• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tesla behoudt Musk als dubbel-hoofd, brengt goed nieuws

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 6 juni 2018 om 09:33 – 34 Reacties

Tesla behoudt Musk als dubbel-hoofd, brengt goed nieuws


Zou het dan toch?

Gisteravond was het weer tijd voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Tesla. De topman van de Amerikaanse elektrogigant, Elon Musk, heeft de afgelopen maanden onder enorme druk gestaan, om verschillende redenen. Zo was de productie van de Model 3 nog altijd niet op orde, daalde de waarde van de aandelen en wilden enkele investeerders liever een ander aan het roer zien staan. Hoewel de problemen bij lange na niet in de doofpot zijn gestopt, heeft Musk het een en ander kunnen verduidelijken en is de rust, tot op zekere hoogte, wedergekeerd.

Dit begint allemaal met het feit dat Elon Musk na een stemronde van de aandeelhouders aangehouden wordt voor beide posities die hij momenteel bezet. De Zuid-Afrikaan, die niet alleen actief is als CEO, maar ook als voorzitter van de raad van bestuur, valt bij voldoende aandeelhouders toch voldoende in de smaak om niet de deur gewezen te worden. Naast Musk zouden drie andere leidinggevenden eveneens niet voldoende capabel zijn, maar de poging om hen te vervangen viel in het water. Zodoende mocht iedereen zijn positie behouden.

Musk, die de afgelopen maanden in zijn toespraak omschreef als een ‘regelrechte hel’, wist de aandeelhouders later op het hart te drukken dat de productiedoelen omtrent de Model 3 nu eindelijk realistisch beginnen te worden. Tesla produceert momenteel om en nabij de 3.500 Models 3 per week, maar voorziet dat het tegen het einde van juni goed mogelijk is dat de veelbesproken 5.000 wordt aangetikt. Niet alleen dat, want de geldstroom moet in het derde en vierde kwartaal eindelijk weer groene cijfers beginnen te vertonen. Dit moet de elektrogigant toestaan de goedkope Model 3 (35.000 dollar) begin volgend jaar in productie te nemen.

Hoewel Tesla aan de productiedoelen langzaam maar zeker begint te halen, gaf Musk gisteren wel aan dat het lastig zal zijn om een volwaardige massaproductie te organiseren of te behouden. Dat gezegd hebbende mikt Tesla op twee nieuwe fabrieken die niet alleen auto’s moeten produceren, maar ook batterijpakketten en aandrijflijnen. De eerste hiervan moet in China terechtkomen, de tweede moet later volgen in Europa. (Bron: Autonews)

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model S en Model X nog veel duurder
  • Tesla Model S en Model X krijgen geen gewoon stuur
  • Tesla Model Y
    "Elon Musk wilde stuur achterwege laten voor Tesla Model Y"
  • De nieuwe Tesla Model S is nog steeds niet af

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Elon Musk, geld, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Peugeot 508 SW
Volgend bericht: Zelfs Jeep had geen zin in de Renegade facelift »

Lees Interacties

Reacties

  1. roland78 zegt

    6 juni 2018 om 09:51

    Het tegenovergestelde van rode cijfers is zwarte cijfers en geen groene.

    Login om te reageren
    • db86 zegt

      6 juni 2018 om 09:55

      @roland78: exact, even waarom ik inlogde.

      Daarnaast moet het toch een hel zijn, 175 miljoen dollar per week binnenhalen (5.000 auto’s * 35.000 dollar). Zo vervelend…

      Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        6 juni 2018 om 10:13

        @db86: Massaproductie vasthouden gaat niet lukken…. er kunnen niet genoeg penlites worden gebakken!!

        Login om te reageren
      • kanffniksbetersbedenken zegt

        6 juni 2018 om 10:30

        @db86: 250 miljoen zelfs. Versies die ze nu verkopen gaan voor 50k de toonbank over… Heel vervelend idd. Maar het gaat erom wat je onderaan de streep overhoudt.

        Login om te reageren
        • hehe zegt

          6 juni 2018 om 12:43

          @kanffniksbetersbedenken: … en of je cijfers dan nog wel groen zijn …

          Login om te reageren
          • kanffniksbetersbedenken zegt

            6 juni 2018 om 16:33

            @hehe: zwart / groen. Als ze maar niet rood zijn ?

            Login om te reageren
    • Erik zegt

      6 juni 2018 om 09:55

      @roland78:

      Het is niet allemaal zwart / wit hoor …

      Login om te reageren
    • oldebronx zegt

      6 juni 2018 om 19:35

      @roland78: groene energie. Ik snap hem

      Login om te reageren
  2. Jantje_555 zegt

    6 juni 2018 om 09:58

    wist je zo dat Tesla niet failliet ging. Is gewoon een beetje spanning creëren om zo gratis publiciteit te genereren.

    Login om te reageren
    • elemento zegt

      6 juni 2018 om 10:27

      @Jantje_555: er zal altijd een goede vriend zijn van Musk die evt kan inspringen als alles fout gaat.Hij heeft een ruime netwerk. Dat weten de aandeelhouders

      Login om te reageren
      • kanffniksbetersbedenken zegt

        6 juni 2018 om 10:34

        @elemento: ik denk dat zijn vrienden ook naar de cijfers kijken en risicoafweging maken, voordat ze er een bak geld ingooien.

        Login om te reageren
        • crepito zegt

          6 juni 2018 om 10:45

          @kanffniksbetersbedenken: Als het echt moet kan Musk aandelen SpaceX van de hand doen. Goed voor maximaal 10 miljard. Zo ver zal het niet komen, denk ik.

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        6 juni 2018 om 10:38

        @elemento: Elon kan nog altijd de Model Y aankondigen en reserveringen openen, al heeft hij dat nu uitgesteld tot maart.

        De Model Y zal waarschijnlijk moeiteloos 300.000 reserveringen halen ala 1000 USD/euro met levering in 2020.

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        6 juni 2018 om 11:50

        @elemento: …en anders is altijd nog een reddende engel genaamd Victor Muller…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 juni 2018 om 10:33

      @jantje_555: uiteraard gaat Tesla niet failliet. Als het hun slecht gaat worden ze overgenomen, door een autofabrikant vanwege de merknaam, door een accu fabrikant vanwege de fabrieken of door een energieleverancier vanwege het supercharger netwerk

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        6 juni 2018 om 10:46

        @mashell: een speler als Toyota of Ford zal ook de BMS kennis goed kunnen gebruiken aangezien ze toch wat achterlopen, gecombineerd met hun eigen kennis van massaproductie is gegarandeerd succes.

        Daimler is al deels afhankelijk van de tech van Tesla (B klasse) en zelf druk bezig, VAG is zwaar aan het investeren, Nissan/Renault is al marktleider, Jaguar heeft de zaakjes ook op orde en BMW heeft al veel ervaring opgedaan met de 1 serie en i3.

        Tesla is here to stay.

        Login om te reageren
      • dutchneon zegt

        6 juni 2018 om 10:48

        @mashell: precies dat, maar Tesla wil helemaal geen winst maken, zou ik ook niet doen, want dan gaat de blauwe brieven brigade teveel in hun handen wrijven….

        Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    6 juni 2018 om 10:50

    Als je bedenkt dat de Model 3 nu in de top 10 van best verkochte modellen in de VS staat en ongeveer twee keer zoveel verkoopt als Mercedes van de C/Cla en Audi’s A3/A4/A5 samen dan kunnen we die lulverhalen van die analysten wel naar het rijk der fabelen verwijzen. Tesla is hot en maakt een slachtveld van premium car sales in de VS (31% maarktaandeel

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      6 juni 2018 om 12:04

      @w0o0dy: Ja dat zijn estimated sales als de trend doorzet. Geen sales, gewoon een gokje van een website… Zeker niet zo hard als jij het nu plaatst…

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        6 juni 2018 om 12:08

        @e34m5touring: klopt.. behalve dat Tesla in 1 maand wel 6250 x een Model 3 verkocht in de VS en dat is maar net iets minder dan de genoemde concurrerende modellen van Audi (A3/A4/A5 samen) en MB (C/Cla samen) in twee maanden…

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          6 juni 2018 om 12:13

          @w0o0dy: Ja dat is heel knap. Maar jouw salesprognose geldt alleen als dit momentum volhoudt. En dat hangt bij Tesla niet alleen van Sales af maar ook probleemvrije productie. Eerst dat maar eens onafgebroken volhouden en dan een salesprognose loslaten.
          Als ik dan het volgende lees: Hoewel Tesla aan de productiedoelen langzaam maar zeker begint te halen, gaf Musk gisteren wel aan dat het lastig zal zijn om een volwaardige massaproductie te organiseren of te behouden.
          Dan moet ik dat eerst nog zien.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            6 juni 2018 om 12:16

            @e34m5touring: sales staan wel min of meer los van de productie aantallen.. Er worden dus gewoon veel orders definitief gemaakt (en ook best wat geannuleerd maar dat was het enige dat de media oppikte). En Definitieve orders is wat de cashflow veiligsteld… Blijft de productie achter dan is die wat later maar komt er wel aan.. dus heel belangrijk.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              6 juni 2018 om 12:20

              @w0o0dy: Gekentekende auto’s tellen voor de verkoop (dus verkoopcijfers, daarom knalden Opel, VW en Ford vroeger zoveel mog op kenteken aan het einde van’t jaar en doen ze in de US een einde modeljaar sale met kortingen waar je oren van klapperen). Dus productie zal zeker een rol spelen in het halen van die salesrecords. Als ie dat goed houdt zal het best lukken. Als productie een dingetje blijft gaan ze momentum verliezen.

              Login om te reageren
              • stijnvermeersch zegt

                6 juni 2018 om 19:07

                @e34m5touring: Dat is maar in enkele landen zo. In België bijvoorbeeld is kenteken in eerste plaats gekoppeld aan een persoon, en in tweede pas aan de wagen. Dus het kenteken verhuist van wagen naar wagen. Een Belgische dealer heeft er dus niets aan om een auto op kenteken te plaatsen. Is enkel kosten en waardeverlies.

              • E34M5Touring zegt

                7 juni 2018 om 09:33

                @stijnvermeersch: De auto wordt verkocht en het bestaande kenteken wordt aan die auto gekoppeld. Dus geregistreerd als nieuwe auto met kenteken. Enige verschil is dat je kenteken altijd hetzelfde blijft. Maar hij moet hoe dan ook geregistreerd worden via kenteken. Een ongekentekende auto in Belgie geldt ook niet als verkocht.

      • w0o0dy zegt

        6 juni 2018 om 12:09

        @e34m5touring: klopt.. behalve dat Tesla in 1 maand wel 6250 x een Model 3 verkocht in de VS en 2x dat getal is maar net iets minder dan de genoemde concurrerende modellen van Audi (A3/A4/A5 samen) en MB (C/Cla samen) in twee maanden…

        Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      6 juni 2018 om 15:25

      @w0o0dy: ja, amerikanen houden nou eenmaal van rommel met een korte levensduur…

      Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    6 juni 2018 om 10:51

    De cijfers zijn overigens wel een afgeleide en geen keiharde sales..

    Login om te reageren
  5. Maarten123 zegt

    6 juni 2018 om 11:04

    Jongens wat een slechte foto, het lijkt Dr. Evil wel. 35.000 is natuurlijk niet het bedrag waar ze op mikken. Een kale auto verdient niemand wat op, ook Tesla niet. Zo’n ding moet minimaal 10K aan opties hebben. Nu ook nog de verzekeringen naar zich toetrekken en de geldstroom komt weer op gang. We zullen eind van de maand meemaken waar de teller op staat.

    Login om te reageren
  6. crepito zegt

    6 juni 2018 om 11:08

    Wat achtergrond info uit de presentatie wat ik interessant vond voor wie het wil weten;

    – Er zijn twee productielijnen voor de Model 3 nu. Ze zijn twee weken geleden begonnen met het opzetten van de derde productielijn. Naar eigen zeggen is deze een stuk efficiënter/beter dan #1 en #2. Het vertrouwen om de 5.000 stuks p/w te behalen over een maand komt voort uit deze nieuwe productielijn. Het overvliegen van de machines uit Duitsland zal hier mee te maken hebben. Dat blijft dus spannend, Musk is zoals altijd erg optimistisch.

    – Tesla is actief op zoek en in gesprek met startups/fabrikanten in de accu business, maar hebben tot op heden nog niemand gevonden die betere specs weet te behalen dan Tesla. Dit geldt ook voor de prijs/kWh. Met name omdat Tesla zeer weinig metalen gebruikt zoals Kobalt. Blijkbaar een stuk minder dan bijvoorbeeld Jaguar gebruikt in hun NMC accu’s. Daarnaast heeft Tesla een rapport opgesteld waarin ze de gehele keten van grondstoffen bijhouden en toezien waar het allemaal vandaan komt.

    – Er was veel te roepen over het ontwerp van de Tesla Semi, dat die niet geschikt zou zijn voor Europa. Het design is inmiddels verbeterd, de specs worden waarschijnlijk beter, en ze komen met een mode geschikt voor Europa en andere continenten. Details komen later.

    – Musk verwacht een 30% toename in range in de komende 3 jaar tijd. Een verdubbeling in (capaciteit per cel) ziet hij niet sneller dan 8 jaar gebeuren, gelet op gewicht prijs en stabiliteit en productiecapaciteit. Je hebt dus nog even als je pas aan de EV wil bij 800km range en 5 minuten ‘volgooien’.
    Wat betreft dat laden: eind dit jaar wordt Superchargen v3 onthuld met waarschijnlijk 200-250kW.

    – de huidige Gigafactory is pas voor 1/3e af. Dit zal in de komende 5 jaar voltooid worden. De Gigafactory in Shanghai zal een all-in-one fabriek worden. Dit zou de kosten weer drukken t.o.v. de huidige situatie in Fremont en Nevada waar de accu’s getransporteerd moeten worden.

    Login om te reageren
  7. hijman85 zegt

    6 juni 2018 om 11:53

    Voor iemand die zo veel geld verbrandt heeft hij vrij veel hamburgers gegeten de laatste tijd aan die foto te zien…

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      6 juni 2018 om 18:34

      @hijman85: Die is van jaren terug.

      Login om te reageren
  8. tttijn zegt

    6 juni 2018 om 16:44

    Da’s t probleem hij heeft alleen maar tijd om hamburgers te eten.

    Login om te reageren
  9. hans12670 zegt

    6 juni 2018 om 19:18

    Toch opvallend dat Arval (een van de grootste leaseauto bedrijven) geen Tesla’s meer levert. Te onzeker of het bedrijf blijft bestaan en dus de beoogde restwaarde blijft bestaan. Weten zij meer dan wij?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North