Dit is de nieuwe Peugeot 508 SW

Auteur: , 79 Reacties

Enkele maanden na de presentatie van de nieuwe 508 onthult Peugeot vandaag de SW versie.

De nieuwe 508 SW is volgens Peugeot geïnspireerd op de wereld van de ‘Shooting Brakes’. En ja, we geven toe, het is een strak ontwerp! De auto is een geslaagde mix van design en praktisch gemak. Deze nieuwe break is bijna 6 cm lager dan de vorige generatie, waardoor ook de aerodynamica is verbeterd. Gilles Vidal, de directeur Design bij Peugeot, licht het toe:

De nieuwe PEUGEOT 508 SW werd tegelijkertijd met de berline bedacht en ontworpen, heeft dezelfde kwaliteiten, maar onderscheidt zich door een strakker ontwerp en stijlkeuzes die vernieuwend zijn voor een allround generalist. Het is een formidabele droomauto geworden met duidelijke ambities.

De geforceerde verheerlijking daargelaten, is het wel degelijk een ontwerp waarvan we kunnen genieten. De nieuwe 508 SW is, ondanks zijn carrosserievorm, maar 3 cm langer dan de sedanversie. De 508 SW is 4,78 m lang. Tegelijkertijd is het nieuwe model 5 cm korter dan de uitgaande stationwagen. Gekeken naar het gewicht, staat dit gelijk aan een vermindering van 70 kg. Dat dan weer wel.

De achterklep (optioneel leverbaar met elektrische bediening en handsfree functie) biedt toegang tot de bagageruimte van 530 liter. Die is wel iets kleiner geworden, bij de vorige break was er 560 liter ruimte. Dat gezegd hebbende is de bagageruimte met de achterbank neergeklapt aanzienlijk groter: 1.780 liter voor het nieuwe model tegenover 1.598 liter voor het oude model. De laaddrempel is laag en breed (6 cm lager dan de berline op slechts 63.5 cm vanaf de grond en 2.4 cm breder).

Op het gebied van motoren geeft Peugeot de klant voldoende keuze. Er komen twee benzine- en vier dieselmotoren. De BlueHDI-motoren komen er in drie varianten, waarvan het instapmodel zowel met automaat als handgeschakelde versnellingsbak te krijgen is. De rest is alleen verkrijgbaar met de achttraps EAT8-automaat. De BlueHDI-motoren zijn onderverdeeld in 1.5 en 2-liter motoren en produceren 130, 160 of 180 pk. De 1.6 PureTech-benzinemotoren produceren 180 en 225 pk en zijn enkel leverbaar met de EAT8-automaat. Overigens kunnen we halverwege 2019 nog een plug-in hybride model verwachten, waarvan de verbrandingsmotor op benzine loopt.

De nieuwe Peugeot 508 zal worden gepresenteerd op de autoshow van Parijs en vanaf januari 2019 staat ‘ie bij de Europese dealers.



79 reacties

Wat mij betreft een keurige stationwagen met een fraai interieur. Het kleine stuurtje en de tellers zijn voor mij wel een minpunt, maar verder vind ik het er keurig uitzien.
@viezefreddyw: dat stuurtje ben je zo gewend. Veel collega’s hebben een 308 en die heb ik het ook gevraagd of het niet raar rijdt. Die vinden het heerlijk rijden en waren snel gewend aan het stuurtje.
@rufctr01: @viezefreddyw Klopt ben je indd zo gewend. En ook in grotere auto’s zoals de 5008 werkt het prima
@rufctr01: ze zien alleen niet hoe hard ze rijden maar dat terzijde…

Uiteindelijk went het vast wel, maar als die mensen weer in een auto rijden zonder dat stuurtje en die achterlijke tellers zijn ze toch weer blij.
@87sandyd: nee hoor, het stuur bevindt zich ruimschoots ‘onder’ de tellerpartij. Meermaals met een 208 op pad geweest en dat gaat prima.
@racerx: mijn ervaring: stuur zit precies voor de tellers. Stuur lager en dan komt ‘ie tegen m’n bovenbenen. Ik vind ’t 3x niks
@rufctr01: Ik ben ook wel vaker met een 308 SW naar Oostenrijk gereden. Dat kleine stuurtje went snel en werkt daarna prima. Ligt lekker in de hand en het zit ook veel minder in de weg met instappen etc.
@rufctr01: Ik heb diverse keren in meerdere Peugeot’s gereden die zo’n klein stuurtje hebben en ik vind het helemaal niets. Ik kan er zelf dus niet aan wennen. Het is dus iets persoonlijks. Als ik in mijn 164 stap die een redelijk groot maar dun stuur heeft word ik weer gelukkig. Grote sturen met dunne handgrepen vind ik prettig.
@viezefreddyw: Haha grappig. Ik hou juist wel van een dikker stuur. Ligt lekkerder in de hand. En dikkere sturen mogen uiteraard wel wat kleiner zijn, want je wil geen enorme hoepel voor je neus.
@viezefreddyw: probeer eens een Fiat 135 spider (uit de jaren 70)… Heerlijke hoepel!
135? Geez lekker getypt.. ik bedoel 124
@w0o0dy: Naja, de 135 Spider (de Dino) is anders ook een absoluut parel!
@viezefreddyw: agree!!
@viezefreddyw: mijn Caterham heeft een nog kleiner stuurtje. Die wordt toch beschouwd als een van de best sturende auto’s.
Als ik dan weer in mijn Audi rij, is het alsof ik een vrachtwagen bestuur.
@viezefreddyw: hahaha, overal waar Peugeot een nieuw model dropt op Autoblog komt Freddy met zijn kleine stuurtje voorbij.
@freezzr: Jup. Ik blijf me er over verbazen namelijk dat zelfs de grote modellen van het merk hiermee de markt op komen. Vind het namelijk zonde aangezien ik de rest van de auto echt wel mooi vind.
@viezefreddyw: dan vindt je mijn oude vw bus ook wel lekker denk ik, met z’n grote dunne stuur ;)
@freezzr: zal wel zijn omdat ze allemaal dat stuur hebben. Wat mij trouwens heerlijk lijkt.
@viezefreddyw: ik heb zelf een Peugeot 3008 gt line… ik kom van een Volvo v60 af! In het begin was het een beetje vreemd maar hoe langer ik in mijn Peugeot rij hoe fijner ik het vind. Als ik thuis in mijn Mini stap denk ik af en toe wel eens pfff wat raar
@viezefreddyw: Mooie wagen inderdaad! Verschrikkelijk dat stuur en cockpit. Heb zelf eens gereden in een 308, vond het helemaal niets. Jammer, want het design van de auto is fraai!
@viezefreddyw: photoshop …..zelfde auto met 1 en 2 uitlaten
@elemento: waar heb je het over, ze hebben zelfs verschillende kentekenplaten om het makkelijk te maken. Gewone 2 pijpjes links, GT pijpje links en rechts.
@viezefreddyw: iedergeval een stuk mooier dan die nieuwe bmw x5
Ik denk dat ik Peugeots eindelijk weer mooi ga vinden, jezus wat een lel van een auto!
Prachtige auto! 508 berline was al mooi, maar deze😍😍
Mooi ding hoor! Vooral dat interieur is erg fraai.
Dat ziet er heel goed uit. Ik moest bij de eerste foto even een aan 159 denken. Goed gelukt dus!
@dwersbongel: Nu je het zegt, inderdaad!
@dwersbongel: had ik ook!
@dwersbongel: Wilde ik ook zeggen. Maar daarmee word je misschien verkettert hier op AB.
@crepito: so what the f*ck!
@crepito: Dus? @lincoln heeft dat dagelijks door kleine pubers die hem niet snappen en je hoort hem ook niet miepen. Sowieso: wat boeit het wat anderen vinden? Zolang je in een normaal en respectvol gesprek kan beargumenteren waarom je iets vindt is er niet aan de hand.
@dwersbongel: Sterker nog, Peugeot leest hier ook al lang mee en heeft speciaal voor de autoblog-lezers een nieuwe 159 gamaakt !
@cossiekiller: Dat moet het zijn! Wel sympathiek :)
motoren? 1.2t?
@dotternetta: staat er bij vriend; ” De BlueHDI-motoren zijn onderverdeeld in 1.5 en 2-liter motoren en produceren 130, 160 of 180 pk. De 1.6 PureTech-benzinemotoren produceren 180 en 225 pk en zijn enkel leverbaar met de EAT8-automaat. Overigens kunnen we halverwege 2019 nog een plug-in hybride model verwachten, waarvan de verbrandingsmotor op benzine loopt.”
@markietwo: ik had nog geen koffie gehad
@dotternetta: neem ff een dubbele espresso ;-)
Renault, Peugeot, waar je vroeger alleen er in reed omdat je lid was van zowel de haakclub als de ANWB zijn het tegenwoordig super begeerlijke vehikels!
Wat een mooie auto zeg! Straalt ech kwaliteit uit!
Waanzinnige lijnen, alleen vervelen die lijnen na korte periode alweer. Dat heb ik vaak bij Franse auto’s. Kijk naar Renault: de Talisman en de huidige Espace waren verbluffende auto’s toen ze uitkwamen, nu vind ik ze alweer saai. Terwijl ik een 5-serie Touring uit pakweg 2011 nog altijd strak en bij de tijds vind ogen.

Op de een of andere manier weten de Franse merken altijd te overtuigen met hun design, maar blijkt het nooit zo tijdloos te zijn als je van tevoren denkt. Bij deze 508 denk ik dat dit ook zal gebeuren, al was het alleen maar omdat de vorige 508, eveneens een behoudend design (wat an sich goed zou moeten zijn voor een tijdloze uitstraling), ook snel verouderde.
@granlusso: ben ik niet met je eens. Wat jij wilt is wat VAG doet, saaie auto’s waarbij een facelift als een nieuwe auto weg wordt gezet.
Gelukkig zijn smaken verschillend, ik vind de Franse merken tijdloos en apart op design gebied.
@rufctr01: ik vind dat het vooral ligt aan de auto specifiek. Kijken we naar Renault dan vind ik de Talisman strak en na 3 jaar nog steeds mooi. De Kadjar is designtechnisch vrij gelijk, maar die vond ik op release al verouderd en nu al helemaal. De Golf 7 is ook vrij verouderd en de facelift hielp niet, tenzij je een R-Line neemt, die vind ik nog steeds strak. Zelfde geldt voor de Passat. Het hoeft niet je ding te zijn maar op die auto’s werkt het gewoon. En dat is het moeilijke van ontwerpen: er bestaan ter wereld te veel verschillende smaken om een auto universeel mooi te maken, uitzonderingen daar gelaten.

Overigens, deze 508 vind ik mooi. We gaan nu geen uitspraken kunnen doen over de tand des tijds dus kan ik zeggen dat dit een van de, al dan niet de mooiste Estate momenteel op de markt is. En toch, een niet nader te noemen concurrent had een render waar de auto zowat Shooting Brake achtige lijnen had. Daardoor durf ik het bijna niet te zeggen, maar lijkt deze officiële versie zowat braaf.

Anyway, ik ratel weer door, sorry voor deze tekstlap ;)
@rufctr01: Nee hoor, helemaal niet. Sterker nog: VAG vind ik eveneens verouderde lijnen toepassen. Kijk maar eens naar een Passat uit 2009 of een Audi A5 uit 2009.

Laat ik het dan beperken tot de mate van veroudering van de lijnen, aangezien over smaak inderdaad niet te twisten valt.
Aan veel auto’s is te zien dat ze een aantal jaar oud zijn, doordat het lijnenspel uit een bepaald tijdperk komt. Laten we zeggen, designtijdperken van vijf jaar.

Inderdaad zijn er autofabrikanten die daardoor veel saaier gaan ontwerpen, maar zolang je klassieke lijnen gebruikt (zoals BMW in de jaren ‘90 of de periode 2005-2012), blijft het een ‘tijdloos’ design. Of je het na een aantal jaren mooi vindt of niet, dat is een tweede.
@granlusso: Dit dus.. En wat ook niet helpt is dat je die dingen allemaal in leasetrim ziet op de weg.. Dus 16″ zonder opties in leasegrijs
@lekkaah: Tja dat geldt ook voor 90% van de Duitsers.
@berlinetta: Helemaal correct, toch heb ik het idee dat de Fransen vaker met minder opties rondrijden dan de Duitsers, maar dat kan ook tussen m’n oren zitten
@granlusso: ik heb inderdaad ook altijd dat beeld, maar het vreemde is dat ik de Franse auto’s weer kan waarderen als je 10+ jaar oud zijn.
De Megane II hatchback kan ik weer erg mooi vinden, net als de Vel Satis. Nou waren die ook behoorlijk extreem gelijnd voor dat tijdperk…
@awesome: Daar heb je wel gelijk in, de Peugeot 407 en de 406 vind ik nu ook weer ontzettend fraai. Misschien dat Fransen een paar jaartjes lelijk zijn en de Duitsers een paar jaar fout en na pakweg 15 jaar worden ze allemaal weer beeldschoon, naar mate ze origineel uitgevoerd blijven. Shall we agree on that, @rufctr01?
@granlusso: een 406 station met V6, ik ben er wel voor in!
@awesome: Haha prima! Of een 605, ook prima. Of een rode 407 SW met V6, fijn blokje ook. En Jaguar gebruikte ‘m ook in de XF.
Mooie wagen. Hopelijk niet hetzelfde lot beschoren als de Mazda6 Break. Uiterlijk geliefd door velen, daadwerkelijk gekozen door (veel) minder.

Vooral in de dieprode kleurstelling, net als deze Peugeot, een prachtige auto!
Mooi! Maar willen we au niet de achterlichten verbinden in 1 lompe unit? Audi, nu Peugeot… straks wordt het een dingetje en het is niet erg mooi
Hey is een mooie waren maar ik hoop dat ze de rijeigenschappen ook verbeterd hebben. Ik heb er eentje geleden in Italie als huurauto, de vorige generatie weliswaar,. De auto gaf geen gevoel terug wat er op.de weg gebeurd, her sturen voelde zweverig. Het was vooral een comfortable cruiser
@autodrome: niet elke auto hoeft geschikt te zijn om records te rijden op de Nordschleife, met name Franse auto’s zijn voornamelijk comfortabel met, bij sommige modellen, een vleugje attractief rijgedrag.
@joost1990_2:
Dat van comfortabel rijden was vroeger (misschien) zo, tegenwoordig rijden ze gewoon superstrak, het zijn geen dweilbakken (meer).
@stationcar: Nee, maar comfortabeler dan andere merken die stevig geveerd als sportief verkopen zijn ze wel.
@mashell:
Dan heb jij een andere ervaring dan ik. Hoewel mijn ervaring met name Peugeot’s betreft, en waar ik het mee vergelijk zijn BMW en Ford, een Peugeot is niet veel ‘zachter’ gedempd dan een willekeurige BMW of Ford. Ik zal niet zeggen dat de rijkwaliteiten vergelijkbaar zijn, maar qua afstelling van het onderstel ligt het niet ver uit elkaar.
@stationcar: raar. Voor mijn huidige 1 serie reed ik 4 maanden een 308. Op het slechte navigatiesysteem en de nog slechtere stoelen na vond ik de 308 een heerlijke auto. Vlot, stil en comfortabel. Stukken comfortabeler op slecht wegdek dan mijn BMW (die best wel een beetje een stuiterbak is op slecht wegdek).
Wow Peugeot! Wat maken jullie ineens weer mooie auto’s!
Ik kan niet wachten op de 508 SW RXH-versie en de 608
(https://www.youtube.com/watch?v=W01MgQP-A44)
Grappig om te zien dat die electrische achterklep zo hot is. Ik heb ook zo’n ding op mijn auto, handig voor luie mensen. Maar dat gebeuren met je voet onder de bumper vegen om het open te krijgen… je staat er gewoon mee voor lul! 3 van de 10x werkt het niet (maatje 44, je zou zeggen dat je het niet kunt missen die sensoren) je ziet mensen kijken (en denken, wat doet die gast daar?…) en in de tussentijd had je de klep al 30x gewoon open kunnen doen….weggegooid geld…
Nice! Ontzettend mooie auto met een erg gaaf interieur!

Leuke auto om over een jaartje of 3 aan te schaffen (want grote Franse auto’s schrijven hard af)
Doe mij die THP225 dan maar!
Als deze tegelijk met de sedan ontworpen is waarom is deze dan niet half zo mooi? Die achterkant is vooral raar en inspiratieloos. Stationwagens kunnen veel mooier dan dit. Maar dat interieur… dat kon wel eens het mooiste op de markt zijn.
Ik vind het een mooie auto, maar nogal geforceerd ingewikkeld voor een Peugeot. Peugeots vond ik altijd de sjieke Franse auto, en vooral ruim en comfortabel. Nu met kunstgrepen niet dit ook sportief, ‘individualistisch’ en bijzonder zijn… Oh, en vanaf de C-stijl heb je 0 zicht naar achteren?? Raar.

Doe mij maar een 406 break!
Niet=moet
De huidige designtaal pakt gewoon heel goed uit. De nieuwe 508 is wellicht de mooiste auto in z’n klasse. Voor de 308 geldt hetzelfde. En hoewel ik niks heb met modellen als de 3008 en 5008, zijn ook die auto’s mooier dan wat er bij de concurrentie in de showrooms staat. Ik vind het echt knap hoe Peugeot op designgebied durft te vernieuwen. Het merk heeft een gigantische stap voorwaarts gemaakt als je bedenkt dat er nog niet zo heel lang geleden modellen als een 207, 308 en 407 in de showrooms stonden te ‘shinen’
” De nieuwe 508 SW is, ondanks zijn carrosserievorm, maar 3 cm langer dan de coupéversie.”

Is die er ook dan?
@cossiekiller: Dat moet een slee zijn waar je bang van word.
Jammer vh kleine panoramadak! Voor de rest crescendo!
@alassad: maar het dak kan wel open, voor Peugeot al een grote stap voorwaarts. Hoewel ze natuurlijk ook gewoon hetzelfde (grote) panorama dak als Opel in de Insignia gebruikt hadden kunnen bestellen. Zo werkt kostenbesparing.
Overal waar de naam Peugeot aanhangt walg ik van. Al is het een 1 op 1 kopie van een Ferrari 👎
Erg mooi! En volgens mij de enige stationwagen zonder raamstijlen aan de voorportieren..
@yippiekaye: dat heeft bijvoorbeeld een Mercedes CLA SB ook.
Alleen nog een 300pk benzine versie met 4×4 en ik zou zomaar aan het twijfelen gebracht kunnen worden. Wat een prachtige station… van Peugeot. Wie had dat gedacht?
@autoblogger De nieuwe 508 SW is, ondanks zijn carrosserievorm, maar 3 cm langer dan de coupéversie. Dit zal de sedan versie moeten zijn.

OT knappe auto, leuk voor de leaserijders die geen premium kunnen betalen.
@ikleesookoverautos: thanks, heb het aangepast!
Jammer van die achterlichten…
Shooting Wrake?
Ziet er weer uit als een typische Peugeot van 10 jaar geleden: een auto waar je over kunt onderhandelen. En ja, dat is een sneer. Tijd voor een actiemodelletje, Peugeot!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).