• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: de nieuwe BMW X5

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 juni 2018 om 07:57 – 70 Reacties

Afbeelding Officieel: de nieuwe BMW X5Afbeelding Officieel: de nieuwe BMW X5Afbeelding Officieel: de nieuwe BMW X5Afbeelding Officieel: de nieuwe BMW X5Afbeelding Officieel: de nieuwe BMW X5Afbeelding Officieel: de nieuwe BMW X5Afbeelding Officieel: de nieuwe BMW X5Afbeelding Officieel: de nieuwe BMW X5

BMW X5
Lang hoefden we niet te wachten.

“De onthulling van de G05 X5 is later dit jaar.“, zo sloten we gisteren ons artikel of over de uitgelekte foto’s van de nieuwe BMW X5. Nou, lang hebben we niet hoeven wachten op de officiële informatie. Nog geen 24 uur later smijten de Beieren de nieuwste generatie BMW X5 in zijn geheel op straat.

We merkten gisteren al op dat de nieren van de nieuwe X5 een stuk groter waren dan voorheen. Nu blijkt dat dit niet het enige is dat in omvang is toegenomen. De auto is 3,6 cm langer, 6,6 cm breder en 1,9 cm hoger. Daarnaast is de wielbasis met 4,2 cm gegroeid tot 2.975 mm. Het brengt de bagageruimte tot een maximale grootte van 1.860 liter. Houd je de stoelen overeind, dan heb je 645 liter tot je beschikking. Groter zijn eveneens de opties voor de velgen. Letterlijk, overigens, want BMW biedt nu voor het eerst 22″ sloffen aan. Tezamen met de extra hoekige vormen die BMW in het ontwerp heeft toegepast zorgt het voor een fraai, geslaagd pakket.

Hetzelfde geldt overigens voor het interieur. BMW heeft het interieur zorgvuldig strakgetrokken en gedigitaliseerd waar dat mogelijk was. Zo is de wagen voorzien van twee 12,3″ schermen die werken met iDrive, en zodoende met de stem of met gebaren te bedienen zijn.

De nieuwe BMW X5 heeft standaard xDrive-vierwielaandrijving, die de aandrijving vooral richting de achterwielen stuurt. Het sperdifferentieel op de achteras, dat het vermogen ongelijk verdeeld, maakt de bolide overigens extra wendbaar, wanneer nodig. Daarnaast kan de wagen, wanneer aangevinkt op de optielijst, beschikken over het Off-Road pakket. Hiermee kan de bestuurder, dankzij luchtvering op de voor- en achteras, vier rijmodi, en toegewijde displays, zich zonder moeite door ‘ieder’ terrein manoeuvreren.

BMW brengt de nieuwe X5 in eerste instantie met vier verschillende motoren op de markt, waarvan we de leukste in Europa niet krijgen. We spreken over de V8-benzinemotor, de 462 pk sterke krachtbron van de xDrive50i. Europa krijgt alleen zes-in-lijnmotoren. Hieronder bevinden zich twee diesels. De minst krachtige xDrive30d beschikt over 265 pk, terwijl de M50d juist 400 pk produceert. De enige benzinemotor voor Europa, de xDrive40i, beschikt over 340 pk.

De nieuwe BMW X5 komt in november op de markt. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend.

UPDATE 1: we vergelijken de oude X5 met deze nieuwe X5.

UPDATE 2: de prijzen zijn inmiddels bekend, check ze HIER!

Ook interessant!

  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Uitgesproken: de enige Java Green BMW X5 M Competition
    Uitgesproken: de enige Java Green BMW X5 M Competition
  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, g05, SUV, X5

Vorig bericht: « 10 landen en hun voordelen bij een elektrische auto
Volgend bericht: Dit is de nieuwe Peugeot 508 SW »

Lees Interacties

Reacties

  1. 87sandyd zegt

    6 juni 2018 om 08:09

    Hallo nieren, met een BMW mastodont eraan gebouwd

    Login om te reageren
    • leaper035t zegt

      6 juni 2018 om 10:27

      @87sandyd: valt nog mee, bij de facelift lopen ze over de hele motorkap. Tot aan de voorruit.

      Login om te reageren
  2. ghost zegt

    6 juni 2018 om 08:09

    Wat een lelijk ding! Achterkant lijkt gewoon scheef en die nieren voorin veels te groot.

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      6 juni 2018 om 10:29

      @ghost: nieren hadden ze zwart moeten makem op een wittr auto

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        6 juni 2018 om 10:31

        @elemento: kan ook ongetwijfeld als optie maar de nieren zijn gewoon te groot.

        Login om te reageren
    • barry355gtb zegt

      6 juni 2018 om 17:05

      @ghost: wat een gedrocht is het geworden en dat terwijl ik de X5 altijd een goede en prachtige auto vondt ik ben zelf ook 2x een X5 heb gehad. Deze sla ik even over.

      Login om te reageren
  3. rollingstoned zegt

    6 juni 2018 om 08:11

    Wat een lompe bak.

    Wat moet je trouwens met een wannabe terreinwagen die amper terrein kan rijden? Koop dan een Land Rover of Land Cruiser of zo.

    Login om te reageren
  4. goodolddays zegt

    6 juni 2018 om 08:12

    Beter dan de Q8 in elk visueel opzicht, maar nog steeds behoorlijk meh…

    Login om te reageren
  5. cupsport zegt

    6 juni 2018 om 08:13

    I like it! Wat een stoer ding!

    Login om te reageren
  6. 1975mini zegt

    6 juni 2018 om 08:13

    Te grote nieren en waar zijn die iconische achterlichten gebleven?

    Login om te reageren
    • mb10 zegt

      6 juni 2018 om 08:23

      @1975mini: ik vind zoizo dat het huidige model nog niet echt aan vervanging toe was. Nog steeds een mooie verschijning.

      Login om te reageren
      • Marijn90 zegt

        6 juni 2018 om 09:05

        @mb10: zoizo..????

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          6 juni 2018 om 09:26

          @marijn90: of sowieso??

          Login om te reageren
          • hight96 zegt

            6 juni 2018 om 12:32

            @rufctr01: Nee beter hè

            Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        6 juni 2018 om 09:23

        @mb10: het model daarvoor vind ik eigenlijk nog mooier

        Login om te reageren
  7. siebren zegt

    6 juni 2018 om 08:13

    Lijkt van achter wel een fiat

    Login om te reageren
  8. allesmetturbo zegt

    6 juni 2018 om 08:16

    Achterkant is wel heel aziatisch geworden.

    Dat vond ik van de nieuwe touareg ook al.

    Straks gaan hyundai enz nog duitsere auto’s maken dan de duitsers..
    de i30 N lijkt zelfs al een beetje op een golf en is al half duits maar dan wél een beetje speels. Eigenlijk nog leuker miss wel dan de duitser

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 juni 2018 om 10:33

      @allesmetturbo: wellicht is dat de verklaring. De Chinezen kopen dit soort grote ruime bakken het meest, misschien dacht BMW slim in te spelen op de wensen van de spleetogen.

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      6 juni 2018 om 10:49

      @allesmetturbo: Hyundai en Kia ontwikkelen een aantal modellen vanuit Rüsselheim in Duitsland, dus de eerste stappen zijn al gezet.

      Login om te reageren
    • hight96 zegt

      6 juni 2018 om 12:33

      @allesmetturbo: Zijn de Duitsers Aziatisch geworden of zijn de Aziaten Duits geworden?

      Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    6 juni 2018 om 08:18

    Zijkant en achterkant vind ik wel erg mooi. De voorkant is toch nog even wennen. Kleinere nieren en andere vorm gaten in de bumper had waarschijnlijk iets beter gestaan. Het interieur vind ik daarnaast echt top. Mooie vormgeving en BMW pakt het goed uit met de hoeveelheid knoppen en schermpjes. Ik vind dit veel fraaier dan die mediamarkt die Audio monteert in haar auto’s.

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      6 juni 2018 om 08:23

      @berlinetta: Over smaakt valt niet te twisten merk ik al wel. Dit interieur vind ik persoonlijk echt hondslelijk. Net alsof iemand een emmertje met knopjes, chroom en glimmend plastic heeft gekregen en die zo tegen het dashboard aan heeft geflikkerd. Man man, wat een drukte. Dat is voor mij nog steeds het punt wat me het meeste tegenstaat bij BMW, het interieur. Van buiten ziet deze er wel beter uit dan de Q8, maar daar was ook niet zo veel voor nodig.

      Zal best weer imposant zijn in het straatbeeld, maar dit soort auto’s doet mij toch echt helemaal niets. Dan liever een mooie sedan of station.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        6 juni 2018 om 09:21

        @hiostu: Smaken verschillen inderdaad. Gelukkig maar. Zo vind ik de interieurs van BMW meestal wel fraai.

        Login om te reageren
        • skinnybmw zegt

          6 juni 2018 om 09:32

          @berlinetta: same here, doet niet onder voor de concurrenten…qua ergonomie nog het best van allemaal.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            6 juni 2018 om 10:36

            @skinnybmw: Ik vind dat de Duitsers qua interieurs niets voor elkaar onder doen. Ze bouwen allemaal hele goede interieurs. Ja het ene interieur is wel eens wat beter dan het andere, maar dat wisselt elkaar af. Ik vind het vooral een kwestie van smaak. Zeker nu ze alledrie een hele eigen richting zijn ingeslagen.

            Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    6 juni 2018 om 08:21

    Vind alleen de nieren veel te groot. Verder wel een strakke bak geworden zo!

    Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    6 juni 2018 om 08:22

    Nee, vind het nog steeds geen gezicht. Zoals eerder opgemerkt zijn de nieren wel heel erg groot en lijkt de kont Amerikaans. Ook raar vind ik het navigatiescherm. Lijkt wel alsof het vast zit aan de tellerunit en het scherm lijkt groter dan hij daadwerkelijk is. Wat ik wel mooi vind is het middenconsole met al die knopjes en de stoelen. Daar is BMW altijd al een kei in geweest.

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      6 juni 2018 om 09:33

      @viezefreddyw: De één vindt het een Aziatische kont, de ander een Amerikaanse…dat zegt wel genoeg…

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 juni 2018 om 09:49

      @viezefreddyw: een behuizing veel groter maken dan het bruikbare schermoppervlak doet BMW wel vaker. Op de 1 en 3 serie heeft het navigatiesysteem business een veel grotere behuizing dan het werkelijke schermoppervlak. Die lelijkheid was voor mij reden om voor Navi professional te gaan. Maar je zou niet verwachten dat je dit op persfoto’s van een nieuw model aan zou treffen, daar vind je meestal de mooiste spullen.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        6 juni 2018 om 09:53

        @mashell: Ik denk dat dit scherm daadwerkelijk de grootste zal zijn die je kan krijgen op deze X5. Rechts naast het scherm zitten 3 zwarte vierkantjes, lijken wel een soort sensoren ofzo.

        Maar als je kijkt naar het scherm van de huidige 7-serie is de behuizing rond het scherm ook erg groot. Niet echt fraai vind ik.
        https://d.ibtimes.co.uk/en/full/1463407/bmw-7-series-touch-screen-dashboard.jpg

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        6 juni 2018 om 10:42

        @mashell: Dat het Business-systeem zulke randen heeft, is gewoon een truc om mensen meer geld te laten betalen voor een Professional-systeem. Precies wat jij ook hebt gedaan dus. En precies wat ik ook zou doen.

        Login om te reageren
  12. porschepdk zegt

    6 juni 2018 om 08:32

    Zie ik Fiat Tipo achterlichten? Wel een keurige wagen, nieren zijn misschien iets te groot. 6,6cm breder is flink wat.

    Login om te reageren
  13. kraakensmaak zegt

    6 juni 2018 om 08:36

    Skoda superb achterlichten?

    Login om te reageren
  14. dirkiii zegt

    6 juni 2018 om 08:50

    Interieur prachtig, buitenkant niet mooi. Met name de nieren te groot en oogt gewoon lomp verpest het hele voor aanzicht. Achterkant straalt niks uit.

    Jammer.

    Login om te reageren
  15. str8six zegt

    6 juni 2018 om 08:57

    Vind ‘m op deze foto’s beter en mooier ogen dan de foto van gisteren. De grote grille komt nu beter tot z’n recht. Echter, hij lijkt wel heel erg veel op z’n kleine broertje, met name de koplampen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 juni 2018 om 09:23

      @str8six: Het is wel heel erg een X3 XL ja. Nu vind ik de X3 eigenlijk wel heel erg mooi (zag hem laatst in het echt), maar iets meer onderscheid had gemogen.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        6 juni 2018 om 09:35

        @berlinetta: Het is ook een X3 XL, daarom heet het een X5…zo is de X3 ook een X5 XS.

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          6 juni 2018 om 09:38

          @skinnybmw: alleen was de X5 er eerder en leken ze tot dit model minder op elkaar. Dus geen misplaatste opmerking imo.

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          6 juni 2018 om 10:45

          @skinnybmw: Eens, maar ze waren altijd heel duidelijk uit elkaar te houden en ze zagen er allemaal overduidelijk uit als een BMW. Zo zie ik het ook graag, iets meer onderscheid. Ik kan me bovendien voorstellen dat X5-kopers er niet blij mee zijn dat hun potentiële nieuwe auto lijkt op die van een klasse lager. Aan de andere kant zullen X3-kopers er wel blij mee zijn, maar die leveren minder geld op voor BMW.

          Login om te reageren
      • str8six zegt

        6 juni 2018 om 09:37

        @berlinetta: precies! Is ook geen lelijke auto maar kan wat onderscheid qua design meer waarderen.

        Login om te reageren
  16. bmw507coupe zegt

    6 juni 2018 om 09:20

    Achterkant heeft wel wat weg van die Skoda SUV

    Login om te reageren
  17. hennyhuisman zegt

    6 juni 2018 om 09:25

    Jammer van die generieke achterlichten, net nu ze met je nieuwe 8 serie en andere concepts iets herkenbaars hebben. Ik heb uit nieuwgierigheid even een 10 seconden photoshop gedaan https://imgur.com/a/LMa7E8s

    Login om te reageren
  18. torsen zegt

    6 juni 2018 om 09:26

    Waarom heeft iedereen het over nieren? Volgens mij zijn dit BMW longen.

    Login om te reageren
  19. rufctr01 zegt

    6 juni 2018 om 09:28

    De nieren zijn te groot, van achteren doet het mij een beetje aan Ford denken. Het interieur vind ik helemaal geweldig!

    Login om te reageren
  20. skinnybmw zegt

    6 juni 2018 om 09:38

    Nieuwe designtaal is weer even wennen, de één vindt het lelijk…de andere mooi. Dat zijn vaak de beste designs en de meest tijdloze leert het verleden. Ik vind het niet heel schokkend en spannend, deze nieuwe X5. Mooie elementen en wat minder mooie, mooi in balans. Jammer dat de SQ7 TDI, die toch al wat ouder is, een dikkere diesel heeft.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 juni 2018 om 10:48

      @skinnybmw: De vraag is wel hoelang die diesel in de Q7 nog leverbaar is.

      Login om te reageren
      • skinnybmw zegt

        6 juni 2018 om 11:53

        @berlinetta: jammer genoeg wel…

        Login om te reageren
  21. pa045 zegt

    6 juni 2018 om 09:40

    Lekker objectief geschreven weer. Ik vind dit alles behalve fraai. Maar dat is mijn mening.

    Login om te reageren
  22. cossiekiller zegt

    6 juni 2018 om 09:46

    Wij van WC eend hadden hem in het stad gefotografeerd. Waar hij thuis hoort…

    Login om te reageren
  23. dondeboer zegt

    6 juni 2018 om 09:47

    Wat is de E39 5 serie toch een mooi ontwerp.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      6 juni 2018 om 10:23

      @dondeboer: Wat een vergelijk..

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        6 juni 2018 om 11:31

        @lekkaah: Ik vind een GT3 RS ook wel erg smakelijk.

        Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          6 juni 2018 om 11:48

          @str8six: Wat is de Bugatti 57 toch een mooi ontwerp

          Login om te reageren
      • dondeboer zegt

        6 juni 2018 om 12:14

        @lekkaah: hmmm, ik had me ingesteld op mensen die vinden dat ik een oude lul ben, niet dat er mensen zijn die de vergelijking niet snappen. Maar goed, ik zal ’t uitleggen.

        Ik verlang terug naar de tijd dat BMW (het merk waar dit artikel over gaat) mooie auto’s maakte. Vandaar mijn vergelijking van deze in mijn ogen afzichtelijke zeekoe (van BMW) met een opnieuw in mijn ogen wél mooie auto (eveneensvan BMW).

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 juni 2018 om 18:00

          @dondeboer: maar kom dan niet aan met de E39. Dat was al een forse stap terug in design t.o.v. de E34.

          Login om te reageren
          • dondeboer zegt

            6 juni 2018 om 18:23

            @mashell: Ik vind de e39 mooier, maar de e34 is ook goed.

            Login om te reageren
  24. Loek zegt

    6 juni 2018 om 11:53

    Inspiratie: de Benefactor XLS uit GTA.

    Login om te reageren
  25. dickiedik7 zegt

    6 juni 2018 om 12:23

    Huh wat zijn dit voor een Kia achterlichten joh

    Login om te reageren
  26. Oqyelfer zegt

    6 juni 2018 om 12:30

    Eindelijk een zevenzitter!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 juni 2018 om 18:02

      @oqyelfer: dat was de X5 toch al vanaf de 2e generatie?

      Login om te reageren
  27. michaelcorleone zegt

    6 juni 2018 om 13:13

    Zo oud was de huidige X5 toch niet? Misschien onderhuids toe aan vervanging, vandaar de snelle introductie. Niet mijn ding in ieder geval.

    Heeft misschien ook te maken dat Mercedes later dit jaar de nieuwe GLE zal introduceren.

    Login om te reageren
  28. frederik zegt

    6 juni 2018 om 14:40

    “Het sperdifferentieel op de achteras, dat het vermogen ongelijk verdeeld” moet zijn “verdeelt”. Tegenwoordige tijd, derde persoon -> stam + t. Vergelijk: “het differentieel, dat het vermogen heeft verdeeld”. Hier is verdeeld met een d want het is voltooid deelwoord. Kan iemand dit even groot uitprinten en ophangen op de AB-burelen?

    Login om te reageren
  29. ikleesookoverautos zegt

    6 juni 2018 om 15:48

    De nieren zijn wat uit proportie maar verder is het mooie moderne SUV van BMW. En met de X5 waren ze er toch wel als 1 van de eerste erbij en de benchmark.

    Login om te reageren
  30. henkhupelschoten zegt

    6 juni 2018 om 17:21

    BMW, simply clever….

    Login om te reageren
  31. gilettelubbers zegt

    6 juni 2018 om 18:14

    Hahah die nieren, lijkt een paashaas met wielen

    Login om te reageren
  32. flevocarspotter zegt

    6 juni 2018 om 20:33

    Men neme de voorkant van een balijnwalvis en de achterkant van een seat ateca en het resultaat is de nieuwe x5

    Login om te reageren
  33. stoffels70 zegt

    6 juni 2018 om 21:15

    Was op deze foto’s aan het wachten. Twijfelde tussen cayenne, x5 of RR sport. Morgen maar eens naar de Rangerover Dealer gaan. X5 is er echt niet mooier op geworden…

    Login om te reageren
    • dolledries zegt

      6 juni 2018 om 22:27

      @stoffels70: velar ?

      Login om te reageren
  34. viggen93 zegt

    6 juni 2018 om 23:36

    Dat wordt vanuit USA importere voor leuke blokken!

    Login om te reageren
  35. grandmasterb zegt

    11 juni 2018 om 16:46

    Ik vind het huidige model van voren mooier, eigenlijk de eerste X5 die wel mooi is van voren en van achteren, de eerste X5 modellen vond ik ronduit lelijk, vooral met die lelijke achterkant.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North