Officieel: de nieuwe BMW X5

Auteur: , 70 Reacties

Lang hoefden we niet te wachten.

De onthulling van de G05 X5 is later dit jaar.“, zo sloten we gisteren ons artikel of over de uitgelekte foto’s van de nieuwe BMW X5. Nou, lang hebben we niet hoeven wachten op de officiële informatie. Nog geen 24 uur later smijten de Beieren de nieuwste generatie BMW X5 in zijn geheel op straat.

We merkten gisteren al op dat de nieren van de nieuwe X5 een stuk groter waren dan voorheen. Nu blijkt dat dit niet het enige is dat in omvang is toegenomen. De auto is 3,6 cm langer, 6,6 cm breder en 1,9 cm hoger. Daarnaast is de wielbasis met 4,2 cm gegroeid tot 2.975 mm. Het brengt de bagageruimte tot een maximale grootte van 1.860 liter. Houd je de stoelen overeind, dan heb je 645 liter tot je beschikking. Groter zijn eveneens de opties voor de velgen. Letterlijk, overigens, want BMW biedt nu voor het eerst 22″ sloffen aan. Tezamen met de extra hoekige vormen die BMW in het ontwerp heeft toegepast zorgt het voor een fraai, geslaagd pakket.

Hetzelfde geldt overigens voor het interieur. BMW heeft het interieur zorgvuldig strakgetrokken en gedigitaliseerd waar dat mogelijk was. Zo is de wagen voorzien van twee 12,3″ schermen die werken met iDrive, en zodoende met de stem of met gebaren te bedienen zijn.

De nieuwe BMW X5 heeft standaard xDrive-vierwielaandrijving, die de aandrijving vooral richting de achterwielen stuurt. Het sperdifferentieel op de achteras, dat het vermogen ongelijk verdeeld, maakt de bolide overigens extra wendbaar, wanneer nodig. Daarnaast kan de wagen, wanneer aangevinkt op de optielijst, beschikken over het Off-Road pakket. Hiermee kan de bestuurder, dankzij luchtvering op de voor- en achteras, vier rijmodi, en toegewijde displays, zich zonder moeite door ‘ieder’ terrein manoeuvreren.

BMW brengt de nieuwe X5 in eerste instantie met vier verschillende motoren op de markt, waarvan we de leukste in Europa niet krijgen. We spreken over de V8-benzinemotor, de 462 pk sterke krachtbron van de xDrive50i. Europa krijgt alleen zes-in-lijnmotoren. Hieronder bevinden zich twee diesels. De minst krachtige xDrive30d beschikt over 265 pk, terwijl de M50d juist 400 pk produceert. De enige benzinemotor voor Europa, de xDrive40i, beschikt over 340 pk.

De nieuwe BMW X5 komt in november op de markt. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend.

UPDATE 1: we vergelijken de oude X5 met deze nieuwe X5.

UPDATE 2: de prijzen zijn inmiddels bekend, check ze HIER!



70 reacties

Hallo nieren, met een BMW mastodont eraan gebouwd
@87sandyd: valt nog mee, bij de facelift lopen ze over de hele motorkap. Tot aan de voorruit.
Wat een lelijk ding! Achterkant lijkt gewoon scheef en die nieren voorin veels te groot.
@ghost: nieren hadden ze zwart moeten makem op een wittr auto
@elemento: kan ook ongetwijfeld als optie maar de nieren zijn gewoon te groot.
@ghost: wat een gedrocht is het geworden en dat terwijl ik de X5 altijd een goede en prachtige auto vondt ik ben zelf ook 2x een X5 heb gehad. Deze sla ik even over.
Wat een lompe bak.

Wat moet je trouwens met een wannabe terreinwagen die amper terrein kan rijden? Koop dan een Land Rover of Land Cruiser of zo.
Beter dan de Q8 in elk visueel opzicht, maar nog steeds behoorlijk meh…
I like it! Wat een stoer ding!
Te grote nieren en waar zijn die iconische achterlichten gebleven?
@1975mini: ik vind zoizo dat het huidige model nog niet echt aan vervanging toe was. Nog steeds een mooie verschijning.
@mb10: zoizo..?😭😭😭
@marijn90: of sowieso?🧐
@rufctr01: Nee beter hè
@mb10: het model daarvoor vind ik eigenlijk nog mooier
Lijkt van achter wel een fiat
Achterkant is wel heel aziatisch geworden.

Dat vond ik van de nieuwe touareg ook al.

Straks gaan hyundai enz nog duitsere auto’s maken dan de duitsers..
de i30 N lijkt zelfs al een beetje op een golf en is al half duits maar dan wél een beetje speels. Eigenlijk nog leuker miss wel dan de duitser
@allesmetturbo: wellicht is dat de verklaring. De Chinezen kopen dit soort grote ruime bakken het meest, misschien dacht BMW slim in te spelen op de wensen van de spleetogen.
@allesmetturbo: Hyundai en Kia ontwikkelen een aantal modellen vanuit Rüsselheim in Duitsland, dus de eerste stappen zijn al gezet.
@allesmetturbo: Zijn de Duitsers Aziatisch geworden of zijn de Aziaten Duits geworden?
Zijkant en achterkant vind ik wel erg mooi. De voorkant is toch nog even wennen. Kleinere nieren en andere vorm gaten in de bumper had waarschijnlijk iets beter gestaan. Het interieur vind ik daarnaast echt top. Mooie vormgeving en BMW pakt het goed uit met de hoeveelheid knoppen en schermpjes. Ik vind dit veel fraaier dan die mediamarkt die Audio monteert in haar auto’s.
@berlinetta: Over smaakt valt niet te twisten merk ik al wel. Dit interieur vind ik persoonlijk echt hondslelijk. Net alsof iemand een emmertje met knopjes, chroom en glimmend plastic heeft gekregen en die zo tegen het dashboard aan heeft geflikkerd. Man man, wat een drukte. Dat is voor mij nog steeds het punt wat me het meeste tegenstaat bij BMW, het interieur. Van buiten ziet deze er wel beter uit dan de Q8, maar daar was ook niet zo veel voor nodig.

Zal best weer imposant zijn in het straatbeeld, maar dit soort auto’s doet mij toch echt helemaal niets. Dan liever een mooie sedan of station.
@hiostu: Smaken verschillen inderdaad. Gelukkig maar. Zo vind ik de interieurs van BMW meestal wel fraai.
@berlinetta: same here, doet niet onder voor de concurrenten…qua ergonomie nog het best van allemaal.
@skinnybmw: Ik vind dat de Duitsers qua interieurs niets voor elkaar onder doen. Ze bouwen allemaal hele goede interieurs. Ja het ene interieur is wel eens wat beter dan het andere, maar dat wisselt elkaar af. Ik vind het vooral een kwestie van smaak. Zeker nu ze alledrie een hele eigen richting zijn ingeslagen.
Vind alleen de nieren veel te groot. Verder wel een strakke bak geworden zo!
Nee, vind het nog steeds geen gezicht. Zoals eerder opgemerkt zijn de nieren wel heel erg groot en lijkt de kont Amerikaans. Ook raar vind ik het navigatiescherm. Lijkt wel alsof het vast zit aan de tellerunit en het scherm lijkt groter dan hij daadwerkelijk is. Wat ik wel mooi vind is het middenconsole met al die knopjes en de stoelen. Daar is BMW altijd al een kei in geweest.
@viezefreddyw: De één vindt het een Aziatische kont, de ander een Amerikaanse…dat zegt wel genoeg…
@viezefreddyw: een behuizing veel groter maken dan het bruikbare schermoppervlak doet BMW wel vaker. Op de 1 en 3 serie heeft het navigatiesysteem business een veel grotere behuizing dan het werkelijke schermoppervlak. Die lelijkheid was voor mij reden om voor Navi professional te gaan. Maar je zou niet verwachten dat je dit op persfoto’s van een nieuw model aan zou treffen, daar vind je meestal de mooiste spullen.
@mashell: Ik denk dat dit scherm daadwerkelijk de grootste zal zijn die je kan krijgen op deze X5. Rechts naast het scherm zitten 3 zwarte vierkantjes, lijken wel een soort sensoren ofzo.

Maar als je kijkt naar het scherm van de huidige 7-serie is de behuizing rond het scherm ook erg groot. Niet echt fraai vind ik.
https://d.ibtimes.co.uk/en/full/1463407/bmw-7-series-touch-screen-dashboard.jpg
@mashell: Dat het Business-systeem zulke randen heeft, is gewoon een truc om mensen meer geld te laten betalen voor een Professional-systeem. Precies wat jij ook hebt gedaan dus. En precies wat ik ook zou doen.
Zie ik Fiat Tipo achterlichten? Wel een keurige wagen, nieren zijn misschien iets te groot. 6,6cm breder is flink wat.
Skoda superb achterlichten?
Interieur prachtig, buitenkant niet mooi. Met name de nieren te groot en oogt gewoon lomp verpest het hele voor aanzicht. Achterkant straalt niks uit.

Jammer.
Vind ‘m op deze foto’s beter en mooier ogen dan de foto van gisteren. De grote grille komt nu beter tot z’n recht. Echter, hij lijkt wel heel erg veel op z’n kleine broertje, met name de koplampen.
@str8six: Het is wel heel erg een X3 XL ja. Nu vind ik de X3 eigenlijk wel heel erg mooi (zag hem laatst in het echt), maar iets meer onderscheid had gemogen.
@berlinetta: Het is ook een X3 XL, daarom heet het een X5…zo is de X3 ook een X5 XS.
@skinnybmw: alleen was de X5 er eerder en leken ze tot dit model minder op elkaar. Dus geen misplaatste opmerking imo.
@skinnybmw: Eens, maar ze waren altijd heel duidelijk uit elkaar te houden en ze zagen er allemaal overduidelijk uit als een BMW. Zo zie ik het ook graag, iets meer onderscheid. Ik kan me bovendien voorstellen dat X5-kopers er niet blij mee zijn dat hun potentiële nieuwe auto lijkt op die van een klasse lager. Aan de andere kant zullen X3-kopers er wel blij mee zijn, maar die leveren minder geld op voor BMW.
@berlinetta: precies! Is ook geen lelijke auto maar kan wat onderscheid qua design meer waarderen.
Achterkant heeft wel wat weg van die Skoda SUV
Jammer van die generieke achterlichten, net nu ze met je nieuwe 8 serie en andere concepts iets herkenbaars hebben. Ik heb uit nieuwgierigheid even een 10 seconden photoshop gedaan https://imgur.com/a/LMa7E8s
Waarom heeft iedereen het over nieren? Volgens mij zijn dit BMW longen.
De nieren zijn te groot, van achteren doet het mij een beetje aan Ford denken. Het interieur vind ik helemaal geweldig!
Nieuwe designtaal is weer even wennen, de één vindt het lelijk…de andere mooi. Dat zijn vaak de beste designs en de meest tijdloze leert het verleden. Ik vind het niet heel schokkend en spannend, deze nieuwe X5. Mooie elementen en wat minder mooie, mooi in balans. Jammer dat de SQ7 TDI, die toch al wat ouder is, een dikkere diesel heeft.
@skinnybmw: De vraag is wel hoelang die diesel in de Q7 nog leverbaar is.
@berlinetta: jammer genoeg wel…
Lekker objectief geschreven weer. Ik vind dit alles behalve fraai. Maar dat is mijn mening.
Wij van WC eend hadden hem in het stad gefotografeerd. Waar hij thuis hoort…
Wat is de E39 5 serie toch een mooi ontwerp.
@dondeboer: Wat een vergelijk..
@lekkaah: Ik vind een GT3 RS ook wel erg smakelijk.
@str8six: Wat is de Bugatti 57 toch een mooi ontwerp
@lekkaah: hmmm, ik had me ingesteld op mensen die vinden dat ik een oude lul ben, niet dat er mensen zijn die de vergelijking niet snappen. Maar goed, ik zal ’t uitleggen.

Ik verlang terug naar de tijd dat BMW (het merk waar dit artikel over gaat) mooie auto’s maakte. Vandaar mijn vergelijking van deze in mijn ogen afzichtelijke zeekoe (van BMW) met een opnieuw in mijn ogen wél mooie auto (eveneensvan BMW).
@dondeboer: maar kom dan niet aan met de E39. Dat was al een forse stap terug in design t.o.v. de E34.
@mashell: Ik vind de e39 mooier, maar de e34 is ook goed.
Inspiratie: de Benefactor XLS uit GTA.
Huh wat zijn dit voor een Kia achterlichten joh
Eindelijk een zevenzitter!
@oqyelfer: dat was de X5 toch al vanaf de 2e generatie?
Zo oud was de huidige X5 toch niet? Misschien onderhuids toe aan vervanging, vandaar de snelle introductie. Niet mijn ding in ieder geval.

Heeft misschien ook te maken dat Mercedes later dit jaar de nieuwe GLE zal introduceren.
“Het sperdifferentieel op de achteras, dat het vermogen ongelijk verdeeld” moet zijn “verdeelt”. Tegenwoordige tijd, derde persoon -> stam + t. Vergelijk: “het differentieel, dat het vermogen heeft verdeeld”. Hier is verdeeld met een d want het is voltooid deelwoord. Kan iemand dit even groot uitprinten en ophangen op de AB-burelen?
De nieren zijn wat uit proportie maar verder is het mooie moderne SUV van BMW. En met de X5 waren ze er toch wel als 1 van de eerste erbij en de benchmark.
BMW, simply clever….
Hahah die nieren, lijkt een paashaas met wielen
Men neme de voorkant van een balijnwalvis en de achterkant van een seat ateca en het resultaat is de nieuwe x5
Was op deze foto’s aan het wachten. Twijfelde tussen cayenne, x5 of RR sport. Morgen maar eens naar de Rangerover Dealer gaan. X5 is er echt niet mooier op geworden…
@stoffels70: velar ?
Dat wordt vanuit USA importere voor leuke blokken!
Ik vind het huidige model van voren mooier, eigenlijk de eerste X5 die wel mooi is van voren en van achteren, de eerste X5 modellen vond ik ronduit lelijk, vooral met die lelijke achterkant.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).