
Max Verstappen gooit na zijn pole position een beetje schaduw op de concurrentie.
Je moet het onze held nageven; hij doet het toch maar weer. Voor het eerst sinds de Grand Prix van Oostenrijk vorig jaar start MV1 morgen een Grand Prix vanaf pole position. In Japan was hij 12 duizendsten sneller dan Norris en 44 duizendsten sneller dan Piastri. Vriend en vijand waren na afloop lovend over de Nederlander. Zo liet McLaren teambaas Zak Brown optekenen: “Er is een reden dat hij de kampioen is”.
Na de eerste races had niemand verwacht dat Max de pole zou pakken. McLaren is tot op heden het snelste team en Red Bull (met Max) min of meer het derde team vlak achter Mercedes en vlak voor Ferrari. Voor morgen heeft Verstappen er dan ook niet echt vertrouwen in dat hij de McLarens van zich af kan houden. Max Emilian hoopt op regen. Een zeldzaam ding om te doen voor de polesitter.
Max’ nieuwe teammaat Tsunoda werd ondertussen vijftiende, vlak achter Liam Lawson in de auto van Racing Bulls. De Japanner maakte wellicht een marginaal betere indruk dan Lawson, maar het verschil met Max is alsnog fors. Yuki leek binnen een Perezesque 3-4 tienden van Max te kunnen blijven. Maar toen puntje bij paaltje kwam, was het verschil in Q2 een halve tel. En zo waren ook mannen als Bearman en Gasly sneller dan de Japanner. Dat mag natuurlijk niet, zeggen we dan. Hoewel er niemand is die het beter kan behalve Max met dat hok.
Na afloop was Max niet te beroerd om even wat schaduw te werpen op zijn concurrentie in alle gegloriëer. De Nederlander zegt: “Ik weet dat anderen meer fouten maken dan ik”. Vermoedelijk doelt hij daarbij bijvoorbeeld op de mannen die 2, 3 en 4 staan, te weten Norris, Piastri en Leclerc. Daarvan wordt nog wel eens gezegd dat ze weliswaar snel maar niet altijd even consistent zijn.
Persoonlijk verwacht ik echter dat de psychische oorlogsvoering niet gaat werken en de Macca’s er morgen weer met de buit vandoor gaan. Of denk jij dat Max zijn regendans werkt, hij Sennaesque naar de zege glibbert en zich nóg onsterfelijker maakt bij Honda? Laat het weten in de comments!





De enige kans die Max heeft is regen. Mclaren is sneller en liever voor de bandjes. Waarschijnlijk ook omdat ze gewoon sneller zijn, en minder van de banden hoeven te vragen.
Vandaag was weer als zo’n Sao Paulo momentje van vorig jaar. Dat ie even laat zien dat ie op een ander niveau rijdt. Gozer remde zo ontzettend laat bij de chicane. En die Lambiase is ook echt goed overigens, soms kijk ik Rusland 2021 nog eens terug, laatste 5 rondes ofzo enkel perspectief van Max. Zo duidelijk die communicatie.
In mijn beleving is het ook gewoon een klein foutje van Norris en heeft met de DRS te maken. Zie; https://www.youtube.com/watch?v=qRh3GzVvCuU&t=1s&ab_channel=yelistener
De fout van Norris, zit m wat mij betreft hierin;
Is Norris vergeten om de DRS te activeren in het laatste stuk van sector 3, net voor de finish? Bij het ingaan van de pitstraat lijkt Norris zelfs voor te liggen (afhankelijk van het videoframe). De snelheden zijn vrijwel gelijk (ook afhankelijk van het frame). Zodra Verstappen DRS gebruikt, ligt zijn snelheid op de finishlijn tot wel 10 km/u hoger. Ik denk dat het een fout van Norris is geweest om geen gebruik te maken van DRS in dat laatste stuk. Als het snelheidsverschil 8 km/u is over de laatste 30 meter, dan is het tijdsverschil exact 0,012 seconde (!).
Overigens is de afstand waarop Norris mogelijk DRS is vergeten, 90 meter. Dat is 0.037 sec. Dus ik zeg, is fout van Norris.
Ik zit nu ook de onboard van Norris te kijken en durf de stelling wel aan. Norris is DRS écht vergeten, en dat is precies het verschil tussen P1 en P2.