weer terug te zijn. Hopelijk blijft dit model binnen de Chinese staatsgrenzen en kunnen wij van de normale versie (en hopelijk de Shooting Brake?) genieten. Is er trouwens nog ruimte voor een GTS-versie in dit nieuwe gamma?
Overigens vind ik de Panamera wat de A7 had kunnen/moeten zijn. De A7 vind ik voornamelijk aan de achterkant en ‘en profil’ echt [u]niet[/u] uitzien. Met afstand de lelijkste Audi van het moment. Het lijkt wel of alles hangt aan die achterkant, de klep zakt naar beneden en zit sowieso veel te laag, de bovenkant van de achterlichten hangt, de lijnen van de ledjes hangen er treurig bij. Eén doffe ellende. Een achterkant hoort omhoog te komen (no pun intended) en er krachtig uit te zien, hierbij lijkt het of alle fut eruit is en de auto zwelgt van zelfmedelijden.
http://cdn.johnywheels.com/2015/07/22/audia7sportback2012wallpapersamppictures-l-c9ff78335d4634ea.jpg

De achterkant van de nieuwe Panamera (non-Executive) vind ik dan echt heel goed geslaagd. Krachtige uitstraling, brede kont, sterke lijnen in de achterlichten en een hoge achterklep.
@gulli: Dat is wat de A7 nou net zo leuk maakt. Die is anders dan alle andere wagens. Dus niet die 13 in een dozijn wigvorm maar gewoon een andere achterkant.
Nu is t wachten op een nieuwe 928 :)!
@den: of dat Lamborghini wakker wordt en de Estoque gaat maken.
Blijft een fijne wagen!
Er komt ook nog een hybride Turbo S met 600+ pk!
Wauw wat een wagen.. Als ik zo’n bak geld te besteden had, was ik voor een Panamera 4 Executive gegaan. Da’s toch een beetje de ultieme vierzitter… Ik snap die verlengde versie heel goed, iedereen in NL kent wel mensen (of is er zelf één) die met moeite op de tweede zitrij passen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).