
Man man man…Het wil niet echt vlotten bij Tesla. Ook de Semi kampt met vertraging en exploderende kosten.
Tesla beleefde weer een bijzondere week de afgelopen dagen. Eerst waren daar de met angst en beven verwachte verkoopcijfers. Die vielen zwaar tegen. Zelfs ten opzichte van de toch al fors bijgestelde verwachtingen. Analisten van Wallstreet hooptn nog op ruim 370.000 afgeleverde auto’s. Maar het waren er in werkelijkheid 336.000. Wel maakte Tesla ruim 362.000 auto’s.
Bietenbrug
Maar de dagen dat Tesla alles verkocht wat het maakte, zijn voorbij. Gedeeltelijk gaat het weliswaar om auto’s die ‘onderweg zijn’ naar klanten. Maar een deel verdwijnt ook gewoon in voorraad. En we weten wat dat uiteindelijk betekent als het te lang duurt. Bodemprijzen, verdere afbreuk van merkwaarde en tenslotte de bietenbrug.
DOGE this
En toch, omdat het Tesla is, ging de beurskoers de dag van de aankondiging…omhoog. Je. Verzint. Het. Niet. De reden klaarblijkelijk dat Elon Musk zou gaan vertrekken bij het Amerikaanse Department of Government Efficiency (DOGE). Nu werd dat gebracht als een enorme scoop. Maar eigenlijk was het dat niet. Als speciale tijdelijke overheidsmedewerker, was Elons tijd bij DOGE altijd al geraamd op 130 dagen. Dat is namelijk het maximum wat voor een dergelijke positie toegestaan is.
Creatief met regels?
Al zou het best kunnen dat de regering Trump daar een weg omheen vindt natuurlijk. Elon en de regering deden het ‘nieuwtje’ van Politico hoe dan ook af als fake news. En wezen er nog even fijntjes op dat Politico dankzij de bemoeienis van DOGE een stuk minder abonnementen verkoopt aan overheidsinstanties…Enfin, voor Tesla short sellers, inclusief hobbyisten als uw trouwe verslaggever, was het een beetje frustrerend. ‘Gelukkig’ kwam The Donald gisteren alsnog over de brug met zijn geliefde importheffingen, direct gevolgd door een krachtige respons van Europa China. Zo kan er toch nog biefstuk gegeten worden dit weekend.
Lichtpuntje?
Nu hoor ik je denken. How much time is this n**** spendin’ on the intro? How this **** workin’ like he got a fuckin’ twin though? Want we zijn nog niet eens bij het onderwerp van dit bericht aangekomen; de Tesla Semi. Want, deze vrachtbak zou volgens Elon dit jaar 50.000 keer gebouwd worden. Dat zou zomaar een lichtpuntje kunnen zijn voor Tesla.
California love
Echter…Zoals Electrek bericht komt het zo ver vermoedelijk niet. Klanten van het eerste uur claimen vertraging en forse prijsverhoging. Als gevolg wil transportbedrijf Ryder bijvoorbeeld niet langer 42 maar slechts 18 Semi’s afnemen. Het bedrijf krijgt overheidssteun van California’s Mobile Source Air Pollution Reduction Review Committee. Daarom moet het ook enige verantwoording afleggen. In een brief aan de overheid vraagt Ryder nu om geduld:
This extension is needed due to delays in Tesla product design, vehicle production and dramatic changes to the Tesla product economics. These delays have caused us to reevaluate the current Ryder fleet in the area.
Oorspronkelijk werd de Semi alweer in 2017 onthuld. Met een range van 500 mijl zou de truck tegen een prijs van 180.000 Dollar verkocht kunnen worden. Daarmee zou het een potentiële gamechanger op de markt zijn. Echter met een naar verluidt nu veel hogere prijs, is de magie meteen een stuk minder. Hij heeft ook maar pech in zijn leven die Elon he…





Is er überhaupt al een Semi (at listprice) afgeleverd aan een echte klant ? Of is-ie nog steeds in de ontwikkelingsfase ? 👀
Er zijn er een paar bij Pepsi neergezet. Maar geen normale productiemodellen.
Duidelijk, dank 🙏
Elon moet sorry zeggen voor zijn asociale gedrag. Ruimhartig miljarden doneren aan alle zwakkeren die hij verder de misère heeft ingeduwd en zijn focus voor altijd op gewoon goed ondernemen leggen.
Weg uit de regering, weg uit het bestuur van zijn ondernemingen (Cybertruck en Semi zijn niet de soep ingelopen omdat hij bij Doge zat), excuses voor de Doge misstanden en dan tijd maken voor zijn kinderen, want die schijnt hij te verwaarlozen.
als het ze überhaupt lukt deze semi te produceren, welk bedrijf zit er dan op te wachten?? naast misschien een enkele Trump fanaat…?
De ware Trump fanaten willen enkel een gorgelende gas guzzler. Die hebben die hele transitie naar elektrisch rijden toch al van begin af aan verketterd als ‘woke’ en/of ‘linkse hobby’…
Trump, hoewel nu vol in de picture, is uiteindelijk een passant. Ik heb 0 verstand van vrachtwagens, maar er lijkt mij op de langere termijn echt wel een markt voor. Vervoersbedrijven kunnen zo hun voetafdruk enorm verminderen. Denk dat twee dingen de doorslag gaan geven: range en prijs. Als ze significant duurder worden dan een ICE truck dan wordt het wel een lastig verhaal.
Helemaal waar, maar Elon is al te laat…
https://transportenmilieu.nl/nieuws/item/volvo-nog-altijd-leiding-in-elektrificatie
https://transportenmilieu.nl/nieuws/item/nog-vijf-daf-xd-electric-trekkers-voor-cornelissen
https://transportenmilieu.nl/nieuws/item/27-elektrische-man-trucks-voor-cornelissen
https://transportenmilieu.nl/nieuwsarchief/item/eerste-12-eactros-600-trekkers-voor-dachser
https://transportenmilieu.nl/nieuws/item/elektrisch-en-lpg-in-opkomst-in-china
Er zijn in wereld 4 noet Chinese truckproducenten die er toe doen; Volvo, Daimler, Traton & Paccar. Alle vier staan hierboven in de links hierboven en maken al vrachtauto’s in serie productie op basis van een bekend platform met goede ondersteuning van zowel garage’s als pechhulp en waar chauffeurs mee overweg kunnen.
Deze vier beheersen de markt in Europa, Amerika (Noord en Zuid) en Australie. Afrika en Azie (buiten China/Korea/Japan) gaan niet electrisch. Korea heeft Hyundai en in Japan is het Toyota/Isuzu/Daimler en een beetje Europese import. China heeft zijn eigen merken en die nog niet mee kunnen met de Europese wereldspelers. Mischien over een jaar of vijf, maar nu zeker nog niet…
Die Tesla Semi is gewoon te laat en dankzji de grote lengte van de trekker alleen geschikt voor lange afstands vervoer in Noord Amerika. Dat gaat in Canada al niet lukken in de winter ergens in een licht bevolkt gebied met heel weinig snelladers. Mexico heeft geen geld / zin om een laadnetwerk uit de grond te stampen.
Wat musk moet doen is:
Who cares, hij doet zijn best maar.
Ik lig er niet wakker van.