
We zijn op de redactie fan van de Giulia. Maar hoe zit het eigenlijk met de prijzen van de Alfa Romeo Stelvio op Marktplaats?
De Alfa Romeo Giulia zit diep in ons hart op de redactie. Uiteraard rijdt iedereen gewoon BMW. Maar we doen net alsof we beter zijn dan dat en liever voor de Alfa waren gegaan…als die maar ‘X’ had. Nu is ‘X’ helaas nogal breed in het geval van Alfa Romeo. Want hoewel het merk flink investeerde om het Giorgio-platform te maken, kwamen er vervolgens niet zoveel varianten.

Een zespitter is er wel, maar alleen in de heftige en dure Q. Die dan weer niet met leder te krijgen is, alleen met knakig alcantara. Een zespits diesel is er niet. Een station is er ook niet. Een hybride om de BPM wat te verzachten, ook niet. Zelfs een coupé, toch altijd een zekerheidje bij Alfa Romeo zou je zeggen, zoek je tevergeefs. Of nou ja, behalve die ene dan. Tenzij je de Maserati GranTurismo als Giulia Coupe beschouwt, want die staat ook op het Giorgio platform, min of meer. Alleen die is peperduur.

Fans van stations konden eventueel wel uitwijken naar de Stelvio. Hoewel dat geen station is maar een SUV. Voor puristen is dat het toch net niet. Maar als je een rechte achterklep wilde was dit je enige optie. Nadeel was alleen wel dat de nieuwprijs een stukje hoger was. Dit mede omdat je niet voor de minst krachtige motoren kon kiezen en de Stelvio altijd vierwielaangedreven is.
Net als de Giulia, blijken Stelvio’s tot op heden redelijk waardevast te zijn. De Giulia in zijn meest afgeragde vorm, danst nog steeds als een hoovercraft boven de grens van de 10.000 Euro. Soms is er een bijzonder knakig exemplaar dat op die grens zit. Niet dat je dat per se moet willen, maar het kan.

De Stelvio daarentegen, doet minimaal het dubbele daarvan. De goedkoopste exemplaren op Marktplaats doen allemaal net geen 20.000 Euro. Daarvan is dit uitgelichte exemplaar, op een unit op Belgische platen na, nipt de goedkoopste. Het is een vroege unit uit 2017 met wat ‘sportieve modificaties’.
Het valt namelijk niet direct op, maar deze Stelvio is drie centimeter verlaagd met een setje Eibach veren. Tevens zit er een einddemper op van Remus, inclusief twee eindstukken. Dat is wel een beetje Opel Kadett GSi, maar oké, als het niet je ding is, is dat een makkelijk fix. De 20″ velgen zijn matzwart, wat natuurlijk eigenlijk niet mag. Maar het stickertje met esculaap vinden we dan wel weer tof. Je moet ook een beetje naar het geheel kijken. In de kleur Titanio Imola met bruin leder ‘klopt’ het allemaal wel. Al zou dit ook best kunnen met zilverkleurige velgen, dunkt ons. Enfin, ook dat is potentieel een makkelijke fix.

De auto mag vetrekken vanwege de komst van een leasebak, die weer een Alfa is. We hopen dan een Giulia (of Stelvio), maar vermoedelijk is het een teennagel. De Giulia en Stelvio worden in Nederland helaas namelijk nauwelijks meer verkocht. De gemiddelde Ferrari verkoopt serieus nog beter. Er zijn nu nog twee versie beschikbaar en die gaan er spoedig uit. Dus, okkazie dan maar. Dit exemplaar met bijna 200.000 km achter de kiezen is verkrijgbaar voor 19.900. Koop dan?





Mijn goed, dat interieur icm de kleur van de auto….
:X
Mooie samenstelling, maar €20k voor een Alfa met 200k km achter de rug….. Heb al stress en ellende genoeg in m’n leven, om het nou actief op te zoeken….
Het zal je verbazen hoe on-Alfa-waardig goed deze auto is. Ik zou het zeker wel aan durven. Sterker nog, de volgende over een jaartje word er een!
Succes! Heb mijn Giulia verkocht na anderhalf jaar gedonder. Na een kleine lekkage is er water bij de module gekomen die de lichten aanstuurt. Die deed het logischerwijs naderhand niet meer, wat al rond de €2000 kostte. Vervolgens nog een kleinere module die daarmee verbonden was, a €450. Daarna is de koplamp zelf kapot gegaan (led dagrijverlichting + xenon) en die heeft €2400 gekost. Komt bij dat door de drukte in de garages ik mijn auto 2 maal zeker 2/3 maanden kwijt ben geweest. Was er helemaal klaar mee en het vertrouwen in de auto was ook volledig weg. Heb hem daarna dus verkocht. Is overigens geen bekende kwaal van de Giulia, misschien ben ik wel een uitzondering met pech hoor.
Zo heb ik mijn oerdegelijke Volvo V70 2.5ft van 2010 vorigjaar een schop gegeven. Na ruim €8000,- euro en ook nog eens 6 maanden bij garage te hebben staan kwamen de volgende hoge kosten weer om de hoek kijken. (Allemaal in 1 jaar tijd) Ook behoorlijk genezen van het merk hoewel dit eigenlijk gewoon dikke pech was. Nu rijden we een Mazda 6 en rijden we al een jaar kostenloos. Enige wat ik mis is een beetje vermogen. 165PK uit een atmosferische 2.0 is wel echt langzaam.
Wil daar wel aan toevoegen dat het de best rijdende auto is die ik ooit gehad heb. Veel internationaal mee gereden (lees: Autobahn) en zo rond de 180/200kmh was het een hele fijne metgezel. Bochtige wegen waren een feestje! Was erg blij met de auto, maarja… Dat vertrouwen moet er zijn en anders zit je er nadien toch niet meer lekker in.
Ik had deze laatst als huurauto, een rode met mooie velgen. Nooit persé een Alfa fan geweest, maar bij terugkomst toch op zoek gegaan naar zo’n ding. Na wat gesprekken met mensen die er een hebben gehad, durf ik het toch niet aan maar wat een heerlijke auto. En de kofferbak was echt een stuk ruimer dan verwacht, wat voor mij wel belangrijk is. Steeds als ik hem zie, kriebelt het nog. Dus wie weet ;-)
Heb zelf een Stelvio en ben er onwijs blij mee. Herken de klachten totaal niet. Heb meerdere Alfa’s gehad, de Giulia en Stelvio hebben mij nog nooit teleurgesteld
Onderhoud op tijd doen en dan kan er niet veel mis gaan met een Stelvio. Plus zoek een goede dorpsgarage met ervaring in Alfa als de garantie voorbij is. De tarieven bij de dealers liggen 2-5x zo hoog. En Mercedessen, BMW’s en Volkswagens serveren de hoofdprijs bij serieuze panne.
Hij is in de tussentijd verkocht maar staat al weer te koop op Marktplaats maar nu zonder de Remus einddemper (beter) maar ook zonder eerdere velgen maar nu met een setje vrij lelijke velgen en dat alles voor meer geld (https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/alfa-romeo/m2263460120-alfa-romeo-stelvio-2-0-280pk-q4-titanio-imola-prachtige-auto).